Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen som har en bildelforhandler i Tyskland å anbefale ? Har en eldre Mercedes å flikke litt på, og jeg ser på ebay at delene der nede er uhorvelig mye lavere. aber.. aber.. Tysk er ikke mitt sterkeste kort, så hvis noen kunne tipse om noen som har en side på engelsk hadde det vært glimrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For dere som måtte være nysgjerrig på ODBII til bil:

 

Jeg kom over at teknikmagasinet har en ODBII til salgs, så jeg bestemte meg for å kjøpe en.

Enheten ser ut til å fungere som en drøm, ikke testet den så mye enda, men fungerte fint på min focus 2013.

 

Noen kjappe tanker:

Enheten er litt stor, og det fulgte med en mistenkelig CD.

 

 

Cden inneholder div drivere og programmer. Ser ok ut via div antivirusprogrammer.

 

Kjørte også en test av latency på enheten, da mange klager over dette på billige ODBII enheter. Må si jeg ikke klarte å legge merke til latency på overføringen til Torque appen på tlf. Jeg testet dette ved å dra opp "EngineLoadDisplay" og legge bilen i ett høyt gir, og gi gass. Ut i fra lyden på motoren og hva displayet viste, så ser det ganske greit ut. Gjentok testen med forskjellig gasspådrag. RPM-meter hang også veldig fint med. Om det er noe delay å snakke om, så snakker vi kanskje 0,5 sekunder. Knapt merkbart med andre ord.

 

Fordeler:

-billig

-Ser ut til å fungere akkurat som den skal

 

Ulemper:

- Stor (jeg måtte nappe ut en skuff for å få plass til den, dog så kan jeg skjule den om jeg ønsker)

- usikker på batteribruket om jeg lar den stå i, mens bilen er av. Ser flere har fått tømt batteriet på bilen av andre enheter

- Generelt: Enda mer dritt man kan se på, i stedet for å kjøre bil.

 

Venter på ett feste til Nexus 7, så skal jeg få testet denne ordentlig i bilen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har en bildelforhandler i Tyskland å anbefale ? Har en eldre Mercedes å flikke litt på, og jeg ser på ebay at delene der nede er uhorvelig mye lavere. aber.. aber.. Tysk er ikke mitt sterkeste kort, så hvis noen kunne tipse om noen som har en side på engelsk hadde det vært glimrende.

Bruk Google translate, de fleste av den nye generasjonen kan engelsk. Har kjøpt relativt mye fra ebay fra Tyskland, de fleste kan engelsk hvis du spørr :)

Lenke til kommentar

For dere som måtte være nysgjerrig på ODBII til bil:

Jeg kjøpte nettopp et tilsvarende adapter fra Amazon. Det var betydelig billigere der, men med frakten blir det ca like mye uansett.

 

Jeg byttet til sommerhjul på lørdag, og i dag var første mulighet til å teste litt på tørr asfalt. Fikk gjort to forsøk på 0-100 målt med Torque Pro. Det første forsøket gikk på 7,5 sekunder og da gikk det ørlite oppover (kun 1,2 %). På det andre forsøket var det helt flatt, og da gikk det på 7,4 sekunder. I følge BMW skal bilen klare 0-100 på 7,9 sekunder, så jeg er ikke helt sikker på om jeg skal stole helt fullt på tallene jeg oppnådde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...