Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var et fint review du kom med, SLIguy. Vet ikke helt om den nøkklen er en så stor nyhet? Pappa har det også på sin '07 525. :hmm:

En stor nyhet generelt er det ikke, men for oss som gikk fra en tidlig E60-utgave av 530, så var det med nøkkelen en stor nyhet. :)

 

Amberlamps: Jo, du har rett. Det er 204 hestekrefter i bilen. :)

 

Interiøret er velig fint. En litt uvant farge, men absolutt delikat.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Tee-Zee: Mener du har en Mx-5 NB. Vurderer sterkt en slik jeg også. Blir helst en 1.8, kanskje med kompressor i fremtiden. Hadde vært greit å høre noen pluss og minus med denne bilen fra en som faktisk eier en. Hadde satt veldig pris på svar :)

 

Har en NB med 1,6.

 

Jeg klarer meg egentlig fint med den minste motoren. Bilen går ikke fryktelig fælt rett fram uansett motor, og det er heller ikke det som er meningen med den.

 

Når det er sagt, så er det et mye større utvalg av deler til 1,8-literen. Det er fordi NB ikke ble solgt med 1,6 i USA.

 

Prøv begge og velg selv. :)

 

Ellers er det en flott bil. Den har kjøreegenskaper som ingen andre biler i den prisklassen er i nærheten av, og verdens beste girkasse.

 

Du må forberede deg på en del støy, men jeg plages ikke noe voldsomt. 120 km/t på motorveien over lenger tid er riktignok litt slitsomt. Spesielt når jeg bare har femtrinnskasse.

 

Kvaliteten er også generelt bra. Det eneste store og dyre problemet jeg kan komme på er det jeg nettopp var gjennom - at noen av ventilene takker for seg. Dette gjelder bare tidlige 1,6-litere, da.

 

Rust er også noe du må passe litt på. Bakskjermer og kanaler er stedene som er mest utsatt. Sjekk med magnet om det har blitt sparklet der før. Da kommer rusta garantert tilbake.

 

Ellers er det jo alt det vanlige som må sjekkes.

Lenke til kommentar

Tee-Zee: Mener du har en Mx-5 NB. Vurderer sterkt en slik jeg også. Blir helst en 1.8, kanskje med kompressor i fremtiden. Hadde vært greit å høre noen pluss og minus med denne bilen fra en som faktisk eier en. Hadde satt veldig pris på svar :)

 

Har en NB med 1,6.

 

Jeg klarer meg egentlig fint med den minste motoren. Bilen går ikke fryktelig fælt rett fram uansett motor, og det er heller ikke det som er meningen med den.

 

Når det er sagt, så er det et mye større utvalg av deler til 1,8-literen. Det er fordi NB ikke ble solgt med 1,6 i USA.

 

Prøv begge og velg selv. :)

 

Ellers er det en flott bil. Den har kjøreegenskaper som ingen andre biler i den prisklassen er i nærheten av, og verdens beste girkasse.

 

Du må forberede deg på en del støy, men jeg plages ikke noe voldsomt. 120 km/t på motorveien over lenger tid er riktignok litt slitsomt. Spesielt når jeg bare har femtrinnskasse.

 

Kvaliteten er også generelt bra. Det eneste store og dyre problemet jeg kan komme på er det jeg nettopp var gjennom - at noen av ventilene takker for seg. Dette gjelder bare tidlige 1,6-litere, da.

 

Rust er også noe du må passe litt på. Bakskjermer og kanaler er stedene som er mest utsatt. Sjekk med magnet om det har blitt sparklet der før. Da kommer rusta garantert tilbake.

 

Ellers er det jo alt det vanlige som må sjekkes.

Flott! Takker for bra svar. Skal så klart prøve begge motorene, men frister ikke å gå fra V6 til 1.6 :p Jobber jo som mekaniker, så det tekniske blir jo gått igjennom. Det med magneten var ikke så dumt ;)

Lenke til kommentar

Hva vil dere anbefale av driftsikkre leke biler til vintern med bakhjulsdrift?

Vil ha en som trenger svært lite/ingen skruing når det gjelder motor. Volvo er ikke aktuelt og fordi sierra går akkurat :p

 

Har tenkt litt på en gammel merce?

 

EDIT: Trenger jo selvfølgelig ikke allverdens med hester heller ettersom det er glæætt

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Hvordan er reglene når det gjelder fremhevet sladding på tom parkeringsplasser osv?

Var noen her som mistet lappen i 3 månder pga dette. Som ja egentlig er helt høl i hue men.

Så har jeg og lest at mister man lappen i under 6 månder, så slipper man og ta teori og oppkjøring på nytt. Stemmer dette?

 

 

Gjelder all ferdsel med bil. Spiller ingen rolle om det er på E6 eller på en parkeringsplass. Du skal kjøre fornuftig og voksent. Mister du lappen pga piss som dette fortjener du ikke å få den tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder all ferdsel med bil. Spiller ingen rolle om det er på E6 eller på en parkeringsplass. Du skal kjøre fornuftig og voksent. Mister du lappen pga piss som dette fortjener du ikke å få den tilbake.

 

Det er jo bare piss. Så lenge man ikke skader noen eller forstyrrer offentlig orden er ser jeg ingenting i veien med å ha det moro på en øde parkeringsplass.

Det er tross alt bedre at ungdommen gjør det der enn på veien med andre trafikanter til stede.

Eller gi ungdommmen et billig lokalt tilbud der de kan leke seg kun med fare for å skade egen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...