Gå til innhold

Menneskeverd


Anbefalte innlegg

Hei,

Hva tenker dere om begrepet "menneskeverd" og hvilken praktisk betydning har det for dere i dagliglivet?

 

Slik jeg har forstått det så betyr det at alle mennesker er like mye verdt, men hvorfor er det slik?

 

Jeg tenker at forskjellige mennesker har forskjellig verdi for forskellige mennesker? F.eks. at de jeg kjenner er verdt mer for meg en en som er helt fremmed? Er det noe jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det så betyr det at alle mennesker er like mye verdt, men hvorfor er det slik?

 

Jeg tenker at forskjellige mennesker har forskjellig verdi for forskellige mennesker? F.eks. at de jeg kjenner er verdt mer for meg en en som er helt fremmed? Er det noe jeg har misforstått?

Det er helt sant det.

 

Det som gir verdi er hvor mye det er verdt for andre. Slik er det med alt, også mennesker.

 

Hardt og brutalt eksempel:

Fredrik er 25 år og gamer. Han har fullført VGS, og deretter så falt han litt utenfor og bor fortsatt hos foreldrene. De siste årene har han spilt World of Warcraft de fleste timene han er våken.

Frank er 25 år. Han har fullført VGS, og kom godt ut av det med stor vennekrets. Han har også studert og gjort det svært bra sosialt der. Frank kjenner alle eierne av utestedene både i byen og hjemme på bygda. Alle vet hvem Frank er. Når folk lurer på hvor det skjer så ringer de Frank, fordi han ordner.

 

Hvem tror du er mest verdt? La oss hypotetisk se for oss at Fredrik og Frank dør samtidig, hvilken begravelse tror du det møter opp flest folk i?

 

Mennesker er ikke like mye verdt, men man kan øke verdien sin ved å gjøre seg betydningsfull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klar folk har forskjellig verdi for oss, vi bryr oss jo mye mer om naboens ulykke enn vi gjør med en svensk mann som er utsatt for den samme ulykken og enda mindre bryr vi oss om en kineser... til lenger unna til mindre bryr vi oss, vi klarer rett og slett ikke å forholde oss til grupper serlig større enn 250 individer, lenger er vi ikke kommet i evolusjonen på det området..

 

Men alle mennesker har en verdi i seg selv, det er det som menes med menneskeverd. Samme om han stemmer, høyre eller venstre, holder med Stabækk i fotball eller er albinohvit. Hvert enkelt menneske har en verdi i seg selv, bare ved å være menneske. Det mennesket fortjener like stor respekt og omtanke som du gjør, da alle i utgangs punktet er like, med små variasjoner. Enkelte av oss har dratt den respekten over på dyr også, at man ikke trenger å slå ihjel et annet dyr bare fordi vi føler oss bittelitt truet av det...

 

For dyr har også, i likhet med oss, kun dette ene livet her på jorden...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg tenker slik at

 

Når folk sier at det er slemt å si "verden ville blitt et bedre sted om du var død" tenker de kanskje ikke helt over at det faktisk kan være slik. Når Adolf Hitler døde, ble verden et bedre sted. Nemlig for Jøder.

 

Når det kommer til dyr, mener jeg ikke at de er like mye verdt som mennesker. Fordi dyr kan ikke bygge bygninger, byer, maskiner og konstruksjoner. de kan ikke skape revolusjon eller bli politikere. Og de er helt annerledes en oss.

Lenke til kommentar

Når det kommer til dyr, mener jeg ikke at de er like mye verdt som mennesker. Fordi dyr kan ikke bygge bygninger, byer, maskiner og konstruksjoner. de kan ikke skape revolusjon eller bli politikere. Og de er helt annerledes en oss.

Bruker du sunn fornyft for å komme frem til dette eller er det kristendommen som snakker her?

 

Dyr har nøyaktig like mye rett som det du har til å være her på jorden, hverken mer eller mindre. At de ikke kan bygge byer, maskiner og konstruksjoner er ikke helt sant, termitt tuene er glimrende beviser på at selv insekter klarer å lage intrikate konstruksjoner... Men det blir uansett å konkurrere på våre premisser, det håper jeg du ser...?

