Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, og det er jævlig langt når du skal legge ned en jævla kabel i bakken, gjennom alle hindringer.

 

Fiberen kan også legges sammen med strømledninger i lufta.

Blir dette gjort i særlig utstrekning, bortsett fra stamnettet på 66 kV og oppover?

Tvunnet fiber rundt EX 1 kV hengeledning kunne vært noe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Nei, det hadde de så absolutt ikke. Altibox krever minst 50% av bebyggelsen på kontrakter før de bygger noe. Telenor er mye hyggeligere når det kommer til utstikkere en hva altibox er, sier ikke at telenor er spesielt hyggelige og forståelsesfulle, men det er de som tar ansvar når det kommer til folke-dekke, ikke altibox. Altibox er en stor kapitalist som du forveksler med noe helt annet.

Og på tross av dette, eller på grunn av (?), så har Altibox betydelig bedre fiberdekning i grisgrendte strøk enn "folkeselskapet" Telenor. (Det er lenge siden kapitalistiske Telenor var Televerket).

Lenke til kommentar

Og på tross av dette, eller på grunn av (?), så har Altibox betydelig bedre fiberdekning i grisgrendte strøk enn "folkeselskapet" Telenor. (Det er lenge siden kapitalistiske Telenor var Televerket).

 

Altibox har bedre fiberdekning der det er økonomisk vinnende, altibox snabber alle tettområder hvor det er en god ide og legge fiber dette er en av tingene telenor whiner over da de må legge til alle kundene hvor det ikke er økonomisk smart å legge til kunden. Telenor får drittkundene mens altibox tar alt de kan av kunder som de faktisk kan tjene penger på.

Lenke til kommentar

Blir dette gjort i særlig utstrekning, bortsett fra stamnettet på 66 kV og oppover?

Tvunnet fiber rundt EX 1 kV hengeledning kunne vært noe.

 

Jeg har vært litt i snakk med han som har/hadde "ansvaret" for fiberutbygging i Eidsiva i Hedmark, og fikk vite att det var en mulighet. Hvor utbredt det er, vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, og det er jævlig langt når du skal legge ned en jævla kabel i bakken, gjennom alle hindringer.

 

Fiberen kan også legges sammen med strømledninger i lufta.

Blir dette gjort i særlig utstrekning, bortsett fra stamnettet på 66 kV og oppover?

Tvunnet fiber rundt EX 1 kV hengeledning kunne vært noe.

Finnås kraftlag på Bømlo (Altibox) har store deler av fibernettet hengende i luftstrekk pga. lange avstander mellom kundene og pga. mye fjell i grunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Altibox har bedre fiberdekning der det er økonomisk vinnende, altibox snabber alle tettområder hvor det er en god ide og legge fiber dette er en av tingene telenor whiner over da de må legge til alle kundene hvor det ikke er økonomisk smart å legge til kunden. Telenor får drittkundene mens altibox tar alt de kan av kunder som de faktisk kan tjene penger på.

Feil... Lofoten, Altibox. (Via Lofotkraft). Det er det jeg husker rett fra hodet, men det er mange daler, småbygder og øysamfunn som har vanvittig bra fiber fordi Altibox ser etter muligheter, mens Telenor er mest opptatt av å melke utgått teknologi.

Lenke til kommentar

 

Nå betaler man pr hastighet så da det ville det være fornuftig å kunne tilby forskjellige hastigheter for de som ikke vil betale mye .

Nå aner jeg ikke hva Gbit linjen vil koste for pilotene, de er kanskje gratis så lenge pilotprosjektet pågår(?), men de er nødt til å ligge på et fornuftig nivå når de ruller ut til flere hvis det skulle være noe vits. På dagens prisnivå vil det nok ikke ligge, hvis vi baserer oss på dagens priser hos Lyse, så vill en Gbit linje koste over 12 tusen kr i måneden og det sier seg selv at det ikke lar seg selge til privatpersoner.

Må nok ligge godt under 1000 kroner hvis de ønsker å få noen kunder.

Lenke til kommentar

Feil... Lofoten, Altibox. (Via Lofotkraft). Det er det jeg husker rett fra hodet, men det er mange daler, småbygder og øysamfunn som har vanvittig bra fiber fordi Altibox ser etter muligheter, mens Telenor er mest opptatt av å melke utgått teknologi.

 

Jeg antar da legger fiber når de må legge strømkabler? Uten at jeg vet det for sikkert. Men det jeg vet er at det garantert blir gjort fordi det er økonomisk vinnende. Og ikke fordi de driver med goodwill.

 

Ingen av delene. Lyse kjører én enkel SM fiber fra hver husstand helt frem til switchen på inne på sentralen. Såvidt jeg kjenner til benyttes ikke multiplexing i det hele tatt noe sted i nettet.

