Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har noe like mye å gjøre med lydinspillingenne og miksingen til Kunos som det har med selve lytteutstyret å gjøre. Til VR vil binaurale opptak være alfa omega for den beste opplevelsen, å jeg tror jeg heller vil bruke mitt headphone oppsett som jeg har jobbet på i mange år fremfor noe billig greie Oculus velger å kaste på riften for de mener det vil gi best lyd.

Lenke til kommentar

Det har noe like mye å gjøre med lydinspillingenne og miksingen til Kunos som det har med selve lytteutstyret å gjøre. Til VR vil binaurale opptak være alfa omega for den beste opplevelsen, å jeg tror jeg heller vil bruke mitt headphone oppsett som jeg har jobbet på i mange år fremfor noe billig greie Oculus velger å kaste på riften for de mener det vil gi best lyd.

Dette var det jeg først tenkte, men etter ha å sett siste presentasjon av Oculus der de forklarer hva de jobber med av lyd har det forandret tankegangen min. "Best lyd" er relativt, jeg tror binaurale lyd vil jeg en mye bedre lydopplevelse enn å faktisk ha en dyrt headset uten den effekten. Hva skal jeg med "klar" lyd når jeg ikke vet hvor lyden kommer fra? Kan et eksternt headset gjøre det velger jeg selvsagt det, men må det eget headset til kommer jeg nok til å velge det.

Lenke til kommentar

binaurale lyd er ikke en effekt , men en opptaks metode som støttes av alle hodetelefoner med 2 elementer

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording .

Stemmer det, nå vet jeg ikke om metoden Oculus skal bruke er binaural eller om det er noe eget. Men de har ihvertfall sagt at bruk av eget headset vil bli et problem iforhold til å gi korrekt lyd/riktig effekt av tilstedeværelse som de nå skal prøve å få til med sitt eget headset. Jeg tror dette kommer til å bli ekstremt viktig. Jeg fikk inntrykk av at Oculus satser veldig på lyd, så jeg tror ikke det kommer til å gi ut noe som vil gi en dårlig totalopplevelse.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist, å tror selv at dette er en litt tullete visjon av Palmer Luckey. Å lage en software suite for lydbehandling kan kansje ha noe for seg, men at de på spektakulært vis har klart å revelusjonert hodetelefonen tror jeg ikke på, så selv håper jeg inderlig at dette blir et frivillig tilbehør, selv om mye tyder på at det ikke kommer til å bli det.

 

Har selv en ganske lidenskapeli interessert i hodetelefoner (En noe rar hobby, men mine boforhold tilater ikke noen stor stereo) og har drevet aktivt med det de 7 siste årene. Gjennom disse årene med denne interessen har jeg fått mulighet å høre det meste av hodetelefoner, å kan ganske å selvsikkert si at ingenting oculus kommer ut med noensinne kommer til å måle seg med et par gode elektrostatiske hodetelefoner når det kommer til hvor stort og åpent lydbilde er, som er veldig vesentlig for akkurat med lydposisjonering og innlevelse å gjøre. Problemet med disse oppsettene er jo at de ofte koster oppimot 50 000 kroner. Veldig mange gaming headpsett har og prøvd på dette, og da står vi igjen med noe fryktelige hodetelefoner med skrikende og helt bunnløs lyd som til gjengjeld gir et litt bedre lydbilde for å høre hvor fienden din befinner seg i counter strike, men da på bekostning av faktisk god lyd.

Jeg har rett og slett ikke troen på at Oculus får til noe som godt etablerte hodetelefon/lyd selskap ikke har fått til enda, og vertfall ikke til en prislapp som gjør det mulig å selle til vanlige konsumerer. Men vi får vente og se :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist, å tror selv at dette er en litt tullete visjon av Palmer Luckey. Å lage en software suite for lydbehandling kan kansje ha noe for seg, men at de på spektakulært vis har klart å revelusjonert hodetelefonen tror jeg ikke på, så selv håper jeg inderlig at dette blir et frivillig tilbehør, selv om mye tyder på at det ikke kommer til å bli det.

 

Har selv en ganske lidenskapeli interessert i hodetelefoner (En noe rar hobby, men mine boforhold tilater ikke noen stor stereo) og har drevet aktivt med det de 7 siste årene. Gjennom disse årene med denne interessen har jeg fått mulighet å høre det meste av hodetelefoner, å kan ganske å selvsikkert si at ingenting oculus kommer ut med noensinne kommer til å måle seg med et par gode elektrostatiske hodetelefoner når det kommer til hvor stort og åpent lydbilde er, som er veldig vesentlig for akkurat med lydposisjonering og innlevelse å gjøre. Problemet med disse oppsettene er jo at de ofte koster oppimot 50 000 kroner. Veldig mange gaming headpsett har og prøvd på dette, og da står vi igjen med noe fryktelige hodetelefoner med skrikende og helt bunnløs lyd som til gjengjeld gir et litt bedre lydbilde for å høre hvor fienden din befinner seg i counter strike, men da på bekostning av faktisk god lyd.

