Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15%? I så fall 15% mørkhet, ikke lysgjennomslipp. Det ville vært trafikkfarlig i og med at du ikke ser særlig mye ut i mørket. Foran er solfilm uansett ikke lov, om det er bedrift eller kongen som utfører det har ingenting å si. Er lov til et viss prosent dersom vinduene er fabrikksotet, altså ikke solfilm eller noe men at vinduet bare er mørkt.

Lenke til kommentar

Kjapt spm.

Har en bil inne (mercedes ML 320 et eller annet) hos BOS på ullevål. Og den skulle inn på service hvor jeg fikk vite at prisen var 4.300 kr. Så ringer de mens den er inne nå, og sier at det er tid for oljeskift og oljefliter skift. Det skulle da kommet på 5.800 kr ekstra. Er det "vanlig/normal" pris, eller er det dyrt? Har ikke så mye greie på bil, men det hørtes mye ut. Håper på raskt svar.

Lenke til kommentar

..og hørte om hva? Tror vi har gjort det rimelig klart at det ikke er lov med solfilm foran på frontrute og sidevinduer, ingen unntak :p

 

 

Fra Statens Vegvesen:

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevindu foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Det kan altså monteres solfilm etter eget ønske bak b-stolpe på alle personbiler.

Ved en evt. EU - kontroll eller teknisk kontroll, vil man enten få mangellapp eller bli anmodet om å fjerne filmen på stedet. I visse tilfeller kan trafikkmyndighetene gi bøter.

Lenke til kommentar

4300 for service (middels stor), også ville de ha 5.800 kr for olje og filter skift.

 

edit: så 4300+5800.. Skjønner at det er helt feil pris?

Hvor er det greit å få gjort det isteden? Norge/Sverige? Og hva er ok pris?

Bertel O. Steen Autostern er ikke akkurat noen billigsjappe, der koster det penger..

 

Et tips er at å være medlem av Mercedes-Benz Entusiastklubb vil kunne spare deg noen prosent i det minste.

 

Prisen skal de kunne gi på forhånd ut fra servicekoden du leser ut ved bestilling.. (ikke om det er A, B, osv, men den koden du må inn i servicemenyen for å bestille)

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre det selv, tar jo ikke lang tid.

Tja. Min bil/motorkunskap begrenser seg til at jeg åpner panseret, ser at motoren er tilstede og lukker panseret igjen. Sikkert ikke vanskelig å skifte olje+oljefilter, men er interessert i å få vite hvor man kan få det gjort billig og bra. Ringte Snapdrive og de skulle ha 2500 for arbeid/deler/olje. Så det var jo ihvertfall nesten 3000 mindre, men er det mer å gå på?

Lenke til kommentar

 

Foran er solfilm uansett ikke lov, om det er bedrift eller kongen som utfører det har ingenting å si.

Tror faktisk at kongen kunne ha sluppet unna, er vel mange lover som nevner at kongen kan velge å gjøre unntak :p

 

 

Jojo, men mente personen som utfører. At kongen tar solfilm på min bil vil ikke gjøre det mer lovlig for meg ;)

Lenke til kommentar

Tenkte på dette her om dagen i forbindelse med en kompis..:

Hvis noen har fått sperrefrist på å ta førerkortet på si et år, og vedkommende flytter til utlandet i 6 måneder, og tar førerkort der borte, i et EU land, hva vil skje hvis han blir stoppet i Norge med et gyldig utelandsk førerkort, men sperrefrist i Norge?

Lenke til kommentar

Tenkte på dette her om dagen i forbindelse med en kompis..:

 

Hvis noen har fått sperrefrist på å ta førerkortet på si et år, og vedkommende flytter til utlandet i 6 måneder, og tar førerkort der borte, i et EU land, hva vil skje hvis han blir stoppet i Norge med et gyldig utelandsk førerkort, men sperrefrist i Norge?

