Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Man kan få høy karakter selv med dårlig innmat om PSUen gjør det godt i ny tilstand. En sluttkarakter er derfor noe mangelfull, og bør se litt mer på andre vurderinger etter hva man priiriterer. Jonnyguru tester jo også noe mangelfullt.

 

Uansett. V serien er ofte grei. Enig med det. Vs serien not so much, men klarer å karre seg innafor. De andre er bare å styre unna.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er VS serien så fæl selv om den får gode reviews? Er det fordi ikke en superkjent produsent har lagd den? Spør bare fordi jeg kjøpte en selv på grunnlag av gode reviews, og er sålangt meget fornøyd.

 

Kan såpass lite om PSU's at om jeg ikke skal følge reviews så blir jeg famlende helt i blinde.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

At en stor velrenommert er oem betyr ikke alltid alt det er supert.

 

Seasonic var oem for corsair HX650 som og er laget fra dems design .

Den samme hx650 har fått mye pepper etter spredte skriverier rundt på nettet om at mange av de som feiler.

Alt seasonic tar i blir ikke magisk til gull. På den andre siden er det andre produsenter med dårligere renommé som lager supre oem psu for coler master,corsair,antec,m.fl

 

Legger man nok kroner i produktene på benyttet design og komponenter blir det alltid et "bra" resultat enten det kommer fra HEC,Flextronics,FSP,CWT,Seasonic,Superflower,,,,

Noen har mange design i de lavere pris klasser og effekt klasser og andre har færre.

Det er masse i begrepet "man får det man betaler for" , men det er en grense også der.

Det er opplagt at strømforsyning fra samme produsent til kr 400 kontra en til 1400 har billig,lite påkostet PCB design og lavere komponent kvaliteter (primær/sekundær konensatorer ).

 

Og produsentene skal ikke lastes for at de leverer produkter i alle sjikt og klasser mener jeg. For som med alt annet er det volum produksjonen disse livnærer seg av , og ikke det smale entusiast psu sjiktet som ofte er det som diskuteres her og andre psu relaterte forum.

Det er pc byggerens eget ansvar å velge ut riktige komponenter ut i fra hva bygget skal ha for slags primær bruk.

 

Heldigvis har mainstream psuer (benyttet av den gjennomsnitts Ola nordmann PC bygger) blitt 100 ganger bedre (og tryggere) siden qtec gold tiden på midten/starten av 2000 tallet.

Det er vanskelig (umulig) å få kjøpt et så regelrett dritt psu produkt lengre av norske store elektronikk kjeder/nettbutikker om man sammenlikner med situasjonen i ca 2005/2006.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo være heldig , jeg har billigste utgaver av corsair og cm i mange foldeservere, med last 24/7

Koster ofte 200kr på tilbud osv, kjekt når man skal ha 50 stk.

 

Men så ser man også i de fleste tråder om hjelp i google at det er billigserier som går igjen ofe.

googe feil med RM så drukner man i treff osv.

Anbefale ut i fra tester blir en ting , man kan også anbefale etter andres erfaringer og feil man ser gå igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er VS serien så fæl selv om den får gode reviews? Er det fordi ikke en superkjent produsent har lagd den? Spør bare fordi jeg kjøpte en selv på grunnlag av gode reviews, og er sålangt meget fornøyd.

 

Kan såpass lite om PSU's at om jeg ikke skal følge reviews så blir jeg famlende helt i blinde.

Jeg har da ikke sagt at den er fæl? Den er billig, noe som også kan synes. Og i klassen sin er den grei.

 

Går du noen sider tilbake så ble den diskutert, og da skrev jeg en liten "analyse":

Virket ganske greit fra start, men skuffet litt nedover veien. Det er veldig frem og tilbake, på noe bra og noe ganske dårlig i hver kategori. Noen potensielt shabby kondensatorer, men også noen bedre. Svært høy inrush current og dårlig transient-respons gjør den mindre egnet til UPS, og kanskje også til steder med ustabil/dårlig strøm.

 

Meget høy effektivitet under halv last lovet veldig bra, ja oppe i toppen blant platinum, men som desverre faller raskt mot slutten av kurven. Ikke helt sunt tegn, men igjen, slår postivt ut i støy og levetid om man ikke dimensjonerer PCen sin at den belastes som en kvalitet-PSU, og spesielt passer på at den belastes rundt 50-60 %. Positivt at den har god vifte.

 

At den har litt shabby tilkoblinger og få kontakter kan forventes i prisklassen. Helt OK spenningsregulering som går litt for høyt er passende for en slik PSU. Dog ganske skuffende mye elektrisk støy. Hadde forventet mer av et moderne design.

 

Konklusjon:

Du får hva du betaler for. Det er vanskelig å gjøre det bra i budsjettklassen, og hadde den klart det litt bedre på elektrisk støy og komponenter så kunne det vært et knallkjøp. Men velger å ikke anbefale den, da jeg ikke er sikker på hvor god den er over lang tid, og bruk fra personer som ikke helt kjenner dens begrensninger.