 

Vi er dyr vi også, samme hva div overtro måtte si om den saken, så veldig forskjellige er vi faktisk ikke... :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg tenker slik at

 

Når folk sier at det er slemt å si "verden ville blitt et bedre sted om du var død" tenker de kanskje ikke helt over at det faktisk kan være slik. Når Adolf Hitler døde, ble verden et bedre sted. Nemlig for Jøder.

 

Når det kommer til dyr, mener jeg ikke at de er like mye verdt som mennesker. Fordi dyr kan ikke bygge bygninger, byer, maskiner og konstruksjoner. de kan ikke skape revolusjon eller bli politikere. Og de er helt annerledes en oss.

 

Korfor mener du det er så veldig verdifult å ødelegge naturen rundt oss med å bygge byer og maskiner?

Kva er så veldig verdifullt med å prøve å utrydde andre folkegrupper slik vi mennesker gjør igjen og igjen.

 

Dyr gjør ikkje slike ting.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

t de ikke kan bygge byer, maskiner og konstruksjoner er ikke helt san

 

jeg tenkte mer logisk X) . de kan ikke bygge en skyskraper for eks.

 

jeg mener vi mennesker er viktigere fordi vi kan skape revolusjon. vi kan utforske rommet, vi kan utforske medisin og helse og teknologi osv. alt dette har kommet til gode men også dårlig. det er det jeg mener.

det er tross alt mennesker som hersker på jorden vil nå jeg si, dyr er simpelt mat og kilde for materiale. og noen er husdyr. vi er ikke under dyrene, de er ikke politikere.

 

jeg vil avslutte kommentaren med:

dere har lov til å ha forskjellig mening. Men dere kommer ikke til å endre mitt syn. Sorry

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

 

jeg tenkte mer logisk X) . de kan ikke bygge en skyskraper for eks.

 

jeg mener vi mennesker er viktigere fordi vi kan skape revolusjon. vi kan utforske rommet, vi kan utforske medisin og helse og teknologi osv. alt dette har kommet til gode men også dårlig. det er det jeg mener.

det er tross alt mennesker som hersker på jorden vil nå jeg si, dyr er simpelt mat og kilde for materiale. og noen er husdyr. vi er ikke under dyrene, de er ikke politikere.

 

Hva med mennesker som har nedsatt hjernefunksjon? Er de mindre verdt fordi de ikke kan bygge skyskrapere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

jeg tenkte mer logisk X) . de kan ikke bygge en skyskraper for eks.

 

jeg mener vi mennesker er viktigere fordi vi kan skape revolusjon. vi kan utforske rommet, vi kan utforske medisin og helse og teknologi osv. alt dette har kommet til gode men også dårlig. det er det jeg mener.

det er tross alt mennesker som hersker på jorden vil nå jeg si, dyr er simpelt mat og kilde for materiale. og noen er husdyr. vi er ikke under dyrene, de er ikke politikere.

 

jeg vil avslutte kommentaren med:

dere har lov til å ha forskjellig mening. Men dere kommer ikke til å endre mitt syn. Sorry

Vel, om du skal bedømme det ut fra aksjoner vi som art gjør, så vil jeg rangere oss nederst, da vi er den eneste arten av dyr som har aktivt bidratt til å gjøre kloden til ett mer fiendtlig sted å være. Så godt som alle andre arter som noensinne har levd har klart seg i en "perfekt" balanse. Vi derimot, vi har aktivt bidratt til å ødelegge.

Lenke til kommentar

Vel, om du skal bedømme det ut fra aksjoner vi som art gjør, så vil jeg rangere oss nederst, da vi er den eneste arten av dyr som har aktivt bidratt til å gjøre kloden til ett mer fiendtlig sted å være. Så godt som alle andre arter som noensinne har levd har klart seg i en "perfekt" balanse. Vi derimot, vi har aktivt bidratt til å ødelegge.

 

men ikke bare negative ting. og vi er her fortsatt, lever. og vi kan arbeide sammen og være et team til tross for at mange av oss er udiplomatiske og destruktive

Lenke til kommentar

 

men ikke bare negative ting. og vi er her fortsatt, lever. og vi kan arbeide sammen og være et team til tross for at mange av oss er udiplomatiske og destruktive

Sannheten kommer vel for en dag når vi ser hvor lite vi er villige til å gjøre noe med den ødeleggelsen og destruksjonen vi bedriver....

