Gå til innhold

Denne geniale dingsen har tatt helt av – med god grunn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt å bruke DLNA i mange år, men jeg synes ikke hverken ordene "strålende" eller "fungert" har passet inn i min erfaring. Smartdelen i en TV, Blu-Ray spiller eller mobil er bare ikke sammenlignbar med en PC, enten man snakker om input, hastighet, eller støtte for formater. Bruksområdet til DLNA er også særdeles begrenset i forhold til en PC.

 

Har forøvrig en Chromecast pakka inn i Smart-TV'n, men HDMI-kabelen som jeg også har trukket gjennom stua er rett og slett mye mer funksjonell enn disse begrensede halvveis-løsningene som iblant føles de er designet for å ikke irritere DRM-forkjempere.

 

Trådløs HDMI er dyrt, dette virker som et alternativ. Skuffende at det må programvare til.

Lenke til kommentar

må PC-en ha noen adapter her, eller kun mottaker?

Ser ikke dumt ut.

 

Nei, kun dongle i de apparatene som skal se bildet. Ved å installere programvare på pc, nettbrett eller mobil, så kan man snakke med dongelen. Dessuten gir programvaren deg mulighet til å dele innhold/skjermbilde mellom flere PC'er, slik at man slipper å komme over på andre siden av bordet, og stime seg bak en liten skjerm man knapt ser pga han høye kraftige karen som kom foran deg. Her får du full skjerm for deg selv på laptopen din, samtidig som man eventuelt kan se det på stor skjerm.

 

Her trenger man ingen støtte fra andre produsenter, her har du full deling som om tv-skjermen eller de andre PC'ene var ekstraskjermer, og følgelig svær redusert mulighet for feil pga rettighetstull og lock in. Det eneste som kan være et problem, men tviler på at det blir det, er om appen til iPhone/iPad slipper gjennom nåløyet hos Apples Appstore. Den konkurrerer ikke direkte med aTV da den i seg selv ikke har videoutleie bl.a., men den gjør samtidig mye av jobben som aTV nå gjør.

 

Denne gjør allerede nå mer enn Chromecast som jeg vurderte å kjøpe "over there", og få sendt de hit via slektninger. Tror jammen dette skal få utvikle seg, og så blir det kanskje noen slike i huset etterhvert, først og fremst på de "dumme" TVene på soverommene, og kanskje til en PC-skjerm på kjøkkenet...

 

:-)

Lenke til kommentar

Pris?

Genialt konsept! Vurderer å støtte dette danske prosjektet ved å kjøpe en dongle (ca. 550kr).

Da er du nok litt vel optimistisk. "Early bid" er utsolgt og nå er prisen 89 usd + 15 usd i frakt = 641 for øyeblikket. Så må du legge til 25% mva og 135 kr i fortollingsgebyr. Sluttsummen blir altså 937 kr.

 

Jeg synes programvaren er noe av det smarteste med løsningen. Det er jo den som gjør at man slipper å bruke en skjermutgang og dongel i den. Man slipper også å bruke en egen kanal på Wifi-nettet. Atpåtil sier de at programvaren skal støtte både Windows, Linux, Mac og at de jobber med støtte for Android og iOS. Jeg blir ikke overrasket om de føyer på både Windows Phone og Ubuntu touch etter hvert.

 

Programvaren er åpen kildekode så flere utviklere kan "koble seg på" uten å måtte finne opp hjulet på nytt. Lurer på om den blir gratis så den kan brukes uten å kjøpe dongelen. Faa PC til PC selvsagt, eller telefon-PC-nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at programvare er årsaken til at man slipper å bruke WiFi-nettet. Skjermutganger og da mulighet for flere skjermer har man også på de fleste maskiner, men uansett er det nok vanskelig å komme utenom programvare hvis dette skal være mest mulig anvendelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De fleste klarer å avse en skjermutgang for å duplisere skjermen i en arbeidsituasjon. Men på en annen side, hvorfor ikke bare bruke teamviewer el.

