Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker da skal jeg følge litt med.

 

Vet du om en grei måte å lage (faste) målepunkter på 3,3v, 5v og 12v for multimeter btw?

Klipp av pluggen til en sata pwr kabel og sett på sukkerbit. På sata 15 pin pwr er både GND,3.3V,5V og 12V.

5250a2901fa5.jpg

 

Men man har som war sier dette ofte på hovedkortet.

Har man modulær psu kan vel kanskje en sata power kabel ofres til formålet.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poster her ettersom det må være i samme sjanger ..

-----

Aida64 rapporterer høyere spenning på +12v når jeg øker CPU Input Voltage i BIOS.

Ved 1,9v så indikerer AIDA 11,9v

Ved 2,0v så indikerer AIDA 12,1v

 

Jeg vet ikke om dette betyr noe, eller om det kan stoles på i det hele tatt, men det er helt tydelig iallfall.

Noen som vil forsøke å komme med en forklaring?

Gir ikke så fryktelig mening nei. Er nok sannsynligvis tilfeldig, eller rett og slett målefeil. Mulig det er at selve sensoren som blir påvirket av endret inngangsspenning. (kanskje noe økt indusert spenning i nærliggende lederbaner). Anyways, det er nok multimeter som gjelder her ja. ^^

 

Selv om jeg tviler på at PSUen faktisk har en så positiv spenningskurve ved økende last. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har knapt sett et hk uten.

 

Har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har jo sett det finnes, men ikke at det var standard. Skal leite litt i manual da.

 

 

 

Takker da skal jeg følge litt med.

 

Vet du om en grei måte å lage (faste) målepunkter på 3,3v, 5v og 12v for multimeter btw?

Klipp av pluggen til en sata pwr kabel og sett på sukkerbit. På sata 15 pin pwr er både GND,3.3V,5V og 12V.

5250a2901fa5.jpg

 

Men man har som war sier dette ofte på hovedkortet.

Har man modulær psu kan vel kanskje en sata power kabel ofres til formålet.

 

 

Liker egentlig denne metoden bedre. Da kan man legge opp en liten kabel med "ende-hetter" på, så slipper man stå oppå HK for å måle.

Lenke til kommentar

Du mener det kan eksistere PSUer som bare later som de har 3,3V ut på SATA-kabelen? og at 3,3V lederen ikke er terminert? :huh:

 

HK og diverse elektronikk trekker en del ampere (mener det var rundt 7-8 A) gjennom 3,3V-railen hos meg i alle fall. Nok til at jeg ble nødt å kjøre på med rimelig tykk strømleder for å ikke få ALT for høyt spenningsfall over lang distanse, som fikk maskinen til å krasje (siden det er 3,3V så blir det raskt ganske høyt fall).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du mener det kan eksistere PSUer som bare later som de har 3,3V ut på SATA-kabelen? og at 3,3V lederen ikke er terminert? :huh:

 

HK og diverse elektronikk trekker en del ampere (mener det var rundt 7-8 A) gjennom 3,3V-railen hos meg i alle fall. Nok til at jeg ble nødt å kjøre på med rimelig tykk strømleder for å ikke få ALT for høyt spenningsfall over lang distanse, som fikk maskinen til å krasje (siden det er 3,3V så blir det raskt ganske høyt fall).

Må du være så spydig. Molex til sata strøm kabel er det ingen 3.3v i. Ingen desktop maskin sata harddisker benytter 3.3v.

post-35394-0-72613400-1424782491_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det var på ingen måte ment spydig, frekt, nedlatende eller i noen annen negativ sammenheng, så da beklager jeg fryktelig. Jeg Lurer rett og slett genuint på om jeg forstår deg riktig. Og angående det, så er jeg fortsatt ikke sikker på hva du tenker på?

 

Er det at noen kan mangle 3,3V tilkoblingen, elelr at det er Satakabler uten 3,3V-leder overhode, eller at noen rimelige kan jukse med termineringen? Adaptere fra Molex til Sata for eksempel har jo ikke denne lederen, men ikke sett noen PSUer som har droppet dette. Så om det er dette du mener, så skal jeg ikke betvile det.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at man burde dobbel sjekke at den til nå ukjente psu faktisk "har" 3.3v i drev utgangene. Og ikke ta noe for gitt.

Du vet jo like godt som meg at det ikke er noen bransje standard på modulær uttak og pinout og kablene til disse.

Bildet er fra en corsair psu og man ser alle spenningene tilstede.

3.3v til drev ser ut til å ha "forsvunnet" og benyttes kun på enkelte 1.8" hdd/ssd, mens ingen 2.5" eller 3.5" typer. Så det er ingen nødvendighet eller selvfølge at produsentene legger 3.3v i alle drev kontaktene/utgangene til en modulær psu.

Lenke til kommentar

Ja, det er nok en fordel å sjekke at kontakten/kabelen har alle lederene ja. :)

 

Har den ikke det, så kan man eventuelt gjøre et lite snitt på en av 3,3V-lederene (24-pin) til HKet.

Men en spiss tupp på multimeteret så trenger man lett gjennom isolasjonen, om man skal ta en punktavlesning. :)

Hullet det lager er minimalt, og lager man snitt kan man ta en runde med elektroteip for å rense opp.

 

Gitt at man ikke har målepunkter for dette på HKet, som det ble nevnt tidligere, så klart.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...