Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

 

 

Hvor er acc-sensoren? Bak speilet eller i grillen?

På min sitter den i leppa under støtfangeren av alle plasser. Litt pudder langs veien så tar der ikke lang tid før den fyker igjen.

I tett snødrev skjer det innimellom ja. Hjelper vel lite med lane-assist etc. også når de er snødekte veier, jeg droppet alt det der unntatt adaptiv cruisecontrol.

Lane assist er uansett ubrukelig her i nord. Veimerkingen er alt for dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestilte bil med alle slike systemer, og her har vi rett og slett ikke veimerking en gang. Vi har noen fartsgrenseskilt da, jeg er nysgjerrig på hvordan det vil funke.. Særlig med sone 30-skiltene som kun gjelder snøscootere.. :)

Tipper den leser skiltene fint. Fartgrensene ligger inne ho ofte i navigasjonen på bilen. Min bruker fartsgrensene fra kartverket, men leser skiltene og bruker data fra kamera dersom det avviker fra data i kartene.

Lenke til kommentar

Tipper den leser skiltene fint. Fartgrensene ligger inne ho ofte i navigasjonen på bilen. Min bruker fartsgrensene fra kartverket, men leser skiltene og bruker data fra kamera dersom det avviker fra data i kartene.

 

Sikkert forskjeller på bilmerker, men aurisen jeg har erfaring med har problemer med skilter også når det er for mye vintervær. Men informasjonen fra GPS-kartet vises på kartet men ikke i dashen der hvor skiltleseren rapporterer fartsgrense.

 

BMW som jeg har privat oppdaget jeg at ikke leverer fartsgrense på kartet hvis du ikke har skiltleser også, selv om informasjonen om fartsgrense ligger i kartet.

 

Også har jeg også erfaring med at mange skilter hvis du ikke bare kjører på hovedveier er delvis tildekket(snø/is/planter/tre) og blir dermed ikke lest.

Lenke til kommentar

Hvordan er de skiltene merket, Snylter? Som vanlige fartsgrense-skilt, med underskilt? I så fall mener jeg å huske at Mercedes leser disse som vanlige skilt, men viser også at skiltet har et forbehold.

Skiltene er som vanlige sone-skilter men med egne underskilt som sier at de kun gjelder snøscooter (dvs. det står vel beltemotorsykkel tror jeg)

Lenke til kommentar

Den på bildet over er nok ikke en beltemotorsykkel, det er bare en motorsykkel med belte.. Den vil det ikke være lov å bruke i utmark siden den trolig ikke er registrert som beltemotorsykkel.. :)
 

Vedlagt er bilde av en slik beltemotorsykkel som jeg har bestilt meg (og forhåpentligvis får til uka)

2000000001.png

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Man får vel såvidt lov å kjøre snøscooter i utmark bortsett fra Svalbard?

Det er muligheter mange steder i Norge nå, men de fleste må forholde seg til etablerte løyper.

På Svalbard trenger vi ikke bry oss om løyper og sånt tull, vi kan (noe forenklet) kjøre alle steder det ikke er forbudt å kjøre.

Lenke til kommentar

 

vi kan kjøre alle steder det ikke er forbudt å kjøre.

Den regelen er jo strengt tatt lik i hele verden..

 

Vel, regelen her er omtrentlig helt omvendt av på fastlandet.

På fastlandet kan man bedrive motorisert ferdsel med snøscooter der det er eksplisitt tillatt..

Her kan vi (noe forenklet) kjøre snøscooter på snøen der det ikke er eksplisitt forbudt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Synd at det bare er Audi som har disse "sort optikk" pakkene. Er egentlig for fargerike biler i utgangspunktet (spesielt røde og blå), men av og til synes jeg det er knakandes tøft med heeelt sorte biler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...