Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

En Outlander PHEV, trekk fra 40% mindre rekkevidde. Eneste grunn til å kjøpe seg en ladbar hybrid er om man kan lade bilen hjemme og en har ca 90% småkjøring.

En må kunne forutsi galskapen til regjeringa/stortinget. Alle husker diesel-greia for mange år siden.

Nå er det blitt e-bill-greia og de fleste går på nå også. Rekkeviddeangst?? :evil:  :evil:  :evil:

 

Klart dere har. Selg elbilgreia å kjøp det som holder..fossilt :yes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En Outlander PHEV, trekk fra 40% mindre rekkevidde. Eneste grunn til å kjøpe seg en ladbar hybrid er om man kan lade bilen hjemme og en har ca 90% småkjøring.

En må kunne forutsi galskapen til regjeringa/stortinget. Alle husker diesel-greia for mange år siden.

Nå er det blitt e-bill-greia og de fleste går på nå også. Rekkeviddeangst?? :evil:  :evil:  :evil:

 

Klart dere har. Selg elbilgreia å kjøp det som holder..fossilt :yes:

 

Ingen rekkeviddeangst nei, dog litt i GLC'en jeg kjører her i Tyskland nå. Drakk jo opp halve tanken bare i dag! Ikke mye rekkevidde i disse doningene! 

Endret av Salvesen.
Skrevet

Likevel dere skjønner angsten som såvidt smyger seg sakte og fremover..dyrere hurtiglading..til 85% deretter rådyr attpåklattlading.

Finne ladestasjoner ved langkjøring,Se på rekkevidden. Hvor langt kommer jeg...osv.

 

Fylle diesel eller bensin tar ikke mer enn ca 2 min :p  :p  :p

Skrevet

Likevel dere skjønner angsten som såvidt smyger seg sakte og fremover..dyrere hurtiglading..til 85% deretter rådyr attpåklattlading.

Finne ladestasjoner ved langkjøring,Se på rekkevidden. Hvor langt kommer jeg...osv.

 

Fylle diesel eller bensin tar ikke mer enn ca 2 min :p  :p  :p

 

Nei jeg kjenner den så absolutt ikke, jeg hurtiglader sjeldent. Hadde meg nettopp en tur til Tyskland uten en eneste bekymring. 

 

Ofte er det de som ikke kjører elbil som sitter inne med denne angsten, som deg selv. Vi andre som faktisk kjører kjenner ikke til den. 

 

Å plugge inn min bil tar 5 sekund hver gang jeg kommer hjem, mindre om jeg ønsker. Problemfritt og en sparer tid :) 

Skrevet

Du mener de som kjører fossilt har en rekkeviddevangst vs en elbil???

 

Ja, for elbiler. De tenker veldig mye på hvor mye andre folk har angst. Men så har de ikke det. Selvfølgelig finnes det unntak, men generelt sett møter jeg sjeldent elbilsjåfører som har rekkevidde angst. 

Skrevet

Ingen rekkeviddeangst nei, dog litt i GLC'en jeg kjører her i Tyskland nå. Drakk jo opp halve tanken bare i dag! Ikke mye rekkevidde i disse doningene! 

Interessant siden du nevner det, sjekk opp Tesla på autobahn, kommer ikke akkurat mange mil med over 150 i snitt :)

Skrevet

Interessant siden du nevner det, sjekk opp Tesla på autobahn, kommer ikke akkurat mange mil med over 150 i snitt :)

Kjørte nettopp til Regensburg, så det vet jeg alt om. Kommer dog mer enn langt nok for min kjørestil. Jeg stoppet for å ta pause, ikke nødvendigvis for å lade.

 

I tillegg er det mer eller mindre umulig å holde 150 over lengre perioder i Tyskland pga veiarbeid og kø. Ikkw minst pga sinkene.

Skrevet

Ingen rekkeviddeangst nei, dog litt i GLC'en jeg kjører her i Tyskland nå. Drakk jo opp halve tanken bare i dag! Ikke mye rekkevidde i disse doningene!

Hvor mange minutter brukte du på å lade den opp igjen, hvor mange kilometer kjørte du og hvor fort gikk det?

 

Det er jo ganske tett mellom ladestasjonene for konvensjonelle biler.

Skrevet

Kjørte nettopp til Regensburg, så det vet jeg alt om. Kommer dog mer enn langt nok for min kjørestil. Jeg stoppet for å ta pause, ikke nødvendigvis for å lade.

