Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Føler jeg er litt missunelig på disse som får 1gbit.

Her hvor jeg bor, kun 6-7 minutter unna fredrikstad sentrum hvor flertallet lett kan få 100Mbit, er det beste jeg kan få 8/0.6 over telefonlinjen...

6-7 minutter med bil? Det er jævlig langt i gravestrekke.

Kan jo gjøre det i enkel matte, ved 60 km/t så blir det 6-7 km. og ved 70 km. 7-8km, det er veldig langt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvorfor er dette mulig? Jo, fordi blårussen og blårusskåte politikere har blitt holdt på mils avstand. Her har vi et kraftselskap som har i ryggmargen at investeringer er noe som ses på minst i 20-års perspektiv, helst i 50-års perspektiv. Da får en solid infrastruktur med én gang!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Uretferdig! her sitter jeg med 5/0.5 nett fra Telenor 6-10 min gangavstand fra Asker sentrum.... eneste grunnen til at Telenor sa nei til fiber var at det var for få folk som ville ha det.... Altibox har ikke spurt oss enda, men de ville ha sakt ja...

Det er du, og nabolaget ditt, som må oppsøke Altibox. Få med halvparten og du har mest sannsynlig en deal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Uretferdig! her sitter jeg med 5/0.5 nett fra Telenor 6-10 min gangavstand fra Asker sentrum.... eneste grunnen til at Telenor sa nei til fiber var at det var for få folk som ville ha det.... Altibox har ikke spurt oss enda, men de ville ha sakt ja...

Det er du, og nabolaget ditt, som må oppsøke Altibox. Få med halvparten og du har mest sannsynlig en deal.

det var 60% somsvarte ja til telenor, men telenor trengte 70 eller 80% hvis jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette mulig? Jo, fordi blårussen og blårusskåte politikere har blitt holdt på mils avstand. Her har vi et kraftselskap som har i ryggmargen at investeringer er noe som ses på minst i 20-års perspektiv, helst i 50-års perspektiv. Da får en solid infrastruktur med én gang!

 

YES! La profitten ligge og fokuser på hva folk flest trenger.

 

Her jeg bor er det et borettslag som rett og slett la inn fiber selv. De betaler nå 200kr mnd per pers for 100/100.

 

Edit: Bør nevnes at de tok installasjonen samtidig med en generell oppussing, som selvsagt gjorde at nettverksinstallasjonen ble ført inn i fellesgjelden, men det var ikke store kostnaden i forhold til oppussede bad og kjøkken.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

det var 60% somsvarte ja til telenor, men telenor trengte 70 eller 80% hvis jeg ikke husker feil...

Og det samme trenger Altibox. Var i hvertfall det Viken fiber trengte da de la fiber hos foreldrene mine. Jeg vil tro at 70% + er kravet de fleste fiberleverandører setter når de skal legge fiber.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

noen spurte , noen svart .

jeg har ihvertfall lit problem med å forstå hvorfor noen husstander trenger så mye som 1 Gbit

Da må familien være virkelig stor og alle ser på superHD over nettet

Det handler om infrastruktur. Det er positivt for både for privatpersoner og bedrifter. Det er bra for økonomien, og har en positiv effekt på lokalsamfunnet. Slike hastigheter gjør det f.eks veldig enkelt for enda flere å kunne jobbe hjemmefra, ikke bare for de som driver med enkelt papirarbeid, men også de som har andre arbeidsoppgaver, f.eks media produksjon osv. Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

noen spurte , noen svart .

jeg har ihvertfall lit problem med å forstå hvorfor noen husstander trenger så mye som 1 Gbit

Da må familien være virkelig stor og alle ser på superHD over nettet

Latency og burst er to stikkord.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

YES! La profitten ligge og fokuser på hva folk flest trenger.

 

Det er ikke det at en lar profitten ligge. En tar bare ut profitten over lenger tid en blårussen sitt maniske 3-års perspektiv.

Lenke til kommentar

Det handler om infrastruktur. Det er positivt for både for privatpersoner og bedrifter. Det er bra for økonomien, og har en positiv effekt på lokalsamfunnet. Slike hastigheter gjør det f.eks veldig enkelt for enda flere å kunne jobbe hjemmefra, ikke bare for de som driver med enkelt papirarbeid, men også de som har andre arbeidsoppgaver, f.eks media produksjon osv.

men 1 giga pr husstand , de høres mye ut

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

men 1 giga pr husstand , de høre mye ut

Det er nok få som vil utnytte hastigheten fullt ut, men det er flott at kapasiteten er der og det koster tross alt ikke så mye mer å tilby denne hastigheten, da Lyse med sitt altibox produkt ikke har noe problemer med å håndtere det. Dette er som sagt et pilotprosjekt og Altibox vil nok rulle ut slike hastigheter til flere i årene som kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altibox hadde sakt ja... for hos en venn i nærheten sa Telenor også nei, og der var det sammme antal % som svarte nei, så kom Altibox etterpå, og for dem var det nokk....

 

Nei, det hadde de så absolutt ikke. Altibox krever minst 50% av bebyggelsen på kontrakter før de bygger noe. Telenor er mye hyggeligere når det kommer til utstikkere en hva altibox er, sier ikke at telenor er spesielt hyggelige og forståelsesfulle, men det er de som tar ansvar når det kommer til folke-dekke, ikke altibox. Altibox er en stor kapitalist som du forveksler med noe helt annet.

Det er vel transmitterne samt hvor mange fibertråder som benyttes som er den tenkniske begrensningen, ikke?

Heldigvis legger de fiber med masse overkapasitet. Når de legger fiber i dag er det vel alltid flere ledige fibertråder.

Transmitterne kan jo byttes ut og oppgrades.

Nyquist sinc pulser skal kunne 10 doble hastigheten på eksisterende fiber.

 

Hei, nei antall tråder begrenser ikke så mye, men det er som regel 1 tråd for opplasting og en for nedlasting hvor du har teoretisk "ubegrenset" gjennom disse kablene, det finnes også veier rundt dette, ved bruk av WDM som gir lyset en "kode" den får en gitt bølgelengde fra laseren i den ene enden og en annen i laseren fra den andre enden, når de kommer frem filtres de forskjellige lysstrålene ut og du kan ha opplasting å nedlasting gjennom samme fiber tråd, dette kan du også skalere opp og kjøre flere interferer gjennom samme fibertråd. Så de er nok mest begrenset til sender og mottaker bitene, og etter hva jeg har sett følger de Ethernet standarden og det er det som betyr noe, de kan såkalt bytte til noe annet som f.eks. FC eller sikkert det du nevner også, men siden Ethernet er går helt opp til 400 Gbit pr interface tror jeg det holder i lange baner.

Kan jo gjøre det i enkel matte, ved 60 km/t så blir det 6-7 km. og ved 70 km. 7-8km, det er veldig langt...

 

Ja, og det er jævlig langt når du skal legge ned en jævla kabel i bakken, gjennom alle hindringer.

Lenke til kommentar

Det er nok få som vil utnytte hastigheten fullt ut, men det er flott at kapasiteten er der og det koster tross alt ikke så mye mer å tilby denne hastigheten, da Lyse med sitt altibox produkt ikke har noe problemer med å håndtere det. Dette er som sagt et pilotprosjekt og Altibox vil nok rulle ut slike hastigheter til flere i årene som kommer.

 

Nå betaler man pr hastighet så da det ville det være fornuftig å kunne tilby forskjellige hastigheter for de som ikke vil betale mye .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...