 

Vi er fra naturens side utrolig egoistiske, vi tenker veldig lite langsiktig og tar veldig ofte veldig lite rasjonelle valg om vi kan tjene bare litt på det. Ta deg selv som eksempel. Om det kom en kar bort til deg på gata og tilbød deg ti tusen kroner med en gang eller en million om et år, hva ville du ha valgt? Sannheten er at de aller aller fleste av oss ville valgt de ti tusen kronene, da vi hadde kommet frem til at millionen om et år var for mye gamling og ikke sikkert nok, selv om dette var levert deg av statsministren personlig... Vi tenker alt for kortsiktig og alt for snevert, men det er slik vi har evolvert...

 

Vi har et gitt antall ressurser på denne kula vi kaller jorda, men hva gjør vi istedenfor å dele disse ressursene, som jo er alles da vi alle deler denne jorden? Jo, hvert land selger den til høyest mulig profitt og på toppen av det sløser vi sinnsvakt med ressurser som om to hundre år er borte for alltid!!! Det er ikke noe problem å brøfø alle mennesker på denne kula, men de politiske "løsningene" og makt eliten er ikke villige til det, en milliandær er ikke sikker på at han ikke må dø fattig før noek en milliard er raket inn, enda han fint hadde klart seg med en brøkdel av disse pengene for å klare seg...

 

Denne modellen vi følger i dag kommer til å ende i tidens kollaps innen, og her tipper jeg, femti års tid, for den er ikke bære kraftig. I dag bevilges det så mye penger til militært utstyr og til krig at det ville brødfødd alle de som i dag ikke har hverken mat eller utdannelse med både mat og utdannelse i fem år, på et budskjett!!! Er jo helt sinnsykt at vi isteden velger å lage våpen og drepe hverandre fremfor å lage best mulig forhold for alle, men så utrolig korttenkte er vi mennesker... Dessverre!!!!!

 

Det vi gjøre er å skaffe alle den samme plattformen med kunnskap og viten, vi må legge vekk anekdoter, overtro og påstander og erstatte det med viten om vår natur. Vi kan endre oss, men da må vi luke vekk stupide ting som kortsiktig politikk og kanskje spesielt religiøs tro der religiøs tro er med på å undergrave den viten og kunnskapen vi har. (Altså folk kan tro hva pokker de vil så lenge den troen ikke ødelegger, som den gjør i dag, for skikkelig viten og kunnskap. Et eksempel: Tidlig på 2000 tallet var verden nesten fri for polio, men så, i et islamsk land nede i afrika, var det noen imamer som faktisk klarte å få mødrene til å la være å ta vaksinen i den tro at dette var et eller annet denne ignorante guden deres ikke likte og i dag er polio i ferd med å bre seg igjen, med all den dritten det medfører (Nå husker jeg ikke i farten om det var polio, men det var ihvertfall en sykdom vi har slitt med veldig lenge som nå er på fremmarsh igjen.... :( )

 

Og eksemplene på vår korttenkthet er mange... Men vi kan gjøre noe med det, nøkkelen er kunnskap om vår natur, våre evolusjoniske "feil" og "mangler" og jobbe ut i fra det enn å tro på gamle myter der vi setter oss som det ultimate naturen har å fremvise, for vi er ikke det.... Vi er fremdeles huleboere og klarer ikke å forholde oss til serlig flere enn ca 250 mennesker av gangen, så det er vel kanskje ikke så rart at raten av kriminalitet er større i storbyer enn i små tette samfunn der alle kjenner alle...?

 

Vi kan lukke øynene (noe vi er skikkelig gode på!!!) eller vi kan gjøre noe med det... Gjør vi ikke noe er det slutt om noen hundre år og det kan kanskje være like greit for denne planeten? Jeg begynner ihvertfall å kjenne at jeg er glad jeg er så gammel at de store problemene ikke har kommet innen jeg dør... jada, ego av meg, men ikke mindre høyst menneskelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

men ikke bare negative ting. og vi er her fortsatt, lever. og vi kan arbeide sammen og være et team til tross for at mange av oss er udiplomatiske og destruktive

Jeg er enig i at vi er langt fra 100% negative, men vi er utrolig destruktive i oppførsel. Den eneste andre gruppe skapninger vi kan sammenlikne oss med er virus. Vi ødelegger verten vår med det mål å øke vår egen populasjon, og for å midlertidig sikre vår eksistens.