 

Hvis denne dingsen derimot gjør at jeg kan laste ned en app på min 3-4 år gamle Samsung SmartTV og får skjermduplisering til TVen på den måten med god kvalitet så skal jeg si det begynner å virker mer interessant som en software løsning. Ellers har jeg lenge hatt teamviewer på mine telefoner og nettbrett.

 

Ulempen er dog, denne dingsen kan ikke kobles i en hvilken som helst smarttelefon og gi skjermduplisering til en hvilken som helst TV. Kan den vel?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at programvare er årsaken til at man slipper å bruke WiFi-nettet. Skjermutganger og da mulighet for flere skjermer har man også på de fleste maskiner, men uansett er det nok vanskelig å komme utenom programvare hvis dette skal være mest mulig anvendelig.

Programvare gjør at man slipper å bruke en skjermutgang og dongel i den. Man slipper også å bruke en egen kanal på Wifi-nettet. Man bruker den Wifi-kanalen man allerede bruker i hjemmenettet med den maskinvaren som allerede sitter i PCen. Det betyr at man blant annet får brukt programvaren på telefoner og nettbrett uten skjermutgang. PC-er med multiskjermoppsett trenger ikke en ledig skjermutgang. Programsnutten og eksisterende Wifi-adapter i senderapparatet fikser distribusjonen.

 

Mottakeren trenger kun dongelen dersom den ikke har Wifi eller ikke riktig OS.

 

Jeg synes dette er et interessant alternativ til Teamviewer, blant annet på grunn av mottakermulighetene dongelen åpner for og svært rask overføring.

Lenke til kommentar

Dingsen kobles i TV'n, ikke i PC'n/smarttelefonen. Derfor trenger du ikke en app til TV'n, eller en SmartTV. Programvaresnutten installeres på PC'n, og kanskje kan smarttelefonen også støttes.

Ah selvfølgelig. Trodde den krevde en dongle også på avsender. Det betyr egentlig at hvis begge enheter er på nettverket så kan man klare seg med kun softwaren og at dongelen er for eks. skjermer som ikke har nettverkstøtte eller appen.

 

Da ble det med en gang mer interessant og da også enig i det Simen1 sier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Genialt konsept! Vurderer å støtte dette danske prosjektet ved å kjøpe en dongle (ca. 550kr).

Da er du nok litt vel optimistisk. "Early bird" er utsolgt og nå er prisen 89 usd + 15 usd i frakt = 641 for øyeblikket. Så må du legge til 25% mva og 135 kr i fortollingsgebyr. Sluttsummen blir altså 937 kr.

 

Du har helt rett! Til rundt 1.000NOK er ikke dette like interessant for meg og mitt bruk.

Lenke til kommentar

 

 

Genialt konsept! Vurderer å støtte dette danske prosjektet ved å kjøpe en dongle (ca. 550kr).

Da er du nok litt vel optimistisk. "Early bird" er utsolgt og nå er prisen 89 usd + 15 usd i frakt = 641 for øyeblikket. Så må du legge til 25% mva og 135 kr i fortollingsgebyr. Sluttsummen blir altså 937 kr.

Du har helt rett! Til rundt 1.000NOK er ikke dette like interessant for meg og mitt bruk.

Får plukke op en når du er i Danmark da. :-)

 

Om den sendes til Norge, vil jeg uansett tro du kan skrive av dansk mva, med mindre prisen allerede er eks mva. Rent teoretisk har du vel ikke kjøpt enheten, men får en stykk som takk for donasjonen, så de burde da kunne sende den merket som gave, og altså mvafritt siden verdien på gaven er under 1000 NOK...

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple TV, AirPlay til samme pris?.. why?..

 

Prøvde å streame film fra MacBook Air'en min (nyeste modell) til Apple TV over AirPlay. Ble helt satt ut av hvor dårlig det var. Lagg i både bilde og lyd, noe som resulterte i at jeg kjørte videoen over HDMI rett fra arbeids-PC'en, som alltid fungerer. AirPlay fungerer til dels for å streame musikk fra Spotify, selv om lyden forsvinner noen sekunder av og til her også. Alt i alt er jeg kjempeskuffa.

