Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
Comma Chameleon skrev (30 minutter siden):

Overrasket over meg selv litt i det siste. Etter å ha leid Yaris hybrid (4. gen, ~2021) via Hyre noen ganger nå, så merker jeg at jeg ble veldig positivt overrasket over hvor mye jeg liker den. Gikk litt mot fordommene mine. Tror jeg er blitt så lei elbiler at selv en liten Yaris hybrid klarer å få meg til å føle litt kjøreglede igjen. Klarer fortsatt ikke å synes elbiler er noe gøy, så bare litt fossilmotor hjelper mye.

Frister å kjøpe en gammel bensindrevet drittbil igjen til <50k, bare for moro skyld.

Hvilken elbil er det du har kjørt som blir overgått av en eldre Yaris Hybrid? 😅

Personlig hadde jeg nok heller ville hatt en traktorklipper enn en Yaris Hybrid, hehe. 

En gammel bensindrevet "drittbil" er jeg dog enig i hadde vært ålreit og hatt til tider. Ikke for at jeg er lei elbil, men greit å ha en skikkelig sjauebil til tider som det ikke er så farlig med :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Jeg gikk fra ny elbil til gammel bensinbil. Siden jeg kjører såpass lite og kan mekke en del selv så har det også blitt et økonomisk fornuftig valg.

Jeg bor innenfor ring 3, og trenger ikke bil til og fra jobb, så det å eie for meg er ikke fornuftig uansett hvordan jeg vrir på det  :(Men savner å eie bil. Bildelingsplatformene er ganske dyre til tider, og ofte de ikke er ledige i helgene jeg vil ta lengre turer. Kunne vurdert å kjøpe en Yaris privat også, men selv de ligger på 200k som jeg synes er litt for mye for noen helgeturer her og der. Så har endt opp med å leie i stedet.

Følger med på Finn etter billigere biler, men færre gode kjøp å ta av så må følge med en stund. 

Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Hvilken elbil er det du har kjørt som blir overgått av en eldre Yaris Hybrid? 😅

Personlig hadde jeg nok heller ville hatt en traktorklipper enn en Yaris Hybrid, hehe. 

En gammel bensindrevet "drittbil" er jeg dog enig i hadde vært ålreit og hatt til tider. Ikke for at jeg er lei elbil, men greit å ha en skikkelig sjauebil til tider som det ikke er så farlig med :) 

Har leid en del diverse elbiler, men kun eid en ny Model 3 tidligere. Og ja Teslaen var nok bedre på de fleste områder, men jeg merker at jeg liker å ha en forbrenningsmotor når man trykker ned pedalen. Og selv med ladestasjoner overalt er det fortsatt mye styr med lading kontra bensin. Mer planlegging som må til, og må stoppe oftere og lengre. Gateparkering gjør elbil også til styr.

Det å hoppe i en bensinbil (eller hybrid) er så enkelt og fint. Jeg hadde f.eks. heller tatt en brukt Golf GTE framfor en splitter ny Model 3. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Jeg bor innenfor ring 3, og trenger ikke bil til og fra jobb, så det å eie for meg er ikke fornuftig uansett hvordan jeg vrir på det  :(Men savner å eie bil. Bildelingsplatformene er ganske dyre til tider, og ofte de ikke er ledige i helgene jeg vil ta lengre turer. Kunne vurdert å kjøpe en Yaris privat også, men selv de ligger på 200k som jeg synes er litt for mye for noen helgeturer her og der. Så har endt opp med å leie i stedet.

Følger med på Finn etter billigere biler, men færre gode kjøp å ta av så må følge med en stund. 

Har leid en del diverse elbiler, men kun eid en ny Model 3 tidligere. Og ja Teslaen var nok bedre på de fleste områder, men jeg merker at jeg liker å ha en forbrenningsmotor når man trykker ned pedalen. Og selv med ladestasjoner overalt er det fortsatt mye styr med lading kontra bensin. Mer planlegging som må til, og må stoppe oftere og lengre. Gateparkering gjør elbil også til styr.

