Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt masse tysk, japansk og min egen Volvo på norsk og svensk vei. Og veistøyen er markant høyere i japanske biler, men ikke så ekstremt at Mazda 6 kan være på høyde med mange tyskere idag.

 

Men veistøy, jeg trodde det bare var merkbart i japser, til jeg begynte å handle og prøve europeere selv.

 

Men en ting har jeg merka. Jeg foretrekker litt vibrasjoner og veistøy/dekkstøy enn sporene. Og I Sverige er de notoriske på grov asfalt, men de har jo så fine veier der, aldri sporete. Men det er ENORMT med veistøy der. Som sagt, heller grov men flat asfalt og veistøy enn stille asfalt som plutselig river rattet ditt 180 grader rundt og drepe deg og familien...

 

Her jeg bor er asfalten både slitt og fryktelig sporete så jeg får det beste fra begge verdener... Og vegstøy blir mer og mer plagsomt for meg etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt masse tysk, japansk og min egen Volvo på norsk og svensk vei. Og veistøyen er markant høyere i japanske biler, men ikke så ekstremt at Mazda 6 kan være på høyde med mange tyskere idag.

 

Men veistøy, jeg trodde det bare var merkbart i japser, til jeg begynte å handle og prøve europeere selv.

 

Men en ting har jeg merka. Jeg foretrekker litt vibrasjoner og veistøy/dekkstøy enn sporene. Og I Sverige er de notoriske på grov asfalt, men de har jo så fine veier der, aldri sporete. Men det er ENORMT med veistøy der. Som sagt, heller grov men flat asfalt og veistøy enn stille asfalt som plutselig river rattet ditt 180 grader rundt og drepe deg og familien...

 

BMWer støyer også alt for mye, en del av det kan nok tillegges run-flat-dekkene. Tror ikke Mazdaen gjør det noe særlig dårligere, om noe i det hele tatt, enn en 3-serie.

 

Og det er ikke et særsvensk fenomen, slik er det i hele (vest-)Europa egentlig.

Lenke til kommentar

 

BMWer støyer også alt for mye, en del av det kan nok tillegges run-flat-dekkene. Tror ikke Mazdaen gjør det noe særlig dårligere, om noe i det hele tatt, enn en 3-serie.

 

Og det er ikke et særsvensk fenomen, slik er det i hele (vest-)Europa egentlig.

Jeg merker at vi har fin asfalt i Norge i forhold til Sverige iallefall. Har ikke kjørt utenfor norge og sverige da. Men det er sikkert ikke særsvensk hverken på veifront eller bilfront.

 

Veistøyen i Volvoen min virker ekstremt høy til jeg kjører pappas Corolla. Etter det er Volvoen dritstille :p Man må bare ha sammenlikningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar

Uhm, det skal ikke være noe mer lekkasje rundt tennpluggen på en wankel enn en vanlig motor? Sålenge kompen ikke er høyere så er det akkurat samme prinsippet.

Hullet til tennpluggen et bredere enn en Apex, sp idet rotoren drar over hullet, vil den lekke inn i det andre kammeret:)

Det løses blandt annet med laser, eller tynnere hull:)

Lenke til kommentar

Hvordan er Toyota MR2 1994 som ungdomsbil?

 

Sikler litt over denne, men ser ikke på det som et fornuftig valg, og ikke forstår jeg hvorfor den er så billig helle.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43011863

En veldig bra bil spørr du meg, men ofte godt brukt. Det er en toyota, så den er holdbar. Men som alle andre ungdomsbiler blir set slitasje om man herjer med dem.
Lenke til kommentar

En veldig bra bil spørr du meg, men ofte godt brukt. Det er en toyota, så den er holdbar. Men som alle andre ungdomsbiler blir set slitasje om man herjer med dem.

 

Jeg prøver å finne noe som ikke er ricet eller ungdomskjørt, og jeg har ingen planer om å grisekjøre selv.

 

Lurer jeg også på. Den er en av de få bilene jeg kunne tenkt meg som førstebil utenom BMW. Men blir ikke forsikring og slikt like dyrt på MR2 som på BMW?

 

Jo. Jeg sjekket med gjensidige, og en 520 og MR2 ligger begge på rundt 11.000kr i året hos meg, inkludert nettkjøpsrabatt, ingen tidligere ulykker og 0% bonus. Men nå ser jeg at alle biler ligger rundt det området. W124 90hk diesel ligger på omtrent 10.000kr og en shitty Toyota Yaris (som referanse) ligger på 7000kr året.

Mr2 er ræva kjøp. Ræva biler som ikke har toyota sin ellers gode kvalitet. Bare ptoblemer med alt på de bilene. Søk litt på google. Ikke kjøp

 

Ok? Jeg skal se litt på det. :)

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Mr2 er langt i fra et ræva kjøp så sant man ikke kjøpe en bil som er i ræva stand. Som det gjelder med mer eller mindre alle bilmerker.

 

Den jeg linket til da? Kjørt rett under 200.000km, nylakkert og overhalt motor. Det er visstnok en liten bulk i b-stolpen, hva enn det er, men for 34.000kr så ser jeg på dette som rimelig. Alt for rimelig synes jeg.

 

Jeg kunne nok gått opp til 40.000-45.000kr, så jeg får se igjen til vinteren når jeg faktisk skal kjøpe.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...