Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Hvorfor har det seg slik at hver gang det dukker opp en sak som denne kommer det kommentarer om at folk ikke trenger slike hastigheter?

Det er så inn i hampen trangsynt at jeg blir svett!

 

jeg har 5/0.5 Mbit, og jeg trenger mere, i huset er det 2 personer som ofte vil se på youtube(meg og broren min), og 5 Mbit ned holder ikke til at begge ser på 1080p.... vi kan så vidt se 720p på samme tid, og da kan man ikke gjøre noe anet.... og jeg brukte 14 Timer på å laste ned BF4....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Døh.... trenger 'folk flest' mer enn 4G (som reklamen sier er optiskfiberhatighet) ...og .som jo er trådløs bredband.... kanskje det er grøftegraverne og elektronikkmøntørene skal skal ha noe å gjøre (??)

 

Det er vel, først og fremst, privarbruk det her er tale om?

Først og fremst tilbyr de største 4G-distrubitørene kun 100 GB datatrafikk i måneden for en veldig høy pris. Det er svært lett å komme over den grensen, spesielt med 40+ Mbit.

 

Trådløst bredbånd er også veldig ustabilt sammenlignet med fiber/andre kabler. Dårlig vær, høyt bruk i nabolaget osv har stor effekt på både hastigheten og pingen/latency(som allerede er forholdsvis høy).

 

Å legge fiberkabel er også fremtidsrettet. Fiberkabler som blir lagt per dags dato kan takle hastigheter over 1 Tbit/s. Det er med andre ord 1,000,000 Mbit/s. Med dette slipper man da å grave på nytt igjen om noen år(se: kobbernettet og deler av coaxkablene). Fiber er heller ikke sårbar for overslag ved lyn.

Endret av MrPr0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Døh.... trenger 'folk flest' mer enn 4G (som reklamen sier er optiskfiberhatighet) ...og .som jo er trådløs bredband.... kanskje det er grøftegraverne og elektronikkmøntørene skal skal ha noe å gjøre (??)

 

Det er vel, først og fremst, privarbruk det her er tale om?

Først og fremst tilbyr de største 4G-distrubitørene kun 100 GB datatrafikk i måneden for en veldig høy pris. Det er svært lett å komme over den grensen, spesielt med 40+ Mbit.

 

Trådløst bredbånd er også veldig ustabilt sammenlignet med fiber/andre kabler. Dårlig vær, høyt bruk i nabolaget osv har stor effekt på både hastigheten og pingen/latency(som allerede er forholdsvis høy).

 

Å legge fiberkabel er også fremtidsrettet. Fiberkabler som blir lagt per dags dato kan takle hastigheter over 1 Tbit/s. Det er med andre ord 100.000 Mbit/s. Med dette slipper man da å grave på nytt igjen om noen år(se: kobbernettet og deler av coaxkablene). Fiber er heller ikke sårbar for overslag ved lyn.

Hvis jeg skal rette opp i det du sa sier jeg bare at 1 Tbit er ikke 10.000 Mbit, 1Tbit er 1000 Gbit som er 1.000.000 Mbit.

Lenke til kommentar

Bor på Hjelmeland - flytta fra fiber til adsl - så dette blir interessant. "Hvert" hus og hytte, godt jeg har gravemasking tilgjengelig, for her skal det graves. Bor 6km utenfor kjernen i "feil" retning. Prøvde Lyse nå, de hadde ikke oversikten helt enda, men planen var at alle skal få. Savner fiber, så krysser virkelig fingra for dette.. Blir spennende å se oversiktskratet deres som de skal sende på mail.

 

Det blir mye RILUM på deg fremover skjønner jeg. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Døh.... trenger 'folk flest' mer enn 4G (som reklamen sier er optiskfiberhatighet) ...og .som jo er trådløs bredband.... kanskje det er grøftegraverne og elektronikkmøntørene skal skal ha noe å gjøre (??)

 

Det er vel, først og fremst, privarbruk det her er tale om?

Først og fremst tilbyr de største 4G-distrubitørene kun 100 GB datatrafikk i måneden for en veldig høy pris. Det er svært lett å komme over den grensen, spesielt med 40+ Mbit.

 

Trådløst bredbånd er også veldig ustabilt sammenlignet med fiber/andre kabler. Dårlig vær, høyt bruk i nabolaget osv har stor effekt på både hastigheten og pingen/latency(som allerede er forholdsvis høy).

 

Å legge fiberkabel er også fremtidsrettet. Fiberkabler som blir lagt per dags dato kan takle hastigheter over 1 Tbit/s. Det er med andre ord 100.000 Mbit/s. Med dette slipper man da å grave på nytt igjen om noen år(se: kobbernettet og deler av coaxkablene). Fiber er heller ikke sårbar for overslag ved lyn.