Det å hoppe i en bensinbil (eller hybrid) er så enkelt og fint. Jeg hadde f.eks. heller tatt en brukt Golf GTE framfor en splitter ny Model 3. 

Utrolig at man kan ha såpass forskjellige oppfatninger, men det er jo lov det så klart. 

Har kun hatt elbil i snart 9 måneder (BMW i4 M50) å jeg hadde ikke byttet tilbake til bensin/diesel for alt i verden. Elbiler er MYE mer responsive når man trykker på gassen og går MYE bedre. 

Det du sier om parkering forstår jeg heller ikke og ei heller lading. Synes det er lett som en plett. Var på vestlandet en tur midt i sommerferien. Opplevde ikke kø ved noen ladere og lading gikk unna på 15-30 minutter. Bilen var ferdig ladet når jeg var ferdig på do og tatt meg en matbit. 

Jeg ser faktisk ikke problemet. 

Hver gang jeg kjører modern sin bensin caddy så føler jeg at jeg går tilbake i tid.  

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Skrevet
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Jeg bor innenfor ring 3, og trenger ikke bil til og fra jobb, så det å eie for meg er ikke fornuftig uansett hvordan jeg vrir på det

Det forstår jeg. Bor i bykjernen jeg også og går/sykler de fleste steder.

Bodde på Ullevål for snart 10 år siden og parkerte bilen min i ymse gater. Vet ikke hvordan det er nå, men det gikk relativt greit. Det å ha bil i Oslo var egentlig bare et ork. Kom deg ingen vei uansett.

Skrevet
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Har kun hatt elbil i snart 9 måneder (BMW i4 M50) å jeg hadde ikke byttet tilbake til bensin/diesel for alt i verden. Elbiler er MYE mer responsive når man trykker på gassen og går MYE bedre. 

Har kjørt en i4 M50 selv, og finner den ikke spesielt mer inspirerende enn min gamle shitbox CR-V med 2 liters rekkefirer og 5-trinns manuell. Ser ingenting overraskende med @Comma Chameleon sin påstand. Sier ikke at i4 er en dårlig bil, men noen leken bil er det ikke.

Rask != gøy

  • Liker 3
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Har kjørt en i4 M50 selv, og finner den ikke spesielt mer inspirerende enn min gamle shitbox CR-V med 2 liters rekkefirer og 5-trinns manuell. Ser ingenting overraskende med @Comma Chameleon sin påstand.

Rask != gøy

Ojsan... jaja... At en gammel Honda CR-V er mer inspirerende enn en BMW i4 M50 var ny for meg. Men selvsagt helt lov og mene det, hehe. 

  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Ojsan... jaja... At en gammel Honda CR-V er mer inspirerende enn en BMW i4 M50 var ny for meg. Men selvsagt helt lov og mene det, hehe. 

Ja. Vi gjorde det jo klart ganske tidlig at vi snakker om relative oppfatninger her, som er grunnen til at vi henger i Bilkaféen og snakker om "underlegne" fossilbiler og ikke i Elbilkaféen fordi vi kun verdsetter gassrespons.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Elbiler er MYE mer responsive når man trykker på gassen og går MYE bedre. 

Ytelsen er det ikke noe å si på nei, det sparker mer i de fleste elbiler, men det føles også ut som man bare tapper batteriet. En bensinmotor er det mer "liv" i, selv om det går raskere. 

Bjerknez skrev (38 minutter siden):

Det du sier om parkering forstår jeg heller ikke og ei heller lading. Synes det er lett som en plett. Var på vestlandet en tur midt i sommerferien. Opplevde ikke kø ved noen ladere og lading gikk unna på 15-30 minutter. Bilen var ferdig ladet når jeg var ferdig på do og tatt meg en matbit. 

Med parkering og lading tenker jeg litt på hvis man ikke har lading hjemme. Om jeg har en elbil stående på gateparkering her så er det utrolig mer tungvindt. Kan du lade hjemme er det nok ganske chill.

På langturer fungerer nok elbil fint om man har behov for å stoppe ofte, men jeg er en av de som helst vil minimere antall stopp når man tar road-trip. Kunne kjørt 10 timer uten stopp om det var nok drivstoff. En bensinbil lar meg fylle kjapt og fortsette på turen så mye jeg klarer. Har man hund eller kone/barn som må ha pause så er det nok like raskt med elbil ja.

