Gå til innhold

Menneskeverd


Anbefalte innlegg

 

Der ble du veldig sentimental og sutrete ser jeg.

Svaret er nei, ikke i mine øyner.

mennesker har mer avanserte følelser og psyke en dyr, derfor.

 

Det er det du mener no.

 

For noen år siden så mente hvite mennesker at vi hadde bedre utviklede sjelsevner, var mere intelligente og mere verdifulle enn mennesker med en annen farge.

 

Kva veit du om at dyr ikkje har avanserte følelser? Bare fordi dyr ikkje kan komunisere med oss på samme måte som vi kommuniserer med kvarandre, betyr ikkje det at de ikkje har følelser. Forskere har nylig oppdaget at det ser ut som om delfiner har navn på kvarandre, og kjenner kvarandre som individ. Forskere har oppdaget at torsk på gytevandring kommuniserer med kvarandre med infralyd. Når torsk har ett språk, kan de ikkje også ha følelser?

 

Bare fordi andre skapninger ikkje kommuniserer på en måte som vi umiddelbart forstår betyr ikkje det at de er mindre verdt enn oss.

 

Har ett menneske med hjerneskade som gjør at de ikkje har like "avanserte" tanker som deg mindre verdi også?

 

Eg synest du bør tenke nøye igjennom holdningene dine, for de stinker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg synest du bør tenke nøye igjennom holdningene dine, for de stinker.

 

så jævla synd for deg

 

EDIT: menneskene med hjerneskade var bringt opp i stad, les svaret

Vi har alle forskjellige meninger og moral. Du kan enten ignorere min subjektive mening, eller snakke i evighet uten resultat. Manipulerende søtsnakk vil ikke forandre meg så enkelt.

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

 

så jævla synd for deg

 

EDIT: menneskene med hjerneskade var bringt opp i stad, les svaret

Vi har alle forskjellige meninger og moral. Du kan enten ignorere min subjektive mening, eller snakke i evighet uten resultat. Manipulerende søtsnakk vil ikke forandre meg så enkelt.

 

Eg syntest at siden de var du som startet diskusjonen, så bør du svare skikkelig for deg, ikkje bare blåse ut slikt arrogant piss når du ser at andre ikkje er enige med deg.

 

For meg er det slik at eg ikkje tror eg har noen rett til å bestemme andre levende vesener sin verdi ut ifra kor nyttige de er for meg, eller kor lett eg kan tyde deres signaler/språk. Eg har heller ikkje noen gudegitt rett til å tro at eg er bedre enn andre.

 

Det har med å vise respekt for andre levende vesener, enten de er mennesker eller dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg snakker kun om dyr, ikke mennesker.

med veldig simple ord slik at alle forstår: jeg synes det er værre når et menneske dør, en et dyr.

 

jeg mener at mennesker er mer verdt en dyr. Men det betyr ikke at jeg går løs på et helt random dyr og knivstikker det til døde simpelt fordi det ikke er et menneske. Så jeg har respekt for dem. Min moral sier: at så lenge et vesen kan føle fysisk smerte, så skal man ta respekt til det og behandle det fint. Men nå er det da ikke mishandling vi snakker om.

 

Og jeg blir forbanna når du hevder at jeg mener at jeg er over andre mennesker. Det har jeg ikke sagt, og det er ikke slik min moral er. Men jeg kan ikke bevise at jeg ikke er slik. Så dere må selv bestemme deres egen versjon av sannheten om jeg er slik eller ikke. Og så til slutt, Jeg bryr meg ikke om andre er enig med meg. Det er ikke krevd.

Endret av SonicDragon
Lenke til kommentar

Hvorfor skal noen mennesker være mindre verdt enn andre? Hva er det som fysisk gjør det mulig? Det er med andre ord ikke mulig, men mennesker i verden i dag blir behandlet som om ledere, og andre "viktige" personer blir stemplet som mer verdt enn andre mennesker, samt i fattige deler av verden der mennesker absolutt ikke er like mye verdt

 

Slik mener jeg at man ikke kan ha det, og ikke akseptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det slik at eg ikkje tror eg har noen rett til å bestemme andre levende vesener sin verdi ut ifra kor nyttige de er for meg, eller kor lett eg kan tyde deres signaler/språk. Eg har heller ikkje noen gudegitt rett til å tro at eg er bedre enn andre.