Hvis jeg skal rette opp i det du sa sier jeg bare at 1 Tbit er ikke 10.000 Mbit, 1Tbit er 1000 Gbit som er 1.000.000 Mbit.

Kilo=Tusen Mega=million Giga=milliard Tera=billion Peta=billiard

 

http://no.wikipedia.org/wiki/SI-prefiks

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

Døh.... trenger 'folk flest' mer enn 4G (som reklamen sier er optiskfiberhatighet) ...og .som jo er trådløs bredband.... kanskje det er grøftegraverne og elektronikkmøntørene skal skal ha noe å gjøre (??)

 

Det er vel, først og fremst, privarbruk det her er tale om?

Først og fremst tilbyr de største 4G-distrubitørene kun 100 GB datatrafikk i måneden for en veldig høy pris. Det er svært lett å komme over den grensen, spesielt med 40+ Mbit.

 

Trådløst bredbånd er også veldig ustabilt sammenlignet med fiber/andre kabler. Dårlig vær, høyt bruk i nabolaget osv har stor effekt på både hastigheten og pingen/latency(som allerede er forholdsvis høy).

 

Å legge fiberkabel er også fremtidsrettet. Fiberkabler som blir lagt per dags dato kan takle hastigheter over 1 Tbit/s. Det er med andre ord 100.000 Mbit/s. Med dette slipper man da å grave på nytt igjen om noen år(se: kobbernettet og deler av coaxkablene). Fiber er heller ikke sårbar for overslag ved lyn.

Hvis jeg skal rette opp i det du sa sier jeg bare at 1 Tbit er ikke 10.000 Mbit, 1Tbit er 1000 Gbit som er 1.000.000 Mbit.

Kilo=Tusen Mega=million Giga=milliard Tera=billion Peta=billiard

det var det jeg sa.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Hvor mye av fiberutstyret er annerledes for linjer hvor maks hastighet er 100 Mbit kontra 1 Gbit? Bruker de andre fiberkabler, eller er det bare utstyret hos ISP som er oppgradert?

De bruker andre porter, en port som støtter opp til 1 Gigabit fremfor en som støtter opp til 100 Mbit.

Det er vel transmitterne samt hvor mange fibertråder som benyttes som er den tenkniske begrensningen, ikke?

Heldigvis legger de fiber med masse overkapasitet. Når de legger fiber i dag er det vel alltid flere ledige fibertråder.

Transmitterne kan jo byttes ut og oppgrades.

Nyquist sinc pulser skal kunne 10 doble hastigheten på eksisterende fiber.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Står ingenting om hva dette vil koste. Jeg kan få 200Mbit fra GET for den nette som av 2459,- per mnd. Tror jeg holder meg til 70/70.

70/70 fra GET ?

... trodde de leverte 70/10 eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Føler jeg er litt missunelig på disse som får 1gbit.

Her hvor jeg bor, kun 6-7 minutter unna fredrikstad sentrum hvor flertallet lett kan få 100Mbit, er det beste jeg kan få 8/0.6 over telefonlinjen...

 

Føler med deg, her hvor jeg sitter på 100/100 fra Altibox på Gressvik (10 min unna Fredrikstad sentrum) :p

Lenke til kommentar

 

 

70/70 fra GET ?

... trodde de leverte 70/10 eller noe sånt.

GET har kjøpt både Homebase og Loqal, muligens han har fiber fra en av disse leverandørene?

Er fleire små lokale aktørar som legg fiber og har avtale med GET.

Trur 70/10 frå GET er mest på kabel, mens ein kan få symetrisk via fiber.

 

Prisar lokalt her eg bur...

 

S 10 (10/10) 398,-

 

M 30 (30/30) 518,-

 

L 70 (70/70) 618,-

 

XL 120 1338,-

 

XXL 200 3390,-

Lenke til kommentar

Med mindre de skal teste ut noe nytt her, så bruker lyse/altibox vanlig Single Modus Fiber, ingen PON splittere eller lignende, så det er en direkte fiber rett fra Patcheporten i sentralen , inn til fibermodemet hos kunde.

 

Telenor / Canal Digital bruker PON , og kjører splittere langs utover i nettet, så de f.eks. kjører en fiber inn til splitterskap , og 300 kunder videre ut fra det etc.

 

Er lettere å oppgradere til Gigabit på singel modus utstyret, men det må til gjengjeld sveises mye mer fiber utover i nettene. Så alt har sine fordeler og bakdeler.

 

(Jobber som fibermontør i lite installasjonsfirma på Sørlandet , så kobler for TDC , Telenor, og Canal Digital i dems fibernett. Og har reparert en del altibox installasjoner, da de ofte er jævlig dårlig utført av Agder Fiberoptikk)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...