Gå til innhold

I fjor skjelte han ut Nvidia – nå gir han tommel opp


Anbefalte innlegg

 

 

 

AMD har dedikerte ansatte som arbeider med å forbedre den frie driveren, så jeg forstår ikke hvorfor du kritiserer AMD i denne sammenheng.

Hjelper ikke at den er åpen når den ikke fungerer
Hva mener du?
Jeg mener at den er ikke brukbar til noe som helst.

 

Det er å banne i Stallmann-kirka, men det er dessverre sant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du kan takke Nvidia for mye, blant annet de eneste produksjonsstabile driverne for Linux, for at det i det hele tatt finnes en moderne OpenGL-spesifikasjon og for at de har skapt et arbeidsstasjonsmarked for Linux og BSD. Uten de hadde heller aldri Intel prioritert god CPU-støtte for Linux. Og hva har AMD bidratt med? En delvis åpen driver som knapt er brukbar til noe og noen dokumenter. I reell nytte er det ingen tvil om hvem som har gjort et virkelig bidrag, fremfor populistiske og politisk korrekte tiltak som egentlig betyr absolutt ingenting (kremt amd)

AMD har dedikerte ansatte som arbeider med å forbedre den frie driveren, så jeg forstår ikke hvorfor du kritiserer AMD i denne sammenheng.

 

Du har ikke forstått at AMDs "åpne" drivere fremdeles bruker proprietær firmware, så den kan kun kalles åpnere enn Fglrx, men ikke åpen.

 

Selv om Fglrx er totalt underlegen Nvidias driver, så er de "åpne" mesa-/gallium-driverne også en vits. De ligger nær 4-5 år bak og har jevnt over dårlig ytelse for tyngre GLSL-last. Hvis du hadde utviklet med de hadde du også visst at hvilke OpenGL-kall som fungerer med driverne varierer for hver "build".

 

Det AMD gjør er intet annet enn et spill for galleriet. De som er ideologiske fanatikere biter selvsagt på. Det hjelper lite at AMD gjør noen symbolske bidrag til en driver som aldri vil komme på "produksjonskvalitet". Skal vi se pragmatisk på det så er de "åpne" driverne forbeholdt spesielt interesserte.

 

Tja, nå når de frie AMD driverne i dag har nogenlunne strømstyring, basis 3D støtte, støtter problemfri dvalemodus, og er på trappen å få HD akselerasjon og lyd over hdmi kabelen ut av esken, så mener i alle fall jeg at omvendingen til AMD har begynt å vise gode framskritt. Jeg har bare erfaring med noen billige netbooks som er baserte på AMD arkitektur, og støtten har vært merkbar forbedret over årene. Jeg spår vi vil se ett vippepunkt, hvor driverne blir såpass komplette at vi gjerne velger AMD APUs over Intel fordi ytelsen er hakket bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M som kjører Ubuntu. Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

Grunnen er selvsagt at Nvidia har jobbet tett sammen med Intel for å integrere GTX 765M med Intel skjermkortet (på i7 CPU tror jeg) som PC også har. "Ideen" skal være at Intel skjermkortet skal gjøre jobben når en kjøre 2D grafikk og Nvidia skjermkortet skal overta når 3D grafikk kjøres, eller behovet for mer krefter er der. Alt dette for å spare strøm.

Problemet er at dette er gjort på bakrommet, uten å lage en Linux driver og samtidig holde dokumentasjon på dette hemmelig slik at ingen kan lage noen Linux driver heller uten å tippe. Selvfølgelig har denne situasjonen medført at noen aktive sjeler har satt seg ned å forsøkt å gjøre noe (https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee) men dette er kjerneavhengig, ustabilt og er ikke automatisk så det må startes når et spill starter....

 

Har jobbet med Ubuntu 13.10 på PCen hennes for å få dette til å fungere, blant annet skiftet til nyere kjerne men fortsatt fungerer ikke Bumblebee. Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

 

Min personlige mening er at dette samarbeidet har ført til en svært dårlig løsning, er rimelig sikker på at hadde Nvidia valgt for eks. nedklokking av GTX 765M når 2D grafikk kjøres ville det vært en mye bedre løsning. Intel har bare rota dette til og bør heller gjøre det de kan nemlig CPU.

 

En mellomløsning kan være å innstallere en virtuell maskin og så Ubuntu inn der. F.eks. VMware Player som er gratis eller Workstation/Fusion

Lenke til kommentar

 

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M *snip*

 

En mellomløsning kan være å innstallere en virtuell maskin og så Ubuntu inn der. F.eks. VMware Player som er gratis eller Workstation/Fusion

 

Hvis du bruker linux en del, så er det desverre ikke en mellomløsning, dualboot kan være en mellomløsning, men tungvint. Jeg har forsøkt å jobbe en del med virtuelle maskiner på desktopen'en. Det fungerer fint til å teste ut ting, men å bruke en virituell maskin til å faktisk arbeide på synes jeg er litt tungvint.

