Gå til innhold

Anbefalte innlegg

EVGA 1300G2 er vel en av de værre når det kommer til det. SuperFlower (som lager enheten) har på sin versjon en noe bedre vifte og mener også å huske at kjøleribbene var noe større ja.

Hvilket kabinett har du da? (henter den varm luft fra maskinen, eller kald luft uttenfor?)

Har selv en Cheiftec 1200W, som ikke har 80 plus bronse en gang (2-3 ganer så mye varmeproduksjon kontra en gull/platina i dag), og har en ekstra 80mm vifte, og selv ikke den synes jeg bråker spesielt under last...

Men igjen, det kan bare være at jeg faktisk ikke forventer at resten av PCen i 1000W-klassen skal være særlig stillegående det heller. Mulig GTX 480'ene med stock vifte ødela hørselen...
fan_speed.jpg


Det bør/skal være et økende nivå som testen fra techpowerup nevner. Nå syntes jeg ikke PSUen lagde noe særlig hørbar lyd ved lav last, altså rundt 1100-1200 RPM, som bare var det jeg fikk testet med inntil "stor-PCen" blir ferdig. Men 1600 RPM er rimelig "hissig", og det jeg vil regne som en normalt støyende viftehastighet. Er nok andre med stille systemer som synes dette sjenerer en del.

Dette er dog med et svært varmt kabinett, som du ser 39-47 grader.

fan_noise.jpg

Ca 10 dB endring vil for øret høres ut som en dobling av lydnivået. Så fra 40-46 dB (300-800W) vil nok høres ut som en ikek alt for stor endring. Men går du over dette og nærmer deg 1200-1300W, så vil nok støyen bli det dobbelte igjen. Dette er da fortsatt med i det jeg karakteriserer som et ALT for varmt kabinett.

 

Edit: Ja, garantien ryker ved bytte av vifte, og ville nok raskt krevd litt modding i og med at det sjelden blir brukt 3 eller 4-pin kobling akkurat.
Og dette er med god grunn. For hvis du tar en for stillegående vifte, uten tilstrekkelig kjøling, så kan det hende det svir av en del komponenter. (nå vet jeg ikke helt hvordan viftekontrolleren er designet, men den kan raskt bli litt forvirret)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. :) Ja, da bør PSUen få rikelig med luft, og tempen inni kabinettet vil uansett ha minimalt å si.

 

Sammnligner du med en tilnærmet identisk versjon fra Superflower, men bedre vifte, så kan man se hvor mye det hjalp:
fan_noise.jpg

Du må helt opp i 1200W før støynivået blir det samme som EVGA G2 1300 kjørte på 800W!

Og ved 800W på Superflower sin versjon, så er støyen 38 dB VS 46dB. Så absolutt mye å hente på bedre vifte ja.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ahh, det er jo litt synd, men sikkert helt knall for det. :)

 

Ble litt sponset av Bergs Techsupport i siste liten før TG, og av ting jeg trenger så var det en ekstra EVGA supernova G2 1300W (alternativt Super FLower Leadex 1300W), eller en ekstra Samsung 840 Pro 256GB SSD.

 

Prøvde å få ordnet med PSUen, men verken Leadexen 1300W har kommet noe lengre med sine lagerstatuser, og de butikkene som hadde Super-flower versjonen av EVGA sin PSU hadde den enten ikke på lager, eller så var det ikke noen bedriftavtale med butikken. :(

 

Synd ikke flere nettbutikker har fått øynene opp for SuperFlower og EVGA. Det er jo vanvittig valuta, og utkonkurrerer alt av hva Corsair kan grave frem i samme prisklassen.

