Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags kjøler har du på CPU og GPU?

 

Kjører man stock her så vil nok selv bråkete PSUer ikke høres i noen særlig grad, grunnet den uansett blir overdøvet. Spesielt i et kabinett hvor PSUen mottar kald og frisk luft, og ikke blir brukt som en kabinettvifte for glovarm luft.

Om du har byttet til noe vannkjøling, eller passiv kjøling så blir nok en veldig stille PSU vesentlig.
Og så har du naturlig nok en mellomting mellom disse to.

Med mindre du skal overklokke så er nok høyeste effektforbruket du vil kunne se legge seg på være rundt 350-400W. Er stillhet viktig for deg så kan du alltids ta en passiv kjølt PSU:
Men da bør det være kvalitet, noe du får i lange baner her:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=1478083
Nå bør PSUen egentlig ligge flat med toppen opp, men ut fra designet så vil nok en sidelengs montering i Air 540 gå rimelig greit.

Ellers ville jeg kjørt på med en "normal" PSU, som f.eks denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1010446

Synes egentlig ikke hybrid-designet er helt optimalt, da vifta raskt kan bugge litt og skru seg på i ny og ne. Da er det bedre å ha en som sakte men sikkert går rundt hele tiden, men så stille at du ikke kan høre det. Tester tilsier at den er uhørbar i et kabinett (22dB målt ved 500W belastning og 10cm unna).

Så kjør på en som er designet for å funke HELT uten vifte, eller en med mulighet for normal viftefunksjon. Ja, det kan faktisk være mer stille å ha et konstant lavt sus, enn start og stopp (som krever at vifta går raskt i noen sekunder for å få den i gang) :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva anbefales dersom man kun skal bytte en litt eldre PSU, som har tatt kvelden ?

(AOpen, uff uff...)

 

Det er ikke min, og jeg tenkte å bytte den ødelagte med noe på en 600 W - 800 W.

 

 

AOpen

Model: FSP400-60HLN

Max belastning 400 W

 

Den lukter litt småsvidd elektronikk også :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kommer hjem fra jobb, som er etter påske, tenkte jeg å lage en egen seksjon ang vifteløse/stille gående strømforsyninger. Føler at etter alt jeg har lest meg opp på og alt dere andre kan, så får vi til en god liste :) men er nå hvertfall 2-3 uker til før den kommer. Må ha noen dager til med lesing etter jeg har kommet hjem.

 

 

 

 

 

-sveibuen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahh, det er jo litt synd, men sikkert helt knall for det. :)

Ble litt sponset av Bergs Techsupport i siste liten før TG, og av ting jeg trenger så var det en ekstra EVGA supernova G2 1300W (alternativt Super FLower Leadex 1300W), eller en ekstra Samsung 840 Pro 256GB SSD.

Prøvde å få ordnet med PSUen, men verken Leadexen 1300W har kommet noe lengre med sine lagerstatuser, og de butikkene som hadde Super-flower versjonen av EVGA sin PSU hadde den enten ikke på lager, eller så var det ikke noen bedriftavtale med butikken. :(

Synd ikke flere nettbutikker har fått øynene opp for SuperFlower og EVGA. Det er jo vanvittig valuta, og utkonkurrerer alt av hva Corsair kan grave frem i samme prisklassen.

Så da ble det en SSD i stede. Så da blir det Raid 0 på Samsung 840 Pro og 512 GB totalt i år. :) (+ en ekstra 160 GB SSD)

Ikke for dårlig til en stakkarslig ingeniør. :w00t:

I motsetning til tungvektere som f.eks Nizzen, som sikkert har slikt som dagsbudsjett. :p

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ahh, det er jo litt synd, men sikkert helt knall for det. :)

 

Ble litt sponset av Bergs Techsupport i siste liten før TG, og av ting jeg trenger så var det en ekstra EVGA supernova G2 1300W (alternativt Super FLower Leadex 1300W), eller en ekstra Samsung 840 Pro 256GB SSD.

 

Prøvde å få ordnet med PSUen, men verken Leadexen 1300W har kommet noe lengre med sine lagerstatuser, og de butikkene som hadde Super-flower versjonen av EVGA sin PSU hadde den enten ikke på lager, eller så var det ikke noen bedriftavtale med butikken. :(

 

Synd ikke flere nettbutikker har fått øynene opp for SuperFlower og EVGA. Det er jo vanvittig valuta, og utkonkurrerer alt av hva Corsair kan grave frem i samme prisklassen.

 

Så da ble det en SSD i stede. Så da blir det Raid 0 på Samsung 840 Pro og 512 GB totalt i år. :) (+ en ekstra 160 GB SSD)

 

Ikke for dårlig til en stakkarslig ingeniør. :w00t:

 

I motsetning til tungvektere som f.eks Nizzen, som sikkert har slikt som dagsbudsjett. :p

Nesten samme som meg, da xD

NXrv4.png

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ang denne nye seksjonen jeg skal lage, så er jo dette en diskusjon som jeg vil ha alle med på.

 

Spesielt med tanke på de strømforsyningene som har vifte.

 

99% av PSUene er jo stillegående så lenge dem ikke blir belastet så mye, så her må man tenke på hvilke som er stillegående med for eksempel ved 60-80% belastning, har ikke i hode akkurat nå hva som er vanlig belastning på en strømforsyning, eller hva som er optimale belastning til en strømforsyning. Viss jeg ikke husker helt feil er vel dette ca 60%? Rett meg her viss jeg tar feil nå.

HardOCP belaster jo strømforsyningene på 89%, har får du også opp støynivået, det samme gjelder testene hos JonnyGuru. Men kanskje ikke helt optimale?

 

Så jeg skal lete etter en test side der dem tester støynivået skikkelig.

 

 

Ser for meg at feks Seasonic Platina serie er støysvak. Men belaster du disse 100% så vil nå viften støye uansett da den må kjøre på fullt for å få kjølt ned strømforsyningen.

 

 

 

 

 

Ble en litt lang post dette nå, men dette er nå tankegangen min ang dette her :)

 

 

 

 

 

 

-sveibuen

Lenke til kommentar

Ja det er et godt spørsmål. Du har rett i at en PSU vil være på sitt mest effektive ved 60%.

 

Men man kaster jo også bort en del penger om man dimensjonerer med SÅ stor margin, samt at støy ikke burde være noe problem ved denne effektgraden uansett. (På de fleste PSU som du nevner)

 

Da er jeg nok mer fan av å se hvor mye en godt belastet PSU lager av lyd. Rundt 80-85% last er nok ikke dumt. Både under gode forhold (PSU får kald luft fra utsiden) og under verre forhold (rundt 40 grader) som skal simulere et varmt kabinett.

 

Da får du skilt klinten fra hveten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå klarer jeg ikke å skvise mere enn 750-790w ut av systemet mitt, men viften er på samme støynivå uansett last opp til det punktet. Synest den støyer en del nå, men det er mulig jeg har urealistiske forventninger.

Det er da snakk om en EVGA 1300G2. Jeg liker ikke å sende ting i retur når det er en litt tullete grunn, så jeg kommer nok til å beholde den.

Det skal sies min TX850, som da ble pushet hardt i benchmarks ga fra seg betydelig mindre lyd. Hvis jeg skifter viften ryker vel den 10års garantien ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...