Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Okei, satser på at det er slik, da det virker ganske logisk :tease:

Skrevet
A-klasse Direkte konkurrent = BMW 1 serie, Audi A3 (andre biler golf, auris, e.t.c)

CLA = selv om den bare har 2 dører, BMW 1 serie coupe og andre mindre sedaner (ser vel ikke så mange biler i denne klassen i Norge).

Vil tro CLA tar opp kampen med 3-serie sedan og A4 limousine eller A5 sportback. Den er litt kortere enn Audiene og noen millimeter lengre enn 3-serie. Men det mest interessante er først og fremst prisen. Jeg sliter med å konfigurere både BMW 3-serie og Audi A4 til under kr 400.000,-. Etter hva jeg har klart å sammenligne er Mercedes CLA 180 cirka tjue tusen rimeligere med omtrent samme utstyr. Spørsmålet er da; liker markedet den? Jeg leste i en artikkel i fjor at E-klasse og 5-serie er de to bruktbilene det søkes mest på. Dette betyr vel at det er mange som er i markedet for en premiumbil, men sliter med å få det til å henge sammen økonomisk? Kanskje nye A-klasse og CLA er modeller som mange har ventet på.

Skrevet

Nye RR Wraith. You know the google.

Forøverig trenger BMW og Audi en CL-type bil.. Når man først er inne på store coupe's.

Skrevet

CLA er vel for liten til å konkurrere med 3-seire og A3. C-klassen skal fortsatt ta seg av det.

"Problemet" er at CLA er større enn både C-klasse og 3-serie. Og den er MYE større enn A3 (vi snakker om 40 cm lenger, og det er mye i denne sammenhengen) og koster omtrent det samme. Det er derfor prisen imponerer meg.
Skrevet (endret)

CLA er vel for liten til å konkurrere med 3-seire og A3. C-klassen skal fortsatt ta seg av det.

Hadde ikke trodd det, men CLA er faktisk 6mm lengre enn F30 3-serie sedan om Wikipedia er til å stole på. Så spørs det om dette oversettes til bedre innvendig plass og?

Men jeg ser på den mer som en 1 serie coupe konkurrent enn 3 serie selv om :) Sikkert fordi jeg vet den er basert på A klassen.

Nye RR Wraith. You know the google.

Forøverig trenger BMW og Audi en CL-type bil.. Når man først er inne på store coupe's.

Er ikke det en BMW 6 serie da?

Endret av MrLee
Skrevet

Er ikke det mer type 5 serie? Cl er stooor. Neste generasjon bytter navn til S klasse coupe.

På en annen side er E klasse coupe litt mindre enn 6 serien?.. Her må det sammenlignes yttermål.

Skrevet

Autoexpress har testet en CLA.

The Mercedes CLA is an interesting proposition – it’s a front-wheel-drive Mercedes saloon that offers a little more boot space than the C-Class, but with a design that’s even more eye-catching. Depending on your needs, it could be exactly what you’re after. It’s just worth bearing in mind that rear passengers will be much happier in the roomier but less stylish C-Class.

[...]

First impressions are of a car that shines brightly in some areas, but suffers quite badly in others. And this is mainly due to the A-Class-derived small car platform.

First, and worst, the CLA is 40mm longer than the C-Class saloon, yet it feels much more cramped in the back seats, with restricted headroom and less-than-generous knee room. However, to compensate, there’s a deep 470-litre boot – that’s 11 litres larger than in the C-Class.

De gir den 3 av 5. http://www.autoexpre...des-cla-220-cdi

Skrevet

Autoexpress har testet en CLA.

De gir den 3 av 5. http://www.autoexpre...des-cla-220-cdi

Som jeg forventet. Mindre innvendig. Derfor jeg ser den som en 1 coup "konkurrent". Bare at den ikke er det. Fordi den går på fremhjulsdrift. ;)

1 serie Coupe er jo bare noen millimetre kortere enn 3 serie utvendig, men prøv å få plass til det samme innvendig...no chance.

Skrevet

Den aldrende 1-serie coupé ser jeg ikke som noen konkurrent til CLA. Når 2-serien dukker opp derimot, da blir det andre boller! Jeg er selv veldig spent på denne. Min nye 1-serie er bare to uker i dag, men likevel sitter jeg og fantaserer om hvilken bil jeg skal kjøpe om kanskje tre år. En partalls-BMW hadde ikke vært å forakte. Det skal veldig mye til for at 6-serien er innenfor budsjettet da, men 4-, eller 2-serie tror jeg blir knallgode biler!

Skrevet

Den aldrende 1-serie coupé ser jeg ikke som noen konkurrent til CLA. Når 2-serien dukker opp derimot, da blir det andre boller!

Må si meg enig i den, ja. Mens A-klassen konkurrerer direkte mot A3, 1-serie, V40 og Golfen så er CLA nesten identisk med A5 sportback, etter min mening.

Mercedes-CLA-2013-Edition-side.jpg

Så det var noen som mente den var altfor tung i forhold til motoren (1,6 122 HK), men den er oppgitt med nøyaktig samme akselerasjon som Golf 1,4 122 HK; 9,3 sekund til hundre. Med automatkasse kniper man gjerne enda en tidel. At den er større enn C-klasse uten at det viser igjen så mye innvendig kan tyde på at den har bedre polstring og er enda bedre støydemping. Tror nok tyskerne setter sin ære i en bil som lanseres i CL-klassen.

Når jeg putter på den det mest nødvendige havner den på kr 390.000,- på min kalkulator. A5 Sportsback finnes ikke med så små motorer men i en A4 Limousine kan du sette en 120 HK bensinmotor, og den havner rundt fire hundre tusen hvis man er forsiktig med ekstrautstyret.

Skrevet

Nå har ikke jeg sansen for Merchedes i det hele tatt, men å si at den er lik A5 sportsback (som jeg antar er den med bakdører) er å ta ahrdt i, så stygg er den ikke, selv om det er en merc.

A5 er dritsexy, og burde aldri vært mer enn 2-dørs. For 4-dørs utgaven er en av de styggeste bilene audi har laget imo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...