 

Skal jeg anbefale en PSU på generel basis, så foretrekker jeg heller lite elektrisk støy fremfor lydstøy, og lav effektivitet fremfor dårlige komponenter og regulering. Og dette virker ikke å være en slik PSU.

 

Slik det er nå, så faller den ned i "budsjetthullet", hvor du er nødt å overdimensjonere PSUen kraftig for hva du skal bruke den til, da den ikke er laget for langvarig drift på oppgitt specs. Og det, er i grunn stryk i min bok. Samme klassen hvor flere Corsair PSUer, inkludert RM-serien faller inn i. Ja, rett og slett en PSU du bør bruke med måte. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Den er på tilbud akkurat nå, men jeg synes ikke det var noen billigvare akkurat. Kostet 1100kr når jeg kjøpte den.

Jeg også styrer unna PSU'er i 3-400kr klassen.

 

Ville egentlig ha en EVGA Supernova, men den er altfor diger for Node 304.

Woha, da synes jeg du har betalt overpris. Nå vet jeg ikke hvilken modell det er snakk om (linken det først er snakk om har aldri funket for meg), men går jeg ut fra den større modellen, 750W, så anser jeg det som en 700-800kr ish-PSU. I disse dager koster de uten noe tilbud 780kr på netonnet, men en helt typisk "tilbuds-produkt", altså et produkt som normalt sett er overpriset, men som stadig vekk kommer på salg, for å gi inntrykk av veldig gode rabatter. Typisk strategi som har blitt brukt tidligere fra da jeg jobbet i butikk.

 

Men ja, jeg er enig i at 1100kr ikke er billig. Og til den prisen så er det litt ran av hva man får. Dog ser jeg absolutt poenget med en liten PSU, og har selv CM sin V-serie i min HTPC, hvor det er det eneste jeg får inn i den. Problemet er jo ofte at kvalitet tar opp litt plass, og skal man ha lite og fortsatt kraftig, så ender man opp med noe middelmådig i beste fall. :(

Anyways, det er fortsatt ikke crap, og i forhold til det dårligste der ute, er det milevis forran. Både V-serien og VS-serien. :) Og for HTPCen så er det nok helt greit. Ikke belastes den stort heller. Og har man bare plass til 14cm, så er det meste der ute rimelig kjipt. Kun dårlige, samt et par massivt overprisende budsjett-Seasonic PSUer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Woha, da synes jeg du har betalt overpris. Nå vet jeg ikke hvilken modell det er snakk om (linken det først er snakk om har aldri funket for meg), men går jeg ut fra den større modellen, 750W, så anser jeg det som en 700-800kr ish-PSU. I disse dager koster de uten noe tilbud 780kr på netonnet, men en helt typisk "tilbuds-produkt", altså et produkt som normalt sett er overpriset,

 

V750S ja. Veldig fin siden den er helt stille når jeg spiller. Prøvde først en XFX Proseries 550W og den kjørte vifta på full guffe i spill, overdøvet alt annet. Men så var den billig også da, 500kr på tilbud.

 

Tenkte VS var god siden den var relativt dyr, og at den hadde fått positive reviews rundt omkring. Men uansett, sålenge jeg er fornøyd så er det greit for min del. Så gjenstår det å se hvor mange år den varer.

Lenke til kommentar

Husk på at alt er relativt. :) Når man er mest vant med å se og vurdere topp-PSUer, og industrielle løsninger, så blir man gjerne litt farget. Middelmådig og litt ugrei/grei for meg, kan være god for deg. :)

 

Noen har også større krav. På en liten HTPC så har jeg ikke store krav. Så når du nevnte at du skulle ha en liten sak, så endret det litt.

 

På stor-PCen, så stiller jeg langt større krav. Hvor jeg presser grenser så mye at nesten alt kan bli et problem. Jeg har hatt problemet med at spenningen på alle rails, inkludert 3,3V har blitt for lav, jeg har slitt med for høy ripple, jeg har hatt brann på selv middelmådige PSUer, jeg har reparert ødelagte komponenter i PSUer og dårlige løsninger/design, har vurdert UPS, og kan heller ikke starte HELE PCen momentant uten at selv den største 16A sikringen går. Har sikkert at et dusin PSUer opp gjennom. Og ingen vil få et trygt og rolig liv.

Prøver selvsagt å ikke stille slike krav, men fort gjort at man er noe skeptisk til nye design som ikke er helt på topp. ;) Og det er altså ikke uten kompromisser. Ikke at man som sagt har så mye annet valg når man skal gå for små PSUer.

 

Edit: XFX sin Proserie vil nok kunne bråke ganske mye ja. Må jo fjerne 2-3 ganger mer varme på grunn av elendig effektivitet. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva er den beste 750W PSU jeg får kjøpt hos Komplett for tiden ?

 

Spiller ingen rolle om den er modulær eller ikke.

Og et par spørsmål.

 

1.Med modulær blir det jo et "ekstra sett" kontakter.. er det noe i at det kan øke sjansen for feil.?

(dårlig kontakt og varmegang osv).

