Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Sikker på at du får 70/70, og ikke 70/5 og kan betale deg opp til 70/10? Eller har du Get på fiber, og derved tilbud om symmetrisk hastighet?

Den er vel allerede besvart;

 

Har fiber fra Telag son eies av Get. Betaler 39 kr mnd for ekstra opplastning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rudde93 telenor graver fiber men det er nok ikke bare til formålet om å skrinlegge fasttelefonen.

4 milliarder investeres hvert år men mye går til mobil.

Jeg referer til hva Berit Svendsen som er administrerende direktør for telenor norge sier.

 

Kan nok hende saken er publisert her på hardware.no også

Fiberen de legger er nok mere myntet på bedriftsmarkedet som det er hos alle aktører, det er tross alt de som finansierer gildet til forbrukermarkedet.

 

Lyse er nok mere obs på utfordreren bayonette som kan bli en hard utfordrer til de og telenor for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Rudde93 telenor graver fiber men det er nok ikke bare til formålet om å skrinlegge fasttelefonen.

4 milliarder investeres hvert år men mye går til mobil.

Jeg referer til hva Berit Svendsen som er administrerende direktør for telenor norge sier.

 

Kan nok hende saken er publisert her på hardware.no også

Fiberen de legger er nok mere myntet på bedriftsmarkedet som det er hos alle aktører, det er tross alt de som finansierer gildet til forbrukermarkedet.

 

Lyse er nok mere obs på utfordreren bayonette som kan bli en hard utfordrer til de og telenor for den saks skyld.

 

Og altibox hadde kun snaue 1 mrd i omsetning 2012. Ja det fortjenesten deles litt utover småleverandører og slik her, men det er like irrelevant som ditt utsagn.

Lenke til kommentar

 

 

Sikker på at du får 70/70, og ikke 70/5 og kan betale deg opp til 70/10? Eller har du Get på fiber, og derved tilbud om symmetrisk hastighet?

Den er vel allerede besvart;

Har fiber fra Telag son eies av Get. Betaler 39 kr mnd for ekstra opplastning.

Ja, så det etterpå. Problemet med diskusjoner som er lange som et vondt år, er at man ikke alltid orker lese seg nedover svarene for å se om det allerede er kommentert og besvart, når det er noe man ser slikt man "sikler" etter å kommentere... ;-)

Lenke til kommentar

men 1 giga pr husstand , de høres mye ut

 

Hvorfor skal de orke å legge noe med mindre kapasitet, når de først legger? Det er dyrere å grave enn fiberen de legger ned i rørene, så å legge det beste nå, gir frihet til leverandøren, og reduserer utgiftene på lang sikt.

 

Dessuten er det et testprosjekt. De kunne sikkert tilbudt enda kraftigere, men utstyret som skal takle det her, koster endel, så da er dette greit å begynne med. For det om det høres mye ut nå, så vil det neppe være så mye om noen få år.

 

Synes uansett det er interessant at du stadig må kommentere på dette, da du i flere diskusjoner tidligere har fått argumentene for å legge skikkelig fiber nå, fremfor å vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Altibox hadde sakt ja... for hos en venn i nærheten sa Telenor også nei, og der var det sammme antal % som svarte nei, så kom Altibox etterpå, og for dem var det nokk....

Nei, det hadde de så absolutt ikke. Altibox krever minst 50% av bebyggelsen på kontrakter før de bygger noe. Telenor er mye hyggeligere når det kommer til utstikkere en hva altibox er, sier ikke at telenor er spesielt hyggelige og forståelsesfulle, men det er de som tar ansvar når det kommer til folke-dekke, ikke altibox. Altibox er en stor kapitalist som du forveksler med noe helt annet.

 

det jeg sier er sant, Altibox trenger færre folk for å si ha en telenor, hvis ikke hadde det vært telenor og ikke altibox der vennene mine bor...

Lenke til kommentar

PS sånn ellers med tanke på Telenor og Altibox så er Altibox eid av kraftselskaper som igjen er eid av kommuner, som igjen trumfer igjennom utbygging i forskjellige kriker og kroker i deres kommuner. Hadde det vært opp til Altibox så tviler jeg på at mange av disse 4 hus bygdene som nå har fiber, faktisk hadde hatt det hadde det ikke vært for en eierkommune som presset på.

 

Telenor fiber i utkantsstrøk ? Trodde de kun hadde fiber i Oslo og et par andre bystrøk som Kristiansand. Aldri hørt om noen i Evje eller tilsvarende med fiber fra Telenor.

Lenke til kommentar

Rudde93 telenor graver fiber men det er nok ikke bare til formålet om å skrinlegge fasttelefonen.

4 milliarder investeres hvert år men mye går til mobil.

Jeg referer til hva Berit Svendsen som er administrerende direktør for telenor norge sier.

 

Kan nok hende saken er publisert her på hardware.no også

Fiberen de legger er nok mere myntet på bedriftsmarkedet som det er hos alle aktører, det er tross alt de som finansierer gildet til forbrukermarkedet.

 

Lyse er nok mere obs på utfordreren bayonette som kan bli en hard utfordrer til de og telenor for den saks skyld.

Jeg tror nok ikke Lyse tenker mye på Bayonette. Hvor mange ikke-nerder tror du har hørt om dem?

Ikke et ondt ord om Bayonette altså, men de er fryktelig små i sammenligning.

Nei deres konkurrenter er Telenor, Get, Viasat, Nextgentel og Broadnet/Homenet.