 

 

 

§ 1-2.Anerkjennelse av utenlandske førerkort

Førerkort utstedt i EØS anerkjennes, både ved midlertidig opphold og ved fast bosetting. EØS-førerkort som ikke er utstedt etter kravene i direktiv 2006/126/EF eller omfattes av beslutning 2013/21/EU, gir ikke førerett i Norge.

I kap. 8 og 9 er det fastsatt nærmere bestemmelser om anerkjennelse og i kap. 10 om innbytte av utenlandske førerkort.

Utenlandsk førerkort gir ikke førerett i Norge dersom:

a) førerkortet er ugyldig i utstederstaten, herunder at førerkortet er utløpt, b) førerett i henhold til førerkortet er tapt eller tilbakekalt i utlandet, c) førerkortet tidligere er innbyttet i norsk førerkort, d) føreretten i henhold til førerkortet er tapt eller tilbakekalt i Norge, e) førerkortet er inndratt eller beslaglagt i Norge, f) førerett i henhold til norsk førerkort er tapt eller tilbakekalt i Norge, g) norsk førerkort er inndratt eller beslaglagt i Norge, eller h) det foreligger sperrefrist i Norge for tilsvarende klasse®.

Internasjonalt førerkort anerkjennes ved midlertidig opphold sammen med nasjonalt førerkort, jf. § 8-2. Internasjonalt førerkort alene gir ikke grunnlag for innbytte.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Nei, det er uvanlig. Men de kan gjøre det.

 

Er mange som kjører rundt med svenske førerkort. Innenfor transportbransjen har jeg hørt det er populært å rullere flere lettiske førerkort, derfor har det blitt strengere på kontroll av disse førerkortene, og enkelte har blitt flinkere til å oppdage falske førerkort.

Lenke til kommentar

Verdt et forsøk? :p

 

Edit: Leste litt på det nå, sto et sted at det var lov med 15% foran hvis "godkjente" bedrifter gjør det?

Er ikke uvanlig at de ivrige som har solfilm på siderutene foran har 2 sett med ruter. 1 sett originale urørte ruter, og 1 sett med solfilm. Nå du får mangellappen bruker du bare maks 45 min til 1 time på å sette inn de rutene uten solfilm, og viser bilen hos Vegvesenet. Når alt er i orden bytter du tilbake til rutene med solfilm.

 

Hvis du ikke overdriver solfilmen på rutene foran og det er profesjonelt utført så er det bare en skarve politimann eller vegvesen-ansatts' øyne som kan "avsløre". Et tips er å ta frontruta også, så er det vanskeligere å se forskjell.

Lenke til kommentar

Verdt et forsøk? :p

 

Edit: Leste litt på det nå, sto et sted at det var lov med 15% foran hvis "godkjente" bedrifter gjør det?

 

 

15%? I så fall 15% mørkhet, ikke lysgjennomslipp. Det ville vært trafikkfarlig i og med at du ikke ser særlig mye ut i mørket. Foran er solfilm uansett ikke lov, om det er bedrift eller kongen som utfører det har ingenting å si. Er lov til et viss prosent dersom vinduene er fabrikksotet, altså ikke solfilm eller noe men at vinduet bare er mørkt.

 

 

15% mørkere, ja. Sendte Scandiano (eller hva enn de heter) en melding på Facebook og hørte nå.

Jeg tror egentlig den ene av dere(Pinkman) snakker om sideruter fremme, mens Poop snakker om frontrute. Det er vel to forskjellige regelverk.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror egentlig den ene av dere(Pinkman) snakker om sideruter fremme, mens Poop snakker om frontrute. Det er vel to forskjellige regelverk.

Nei, ingen av disse kan sotes med film.

Alt foran B-stolpen er fredet, enkelt og greit.

 

Riktig at du ikke kan ha film, men farget originalglass med lysgjennomslipp på minst 75% er lov.

Og det er nok nettopp dette Pinkman blander med filmsoting, når han snakker om "lovlig med 15% hvis utført av firma"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...