Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Heftigere A1 og S1 kommer senere

 

Og S1 får quattro likevel! Men de kombinerer det vel med autolat så denne lille kruttønna blir nok ikke så morsom som den kunne vært.

 

Kan da ikke tenke annet enn at S1 får 2.0 tfsi med 200-211 hk. Rart, egentlig, med tanke på at Fabia RS og Polo GTI ligger med 180 hk. Blir liksom overkill av Audi og en bil du knapt vil se på norske veier fordi antall hestekrefter dreper natur'n..

Endret av Mister Gnu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter i Nm, det er opplevelsen som teller. Jeg våger meg til å si at de kunne ødelagt denne bilen ved å putte på en turbo. Er ikke noe vits i å lage verdens raskeste bil uansett, for det har ikke Aston Martin ressurser eller kompetanse til. Da kan man like gjerne lage noe som ingen andre matcher, noe som er en V12 N/A motor på 7,3 liter og 750hk!

 

Elsker turbo, men i dette tilfellet elsker jeg at de har droppet det. Det viser at AM går sin egen vei.

Joda, jeg er egentlig enig. Jeg bare stusset litt på Nm-tallet.

 

Blir liksom overkill av Audi og en bil du knapt vil se på norske veier fordi antall hestekrefter dreper natur'n..

:!: Det der er vel ei grei oppsummering av den norske bil- og miljøpolitikken.

Lenke til kommentar

Heftigere A1 og S1 kommer senere

 

Og S1 får quattro likevel! Men de kombinerer det vel med autolat så denne lille kruttønna blir nok ikke så morsom som den kunne vært.

 

Kan da ikke tenke annet enn at S1 får 2.0 tfsi med 200-211 hk. Rart, egentlig, med tanke på at Fabia RS og Polo GTI ligger med 180 hk. Blir liksom overkill av Audi og en bil du knapt vil se på norske veier fordi antall hestekrefter dreper natur'n..

 

Hvis det kommer noen S1, så er nok en 2,0 TFSI det mest logiske valget p.d.d, ja. Jeg tipper likevel at den snart ikke vil blir brukt andre steder enn i biler med 250+ hester. Mistenker at VW-konsernet utvikler en turboladet 1,6-liter. Lavere forbruk og utslipp, men fortsatt ikke noe problem å dra ut opp mot, og kanskje over, 250 hester med turbo og kompressor.

 

Skulle det vise seg at bilen kommer, så vil den naturligvis ha Quattro. Alle S-modellene har dette, og det tror jeg ikke Audi kommer til å gå bort fra med det første. Det betyr nok at man isåfall vil få de mindre motorene med Quattro etterhvert også. Kanskje vil man da få Polo og Fabia med 4x4 også.

 

Selv er jeg egentlig skeptisk, da jeg tror det blir for dyrt å utvikle firehjulsdrift til S1 alene, og jeg tror ikke markedet for småbiler med mindre motor og 4x4 er stort nok til at det lønner seg - dessverre.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Det vil jo være helomvending dersom A1/S1 får Quattro likevel. Polo-plattformen er jo ikke bygd for firehjulstrekk, og må i så fall gå gjennom en del forandringer om det skal skje. Dessuten tror jeg ikke Audi er redd for å bryte noen tradisjoner her og der for å tjene mer penger ... En S1 uten Quattro er billigere og enklere, og har dermed større inntjeningspotensial dersom markedet (les: menigmann, ikke entusiasten) ikke tar det så tungt at den kommer uten trekk på alle fire. Vi vet jo at de aller fleste BMW 1-serie-eiere ikke vet at sin bil har bakhjulsdrift, for eksempel.

Lenke til kommentar

Men de som kjøper den kommende 1-serie coupé M (eller hva nå enn den blir hetende til slutt), er nok fullstendig klar over at de har med en bakhjulsdreven bil å gjøre.

