Gå til innhold

Tesla kommer med budsjettbil


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke kjøpt diesel til 13 kroner liter'n engang. :( Og så kommer bompenger i tillegg, så det er en del å hente for meg. Men ikke nok til at det egentlig lønner seg, kan gå opp i opp.

 

Men hvis man får en elbil til samme pris som en tilsvarende vanlig bil, ville jeg valgt å ha én elbil i familien og én stasjonsvogn med lang rekkevidde. Så lenge det er politiske incentiv til å kjøre elektriske. Og det vil vare i bare noen år til.

 

Når bompenge-fritaket forsvinner, er jeg redd for at rekkevidden er for negativ til å ønske elbil. I utgangspunktet er jeg jo lysten på en, men så skjer følgende:

 

Etter en måned til og fra jobb i stasjonsvogna begynner drivstoffindikatoren å lyse. Da flipper jeg opp infodisplayet og det står jeg har 130 kilometer igjen å kjøre før tanken er tom.

 

Jeg har nesten like lang rekkevidde når drivstoffindikatoren lyser som totalrekkevidden på en Leaf. Hver gang jeg blir påminnet det, og jeg blir påminnet om hvor sjelden jeg egentlig trenger å fylle tanken, virker en elektrisk bil litt mindre praktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært mye spekulasjoner, men ut ifra ting Musk har sagt selv håper de å få prisen under 30k dollar, da trolig iberegna skattefradraget på 7.5k. Det har tidligere blitt sagt at bilen skal bli på størrelse med golf, og 5 seter, noe mindre enn S og X. Den vil få 200 miles ifølge amerikansk syklus, noe som tilsvarer godt over 30 mil aka EU-syklus. Det snakkes om en skjerm, ikke 2 som idag, og aluchassi kan man nok se langt etter... det blir trolig en skikkelig Nissan Leaf killer pga utseende, ytelser og rekkevidde! Jeg gleder meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Men hvis man får en elbil til samme pris som en tilsvarende vanlig bil, ville jeg valgt å ha én elbil i familien og én stasjonsvogn med lang rekkevidde. Så lenge det er politiske incentiv til å kjøre elektriske. Og det vil vare i bare noen år til.

Miljøpolitisk er det ikke særlig miljøvennlig å ha 2 biler når man kunne hatt 1. "Flytter" man motorsystemet fra den ene til den andre får man en plugin-hybrid som kan utfylle begge rollene. Motorsystemet er bare en del av totalkostnaden til en bil så man kan regne med at 1 bil med begge motorteknologiene er vesentlig billigere enn 2 biler med hver sin. Forskjellen i drivstoffprisene vil gjøre sitt til at folk prioriterer el bruk så ofte de kan. På denne måten kan vi få samme effekt på utslippene som med to biler: Ren el på daglig småkjøring og bensin/diesel på langkjøring. Helt uten rekkeviddeangst. Jeg håper politikerne skjønner dette etter hvert og lar plugin-hybrider få like gode eller bedre rammebetingelser enn de rene elbilene.

Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste med å f.eks kjøpe en model S eller etterhvert en model E kan bruke dette som bil nr 1. For vår del er Model S den eneste bilen vi har. Vi kjøpte en "rimelig" utgave til under 500k inkl alt vi trenger og har lyst på, mange sier dette er dyrt, men når vi sparer godt over 10 000 i året kontra vår forrige bil, har rekkevidde til å komme oss alle de plassene vi har behov for i Norge og etterhvert Sverige, bedre plass enn i en Touran samt en rekke fordeler ift bompenger, parkering etc samt at bilen ikke koster mer enn en godt utstyr passat eller superb, så var ikke valget så vanskelig :) Mange flere har råd til f.eks en Model S enn de tror, innkjøpsprisen er kanskje litt høyere, og for de aller fleste holder 60-utgaven i massevis (mange må bare ha performance, men den er bortkasta i mine øyne, ytelsene er faktisk ikke så mye bedre enn 60), men over tid er den adskillig billigere enn mange konkurrenter. Tesla later til å være de eneste som virkelig satser på å lage elbiler da forretningsmodellen og viljen til å utkonkurrere egne modeller med bl.a vedlikeholdskostnader og drivstoff er liten hos nær sagt alle andre bilprodusenter). F.eks laget Chevy\Opel en på papiret genial bil med Volt\Ampera, men pga elendig plass, elendig bakkeklaring (under 10 cm, den soper borti alt av fartsdumpet etc) og bare 4 seter virka det som de gikk inn for å ødelegge for seg selv. Chevy trakk også tilbake sin rene elbil som de hadde for noen år siden. Det virker som om nær sagt alle bilprodusenter lager elbilene som små miljøalibi, men de lager dem såpass dårlige og uattraktive ift plass\størrelse at de alltid blir en bil nr 2. Man kan nesten begynne med litt konspirasjonstenkning, men jeg tror det er noe i det når man kombinerer en forretningsmodell som baserer seg mye på service\reparasjonskostnader, salg gjennom flere ledd med forhandlere, sterke insentiver fra oljebransjen og endel politikere (f.eks i USA) som mottar svært mye penger fra både produsentene, forhandlerne og oljebransjen... Tesla er på ingen måte perfekte de heller, de minner mye om Apple ift en spesiell, men dog kostnadseffektiv salgsmetode. De bruker lukkede systemer med f.eks superchargerne ift lading og bruker et helt annet batterioppsett enn alle konkurrentene som både innebærer større risiko ift brann, men også enormt mye bedre kapasitet og en langt lavere pris. At de har en fortjeneste på over 20% pr bil de selger er nok noe bilbransjen som helhet misunner. Samtidig lager bl.a Tesla mye av enkelte biler for både Toyota og MB som begge er sterkt inne på eiersiden. Jeg håper og tror at Tesla lykkes, men jeg er noe skeptisk til at de greier å få Model E så billig som de håper på om de skal oppfylle rekkeviddemålet og samtidig ha god fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå snakket jeg for meg selv og vår situasjon, og vi kunne ikke hatt 1 bil. Og de to bilene vil strengt tatt heller ikke oppfylle alle våre brukskrav, da vi trenger trekke hestehenger en gang i blant. I dag kjører jeg et gammelt bensinsluk 4 mil om dagen. Vi eier denne fordi den kan trekke 3,5 tonn, men aller helst burde den ikke brukes til noe annet. Hvis jeg i stedet kjørte en lettdrevet hybridbil, hadde både utslipp og drivstoffkostnader gått betydelig ned.

