Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Gjelder all ferdsel med bil. Spiller ingen rolle om det er på E6 eller på en parkeringsplass. Du skal kjøre fornuftig og voksent. Mister du lappen pga piss som dette fortjener du ikke å få den tilbake.

 

Det er jo bare piss. Så lenge man ikke skader noen eller forstyrrer offentlig orden er ser jeg ingenting i veien med å ha det moro på en øde parkeringsplass.

Det er tross alt bedre at ungdommen gjør det der enn på veien med andre trafikanter til stede.

Eller gi ungdommmen et billig lokalt tilbud der de kan leke seg kun med fare for å skade egen bil.

Du kan liksom ikke garantere at ingen blir skadet/drept (ikke at du sa det) uansett hvor øde parkeringsplassen er. Er fullt mulig å slade, ene hjulet går ned i et hull og bilen kantrer. Spesielt med det stive senkesettet mange av de som leker seg har.

 

Er fullstendig enig i at "rånerene" her i Norge har et altfor dårlig tilbud uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan liksom ikke garantere at ingen blir skadet/drept (ikke at du sa det) uansett hvor øde parkeringsplassen er. Er fullt mulig å slade, ene hjulet går ned i et hull og bilen kantrer. Spesielt med det stive senkesettet mange av de som leker seg har.

 

Er fullstendig enig i at "rånerene" her i Norge har et altfor dårlig tilbud uansett.

 

Nei det er jeg fullstendig enig i. Men jeg velger å se på det på den måten at sladde vil de gjøre uansett og det er mindre sjanse for å kantre bilen på en parkeringsplasse enn det er å rulle ut i skogen i 60 kmt på en riksvei.

Det er også betraktelig mindre farlig å kantre bilen på parkeringsplassen enn å havne i fronten på en motgående bil.

Heretter skal det sies at man aldri kan være trygg, selv ikke på en parkeingsplass, men det er da sjansen den enkelte må vurdere. (selv om ikke ungdom er så gode til å se risiko)

Lenke til kommentar

Holdt nærmest på å sovne da jeg så de bildene.

 

Du verden for en kjedelig bil. Det samme gjelder A8. Alt for kjedelig og konservativt. Selv 5-serie ser jo eksperimentell ut i forhold.

(Det er etter min mening hvordan en slik bil bør se ut. Elegant, men fortsatt ikke kjedelig.)

 

Angående sladdediskusjonen:

 

Det er forskjell på å sladde på en parkeringsplass for å vise seg frem for ti kompiser, og det å være der alene for å lære seg bilkontroll.

 

Jeg kan forstå at folk mister lappen når de nærmest sladder rundt hverandre på Tryvann, men dersom plassen er tom, så er det uten tvil en god øvelse i bilkontroll.

 

For det er jo ikke til å komme fra at mange av disse kjører eldre biler uten f.eks. ESP. Hvis det slipper da, og man ikke vet hva man skal gjøre, kan følgene ofte bli større enn om man drar i brøytekanten på en parkeringsplass. Tråkker du bremsen i bunn fordi du får panikk og ikke vet hva du skal gjøre, er du fort ute å kjøre.

 

Man blir ikke noen teknisk god sjåfør av å kun kjøre i fartsgrensa og følge alle lover hele tiden. Og alle kommer en eller annen gang til å ha behov for å være en teknisk god sjåfør.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Audi er flinke på design. Fine biler. Men.. Jeg forstår meg ikke helt på Audi. Det er akkurat som om jo dyrere bilen er jo mer kjedelig blir den. Den ser bare billigere og billigere ut jo høyere man går opp i klasse. Audi begynner å minne om Maybach, som er latterlig stygge biler til en latterlig pris.

 

Hvis vi går ned noen klasser blir audi mye mer sexy å se på. På alle måter. En Audi normalklassebil til 400 lapper ser 3 ganger så rå ut som en Ferrari. A8 er vel for de som liker å slite med lukeparkering, og vil bare rett og slett ha en stor bil som kan lese fingeravtrykke ditt når du starter den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du vett, de billige er kanskje fine på utsiden, men på innsiden derimot.

De som er dyre, de har mer ved seg enn hva som møter øye.

(eller noe sånn)

 

Kan forsåvidt settes inn i andre situasjoner også :innocent:

Lenke til kommentar

Ser den med Audi og design. Hvis dere har anledning burde dere finstudere A1 med S-line eksteriør. Mer sexy skal du lete lenge etter (etter min mening). A8 er traust og kjedelig, men nyvinnende på maange felter. At cruisecontrolen jobber sammen med Navi som igjen oppdtarer seg med googlemaps er jo ganske kult. Venter på S8 og håper de tar den like langt som med nevnte S1 (men antagelivis ikke).

 

Ang sladding.

Vi lever desverre (?) i et samfunn hvor du ikke har lov til å utsette deg selv for livsfare. Dette er fordi staten helst vil unngå regninga på at du har blitt invalid som følge av at du tøffer deg med ferskt førerkort og sladdevillig sinn. (Du har ikke lov til å ta ditt eget liv engang, men offtopic det der.)

 

Det kommer med et godt poeng ang å lære seg å kontrollere bil på glatt føre, men da finnes det bedre måter å gjøre det på som f.eks kurs eller baneleie på glattkjøringsbane.

Lenke til kommentar

Det beste ville jo selvsagt vært om alle hadde ti timer på isbane med instruktør hver høst, men alle skjønner at det ikke er realistisk.