2.Hvor gode er dagens PSU,er blitt med tanke på sikringer osv.Kan leve med at en PSU dauer men ikke at den samtidig kverker resten av HW,en i maskina.

Har en Corsair CX750W i en maskin som jeg hører får en del kritikk. Bør jeg være bekymret ? :)

( Kjøper alltid 100-200W mer en jeg trenger på PSU..og driver ikke med OC eller presser dem uvanlig på

noen måte.)

Lenke til kommentar

I dagens utgaver er Cooler Master V750 og V750S samme psu fra oem Enhance.

Fullt navn på begge er etter sigende RS-750-AMAA-G1.

V750 er full modulær

V750S er semi modulær. S for Semi modular hvor atx og eps/p4 kablene ikke er avtakbare.

 

Har kikket på produkt sidene hos Cooler Master , review hos jonnyguru og informasjon lagret i RHTX oem psu database.

Lenke til kommentar

Begge to er vel strengt talt passive opp til 500W? (techpowerup sin test har bare testet ved 250W og 500W, hvor vifta først startet ved måleområde 500W), men den gikk også kaldere i dette passive området. Noe som er en god fordel mtp. levetid og feil.

 

Dog, når vifta først går så er den jevnt over litt mer stille. Ikke overraskende, da HXi er en av de mest stillegående på markedet, sammen med visse fra AXi. Noe som nok kommer av at Corsair tillater at tempen går en del høyere, og blir svært varm. En stor nedside som rtydelig er rettet mer mot å lokke forbrukere og testere, og ikke ønske om lang og god levetid. Det kan godt hende den takler det fint, men liker ikke trenden.

 

Ellers gjør begge PSUene det greit i spenningsregulering, selv om både jeg og techpowerup synes 12V railen burde vært noe bedre, men ingen problemer.

 

Leadex'en har to millisekunder mindre oppholdstid, da den er større, og på lik last så blir det nok likt eller leadexen som er best. og Inngangssrøm så gjør HXi det en del bedre, naturlig fordi det er en mindre enhet , men også pga. god slow-start. Ikke alle dette har noe å si på. Mest for de med presset strømnett, og vurderer UPS.

 

Begge reagerer bra på raske endringer, såkalte transienter, selv om leadexen gjør det litt bedre, så er det ikke noe problem å se på hverken. På elektrisk støy, som jo også er en ganske viktig kategori, så gjør Leadexen som kjent det ekstremt bra, en av de beste, om ikke den beste. HXi gjør det greit/bra, men har en ganske ille peak på 40mV ved lav last, selv om leadexen ikke testes så lavt.

 

Totalt sett: HXi, støyer litt mindre, er fysisk mindre, blir varm, og elektrisk noe dårligere. Og til syvende og sist, det åpenbare at den har lavere kapasitet.

Leadex'en: Bedre på de fleste måter, men har altså litt mer støy (begge er svært stillegående).

 

Til syvende og sist så er den OGSÅ billigere. Leadex 1300 er klart valg i mine øyne, om man ikke bryr seg om 2cm lengre enhet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ved 500w ligger hx1000i på 11 grader + ambient. Dvs rundt 34-37 grader i vanlige rom. Dette er uten at viften spinner.

 

personlig synes jeg ikke at dette er en høy temperatur som du sier. Jeg synes det er et imponerende tall.

Realistisk sett så vil de ofte i mange PCer holde langt mer. Og nå går jeg heller ut fra worst case, enn motsatt. Har en standard HTPC, og med bare to vanlige kabinett vifter som fulgte med, så er det vel ca. 35-40 grader inntake på PSuen.

 

Og da jeg var tech-support på TG eller hos div. kameraer, så gikk dette gjerne igjen, altså at det er vesentlig høyere enn romtemp i kabinettet. Til tross for at det begynner å bli en del kabinetter som henter luft under kabinettet. Har hatt Corsair 800D som var topp her, men plenty andre som ikke har vært det. :) Og står ting å putrer og går, så blir det raskt godt med varme, spesielt i disse dager hvor "alle" velger disse fæle tredjepartskjølerene, som raskt øker tempen inne i kabinettet 10 grader, selv med god ventilasjon.

 

Man velger nå det man vil, men det er en faktor, og den er ikke uvesentlig om man skal spå om dette vil være en PSU som blir husket som god i ettertid. Det er jo også en grunn til at de tester PSUene ved høye ambient temps.

 

For det er uansett varmegang som gir slitasje på PSUer, og det som tar knekken av gode og dårligere (selv om dårligere tåler det mindre). Det vil uansett være et viktig poeng når man ser på en PSU.

 

Ps: De målte den varme luften på vei ut. Forvent at komponentene og kjøleribbene er vesentlig høyere.

 

Bottom line: Jeg synes det er et viktig poeng å ta med seg. Uavhengig av hvilken PSU det er, om at det på generell basis er de som "jukser" seg frem til lav viftestøy ved å gjøre "jalla-løsningen", som det er å bare senke hastigheten på vifta. Kontra å senke effektiviteten eller bedre viftekvaliteten, eller øke kjølearealet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...