Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

. Man bruker jo ryggekameraene til å ha oversikt, i tillegg til å snu på eget hode for å sjekke blindsoner også.

Det er bare det at akkurat dette ikke er mulig med en syklist som er der i brøkdelen av et sekund. Og det hae med at vidvinkler ikke kan sees hverken fra et ikke vidvinkel ryggekamera eller om man snur seg og bruker øynene.
Been there done that (med en biltype hvor sikkerhets systemet stoppet bilen).
Bilen min har vidvinkel linse i grillen som gjør at jeg inne i fra bilen kan se rundt hjørner som ikke  kan sees fra førerplassen eller innvendig kamera i frontruta. Bakover bruker den radar sensorer som er i hvert hjørne i tillegg til ryggekameraet..
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En som sykler i en ganske vanlig sykkelhastighet som 16-18km/t vil på ett sekund føre den er rett bak den ryggende bilen være ca 2 billengder (bredde) til høyre eller venstre for bilen som skal rygge (med standard p-plass bredde på 2.5m)

Endret av Syar-2003
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Enig! Man parkerer selvfølgelig med fronten ut, for å slippe å rygge ut i en noe uoversiktlig situasjon.

Men hvis man likevel har parkert med fronten inn, så lukker man ikke øynene og satser på at bilens sikkerhetssystemer skal oppdage syklisten etc. Man bruker jo ryggekameraene til å ha oversikt, i tillegg til å snu på eget hode for å sjekke blindsoner også.

Og ja @DrAlban3000, man blir faktisk sånn av å eie en Tesla at man setter pris på alle sikkerhetsfunksjonene som den tilbyr brukeren. Man måtte vært bra dum for å se bort fra dem.

😉 Visste at jeg la opp til trolling når jeg la ut den linken, og jeg ble ikke skuffet. 😉

Nå kommer du jo bare med unnskyldninger, for noe som helt klart er som en mangel å regne på en moderne bil!

Nei, selvfølgelig betyr det ikke at man bare lukker øynene og rygger. Men denne type støttesystemer, som hjelper deg hvis situasjonen oppstår, at noe kommer brått på eller du hadde en "brain fart", og man da unngår at det går galt, er jo åpenbart en god ting!

Samme med å ikke la deg åpne døra hvis det kommer en sykelist eller fotgjenger opp langs siden av bilen bakfra. Eller at bilen bråstopper for deg hvis du holder på å bulke (uansett retning).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (7 minutter siden):

Nå kommer du jo bare med unnskyldninger, for noe som helt klart er som en mangel å regne på en moderne bil!

Nei, selvfølgelig betyr det ikke at man bare lukker øynene og rygger. Men denne type støttesystemer, som hjelper deg hvis situasjonen oppstår, at noe kommer brått på eller du hadde en "brain fart", og man da unngår at det går galt, er jo åpenbart en god ting!

Det er godt mulig at andre biler har enda mye bedre støttesystemer enn Tesla. Det kan jeg ikke se bort fra. Og det er jo flott i såfall. Men min Tesla bråstopper og gir en høy alarm hvis noe nærmer seg bilen fra uansett retning. Personlig syns jeg den er alt for følsom og alarmerer for ting som passerer med god avstand, uten noen reell faresituasjon. Så jeg føler meg veldig trygg på at bilen stopper når det er behov for det. Og jeg monitorerer situasjonen i sanntid gjennom de 3 ryggekameraene som dekker både rett bakover og bakover på venstre og høyre side, med god vidvinkel utover.

Men som sagt det kan godt hende at andre bilmerker er enda mye bedre på dette, og det applauderer jeg i såfall.

Skrevet

Teslaen har bare ett kamera bak, de to andre er på front skjermene og i B-stolpen. Ingen kamera i hjørnene, ingen USS eller ingen radar. Ut fra bilder har ikke kameraet over skiltet vidvinkel objektiv.
Ikke tro at de kan se bakover og til sidene når man står parkert med ræva ut i en p-luke med biler parkert ved siden både på høyre og venstre side.
 tesla_y_camera_pos.jpg.de85314a1aa8fce2e461a4a481328a39.jpg

 

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (40 minutter siden):

Teslaen har bare ett kamera bak, de to andre er på front skjermene og i B-stolpen. Ingen kamera i hjørnene, ingen USS eller ingen radar. Ut fra bilder har ikke kameraet over skiltet vidvinkel objektiv.
Ikke tro at de kan se bakover og til sidene når man står parkert med ræva ut i en p-luke med biler parkert ved siden både på høyre og venstre side.
 tesla_y_camera_pos.jpg.de85314a1aa8fce2e461a4a481328a39.jpg

 

 

Alle Tesla(med tesla sitt sytem, ikke mobileye) har 360 graders synsvinkel. Den eneste dødsonen har vell vært fremme, som en nå har luket vekk. Kamera bak er vidvinkel. 

Bilde som eksempel:

Some people were asking for a pic of the new backup camera : r/TeslaLounge

 

Både bakkamera og side kamera ser de hvite linjene bilen står mellom. Tesla syr alt dette sammen for 360 view som brukes til å detektere ting. Altså bruker programvaren ett bilde hver gang den gjør deteksjoner, ikke alle kamera og så syr ting i hop. 

EDIT: Det er såklart en åpenbar dødvinkel oppover mot "rommet". 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Alle Tesla(med tesla sitt sytem, ikke mobileye) har 360 graders synsvinkel. Den eneste dødsonen har vell vært fremme, som en nå har luket vekk. Kamera bak er vidvinkel. 

Bilde som eksempel:

Some people were asking for a pic of the new backup camera : r/TeslaLounge

 

Både bakkamera og side kamera ser de hvite linjene bilen står mellom. Tesla syr alt dette sammen for 360 view som brukes til å detektere ting. Altså bruker programvaren ett bilde hver gang den gjør deteksjoner, ikke alle kamera og så syr ting i hop. 

EDIT: Det er såklart en åpenbar dødvinkel oppover mot "rommet". 

Rear camera har etter Teslas egen illustrasjon langt under 90 grader. Og det kamera alene kan ikke detektere en syklist før den er inenfor dette kamera view , da kamera i b-stolpe blokkeres av parkerte biler.
Dette er nok grunnen til at testen feilet.

tesla_y_camera_pos_2.jpg

tesla_y_camera_pos_3.jpg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Tesla sine kamera er veldig vidvinklet. Det man dog ser i ryggekamera er ikke like vid. Kom vel nylig noe i en update hvor man kan velge om man vil ryggekamera skal være veldig vid eller ikke.

Går man på Camera Preview menyen får man sett hele linsa.

 

Screenshot_20250814-180137.Reddit.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...