 

En parkeringsplass er ikke den optimale måten å lære seg bilkontroll på, men man lærer hvertfall noe.

 

Man har glattkjøring når man tar lappen, men det er rett og slett en vits når det kommer til bilkontroll. Spesielt når man nå kjører biler med ESP på alle kjøreskoler.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig ble ESP og ABS koblet ut og inn ved ulike øvelser på glattkjøringa.

 

Når det gjelder Audi (A6) og design så burde det ikke være noen overraskelse at de ikke tar noen risker når de lanserer en ny bil i den klassen. De er eksperter på å kjenne sine kunder og sitt marked og leverer det de vil ha. Den er elegant, tidløs og generelt fin, men ikke den mest spennende. Tenk også på at A6 er en bil i den såkalte "storbilklassen". Den vanlige ordinære storbilklassen. Her vil man sjelden se noen sprell. Mer flashy saker kan de tillate seg med modeller som A7, R8 og TT. Det er helt andre bilsegment.

 

Skal man tro VGs nettundersøkelse vil valget fordele seg slik: Audi A6: 56.53 %, BMW 5-serie: 26.42 %, Mercedes E-klasse 11.77 % og Volvo V70 5.25 %.

Lenke til kommentar

En Audi har ikke noe mer til seg enn øyet ser imho.

 

Men, over til annet :)

 

Mazda lanserer to nye motorer: Skyactiv-G og -D

 

Skyaktiv-G har 14.0:1 i komp (!), og skal ha forbruk på 1.5l ned i 0.3/mil. Kommer også i 2.0 og 2.5

 

Skyaktiv-D har også 14.0:1 i komp, da på en diesel. Denne er jeg spent på, da med lavere komp skal i teorien dieselen få litt bredere register, og mindre tikking. Jeg har ikke noen tall på denne enda.

Lenke til kommentar

Ang sladding.

Vi lever desverre (?) i et samfunn hvor du ikke har lov til å utsette deg selv for livsfare. Dette er fordi staten helst vil unngå regninga på at du har blitt invalid som følge av at du tøffer deg med ferskt førerkort og sladdevillig sinn. (Du har ikke lov til å ta ditt eget liv engang, men offtopic det der.)

 

Det kommer med et godt poeng ang å lære seg å kontrollere bil på glatt føre, men da finnes det bedre måter å gjøre det på som f.eks kurs eller baneleie på glattkjøringsbane.

Sladding og kappkjøring er kult så lenge det går bra. Øvrigheten og politiet er ikke like begeistret.

 

En vi kjenner har to sønner. De arbeidet med faren sin og gjorde det godt økonomisk. Sønnene feiret å kjøpe seg hver sin sportsbil. Kort tid etter fant de ut at de skulle kjøre om kapp på landeveien i hver sin sportsbil. Det endte ikke godt, da den ene døde og den andre havnet i rullestol etter at de kjørte av veien under kappkjøringen.

 

 

Hvis man vil prøve bilen sin eller teste sine kjøreegenskaper må det gjøres på bane under kontrollerte forhold. Det finnes diverse baner og kjøreklubber i landet som tilbyr ulike typer kjøring på bane. På Rudskogen arrangeres det kjøring på snøføre om vinteren i regi av ulike aktører.

 

 

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

*SNIP*

Sladding og kappkjøring er kult så lenge det går bra. Øvrigheten og politiet er ikke like begeistret.

 

En vi kjenner har to sønner. De arbeidet med faren sin og gjorde det godt økonomisk. Sønnene feiret å kjøpe seg hver sin sportsbil. Kort tid etter fant de ut at de skulle kjøre om kapp på landeveien i hver sin sportsbil. Det endte ikke godt, da den ene døde og den andre havnet i rullestol etter at de kjørte av veien under kappkjøringen.

 

 

Hvis man vil prøve bilen sin eller teste sine kjøreegenskaper må det gjøres på bane under kontrollerte forhold. Det finnes diverse baner og kjøreklubber i landet som tilbyr ulike typer kjøring på bane. På Rudskogen arrangeres det kjøring på snøføre om vinteren i regi av ulike aktører.

 

*VIDEOER*

Problemet er at det er for få, og for spredt. Nærmeste bane for oss i Lofoten er 50 mil unna nesten, i Mo i Rana. De som bor i Troms og Finnmark har enda lengre, eneste er et -on Ice-treff i Finnsnes. Om det er på ett vann eller noe vet jeg ikke, men det blir for upraktisk uansett.

 

Det skulle vært en brukbar bane i en radius av 20-30 mil til alle områder som tilbyr full kjøreopplæring (altså, glattkjøring og bykjøring, dvs små bydgeskoler må bruke større byers baner)

 

Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Ser den med Audi og design. Hvis dere har anledning burde dere finstudere A1 med S-line eksteriør. Mer sexy skal du lete lenge etter (etter min mening).

Jeg så en A1 her om dagen, den ser faktisk veldig bra ut i virkeligheten. Har et skikkelig herlig "stuk" over seg.

 

Nissan Juke/Puke... Ossen f*** er det mulig for det første å lage noe slikt, og for det andre å kjøpe det.

Jeg syns den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Alternativ, ja, men hvorfor ikke? Ville sannsynligvis ikke kjøpt en selv, men jeg ville nok ikke kjøpt en Multipla heller, selv om jeg syns det er en herlig bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...