 

Jeg har rett og slett ikke troen på at Oculus får til noe som godt etablerte hodetelefon/lyd selskap ikke har fått til enda, og vertfall ikke til en prislapp som gjør det mulig å selle til vanlige konsumerer. Men vi får vente og se :)

 

Det er helt valgfritt å bruke de hodetelefonene. Personlig bruker jeg kun plugger til DK2en min, da ett par DT770 pro blir det alt for varmt med.

Endret av Noose
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist, å tror selv at dette er en litt tullete visjon av Palmer Luckey. Å lage en software suite for lydbehandling kan kansje ha noe for seg, men at de på spektakulært vis har klart å revelusjonert hodetelefonen tror jeg ikke på, så selv håper jeg inderlig at dette blir et frivillig tilbehør, selv om mye tyder på at det ikke kommer til å bli det.

 

Har selv en ganske lidenskapeli interessert i hodetelefoner (En noe rar hobby, men mine boforhold tilater ikke noen stor stereo) og har drevet aktivt med det de 7 siste årene. Gjennom disse årene med denne interessen har jeg fått mulighet å høre det meste av hodetelefoner, å kan ganske å selvsikkert si at ingenting oculus kommer ut med noensinne kommer til å måle seg med et par gode elektrostatiske hodetelefoner når det kommer til hvor stort og åpent lydbilde er, som er veldig vesentlig for akkurat med lydposisjonering og innlevelse å gjøre. Problemet med disse oppsettene er jo at de ofte koster oppimot 50 000 kroner. Veldig mange gaming headpsett har og prøvd på dette, og da står vi igjen med noe fryktelige hodetelefoner med skrikende og helt bunnløs lyd som til gjengjeld gir et litt bedre lydbilde for å høre hvor fienden din befinner seg i counter strike, men da på bekostning av faktisk god lyd.

 

Jeg har rett og slett ikke troen på at Oculus får til noe som godt etablerte hodetelefon/lyd selskap ikke har fått til enda, og vertfall ikke til en prislapp som gjør det mulig å selle til vanlige konsumerer. Men vi får vente og se :)

Nei altså hvis løsningen stereobasert kan jeg ikke se hvilken massiv forskjell det kan ha med mindre Oculus bruker flerkanal lydsystem. Det blir smak og behag, jeg har et massiv dyrt hjemmekino men det hjelper meg "ikke en dritt" når det kommer til Oculus da følelsen av tilstedeværelse er helt borte. Lyden jeg får sammenfattes ikke med min posisjon i spillet. Det er helt vesentlig for opplevelsen, 50% like viktig som god lyd for min del. Jeg bruker Logitech G35 til BF, 7.1 lyd, det er ganske crappy til musikk i forhold til konkurrentene, men det er alikevell ikke sjangs i havet til at jeg bytter til et stereo headset fordet. Dog vil neppe høyttalere være tvang nei, så man kan ofre dette for god lyd, men alt ligger opp til hva Oculus klarer å oppnå - ingen vesentlig forbedring av lydposisjon har blitt oppnådd av andre selskaper, så du har rett i at Oculus har mye å gjøre hvis de skal endre dette.

 

Men lyd er ihvertfall ikke noe man bør undervurdere når det kommer til VR, det må til for å gi den ultimate opplevelsen.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Det med å ha flere elementer i samme hodetelefon for surround lyd har jo flere produsenter prøvd seg på blant annet razer med sin Tiamat 7.1 (som om en skal pirke faktisk er 8.2) , og samtlige ble en fullstendig fadese som overhode ikke fungerte slik det skulle, og i samme pakken fikk en elendig lyd. Logitech G35 er forøvri et Stereo headsett , det bruker emulering for å skape en liksom 7.1 lyd. Å emulere surround kan sliktsett gjørest på alle hodetelefoner, men det dreper lydkvaliteten.Hele emnet rundt hodetelefoner siktet inn for gaming er vel en annen diskusjon, men jeg er absolutt ingen fan. Forøvri er jo Binaurale opptak opptak i stereo så om det er den veien de satser på å gå så vil ikke et system med flere elementer faktisk fungere like godt. For innlevelsen sin del synst jeg heller ikke at ene og alene posisjonering og lydbilde er alt som skal til, om kraftig eksplosjon hørest ut som en liten puff med etterfulgt sjærende distortet lyd blir jeg nok ganske kjapt sugd rett ut av det.