 

Men hvor langt skal man gå? Hvordan kan jeg vite at kornet ikke lider når det blir høstet inn, f.eks.?

Det kan jeg ikke vite 100%, men enten må man jo spise dyr eller planter for å overleve. Forøvrig er det fjottete å ikke delta i kretsløpet i naturen, fordi noen plutselig får en ide om at det er uetisk.

 

Støtter meg dessuten til at menneskene ble utnevnt til herskere over naturen i begynnelsen av Bibelen (sånn cirka, i alle fall).

Er heller ikke for dyremishandling eller tortur, av den grunn.

Lenke til kommentar

 

Men hvor langt skal man gå? Hvordan kan jeg vite at kornet ikke lider når det blir høstet inn, f.eks.?

Det kan jeg ikke vite 100%, men enten må man jo spise dyr eller planter for å overleve. Forøvrig er det fjottete å ikke delta i kretsløpet i naturen, fordi noen plutselig får en ide om at det er uetisk.

 

Vet om folk som tror grass har det vondt når det slås, men det finnes ikke belegg for å tro dette, så du kan nok si med 99,9% sikkerhet at kornet ikke lider under høsting :)

 

Vi deltar heller ikke i "kretsløpet" i naturen slik vi holder på, bare så du vet det. Vi har stilt oss på siden av naturen og bruker langt mer ressurser enn nødvendig fordi vi fra naturen av faktisk liker å sløse... :(

 

 

Støtter meg dessuten til at menneskene ble utnevnt til herskere over naturen i begynnelsen av Bibelen (sånn cirka, i alle fall).

Er heller ikke for dyremishandling eller tortur, av den grunn.

 

Hvorfor støtter du at mennesker er utnevnt til herskere av naturen? Tørr å vedde på at du ikke tør å gå bort til en sulten løve eller krokodille med den beskjeden, for de er nemlig ikke klar over disse mytene du tror på, som sier at du er hersker, så du vil bli spist...

 

Og klart du er for dyremishandling, jesus gikk jo foran som ditt eksempel da han manet onde ånder inn i en griseflokk så de løp i vannet og druknet... Dette virker veldig lite gudeaktig for meg, da han sikkert med letthet kunne valgt andre metoder å bli kvitt disse onde åndene på, men allerede her ser vi hvordan denne jesus figuren mangler både moral og karakter. Jesus var også dum nok til å forlange fiken av et fikentre utenom sesongen og når han ikke fikk fiken å spise forbannet han treet....? Litt av en gud må jeg si...

 

Selvfølgelig mener jeg ikke at vi skal behandle dyr akkurat som mennesker, men det vil altså ikke si at man ikke kan behandle dem godt på deres egne premisser fordet. Men ser man på hvordan vi har behandlet dyr før i tiden da så og si alle var kristne har denne ignorasen om at vi er satt til å herske utryddet flere tusen arter, de fleste ble slått ihjel for moro skyld i den tro at vi hersket over dyrene...

 

Og med hensyn til jesus og grisene, jeg har hørt minst fire svar på den historien av kristne jeg har forespeilet denne lite gudelige handlingen med og ALLE var at jesus hersker over dyrene og derfor kunne gjøre hva han ville med dem... På samme måte som grusomhetene den kristne gud har gjort mot mennesker er hans fulle rett, da han hersker over oss og gjør hva pokker han vil med oss....