 

Så da ble det en SSD i stede. Så da blir det Raid 0 på Samsung 840 Pro og 512 GB totalt i år. :) (+ en ekstra 160 GB SSD)

 

Ikke for dårlig til en stakkarslig ingeniør. :w00t:

 

I motsetning til tungvektere som f.eks Nizzen, som sikkert har slikt som dagsbudsjett. :p

Jo :) Gjorde litt impuls kjøp. Fant noe som er bra til den prisen ;) Nå hadde jo jeg egentlig ikke 4200kr, Men jeg orket heller ikke å vente en stund til :p Så nå ble det som det ble. haha, Jeg har en Samsung Evo 250gb, Men merker at det er trangt med plass. Får håper jeg får råd til en extra Ssd eller et par TB med lagring :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

5000 stk på TG, med la oss si et gjennomsnittsforbruk på 500w pr stk gir oss 2 500 000w eller 2,5 Mw. 1 time gir da 2,5 Mwh eller 2500kwh. Strøm er da billig ca 50 øre pr kwh. Det gir 1250 kr pr time i forbruk for hele hurven. Tja, regner med gutta kjører full pupp hele tiden til ende, det blir 1250 x 24 x 5 = 150 000kr i strømutgifter for 5 dagers morro. Ikke gærnt det spør du meg, kunne faktisk bygd en fornuftig pc for den prisen. :)

Lenke til kommentar

5000 stk på TG, med la oss si et gjennomsnittsforbruk på 500w pr stk gir oss 2 500 000w eller 2,5 Mw. 1 time gir da 2,5 Mwh eller 2500kwh. Strøm er da billig ca 50 øre pr kwh. Det gir 1250 kr pr time i forbruk for hele hurven. Tja, regner med gutta kjører full pupp hele tiden til ende, det blir 1250 x 24 x 5 = 150 000kr i strømutgifter for 5 dagers morro. Ikke gærnt det spør du meg, kunne faktisk bygd en fornuftig pc for den prisen. :)

500W konstant på 5000 stykk er nok langt over faktisk strømforbruk. De har 1A maks per sete. Det er selvsagt ikke slik at de stopper deg med en maskin som trekker 500W, men i snitt er det altså 1A (230W) som er topp. Det trekkes nok ikke fullt så mye konstant, og faktisk forbruk er nok en del lavere enn dette igjen.

 

Og ettersom mennesker ikke fungerer, og enda mindre klarer å game konstant 24t i døgnet, så er det nok bedre å MINST regne med 7-8t pause om dagen pr person (soving, dusjing, spising, do etc..).

 

TG varer ikke i 5 dager. Det varer i 4 døgn og 3t. (99 timer +1t for å bære ut skjit osv..)

 

Så om vi antar at folket kjører full pupp så langt en rad kan kjøre (230W pr stykk), konstant i 75 timer. Trekker da fra 8t*3 timer for andre ting kroppen MÅ gjøre som nevnt ovenfor, samt går ut fra at man døgner og ikke spiser det første eller siste døgnet, så snakker vi om: 86,25 MWh totalt. Eller 43125kr om vi antar en strømpris på 0,5kr pr KWh.

 

Dette er nok også i overkant, da det er mange som ikke sitter konstant å gamer 24/7. ^^ Men så har du sceneshow, lys og kjølesystemer som sikkert trekker sitt opp igjen.

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Et spørsmål om EL-sikkerhet relatert til strømforsyninger.

La oss si du har:

1. Redundant PSU (2 PSU'er) i en server

2. Du setter en UPS (avbruddsfri strømforsyning / vern med batteristrøm) til å mate den ene av disse to PSU'ene i den redundante strømforsyningen. La oss kalle den vi nå mater med UPS-strøm for PSU R-1.

Redundant PSU består da av PSU R-1 + PSU R-2.


3. Man kobler den andre (PSU R-2) omtrentlig direkte på strømnettet, med et lite triks. Se neste punkt (4).

4. Man ønsker å beskytte denne direktekoblede PSU R-2, ved å sette noe i mellom. Slik at om UPS går tom for strøm, så har likevel serveren strøm ved at PSU R-2 ikke har slike "batteribegrensninger".