Og så er det litt på pris. Skal man ha en elbil nå så må man nesten ha en veldig ny en for å ha levbar rekkevidde. Da vil den naturligvis koste mye mer. For å ta Yarisen igjen som et eksempel, så kan man nok få en av de brukt for rundt 180-220k. En elbil til samme pris ville ikke kunne konkurrert. Og går du lengre ned i pris så får man kanskje noe som kun klarer å ta deg til og fra jobb.

En splitter ny elbil, hjemmelading, hyppige stopp på langturer. Klart at det vil oppleves bra, men det koster mer og passer ikke for alle.

Og så er det den siste lille med at fossilmotorer er mer gøy enn elmotorer. Lyd og bevegelse, mer sjel.

Gavekort skrev (38 minutter siden):

Det forstår jeg. Bor i bykjernen jeg også og går/sykler de fleste steder.

Bodde på Ullevål for snart 10 år siden og parkerte bilen min i ymse gater. Vet ikke hvordan det er nå, men det gikk relativt greit. Det å ha bil i Oslo var egentlig bare et ork. Kom deg ingen vei uansett.

Har hatt bil i Oslo selv innenfor ring 2. Og det fungerer greit til helgeturer, men til og fra jobb eller annet i rush-tiden er det bare å glemme. Så "ulempen" er jo at man betaler mye for at den skal stå i ro mesteparten av tiden.

Ideelt sett hadde tilbudet for bildeling vært enda bedre og billigere. Skal ikke leie bil så alt for mange dager jevnlig før man kan eie en selv. Og så er det jo friheten og kjøregleden av å kunne kjøre når som helst, som også er verdt noe

 

Endret av Comma Chameleon
Skrevet
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Har hatt bil i Oslo selv innenfor ring 2. Og det fungerer greit til helgeturer, men til og fra jobb eller annet i rush-tiden er det bare å glemme. Så "ulempen" er jo at man betaler mye for at den skal stå i ro mesteparten av tiden.

Ideelt sett hadde tilbudet for bildeling vært enda bedre og billigere. Skal ikke leie bil så alt for mange dager jevnlig før man kan eie en selv. Og så er det jo friheten og kjøregleden av å kunne kjøre når som helst, som også er verdt noe

Vet det er mange i Oslo som har en bakgård eller et smug de kan parkere moped/MC, som bør være et fint supplement til bildeling og kollektiv.

Skrevet
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Og selv med ladestasjoner overalt er det fortsatt mye styr med lading kontra bensin.

Dette har jeg aldri forstått. Det er så mye mer styr å fylle drivstoff vs å bare plugge inn når du parkerer hjemme. Jeg gikk fra elbil via en plug-in hybrid(verste av alle verdener) til elbil igjen og er sjeleglad for å slippe å fylle drivstoff andre steder enn hjemme.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Dette har jeg aldri forstått. Det er så mye mer styr å fylle drivstoff vs å bare plugge inn når du parkerer hjemme. Jeg gikk fra elbil via en plug-in hybrid(verste av alle verdener) til elbil igjen og er sjeleglad for å slippe å fylle drivstoff andre steder enn hjemme.

Når man har ladeplass hjemme og ikke drar på lengre kjøreturer så er det enklere ja, men om man er på tur eller ikke har lading hjemme så er elbil mer tungvint. 

Vet ikke hva statistikken er på prosentandel av folk som har mulighet til å lade hjemme er, men det er nok mange som ikke kan det .

Plug in hybrid er ille ja. Enig der. Bedre når de kun lader under kjøring. 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Skrevet

De fleste som har bil i dag kjører ikke 50 mil hver dag. Alle kan lade hjemme så lenge man bestemmer over eiendommen sin selv  bor man midt i Oslo i blokk hvor man nærmest må ha adgangskort for å hive søpla så blir det fort værre ja hvis det ikke er tilrettelagt for lading.