 

Kort fortalt så skulle man vel tro at det var jesus som kom med menneske rettigheter, kvinne frigjøring og rettferdige lover, men dette var langt unna det jesus sto for... Så hvorfor holde en så til de grader umoralsk fyr hellig, han er jo motpolen til menneskeverd denne såkalte guden jo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har sluttet å tenke på mennesket som spesielt verdifulle, eller at dette livet er spesielt mer betydningsfullt enn alle de forrige. Jeg sitter her i prosessen min, og tenker at jeg tenker

 

Utenfor bruker det å komme andre prosesser på besøk . de napper til seg noen saftig strå i forbifarten, eller flakser hit og dit av en eller annen årsak - en gang hørte jeg en av disse prosessene satt og tygde på huset mitt - så senere at den prosessen bare holdt på med sitt eget byggverk, og når jeg tittet nærmere på det byggverket, så skjønte jeg at jeg kan jo veldig lite i forhold, i hvert fall når det kommer til byggverk

 

alle søker lykken, og vil bare minske sine lidelser, og hvem er nå jeg til å bedømme

 

:)

Lenke til kommentar

 

Støtter meg dessuten til at menneskene ble utnevnt til herskere over naturen i begynnelsen av Bibelen (sånn cirka, i alle fall).

Er heller ikke for dyremishandling eller tortur, av den grunn.

 

Fint at det står i bibelen da.

 

Du veit vel også det at i bibelen står det at om en mann i landsbyen jobber på sabbaten så skal du samle sammen hele landsbyen også skal dere steine ham til døde. Gjør du det med naboen din som slår plenen på søndagen fordi det står i bibelen?

 

Det står jæla mye dritt i bibelen....

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Fint at det står i bibelen da.

 

Du veit vel også det at i bibelen står det at om en mann i landsbyen jobber på sabbaten så skal du samle sammen hele landsbyen også skal dere steine ham til døde. Gjør du det med naboen din som slår plenen på søndagen fordi det står i bibelen?

 

Det står jæla mye dritt i bibelen....

Jammen, atte, altså, du skjønner... Det er gamle testamentet det, at genesis er i GT også er irrelevant, fordi atte, altså jeg liker genesis liksom, men ikke alle de derre dumme reglene.

 

Jeg prøvde meg på rollespill, var jeg flink? :-P

Lenke til kommentar

 

nå må du ta å holde kjeft! du begynner med beskyldninger og personangrep.

alt som skal til er et lite tegn på religiøsitet og så klikker du fullstendig!

vær stille! vær så snill. ta en pause

Hvorfor sutrer du hver gang du ikke klarer å føre adekvate argumenter for det du tror på? Klarer du ikke å stå ved det du tror på eller?

 

Menneskeverd er jo langt mer enn jesus, det burde du da forstå? Og dyreverd er ihvertfall mer enn den standaen jesus satte, for den var under pari målt opp mot dagens standard, der de fleste av oss selvfølgelig ville avstått fra å gjøre noe slikt mot uskyldige dyr, nettopp fordi vårt menneskeverd er større enn denne jesusen sin...

 

Hvorfor dere setter hm så høyt er meg en gåte, da de aller fleste mennesker her i landet i dag overgår fyren med to fotball bane lengder... :)

Lenke til kommentar

Og der kom kristendom sannelig inn i denne debatten også. Jeg mener at mennesker kan gjøre hva vi vill med naturen, også plage dyr, men de som vil plage dyr av ondskap er kanskje ikke så rene i hjertet? At noen kan plage en maur, en frosk eller lignende skjønner jeg. Det gjorde jeg selv når jeg var liten, men hvis en voksen oppegående person gjør det så blir han sett på som rar

 

Hvis jeg pisker en ku med ei kniv så er det jo litt annerledes. Det regner jeg med at de fleste forstår.

Lenke til kommentar

Hva er menneskeverd, hvor kommer det fra?

 

Takk for oppbacking :)

Hvis vi er mennesker som har evnen til å lage effektive fabrikker, og samtidig ikke respekterer menneskeverdet, er veien åpen for å utnytte mennesker på samme måte som kveg. Folkene blir bare kveg som husjes inn i fabrikkene, for å øke formuene til de rike.

Dette leder jo tankene til dødsleire, der arbeiderne får så lite mat som mulig og de syke dør. De syke og gamle er nemlig ikke effektive eller lønnsomme. Derfor, hvis de ikke har et selvstendig menneskeverd, eller noen penger, er det ingen som vil forsørge dem. Dette er jo nazisme, eller sosialdarwinisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...