 

I tillegg er det mer eller mindre umulig å holde 150 over lengre perioder i Tyskland pga veiarbeid og kø. Ikkw minst pga sinkene.

Spørs jo litt på hvor man er og hvilken tid man er der, sist jeg kjørte i tyskland hadde jeg vel en 5-10 mil elns hvor jeg holdt mellom 150 og 180 :)

Skrevet

Hvor mange minutter brukte du på å lade den opp igjen, hvor mange kilometer kjørte du og hvor fort gikk det?

 

Det er jo ganske tett mellom ladestasjonene for konvensjonelle biler.

Nå er det jo halv tank igjen, så det er ikke nødvendig. Kjørte ca 150 km, snitt hastigheten var ikke så høy da det er litt på bondelandet det her. Ganske overraskende men det er ikke første gangen det går opp for meg at disse 1000km de fleste snakker om er drømme scenarioer.

Skrevet

Spørs jo litt på hvor man er og hvilken tid man er der, sist jeg kjørte i tyskland hadde jeg vel en 5-10 mil elns hvor jeg holdt mellom 150 og 180 :)

Jeg er stadig i Tyskland, er her nå faktisk og jeg har aldri komt over slikt drømme scenario.

Skrevet

Nå er det jo halv tank igjen, så det er ikke nødvendig. Kjørte ca 150 km, snitt hastigheten var ikke så høy da det er litt på bondelandet det her. Ganske overraskende men det er ikke første gangen det går opp for meg at disse 1000km de fleste snakker om er drømme scenarioer.

Handler jo mer om bil og sjåfør enn andre ting, har kjørt Lillestrøm - Levanger på en halv tank diesel...

Skrevet

Snodig. Har selv kjørt på autobahn, og på kveldstid er det ikke noe problem å ligge mellom 180 og 230 over både (stort sett) 20 og 30 mil strekninger.

Skrevet

Handler jo mer om bil og sjåfør enn andre ting, har kjørt Lillestrøm - Levanger på en halv tank diesel...

Vet ikke helt hvordan sjåfør skal spille stor rolle på lengre turer med jevn fart, men bil såklart. Poenget var bare at rekkevidden ikke alltid er så enorm.

Skrevet

Snodig. Har selv kjørt på autobahn, og på kveldstid er det ikke noe problem å ligge mellom 180 og 230 over både (stort sett) 20 og 30 mil strekninger.

Skal dog nevne at jeg sjeldent kjører veldig sent da jeg jobber en del i Tyskland. Og 20 mil er fair nok. Men 50-100 har jeg aldri opplevd.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan sjåfør skal spille stor rolle på lengre turer med jevn fart, men bil såklart. Poenget var bare at rekkevidden ikke alltid er så enorm.

Klarer fint 0.5 på en tur hvor cruisecontroll bruker 0.65, det har jo med å kjenne bilen, vite hvilken fart du bruker minst suppe i, samt kjøre økonomisk.

Skrevet (endret)

Klarer fint 0.5 på en tur hvor cruisecontroll bruker 0.65, det har jo med å kjenne bilen, vite hvilken fart du bruker minst suppe i, samt kjøre økonomisk.

Ganske vanskelig å bli godt kjent med en leiebil..

 

Forøvrig kjører jeg etter fartsgrensene, ikke etter "suppe".

Endret av Salvesen.
Skrevet

Kjører jo selv litt i Tyskland og det er behagelige veier å kjøre på. Bilen jeg kjører nå som er en Santa Fe CM er ikke så egna for høye hastigheter og den har jeg hatt oppi knapt 170km/t der nede mener jeg å huske. Noen vil vel si det nesten er "gubbebil", men driftsikker, god komfort og deletilgang fra Korea er god :) . Siste lille oppgradering den fikk var nye bakdempere fra Koni bak nå

Skrevet

Ganske vanskelig å bli godt kjent med en leiebil..

 

Forøvrig kjører jeg etter fartsgrensene, ikke etter "suppe".

Snakket mer generelt, men klart på Autobahn vil ikke forskjellene være spesielt store med mindre man gjør noe fryktelig merkelig, her hjemme i svingete Norge derimot har jeg sett noen bruke oppimot dobbelt så mye drivstoff som meg på samme strekning med samme bil, bare en helt annen kjørestil (og vi brukte ca like lang tid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...