Jeg er vel kanskje en ganske typisk bilbruker  kjlrer rundt 20.000 km. I året og har ca. 3-4 mil jobbkjøring hver dag. Pluss litt her og der samt noen ekstra mil i sommerferien etc. jeg lader min bil hjemme hver dag og bruker sjelden mer enn 10% strøm pr dag. Lader stort sett på 10 ampere (2.4kwt ca) å det holder i bøtter og spann  bilen er oppladet på 4 timer. 

Har jeg mer hastverk kan jeg lade med 7kw. Om ønskelig  men det har jeg sjelden/aldri. Eller jeg kan lade 4 km. Unna her jeg bor med 200kwt. Hvis det er helt krise. Det har jeg aldri trengt  

Jeg kan kjøre tur retur jobb i nesten to uker uten å lade hvis jeg ønsker det. Jeg lader regelrett aldri andre steder enn hjemme. Evt. lader jeg hos andre hvis jeg er på besøk eller noe med nødlader. 

I sommerferien kjlrte jeg Fredrikstad Molde  stoppet på Lillehammer og ladet i 30 min. å kjlrte resten av turen til Molde. Mens jeg ladet rakk jeg akkurat og gå på do, fylle kaffekoppen og spise en burger. Dette var slett ikke entraumatisk opplevelse. Faktisk ganske behagelig og det bugner jo av ladepunkter. Selv midt i fellesferien på de mest trafikerte veiene. 

Nå er det ikke traumatisk å fylle bensin heller, så det er ikke det jeg mener, men det gjør noe med psyken min hver gang jeg ser tellerverket runde 1000 kroner. Det føles bortkastet. Selv på ferie kan man som regel lade for en billig penge ved hoteller, campingplasser eller hos familie etc. Det er svært sjeldent man trenger å lade ved slike hurtigladere.

Ja noen må dette hvis dem kjører mye i jobb. Budfirmaer etc. da kan jeg se en viss sannhet i det, men for oss vanlige som kjlrer slik som meg er elbilen velkommen :)

 

 

  • Liker 2
Skrevet

Problemet med sprek elbil er at 4-5 sek med gassen i bånn resulterer i førerkortbeslag. 

Som en ren opplevelse er en manuell bil, gjerne med rundt 100hk/tonn og i teknisk god stand vinneren her også. Har hatt gleden av å kjøre mye gøy i år, ingen av de i nærheten av en Tesla ytelses messig. 

Elbil er praktisk da, så for meg er det helt supert. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Problemet med sprek elbil er at 4-5 sek med gassen i bånn resulterer i førerkortbeslag. 

Som en ren opplevelse er en manuell bil, gjerne med rundt 100hk/tonn og i teknisk god stand vinneren her også. Har hatt gleden av å kjøre mye gøy i år, ingen av de i nærheten av en Tesla ytelses messig. 

Elbil er praktisk da, så for meg er det helt supert. 

Gassen kan reguleres og styres gjerne av fornuften. Kjører jo ikke rundt med plata i vater jeg heller. Men jeg liker og ha muligheten til kjappe og kontrollerte forbikjøringer uten automatkasse forsinkelse og en langt treigere bensinmotor. Å komme kjapt opp i fary etter kryss etc kan også noen ganger være en fordel. 

Modærn har en Caddy 2.0L med 140 HKer og DSG lasse. Det er en del år siden den DSG kassen var bra greier. Det tar jo 1-2 sekunder fra man trykker ned gassen til det faktisk skjer noe. Utrolig irriterende. 

Jeg synes også det hadde vært gøy med en gammel dritbil som nummer to bil, men da skal den være så gammel at den har manuell gir og null hjelpemidler. Noe nostalgisk man kan leke med som gjør nøyaltig det du ber den om, på godt og vondt. Jeg snakker da om eldre Volvo 240, 80 modell Ford Escort Xr3i, Ford Granada etc. men disse er jo faktisk blitt gamske dyre nå hvis man skal ha et greit eksemplar. Jeg liker ikke å skru heller så det hadde blitt dyrt. 

Men bensinbiler som var moderne for 10 år siden er det absolutt siste jeg gidder å bruke penger på. 