Lenke til kommentar

Får plukke op en når du er i Danmark da. :-)

 

Om den sendes til Norge, vil jeg uansett tro du kan skrive av dansk mva, med mindre prisen allerede er eks mva. Rent teoretisk har du vel ikke kjøpt enheten, men får en stykk som takk for donasjonen, så de burde da kunne sende den merket som gave, og altså mvafritt siden verdien på gaven er under 1000 NOK...

 

:-)

 

 

 

Norge, Sverige, Danmark og Finland har inngått en avtale om at du alltid skal betale merverdiavgift til ett av landene. Det betyr at du ikke kan få tilbakebetalt merverdiavgift fra disse landene hvis du tar med deg varer for under verdigrensen avgiftsfritt til Norge.

Lenke til kommentar

 

Har egentlig ikke særlig tro på slike løsninger.

Hvis den oppfører seg som en vanlig 802.11-klient mot et eksisterende trådløsnett så er det greit. Men hvis den opererer på egen hånd innen 2,4Ghz nettet, er det nok ikke bedre, eller dårligere enn lignende produkter.

 

Men jeg har ikke prøvd den, så jeg velger å kaste tomat i stedet for stein i dette glasshuset.

" så lenge du har koblet den til det trådløse nettverket ditt. Ingen ting trenger å være tilkoblet datamaskinen din, da alt denne trenger er et lite styringsprogram som legger seg i oppgavelinjen og lar deg velge hvilken Airtame-enhet du vil strømme til."

 

Skjer ikke at du benytter to nettverk i hjemmet.

 

Som jeg forsto det fra posten din er du bekjent med kanalvalg på 2,4ghz linjen, og skjønner at interferens ville oppstått, dette gjør nok utviklerene også, og tar derfor sikte på å tilgjengeliggjøre innholdet på ditt nettverk. I praksis er det som vanlig hdmi, bare at du benytter ditt hjemme-nettverk for oppkobling til enheten som på en NAS.

 

Skjer ikke at jeg bruker to nettverk i hjemmet? Altså..... come on.

Jeg har 3 Cisco 3502 accesspunkter som opererer på hver sine kanaler både på 2,4Ghz og 5Ghz radio. I 2,4Ghz nettet er da dette allerede "nok". Introduser en trådløsklient som opererer utenfor 802.11 eller innenfor 802.11 uten å ta hensyn til eksisterende nettverk og du har en oppskrift på interferens.

 

Men hvis det er slik at den kobler seg -til- et trådløst nettverk og oppfører seg som en hvilken som helst klient, er ikke dette noe problem. Da kan man heller spørre seg hva som er så "genialt" med dette produktet, da det finnes andre produkter og programvare som gjør det samme.

 

For eksempel har man trådløse lydstreamingprodukter som opererer i egne ad-hoc/p2p nett. Audio pro produktene er ett av flere eksempel på disse. Disse vil helt klart kunne lage interferens i 2,4Ghz området.

http://www.soundgarden.no/digital-frihet/tilbehor/audio-pro-txd200-tradlos-sender-hvit.html

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490697

 

 

Problemet med å bruke slik programvare over eksisterende nettverk er at man er helt og holdent avheingig av nettverket for at det skal kunne gi en god brukeropplevelse, samt at det innfører høyere latency grunnet eksisterende nettverkselektronikk. Mange trådløsnett takler heller ikke multicast godt nok. Derfor velger mange å operere med egne (proprietære?) nettverk mellom slike enheter, gjerne i 2,4Ghz området grunnet rekkevidde (og det er sikkert billigere).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

 

...

Er det kanskje nettverket? Har brukt AirPlay i mange år, hjemme og på jobb - kan ikke nevne noe trøbbel... Men ja, alle har sine erfaringer.

 

 

Det kan jo selvfølgelig være, men å overføre f.eks 160kbit lyd trådløst burde være en smal for enhver router fra det siste tiåret :) routeren står maks 5 meter unna både iPad/MBA og ATV i en bitteliten leilighet. Etter å ha lest litt virker det også som Apple TV ikke er spesielt glad i å streame MKV. Det er de vi leier hos sin ATV, og jeg kommer nok heller til å bygge meg en liten stue-PC når vi flytter, for større fleksibilitet. Koster mer, men mindre problemer, og større bruksområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...