 

Jeg er helt enig i at lyd er viktig for VR, og synst det bra at oculus jobber med dette, har og forståelse for at de vil ha en "referanse" hodetelefon å jobbe rundt. Jeg synest dog ikke de skal fokusere så fryktelig mye på hardware biten av det, men heller fokusere på software biten å få integrert dette skikkelig inn i grafikk motorenne og sammarbeide med spill selskapenne for å få til en godt fungerende software del. Dessuten om en faktisk har en god hodetelefon og setter seg ned å hører på et par binaurale opptak den dag i dag så er innlevelsen faktisk så drøy at det hele spiller et stort puss med hjernen din. Spill som technolust er jo VR titler som de jobber med denne typen opptak, var selv en av de som kickstartet denne titlen og en full beta er like rundt hjørnet, så det er absolutt noe jeg gleder meg til å teste i nærmeste fremtid. Og det jeg selvsakt frykter er at alle kommer til å bli påtvunget denne hodetelefonen som de skal ha med, og selv om den er avtagbar og valgfri å bruke vil det bare bli et fordyrende å idiotisk element for de av oss som ikke er intressert i å ha det med, men det blir vel bare spekulasjoner på dette stadiet, helt krise er det dog om de ikke er avtagbare.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Har fått mail om at min DK2 har blitt sendt, og jeg har mottatt mail med sporingsnummer og link fra UPS. Men jeg stusset over at det ikke står navnet mitt under "Ship to..." i mailen. Ser at Oculus har rotet med forsendelser før, så ble litt usikker.

https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=1660

 

NB: Det tok nå kun en uke fra jeg bestilte til den ble sendt, så ser ut til at de har begynt å få opp farten. Eventuelt var jeg bare heldig.

Lenke til kommentar

Stemmer det ikke at alle som bruker disse brillene blir kvalme?

 

Ehm, nei? Det er det enkleste svaret jeg kan gi. Selv får jeg ikke engang antydninger til kvalme, uavhengig av hvor lenge jeg sitter i Riften. Vel, med unntak av den ene gangen i Technolust - men da satt jeg der lenge også. Visstnok er jeg en av de få som er "sykdomsfrie", men det er ikke vanlig å bli ukomfortabelt kvalm etter min erfaringer med å vise frem DK2. Mange blir litt svimle eller lignende, men få blir dårlige av det. Mamma og broren til dama ble dårlig av en VR-rollercoaster, men de blir det IRL også :p

 

Til dere som har DK2 (eller DK1) for den saks skyld, sjekk ut "Zero Point" på Steam. Det er en 15-minutters kortfilm både i 360-graders 3D og om 360-graders 3D, med stort fokus på Oculus. Veldig kult. Filmens fremtid, uten tvil!

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Har fått mail om at min DK2 har blitt sendt, og jeg har mottatt mail med sporingsnummer og link fra UPS. Men jeg stusset over at det ikke står navnet mitt under "Ship to..." i mailen. Ser at Oculus har rotet med forsendelser før, så ble litt usikker.

https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=1660

 

NB: Det tok nå kun en uke fra jeg bestilte til den ble sendt, så ser ut til at de har begynt å få opp farten. Eventuelt var jeg bare heldig.

 

Min ble sendt for et par dager siden, så har den mest sansynlig innen 5 nov :D

Lenke til kommentar
Ehm, nei? Det er det enkleste svaret jeg kan gi. Selv får jeg ikke engang antydninger til kvalme, uavhengig av hvor lenge jeg sitter i Riften. Vel, med unntak av den ene gangen i Technolust - men da satt jeg der lenge også. Visstnok er jeg en av de få som er "sykdomsfrie", men det er ikke vanlig å bli ukomfortabelt kvalm etter min erfaringer med å vise frem DK2. Mange blir litt svimle eller lignende, men få blir dårlige av det. Mamma og broren til dama ble dårlig av en VR-rollercoaster, men de blir det IRL også :p

 

Vel, jeg har det bare fra Rune Fjeld Olsen, en av gutta bak Level Up på VGTV.

 

Mener at han nevnte det i den siste podcasten eller noe.

Lenke til kommentar

 

Ehm, nei? Det er det enkleste svaret jeg kan gi. Selv får jeg ikke engang antydninger til kvalme, uavhengig av hvor lenge jeg sitter i Riften. Vel, med unntak av den ene gangen i Technolust - men da satt jeg der lenge også. Visstnok er jeg en av de få som er "sykdomsfrie", men det er ikke vanlig å bli ukomfortabelt kvalm etter min erfaringer med å vise frem DK2. Mange blir litt svimle eller lignende, men få blir dårlige av det. Mamma og broren til dama ble dårlig av en VR-rollercoaster, men de blir det IRL også :p

 

Vel, jeg har det bare fra Rune Fjeld Olsen, en av gutta bak Level Up på VGTV.

 

Mener at han nevnte det i den siste podcasten eller noe.

 

Som nevnt over varierer det sterkt.

Det var også langt flere som ble dårlig av DK1 enn av DK2, og dette er en av de tingene Oculus jobber med å forbedre i neste generasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...