Lenke til kommentar

 

 

Kona har en "gaming" laptop i7 med GeForce GTX 765M *snip*

 

En mellomløsning kan være å innstallere en virtuell maskin og så Ubuntu inn der. F.eks. VMware Player som er gratis eller Workstation/Fusion

 

Hvis du bruker linux en del, så er det desverre ikke en mellomløsning, dualboot kan være en mellomløsning, men tungvint. Jeg har forsøkt å jobbe en del med virtuelle maskiner på desktopen'en. Det fungerer fint til å teste ut ting, men å bruke en virituell maskin til å faktisk arbeide på synes jeg er litt tungvint.

 

 

Blir det ikke en vane, om man bruker det en stund?

 

En begrensningen i en virtuell maskin er at man ikke nødvendigvis får samme skjermkort og dets ytelse og slike hardware-messige ting. Men, på den andre siden så var det nettopp det som ville bli din fordel i denne spesifikke situasjonen.

 

Fordi du ville i Windows-gjester f.eks. få noe som kalles SVGA II eller noe sånn, altså betydelig amputerte greier. Men, du slipper da unna nVidia-gisseltakingen du opplever på Ubuntu. Som da er en liten fordel.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Legg inn et skikkelig OS så blir det litt enklere :)

Skikkelig OS? Det må jo være Mac OS X, som er rett under Linux. Da blir det jo litt mye hacking hvis man skal kjøre en Hackintosh.

 

 

Snakket om OS jeg, ikke lekegrensesnitt for barn.

 

 

Så, hva er windows? "Leke"grensesnitt for voksene?

Lenke til kommentar

Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

 

Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

Har selv hatt problemer med dette, og håpet at nVidia skulle gjøre forbedringer innen 13.10, men fungerte heller ikke out of the box der.

 

Burde vært mulig å bestemme GPU i BIOS, det hadde nok hjulpet en god del, men ASUS gir ikke det valget.

 

Ubuntu 14.04 kommer med prime 0.5, som har en del forbedringer:

 

"The nvidia-prime 0.5 release improves hardware detection, better deals with X.Org Server configuration files, and adds a prime-select switcher for switching between the integrated and discrete GPUs. This work also allows disabling the discrete GPU for power conservation. The nvidia-prime 0.5 package is used in conjunction with the NVIDIA R319 Linux graphics driver release or newer."

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU0MDI

Lenke til kommentar
Burde vært mulig å bestemme GPU i BIOS, det hadde nok hjulpet en god del, men ASUS gir ikke det valget.

 

Problemet er nok at Nvidia og Intel har bygget GPU sammen slik at selv om det Nvidia sin GPU som bruker går grafikken likevel gjennom Intel delen. Dermed kan en ikke bestemme den ene eller den andre i BIOS.

Lenke til kommentar

 

Burde vært mulig å bestemme GPU i BIOS, det hadde nok hjulpet en god del, men ASUS gir ikke det valget.

Problemet er nok at Nvidia og Intel har bygget GPU sammen slik at selv om det Nvidia sin GPU som bruker går grafikken likevel gjennom Intel delen. Dermed kan en ikke bestemme den ene eller den andre i BIOS.

 

Det har vært mulig på noen Dell- og Lenovo-PC-er i alle fall.

 

post-143435-0-60330800-1392390498_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

 

 

Burde vært mulig å bestemme GPU i BIOS, det hadde nok hjulpet en god del, men ASUS gir ikke det valget.

Problemet er nok at Nvidia og Intel har bygget GPU sammen slik at selv om det Nvidia sin GPU som bruker går grafikken likevel gjennom Intel delen. Dermed kan en ikke bestemme den ene eller den andre i BIOS.

 

Det har vært mulig på noen Dell- og Lenovo-PC-er i alle fall.

 

attachicon.gifoptimus.jpeg

 

Det der har ikke vært mulig siden 2011.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

Det er nok flere enn meg som banner når en laster ned driveren for skjermkortet for Ubuntu/Debian på Nvidia og installerer den, bare for å få sort skjerm....

 

Så der står "Gaming" PCen med Steam installert og har et lite håp på at Ubuntu 14.04 skal bli mer morro.

 

Ingen skal komme å si at «Fuck you, Nvidia» ikke var berettiget....

Har selv hatt problemer med dette, og håpet at nVidia skulle gjøre forbedringer innen 13.10, men fungerte heller ikke out of the box der.

 

Burde vært mulig å bestemme GPU i BIOS, det hadde nok hjulpet en god del, men ASUS gir ikke det valget.

 

Ubuntu 14.04 kommer med prime 0.5, som har en del forbedringer:

 

"The nvidia-prime 0.5 release improves hardware detection, better deals with X.Org Server configuration files, and adds a prime-select switcher for switching between the integrated and discrete GPUs. This work also allows disabling the discrete GPU for power conservation. The nvidia-prime 0.5 package is used in conjunction with the NVIDIA R319 Linux graphics driver release or newer."

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTU0MDI

 

 

nvidia-prime 05 fungerer perfekt med nvidia. alt installeres knirkefritt å fungerer utmerket så prøvd på 780m og 765m. vurderer sterkt å gå over fulltid til linux nå

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...