Endret av Bjerknez
Skrevet
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Noe nostalgisk man kan leke med som gjør nøyaltig det du ber den om, på godt og vondt. Jeg snakker da om eldre Volvo 240, 80 modell Ford Escort Xr3i, Ford Granada etc. men disse er jo faktisk blitt gamske dyre nå hvis man skal ha et greit eksemplar

Ja, er synd det. Sett litt på de selv, men er så få igjen i god stand at de blir samleobjekt. Etter hvert forsvinner vel markedet for deler også og man må til utlandet på mange av de.

Husker jeg hadde en golf Mk2 for en del år tilbake. Fire gir, ingen servo eller noe. Men fantastisk bil. Hadde gjerne hatt en slik nå. 

  • Liker 1
Skrevet
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Ja, er synd det. Sett litt på de selv, men er så få igjen i god stand at de blir samleobjekt. Etter hvert forsvinner vel markedet for deler også og man må til utlandet på mange av de.

Husker jeg hadde en golf Mk2 for en del år tilbake. Fire gir, ingen servo eller noe. Men fantastisk bil. Hadde gjerne hatt en slik nå. 

Ja, som nummer to bil er jeg enig :) 

Skrevet
Bjerknez skrev (47 minutter siden):

Gassen kan reguleres og styres gjerne av fornuften. Kjører jo ikke rundt med plata i vater jeg heller. Men jeg liker og ha muligheten til kjappe og kontrollerte forbikjøringer uten automatkasse forsinkelse og en langt treigere bensinmotor. Å komme kjapt opp i fary etter kryss etc kan også noen ganger være en fordel. 

Modærn har en Caddy 2.0L med 140 HKer og DSG lasse. Det er en del år siden den DSG kassen var bra greier. Det tar jo 1-2 sekunder fra man trykker ned gassen til det faktisk skjer noe. Utrolig irriterende. 

Jeg synes også det hadde vært gøy med en gammel dritbil som nummer to bil, men da skal den være så gammel at den har manuell gir og null hjelpemidler. Noe nostalgisk man kan leke med som gjør nøyaltig det du ber den om, på godt og vondt. Jeg snakker da om eldre Volvo 240, 80 modell Ford Escort Xr3i, Ford Granada etc. men disse er jo faktisk blitt gamske dyre nå hvis man skal ha et greit eksemplar. Jeg liker ikke å skru heller så det hadde blitt dyrt. 

Men bensinbiler som var moderne for 10 år siden er det absolutt siste jeg gidder å bruke penger på. 

Jeg er enig i at elbil både er mer effektivt og mer behagelig i hverdagen. Der det stopper for meg er kjørefølelsen, litt som folk som liker/kjører MC vil jeg tro. Et helt "bortkasta" produkt rent praktisk, men til tross for at jeg ikke kjører MC kan jeg lett forstå hobbyen. 

En nylig opplevelse var en Maserati Ghibli med 2.0 liters V6 og twin-turbo. Den hadde 90-talls mengde med turbolag og jeg kunne ikke kost meg mer, falt pladask for bilen til tross for at om du ikke var i riktig gir så gikk den omtrent som en familiebil. Etter etpar sekunder hadde den 350hk. Alt er manuelt og man har ingenting annet enn selve kjøringen å drive med, ikke noen stereo å snakke om, ingen skjermer. Kun et ratt, noen pedaler og en girspak å forholde seg til. 

Om du vil ha en artig, veldig kjørbar, driftsikker bil er Mazda MX-5 et av mine tips. En MX-5 på gode dekk og en oversiktlig svingete vei, det er ren kjøreglede.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Ja, som nummer to bil er jeg enig :) 

Eller bil nr 1 hvis man ikke har behov for bil i utganspunktet som meg 😅

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Om du vil ha en artig, veldig kjørbar, driftsikker bil er Mazda MX-5 et av mine tips. En MX-5 på gode dekk og en oversiktlig svingete vei, det er ren kjøreglede.

Støtter den ja. Veldig morsom bil. Mye trangere innvendig enn jeg hadde trodd faktisk. Jeg er ikke langt unna 190 og følte jeg måtte kle på meg bilen. Skikkelig gokart. 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...