Så AON med andre ord, da AON basiclly er en sentral.
Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Feil... Lofoten, Altibox. (Via Lofotkraft). Det er det jeg husker rett fra hodet, men det er mange daler, småbygder og øysamfunn som har vanvittig bra fiber fordi Altibox ser etter muligheter, mens Telenor er mest opptatt av å melke utgått teknologi.

Ja, det virker ikke som Telenor er de mest ivrige til å selge fiber. Der jeg bodde før tok jeg kontakt med telenor, og god stund etterpå hørte jeg med Viken Fiber (Altibox). Hørte aldri noe fra Telenor, men Viken kom og la fiber for bare noen måneder siden. De er virkelig på hugget for tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Jeg antar da legger fiber når de må legge strømkabler? Uten at jeg vet det for sikkert. Men det jeg vet er at det garantert blir gjort fordi det er økonomisk vinnende. Og ikke fordi de driver med goodwill.

 

Så AON med andre ord, da AON basiclly er en sentral.

 

Nei, det er ikke fordi de må legge strømkabler. Det er riktig nok heller ikke av goodwill. (Det ville jo bare vert rart!) Det er av fremsynthet og et nedarvet syn på infrastruktur som ingen andre har som gjør at Altibox er den aller største pådriveren for ny teleteknologi.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke fordi de må legge strømkabler. Det er riktig nok heller ikke av goodwill. (Det ville jo bare vert rart!) Det er av fremsynthet og et nedarvet syn på infrastruktur som ingen andre har som gjør at Altibox er den aller største pådriveren for ny teleteknologi.

 

Såklart de har størst driv, de har jo ikke noe annet. Altså fiber er MYE billigere en telefonkabler og bedre altså for telenor hadde det vært mye billigere og opprettholde ett fibernettverk en ett nettverk av telefonkabler. Det er ikke det at telenor ikke er fremtidsrettet, men at de rett og slett ikke kan tilfredsstille alle samtidig, hele tiden. De har ett telefonnett de må vedlikeholde (lovpålagt) det søppelnettet sitt de helst sikkert vil bli kvitt. Og de bygger aktivt ut fibernett, det er ikke slik at telenor ikke leverer og bygger fiber, de tilbyr fiber mange steder og de tilbyr dette på svært øde steder ofte for der er det kun de som noengang kommer til å bygge fiber.

 

Som sikkert noen av dere vet prøver telenor å bli kvitt telefonlinjene innen 2017 og bytte ut alt med fiber som er ett ekstremt ambisiøst mål med tanke på at de skal levere til alle husstander da de er leverandøren bundet til dette lovverket, det er altibox fri fra, så om de kommer til å legge dobbelt med lyse eller om de kjøper opp lyse er meg en gåte.

Lenke til kommentar

@ Rudde93 vet ikke hvor du får informasjonen fra men fasttelefon blir byttet ut med mobil som vil fungere og se ut som en fasttelefon.

 

Greit nok å grave fiber til mobilmasten men det er egeninteresse hos telenor som gjør dette :)

 

Men hverken telenor,altibox driver veldedighet, dessuten så er altibox like dominerende regionalt som telenor er nasjonalt

Lenke til kommentar

@ Rudde93 vet ikke hvor du får informasjonen fra men fasttelefon blir byttet ut med mobil som vil fungere og se ut som en fasttelefon.

 

Greit nok å grave fiber til mobilmasten men det er egeninteresse hos telenor som gjør dette :)

 

Men hverken telenor,altibox driver veldedighet, dessuten så er altibox like dominerende regionalt som telenor er nasjonalt

 

 

 

Regjeringen vil legge vekt på universell utforming innen IKT. Regjeringen vil sikre tilgang til
høyhastighetsbredbånd i hele landet, med mål om hastighet på 100 Mbps. Mulighetene for
effektivisering gjennom aktiv bruk av IKT er store både i privat og offentlig sektor. Regjeringen vil føre en IKT-politikk som tar personvern på alvor.

 

Nei, de skal bytte til fiber gitt. Sier ikke at de kommer til å klare det innen 2017, men det er hva som er målet.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Jeg har hatt 100/100 i en del år nå, og har sluttet å tenke over at JEG har begrensninger her hjemme. Det er derimot nok av servere som ikke klarer å levere ting "raskt nok" til meg. Sånn sett er gigabit moro, men likevel nødvendig i dag til hjemmebruk. I fremtiden kommer forhåpentligvis ingen vanlige forbrukere til å tenke over bitrate.

Lenke til kommentar

 

 

 

Uretferdig! her sitter jeg med 5/0.5 nett fra Telenor 6-10 min gangavstand fra Asker sentrum.... eneste grunnen til at Telenor sa nei til fiber var at det var for få folk som ville ha det.... Altibox har ikke spurt oss enda, men de ville ha sakt ja...

Hahaha, tror du ja.

Altibox hadde sakt ja... for hos en venn i nærheten sa Telenor også nei, og der var det sammme antal % som svarte nei, så kom Altibox etterpå, og for dem var det nokk....

Det heter sagt, ikke sakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...