Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg surfet gjennom svenske salgsannonser og jeg må si jeg fikk litt vann i munnen når jeg kunne begeistre meg over skremmende lave priser, sett med norske øyne.

Burde komme opp advarsel fra nettleseren at slik surfing kan føre til stor irritasjon...

 

Edit: Og jeg greier ikke dy meg. VW Scirocco: http://www.blocket.se/vastmanland/Volkswagen_SCIROCCO_TSI_160_TSI_160_28148186.htm?ca=3&w=3

 

189 900 SEK = 161 000 NOK

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke svensker har det så mye bedre selv om de har billigere biler. Hvorfor tror du det kryr av svenske gjestearbeidere på ethvert utested? Og hvorfor er svensker betraktet som nordeuropas gjerrigste folkeferd? Vi har det faktisk ganske godt her i landet selv om det kunne bli enda litt bedre med en annen regjering.

 

Jeg gidder ikke engang å irritere meg over høye bilpriser. Kjøper bare en bil tilpasset det norske avgiftssystemet og nyter livet. Livet er for kort til å sutre hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg gidder ikke engang å irritere meg over høye bilpriser. Kjøper bare en bil tilpasset det norske avgiftssystemet og nyter livet. Livet er for kort til å sutre hele tiden.

Livet er for kort til å kjøre kjipe biler sier nå jeg. Og for kort til å finne seg i helt urimelige ting.

1+

Lenke til kommentar

I USA, da?

- 2008 modell Golf R32, kjørt 14.000 miles -> kr. 190.000,-

Norsk pris ca ,- 435.000 (2006, kjørt 70.000km modell på finn.no)

 

- 2008 modell Audi RS4, kjørt 30.000 miles -> kr. 330.000,-

Norsk pris ca 950.000,- (2007-modell på Finn.no)

 

Vurderer å melde adresseendring til Sverige, selv om jeg bor i Norge, bare for å få en nyere og bedre bil til samme pris..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

I USA, da?

- 2008 modell Golf R32, kjørt 14.000 miles -> kr. 190.000,-

Norsk pris ca ,- 435.000 (2006, kjørt 70.000km modell på finn.no)

 

- 2008 modell Audi RS4, kjørt 30.000 miles -> kr. 330.000,-

Norsk pris ca 950.000,- (2007-modell på Finn.no)

 

Vurderer å melde adresseendring til Sverige, selv om jeg bor i Norge, bare for å få en nyere og bedre bil til samme pris..

 

Jeg derimot, vurderer å flytte på ordentlig, mye lettere :)

Lenke til kommentar

Hvor viktig er kjølevæske- og oljetemperatur på en moderne bil?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har lagt merke til at min mors Peugeuot 207 '07 sjelden blir skikkelig varm, dvs. at kjølevæsken blir ca. 80 grader og oljen rett over 100.

 

 

 

Vel, en termostat som åpner for tidlig og ikke minst måten kjølesystemet er konstruert på innvirker på driftstemperaturen. Å ha god temperatur på motoren er viktig for både slitasje og drivstoff forbruk, 80 grader på kjølevannet er ikke mer en det bør være. Jeg hadde selv en gammel Audi som hadde en termostat som åpnet på 75 grader, om sommeren gikk det forsåvidt greit men om vinteren så ble bilen aldri skikkelig varm. Byttet så termostaten til en som åpnet på 87 grader, 12 grader høres ikke så mye ut men bilen ble mye fortere varm og holdt ca 90 grader selv om det var 10 blå ute.

 

Men når det er sagt så er det ingenting galt med bilen til mora di, den er bare konstruert slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert morsomt å bli tatt i å melde falsk flytting. Tipper du får et lite krav fra skatteetaten også gitt.

 

 

Tja. Kjøpe en liten "stuge" i skauen i Sverige uten vann og varme til 100.000 for så å kjøpe en bil til halv pris av det norske? Sikkert et par feller man kan ramle i, men tanken er fristende.. Og boligen her i Norge setter jeg på dama.

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar

Skal man få det til å gå opp rent lovmessig så blir plutselig boligkostnadene såpass enorme at det er like greit å flytet helt, eller å la vær.

 

Man må vel oppholde seg i sverige i godt over 150 døgn i året, og da blir f.eks hytteideen ovenfor litt kjedelig.

 

Men å se på bilkostnadene isolert blir litt feil, siden det er så mange andre forskjeller imellm landene.

 

(Dog, jeg er ikke uenig i at norske bilavgifter gjerne kunne vært mer fornuftige. Gjerrige biler blir ikke belønnet nok. )

Lenke til kommentar

Jeg bor ganske nært svenskegrensa. Er det ikke slik at man har lov å kjøpe en bil i Sverige, men hvis man skal ta den inn i Norge må man betale toll og avgifter? Kunne jeg ha kjøpt en bil i Sverige og bare parkert den såvidt over grensen i Sverige? Slik at jeg kunne brukt den i Sverige?

 

Ble mye Sverige gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...