Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Hmm, er det ikke noe med at man kan registrere bilen i Sverige, få det godkjent der for så å importere den hit? De har vel mye mer liberale regler enn det vi har. 

 

Mener en bekjent skal gjøre noe liknende, da han vil ha en supra motor inn i en BMW E60. Han snakket noe om at det var lettere hvis man registrerte bilen i Sverige, godkjente det der og importerte den tilbake til Norge. 

 

Mulig jeg har misforstått noe, kan sjekke det ut litt nærmere hvis det er av interesse. 

 

Hvorfor ikke putte inn en ordentlig motor når han først skal gjøre det? :green:

 

 

Hehe, det vet jeg ikke. Enten så er det fordi han allerede har en supramotor eller kan få tak i en til en grei penge. Han har vel sagt at V10ern er noe av det bedre BMW har laget, så det er nok en grunn til at det blir en supra motor. 

Skal bil spennende å se hvordan den ender opp med å bli ^^ 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ny bil. 

 

Stasjonsvogn,  ca 150 000, 4x4, relativt rimelig å kjøre med. Må ha litt effekt, så 100 hk blir for lite i en nyere bil på 1500 kg. 

 

Sett på Legacy med diesel, altså 2008 og 2009 modeller(4. gen), og manuellgir. Er det greie biler? 

 

Ser at det finnes noen som chipper disse, men at det ikke er så mye å hente på grunn av girkasse og clutch som ikke tåler mer? 

 

Andre forslag?

Skrevet (endret)

Neida, det er 100% lovelig og chippe så lenge man registrerer effektøkningen. Den fine regelen med at jo eldri bilen er jo mer prosent slipper man og bet er også fin.

Endret av SKAÐI
Skrevet

Neida, det er 100% lovelig og chippe så lenge man registrerer effektøkningen. Den fine regelen med at jo eldri bilen er jo mer prosent slipper man og bet er også fin.

Man må også kunne dokumentere at bilen tilfredsstiller utslippskravene som gjelder for den aktuelle bilen.

Skrevet

Altfor mange fokuserer på dreiemoment, særlig på dieselmotor.

Jamen den har jo 400 nm sier de, drar godt da.

Hjelper ikke med drittmye dreiemoment på lavt turtall, bedre med middels dreiemoment på høyt turtall siden det gir vesentlig høyere effekt. Fleste dieseler dør etter 3k rpm, en bensin kicker fra 3-4. Dreiemoment X turtall / faktor = effekt. Et visst dreiemoment på lavt turtall gir dermed en lav effekt.

Skrevet

Min bror har en 2010 Impreza med diesel, og jeg syntes den går helt greit. Siden Legacy veier litt mer, tenkte jeg at en chip vil gjøre opp for forskjellen. Da får man ca 180 hk og 420 nm. Det er for meg, helt greit, dersom det er en ganske jevn kurve. Det er ikke snakk om banekjøring. Jeg vil bare ha en bil som ikke går skikkelig dårlig. Vi kjører E46 316 nå, så referansen ligger der. Det er for slapt. 

 

Driftsikkerhet er dog viktigst. Hva er problemet med de tidligste dieselmotorene? 

Skrevet

350Nm er jo ikke mer enn det er i en ok bensinmotor uten tvangsmating.

 

Har min E46 320i facelift bare "ok" motor? (2,2L R6 170hp - 210Nm)

 

Tenk på de i alle disse Golfene med eeeekstremt lav effekt og dreiemoment.. :O

Skrevet

Helt sikkert. Men det var ikke det jeg sa.

 

En M43B16 med 101hk på en bil som veier 1,3 tonn er undermotorisert, og det finnes ikke en chip som gjør M43 sprekere uten å granadere stemplene i samme slengen. Så det jeg sa var: Om du har en E46 316, så skal det ikke mye til for å imponere.

 

Det er ikke en dick showing contest. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

E46 316 er vel bortimot det daueste Bmw noengang har produsert mtp vekt/hk :p

 

Min mor hadde en sånn før. Grønn stasjonsvogn og automat. Selv Yaris Verso med 0,1L motor vi kjører på jobben er sprekere enn den bilen der! 

 

E: Var en E36 316iat vi hadde

Endret av Hotel Papa
Skrevet

Facelift 316 er vel på nivå med 318 pre-face.

 

Det daueste er nok E36 stasjonsvogn 318tds.

I praksis en 325 tds som er kappet av to sylindre, rundt 1.6-1.7 liter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...