 

Det samme vil nok gjelde for eventuelle S1-kunder. En S-modell, og kanskje spesielt i dette segmentet, er forbeholdt entusiaster. (S4, S6 og S8 blir nok solgt til en hel del som ikke er entusiaster også.)

 

BMW har jo sagt at de ikke vil bruke M1-navnet - på grunn av de sterke assosiasjonene.

 

Er det ett modellnavn hos Audi som har en virkelig historie å vise til, så er det jo S1. Ettersom dette både er en helt annen bil, og at den ikke vil få firehjulsdrift, så tror jeg aldri vi får se noen S1.

 

Hvis de lager en firehjulsdreven variant, så kan det være at de kaller den S1. Likevel har jeg ikke noe tro på det - nettopp av den grunnen du nevner - at platformen ikke er laget for det.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke kommentere nye motorer til VAG, men jeg kan si at det foreløpig bare er skepsis fra min side ang S1. Den modellen har en historie i Audi som jeg regelrett mener bør respekteres.. Jeg kommer aldri til å kjøpe den uansett hva de kaller den (pris + praktisk bruk), men noe må da være hellig?

 

Audi-Sport-Quattro-S1--811430b5bb7a65e1210d3106a5bd4786.jpg

Endret av Mister Gnu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være at det ble lagt inn før det ble besluttet at bilen ikke skulle hete S1 likevel.

 

Det var egentlig bestemt, men så fikk de beskjed om å stoppe alle aktiviteter knyttet til S1-navnet, og litt senere ble det annonsert at bilen villle hete A1 1,4 TFSI.

 

Er dette noe du vet, eller noe du bare antar? Grunnen til at jeg spør er at jeg kan finne S1-deler (ok, bare emblemet bak), men jeg kan ikke finne RS3-deler og det er jo en bil som faktisk er bestemt skal produseres...?

Lenke til kommentar

Ang, S1 debatten så tror jeg at det er noe i denne linken om det.

http://www.speedlux.com/new-audi-concept-car-sighted-named-anniversario/

 

http://www.automotorsport.se/news/21488/audi-urquattro-%C3%A5teruppst%C3%A5r-i-paris/

 

Dert er bilder av en ny eventuell Ur-Quattro som er bygget på S5.

Hadde mye heller håpet å se noe sånt som S1 enn noe med forhjulstrekk.

 

Jeg hadde derimot ikke synes det var så værst med en A1 2.0T Quattro.

Lenke til kommentar

Har kjørt en del bil idag, og tror ikke jeg har blitt så irritert før. Når du har en L bakpå bilen, og kjører i 50 te 60 kilometer i timen i 70-80-sonen, så må det da være mulig å stoppe på busstopp for å la andre biler bak få komme forbi? Neida, bare kjør videre i det luse-tempoet, og hvor det er mye trafikk i motsatt felt - som gjør forbikjøring umulig. Passert busskur nr 5, og du har 20 biler bak deg. Passert busskur nr 10, og endelig er det en sjanse for å kjøre forbi. Da skjer det selvsagte.. ikke bare kjører jeg forbi, men 3 av bilene bak følger meg. Det endte nesten i dødsulykke, siden den siste bilen akkurat rakk å kjøre inn i riktig felt før han møtte motgående trafikk.

 

Er det for vanskelig for L-kjørere å kjøre inn til et busskur når de lager kø? Da jeg selv hadde en L bakpå, gjorde jeg ofte dette. Er rett og slett livsfarlig hvis de nekter å la folk komme forbi.

Lenke til kommentar

Ja, det er irriterende og farlig, men det er snakk om mangel på erfaring. De fleste voksne, erfarne sjåfører med trege kjøretøy/stil er flinke til å kjøre av veien og slippe folk forbi. Har du en L bakpå er du helt ny i gamet, stresset, nervøs og klarer ikke nødvendigvis å tenke så langt at det er best å kjøre ut. Da bør jo ledsageren (sannsynligvis en forelder) være såpass flink og ansvarlig og komme med et godt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...