Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kjørte litt i dag. Slo av antispinn, ga litt gass, dekkene slapp, men når jeg skulle bremse kunne jeg trykke pedalen i bunn. Men det stoppet til slutt. Kjørte litt til, og slo på antispinn. Men hverken antispinn eller ABS kicket inn. Noen som vet hvorfor?

Vasket bilen rett før, dog ikke i motorrommet, men med høytrykk på hjulene. Kan det ha vært en sensor ved hjulene som har gått til helvette?

Lenke til kommentar

 

Semi manuell er jo det samme som at jeg skal sette min tiptonic i "manuell". Automatgir man kan styre litt..

 

Stemmer det. PDK har også bytting mellom automat og semi-auto, så om du vil være litt sprek på påkjøring til motorvei så girer du bare ned på rattet, så har du kontroll i noen sekunder før automaten slår inn igjen.

 

Men med en bil i mitt budsjett så er det litt mye å spørre om. Semi-automatisk girkasse er så kult som du får det.

Lenke til kommentar

Har mest sannsynlig kjøpt meg ny bil. 98 mod. A6 2.4 quattro stasjonsvogn. Har bare gått 132k km og ser veldig bra ut. Skal hente den til mandag så gjør jeg en endelig avgjørelse når jeg får sett og prøvd den (den står et stykke unna så jeg gambler litt). :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Skal ikke ha noe med litt mer motor? Sikkert grei trekkbil og cruise bil, men den skremmer ingen når du skal opp i fart ;)

Prøvde en lik om onsdag, synes ikke det er så ille som folk skal ha det til. Klart, det er ikke mye i forhold til at det er en 2.4 liter, men holder i massevis til min type kjøring. Jeg skal bare bruke den til å cruise til og fra skolen. Nydelig motor og drivverk til den type kjøring. :)

Lenke til kommentar

Nei, er ikke noe krise i forhold til en selvpustende bensinmotor. Og den drar godkjent fra null, men mangler litt når den kommer litt oppi fart (f.eks forbikjøring)

 

Hvordan er forbruket på motoren? Jeg sjekket aldri det iom jeg ikke tenkte på sånt som 19 åring med lånt bil :D

Man bør vel helst ha en egen bensinstasjon... :p

På langkjøring klarer man vel 0.7-0.8, men blandet er nok oppi 1-1.2l per mil.

 

Så det er relativt stor forskjell fra 1.9 TDI som jeg har nå. Men det tas igjen i form av mye større kjøreglede med V6 bensin med firehjulstrekk! For ikke å snakke om uavhengig fjæring bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kjørte litt i dag. Slo av antispinn, ga litt gass, dekkene slapp, men når jeg skulle bremse kunne jeg trykke pedalen i bunn. Men det stoppet til slutt. Kjørte litt til, og slo på antispinn. Men hverken antispinn eller ABS kicket inn. Noen som vet hvorfor?

Vasket bilen rett før, dog ikke i motorrommet, men med høytrykk på hjulene. Kan det ha vært en sensor ved hjulene som har gått til helvette?

07 Mondeo det er snakk om.

Lenke til kommentar

Prøv å finn ut hvordan den reagerer når du ligger på litt lavt turtall. Vil tro den er veeeldig seig langt nede grunnet manko på turbo.

 

På 1500 omdreininger skjer det ingenting. 2000 skjer det litt, 2500 begynner det å hjelpe. Men den føles ikke slapp, ikke på noen måte. I 75 girer den rett ned i andre-gir på kickdown!

Lenke til kommentar

Det er en 2.5, slapp blir den aldri. Men i forhold til en turbomotor så er den seig langt nede i registeret. Men fortsatt en interessant motor, ingen tvil om det! Men heller like mye hester og mer nm med en turbo enn som det er nå.

 

Siden jeg har en 2.5 med turbo, så kan det på sett og vis sammenliknes, og min dytter unna fra 1700rpm i 5te om så.

 

Men helt ærlig, beats the alternatives. Med det mener jeg andre japanske biler uten turbo, bensinere altså.

Lenke til kommentar

Har et turbo-relatert spørsmål. Audi A3 2.0 TDi 2003-2006. Hva synes dere om bilen/motoren? 3-dørs. Men til hovedpoenget: dumpventil? Skjønner det sånn at diesel og dumpventil ikke går sammen? Eller..? Jeg ønsker den turbo-lyden iallefall var poenget. :p Er ikke veldig kyndig, men det er vel dump valve / blow off valve / pop off valve. Skjønte det sånn at det gikk an med elektrisk variant eventuelt. Noe som kjenner til dette? Vurderer sterkt en slik Audi nå iallefall. Og den dumpventilen er ikke akkurat viktigst, men bare lurte. :)

Lenke til kommentar

Dieselbiler har ikke gass spjeld, derfor får du ikke noe ladetrykk som stopper og vil tilbake i samme grad som på en bensinbil, i tillegg styres dumpventilen av vakuumet som oppstår bak spjeldet når det stenges.

 

Det går an å få elektronisk styrt dumpventil på diesel som aktiveres av en bryter under clutchpedalen,

Jeg vet om flere som har fått litt flutter lyd med å kaste bort resonansboksen og satt på et metallrør og åpent filter i stedet for. Er alltid litt luft som slår tilbake til turboen på en diesel selv om den ikke har spjeld da den også slutter å forbruke luften når du slipper gassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselbil har ikke gassspjeld, og skal ikke ha det. Turtallet reguleres vha dieselmengde som sprøytes inn i sylindrene. Aldri hørt om diesel med spjeld. (Kanskje eldre før turbodiesel men? )

Kan jo være no VAG greier som jeg ikke har fått med meg, ikke satt meg så veldig inn i diesel.. Er iallefall ikke normalt med spjeld på daisel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...