 

Vi er de så langt mest suksessfulle på å manipulere omgivelsene, men vi gjør det helt uten konsekvensetik. Heldigvis begynner det å gå opp for oss hvor store konsekvensene er, så vi har fremdeles en sjanse. Jeg husker ikke hvem som sa det, ei heller nøyaktig hvordan det var ordlagt, men er et fint utsagn som går noe slik som dette:

 

"I hope we outgrow the desire to kill eachother, before we develop the means to do it permanently." Skulle gjerne likt å visst hvor jeg har det fra, og nøyaktig hvordan det egentlig lyder.

Lenke til kommentar

Alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av om de har få eller mange venner, om de spiller dataspill eller ikke - om de har god utdannelse eller ikke... Om de tjener penger eller ikke... Det finnes mange skjebner og fasiten på hva som gjør noen lykkelig som menneske varierer fra person til person. Noen klarer seg dårlig i livet, men som menneske er de verdifulle likevel. Alle gjør vi oss ulike livserfaringer. Alle trenger noen som ser dem.

 

Vi er alle mennesker med tanker og følelser. Det finnes såklart enkelte sosiale utskudd som går imot alt av sosiale normer og som ikke ser ut til å ha følelser... Det tar ni mnd for et menneske å bli til. Ni mnd hvor mor går og har mange drømmer og tanker om hvordan den fremtidige personen vil bli. De fleste mødre elsker barnet sitt fra positiv test (jeg sier de fleste fordi jeg ikke vil generalisere og fordi jeg vet det her også finnes unntak).

De nærmest oss opplever vi som mer verdt enn folk vi ikke kjenner, det er ikke noe unaturlig i det. Kjæreste/samboer/ektefelle er mer verdt enn en nabo man ikke kjenner, de aller fleste setter barna sine veldig høyt og også øvrig familie eller nære venner. Det ville vært ganske rart om f.eks jeg verdsatte noen jeg ikke har møtt like høyt som barna mine. Men dette er verdien VI gir dem rundt oss, det er ikke deres grunnleggende menneskeverd. Alle har rett på et godt liv synes jeg, men ingen har rett til å ta andres liv.

 

Det finnes mange gråtoner mellom hvitt og svart, men det om noen spiller dataspill er ikke nok til å si at de er mindre verdt enn andre (for å ta et eksempel som er nevnt her).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Hva tenker dere om begrepet "menneskeverd" og hvilken praktisk betydning har det for dere i dagliglivet?

 

Slik jeg har forstått det så betyr det at alle mennesker er like mye verdt, men hvorfor er det slik?

 

Jeg tenker at forskjellige mennesker har forskjellig verdi for forskellige mennesker? F.eks. at de jeg kjenner er verdt mer for meg en en som er helt fremmed? Er det noe jeg har misforstått?

 

Hva måles verdien i? Verdi betyr innen etikken (som jeg antar her er utgangspunktet) at noe har fordel­aktige konsekvenser for noen.

 

Hva slags fordelaktige konsekvenser har mennesket med seg? Har noen flere enn andre?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

har dere sett filmen "The Day The Earth Stood Still" med Keanu Reeves?

 

Der sier de "mennesker forandrer seg i det siste minutt, når alt er kaos"

 

Det er bedre en ingenting. Og selv om vi har ødelagt nesten alt her, er det fortsatt mulig å reise seg fra støvet så lenge vi får et kraftig sjokk og en lærepenge. Fra det punktet av, er det bare teamwork og vår menneskelige intelligens og følelser som kan redde oss. Ulikt dyr, som ikke har samme nivå av følelser og strategisk tenking. Note: samme nivå som oss!

Lenke til kommentar

 

Der ble du veldig sentimental og sutrete ser jeg.

Svaret er nei, ikke i mine øyner.

mennesker har mer avanserte følelser og psyke en dyr, derfor.

 

Var ikke meningen å virke sutrete, men jeg syntes det er en litt tullete påstand å si at menneskeliv er mer verdt enn dyreliv. Det er tilfeldigheter og evolusjon som har gjort at vi har fått stor hjerne og er intelligente. Et liv er et liv. Og alt liv er like mye verdt.

 

Hvis det er slik at du er kristen som det står i signaturen din, så har du sikkert dette sitatet i bakhodet;

 

1 Mosebok 1:28 - Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og opfyll jorden og legg den under eder, og råd over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over hvert dyr som rører sig på jorden!

 

Da kan jeg skjønne at det kan være vanskelig for deg å forstå det fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...