Jeg tenker altså på en billigere løsning (igjen med sine begrensninger), enn å måtte gå til anskaffelse av svære batteripakkeutvidelser til sin UPS, og evt. måtte ha dieselaggregat etc.

 

5. Hva med å sette en skilletrafo mellom strømnett og PSU R-2, er det en akseptabel løsning? Eller bør man ytterligere utruste den med noe. Jeg tenker derfor i de baner av skilletrafoens beskyttelsesgrad og om det finnes noen forhold ved strømnettet som kan forplante seg mellom primærspole og sekundærspole.

Nå kommer amatøren fram i meg. Er det greit å stappe på et EMI-filter, ala det man får kjøpt på Clas Ohlson eller fra andre steder. Altså er det noe igjen å ta høyde for å dempe sånn eventuellt, da på sekundærsiden av skilletrafoen?

 

 

Om foreslått opplegg ikke faller helt i smak, hva foreslår dere istedet?

 

 


Lette litt, men fant det ikke lengre i salg:

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=cotech&Nty=1&D=cotech&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Selv søket vern ga meg null resultater:
http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=vern&Nty=1&D=vern&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Men ser at det ligger noe i Google sin cache, og at den gamle bruksanvisningen er fjernet. Det var i dette formatet og i hvit farge, med EMP601EMI som typebetegnelse på "skiltet". post-30484-0-36105900-1397204717_thumb.jpg

Sånn format:post-30484-0-93919600-1397204701_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

2. Hvorfor har du i bare en av PSUene koblet til UPSen? Hvis UPSen går tom for strøm så er det ingenting som vil redde deg annet enn aggregater eller ekstra batterier. Ja, for med en gang strømmen kommer tilbake til nettet igjen, så vil UPSen slå over til nettspenning på PSU R-1.

Har du begge to tilkoblet til UPSen, og du f.eks kjører en som er Online og med ekte sinus, så vil du få maksimal sikkerhet og beskyttelse, hvor alt vil gå gjennom to dobbeltisolerte trafoer (en som kontinuerlig lader batteriet, og en som konverterer til AC igjen), og alt leveres fra et batteri kontinuerlig. Gjerne også et overspenningsvern her før trafoene.

Da får du så ren AC som UPSen sin kvalitet tilsier, og om man kjører uten bypass så vil du i praksis kunne være tilnærmet helt isolert fra elektrisk støy fra nettet.

Kort sagt: Kjør UPS på de to redunante PSUene, og du slipper egentlig resten av problematikken. ;)
Eller så kan du jo kjøre to UPSer for dobbelt opp av redunans. :wee:

 

 

 

The main advantage to the on-line UPS is its ability to provide an electrical firewall between the incoming utility power and sensitive electronic equipment.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Når jeg kommer hjem fra jobb, som er etter påske, tenkte jeg å lage en egen seksjon ang vifteløse/stille gående strømforsyninger. Føler at etter alt jeg har lest meg opp på og alt dere andre kan, så får vi til en god liste :) men er nå hvertfall 2-3 uker til før den kommer. Må ha noen dager til med lesing etter jeg har kommet hjem.

 

 

 

 

 

-sveibuen

Tar du med hvor mange desibel de lager ved en viss mengde watt da ?

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke av disse tre er det du har?:

 

EVGA SuperNOVA Bronze 750W

EVGA SuperNOVA NEX750G

EVGA SuperNOVA G2 750W

 

Og hvilken nettbutikk kjøpte du den i? komplett?

 

Nr 2, Og netonnet ;))

Ahh, ja den er litt jalla. XD

Lite flatterende.....

EVGA trusted FSP ...... to be more specific, utilized their Aurum platform. Definitely not the platform we would use for a PSU that belongs to a high-end series and one that has to compete with pretty advanced opponents, since the Aurum platform, although it combines low production cost with high efficiency, exhibits low performance in situations where the load on the rails is highly unbalanced (e.g. in our crossload tests).

http://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/NEX750G/4.html
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...