Det krever mye finansielle muskler å legge fiber.

Lenke til kommentar

Når 400Mbit fra Altibox koster rundt 6000,- per måned så tør jeg ikke tenke på hva 1000Mbit skal koste per måned. Ergo litt misvisende artikkel da dette er langt fra gratis og høyst uoppnåelig for de aller fleste.
Selv har jeg 60/60 eller 120 som produktet kalles da det er det mest kostnadseffektive abbonmentet de har på internett. meget fornøyd med både TV og Internett så langt.

 

Det var bokstavlig talt som å hoppe 100 år frem i tid både å gå fra Telenor ADSL til Vikenfiber Internett samt Viasat+CanalDigital Parabol til Altibox TV tjenester. Helt fantastisk kvalitet på alle områder. Eneste aberet er at de fortsatt kun har 1080i fremfor 1080p på HD innhold og HD sendinger.

Ute i "nærbygda" som jeg bor hadde også Telenor "planer" om forbedringer men de var så trege at Altibox var på pletten før de rakk å trekke pusten. Selv om det har tatt godt over 1 år å få det opp å gå har ikke telenor hatt noe å svare med. Her taper nok telenor store markedsandeler land og strand rundt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hjelmeland er et eksempel på utkantstrøk. 2800 innbyggere i hele kommunen som er over 1000 kvadratkilometer stor. Heggedal i Asker har nærmere 5000 innbyggere og Asker kommune sånn rundt om 50000 - 60000 innbyggere på 100 kvadratkilometer. Ingen steder som regnes som en del av stor Oslo kan vel egentlig betegnes som utkantstrøk. Se på f.eks Lyse som har lagt fiber til Kvitsøy! Oltedal og Gilja. Da snakker vi utkant hvor telenor nesten ikke har mobildekning engang.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal de orke å legge noe med mindre kapasitet, når de først legger? Det er dyrere å grave enn fiberen de legger ned i rørene, så å legge det beste nå, gir frihet til leverandøren, og reduserer utgiftene på lang sikt.

 

Dessuten er det et testprosjekt. De kunne sikkert tilbudt enda kraftigere, men utstyret som skal takle det her, koster endel, så da er dette greit å begynne med. For det om det høres mye ut nå, så vil det neppe være så mye om noen få år.

 

Synes uansett det er interessant at du stadig må kommentere på dette, da du i flere diskusjoner tidligere har fått argumentene for å legge skikkelig fiber nå, fremfor å vente.

 

Artikkelen gir jo et inntrykk av at de ikke kan tilby lavere hastighet en 1 Gbit linje til hus-stendene

og det er det jo ikke alle som vil betale for

 

Selv har jeg 25/25 linje og klarer meg god.

Et av poengene er jo at de fleste nettsteder så lar det laste ned , eller spille av ikke kan metsje(*) så stor hastighet

Selv er jeg mest hos NRK og TV . ingen av dem lar hastigheten gå over et par3 MB.

NRK har maks 3500 og tv 2 har jeg ikke funnet ut av

 

* her fikk jeg ikke korrigert til riktig stavelse

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Selv har jeg 25/25 linje og klarer meg god.

Et av poengene er jo at de fleste nettsteder så lar det laste ned , eller spille av ikke kan metsje(*) så stor hastighet

Selv er jeg mest hos NRK og TV . ingen av dem lar hastigheten gå over et par3 MB.

NRK har maks 3500 og tv 2 har jeg ikke funnet ut av

 

* her fikk jeg ikke korrigert til riktig stavelse

 

DU klarer deg med 25/25, er det dermed sagt att ALLE andre gjør det også?

 

Jeg sitter pr nå på en 25/5 linje, og klarer uten problemer å utnytte dette. Laster man ned mye fra f.eks torrent eller seedbox via FTP, så blir 25Mbit fort lite når det er snakk om f.eks 100GB for en sesong av en serie f.eks. 100GB blir fort nesten 10 timer med nedlasting på 25Mbit linje.

 

På nyåret går jeg over til 50/50 fiber, og klarer meg nok fint med det, men allikevel, det kunne godt ha vært 1Gbit for min del, hadde ikke hatt problemer med å utnytte det.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

DU klarer deg med 25/25, er det dermed sagt att ALLE andre gjør det også?

 

Jeg sitter pr nå på en 25/5 linje, og klarer uten problemer å utnytte dette. Laster man ned mye fra f.eks torrent eller seedbox via FTP, så blir 25Mbit fort lite når det er snakk om f.eks 100GB for en sesong av en serie f.eks. 100GB blir fort nesten 10 timer med nedlasting på 25Mbit linje.

 

På nyåret går jeg over til 50/50 fiber, og klarer meg nok fint med det, men allikevel, det kunne godt ha vært 1Gbit for min del, hadde ikke hatt problemer med å utnytte det.

 

spørmålet var om det i det hele tatt finnes nedlastingssteder der man får lov til utnytte nettlinja si

Ja har 25 mbit man ingen av nettstedene jeg er innom matcher den hastigheten .

og jeg har lav hastighet i den sammenhengen

Lenke til kommentar

 

spørmålet var om det i det hele tatt finnes nedlastingssteder der man får lov til utnytte nettlinja si

Ja har 25 mbit man ingen av nettstedene jeg er innom matcher den hastigheten .

og jeg har lav hastighet i den sammenhengen

 

Du må også huske på, att man må bygge for fremtiden. Hvis alle skulle sagt att vi ikke trenger mer, hadde vi sittet på modem enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...