 

Hybridbiler burde hatt større incentiver i forhold til vanlige forbrenningsbiler, men de har nå engang ikke det. Og bytter jeg hybridbilen med en elbil slipper jeg å betale moms og engangsavgifter, får rimeligere forsikring etter hva jeg hører, og slipper kanskje en tusenlapp* i måneden i bompenger.

 

*nøyaktig hvor mye jeg sparer kan jeg ikke svare på før jeg har funnet ut om det er en makspris i bomringen de akkurat satte opp her

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg for meg selv og vår situasjon, og vi kunne ikke hatt 1 bil. Og de to bilene vil strengt tatt heller ikke oppfylle alle våre brukskrav, da vi trenger trekke hestehenger en gang i blant. I dag kjører jeg et gammelt bensinsluk 4 mil om dagen. Vi eier denne fordi den kan trekke 3,5 tonn, men aller helst burde den ikke brukes til noe annet. Hvis jeg i stedet kjørte en lettdrevet hybridbil, hadde både utslipp og drivstoffkostnader gått betydelig ned.

 

Hybridbiler burde hatt større incentiver i forhold til vanlige forbrenningsbiler, men de har nå engang ikke det. Og bytter jeg hybridbilen med en elbil slipper jeg å betale moms og engangsavgifter, får rimeligere forsikring etter hva jeg hører, og slipper kanskje en tusenlapp* i måneden i bompenger.

 

*nøyaktig hvor mye jeg sparer kan jeg ikke svare på før jeg har funnet ut om det er en makspris i bomringen de akkurat satte opp her

Sikta ikke mot deg tommyb, men står for det jeg skrev: "de aller fleste" :) Ang hengerfeste så er det høy sannsynlighet for at Model S får det neste år, Model X får det og da får trolig Model E og det, men de kan neppe trekke 3,5 tonn ;) Pr dags dato er vell egentlig plug-in hybrider det beste alternativet, men det er totalt fravær av modeller og insentivene er dårlige pr dags dato. Fullstendig fritak for alle avgifter unntatt MVA ville nok hjulpet endel.

Lenke til kommentar

Nei... Ditt innlegg kom mens jeg skrev mitt svar. Herr Simen1 siterte meg, så jeg svarte ham. :)

Elbil som trekker 3,5 tonn, eller i alle fall 2,5 tonn, er nok enda et stykke unna :)

 

Når det gjelder hybrider så var det vel Toyota som kommer med slike på en rekke nye modeller nå? Virker som det løsner litt med hybrider nå.

Lenke til kommentar

Toyota (og Lexus som Toyota eier) har fått noen hybridmodeller med hengerfeste og nå. De er smarte da hybrider er "in" og gode ift lokale utslipp, noe som alt for ofte glemmes i miljødebatten. Toyota fyller segmentet mellom Tesla (som de selv eier en betydelig andel av) og nær sagt alle andre bilprodusenter som kjører standard motorer. I Norge og en rekke andre land har Toyota hatt enorm suksess, spesielt med Auris stasjonsvogn takket være god pris, god plass, lave utslipp og automat, disse faktorene sammen hjelper veldig. Tesla bygger en elektrisk RAV4 for Toyota som skal dukke opp etterhvert, usikker på om det kommer til Norge...

Lenke til kommentar

Det er ifølge enkelte kilder sagt at Model S vil få hengerfeste i.l.a neste år, men at det skal introduseres rundt introduksjonen av Model X. Nye Model S som selges nå har mindre bagasjeplass foran fordi det ifølge flere Teslaansatte skulle bli mulig å ettermontere "noe" som med stort sannsynlighet er 4wd. Siden motoren tar like stor plass som en melon er muligheten definitivt der.

 

Pr idag går det f.eks an å feste en krok for sykkelstativ etc på Model S uten å borre et eneste hull, man må bare ta av bakfangeren, løsne noen skruer og sette det på så det er tydelig at de har lagt opp til at et hengerfeste kan komme. Krefter er det definitivt nok av til å dra en tung henger ;)

Lenke til kommentar

Mihle Gaming: Anbefales virkelig :) Nissan Leaf er f.eks en fin førstegangsbil, greit med krefter, ok med plass, grei rekkevidde (mulig å komme over 15 mil sommerstid, mer som 10 mil vinterstid) og en grei pris. Bare det å ha ei drivlinje uten gir med max effekt umiddelbart er hærlig. Jeg har bare kjørt Leaf og Tesla fra den elektriske verden, sistnevnte såklart en annen verden enn Leaf, men prisen forklarer vell det. Det får så være at sittekomforten i endel Audier og BMWer er bedre enn i Tesla Model S, kjøreopplevelsa ift motor\gir synes jeg det er ingen som slår!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...