Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

Jeg ser Komplett har versjon fra både Asus, XFX og Sapphire. Det er lenge siden jeg har vært i gamet, kunne noen forklart hvorfor alle tre bruker (for hva jeg kan se) samme kjøler?

 

Bruker ikke f.eks ASUS å designe kjøleelementer som ligner på overstylet Volvo 240 fra Telemark?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En lyspære er ikke så varm i romsammenheng men har du holdt på en lyspære før? på en liten chip er det VELDIG mye varme.

 

 

Nå kan vi være enig i at 60 W på en chip skaper nettop 60 W varme (54 W på chippen og 6 W i strømforsyningen), men har du tatt på en 60 W glødepære med en sabla stor kjøleribbe + vifter festet på seg noen gang? Det er nemlig ikke så varmt.

Endret av Cain_85
Lenke til kommentar

 

En glødepære på 60w er myye varmere enn denne derre ship'en din per W

 

Da kan vel jeg si at på en gløde pære er det KJEMPEVELDIGMYE varme?

 

Jeg håper egentlig du troller nå? vær så snill og si at du troller?

 

og hvis du ikke troller - litt enkel fysikk:

En glødepære på 60W trekker 60W fra sokkelen.. Ca %5 av denne energien avgis som lys, resten som varme.. Altså avgir en 60W glødepære 57W varme..

 

En chip (gpu, gpu, hvilken som helst annen chip) avgir ca 100% av energien den trekker som varme - det er derfor kjøling er så viktig! Så.. Dersom selve gpu-chipen trekker 60W, så avgir den også ca 60W i varme.

 

Så.. "den derre ship'en" er egentlig littegrann varmere pr W enn en glødepære :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser Komplett har versjon fra både Asus, XFX og Sapphire. Det er lenge siden jeg har vært i gamet, kunne noen forklart hvorfor alle tre bruker (for hva jeg kan se) samme kjøler?

 

Bruker ikke f.eks ASUS å designe kjøleelementer som ligner på overstylet Volvo 240 fra Telemark?

 

For øyeblikket er det kun kort med referansedesign fra amd som er ute.. dvs asus, xfx, sapphire etc har produsert kort og kjøler etter design fra amd, uten noen endringer..

 

Senere kommer alle med egendesignede kort, og egendesignede kjølere, men de er aldri klare til release-datoen.. (med unntak av kort som R9 280X som egentlig bare er et 7970 - da hadde de allerede designs og kjølere klare fra 7970 Ghz, trengte bare å bytte produktnavnet :p )

Lenke til kommentar

Nå kan vi være enig i at 60 W på en chip skaper nettop 60 W varme (54 W på chippen og 6 W i strømforsyningen), men har du tatt på en 60 W glødepære med en sabla stor kjøleribbe + vifter festet på seg noen gang? Det er nemlig ikke så varmt.

 

AMDs kjøleløsninger er ikke kjent for å være stille. Som vil si at 60-70 watt ekstra for 10% mer ytelse fortsatt er for mye for meg. Men det er MIN mening, ikke fakta for alle bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

 

AMDs kjøleløsninger er ikke kjent for å være stille. Som vil si at 60-70 watt ekstra for 10% mer ytelse fortsatt er for mye for meg. Men det er MIN mening, ikke fakta for alle bare så det er sagt.

Nei og her kan vi være enig i at stock-kjøler ikke akkurat er ei lekker brud, og jeg skal personlig vente til Asus kommer med noe stort og tungt å sette på Radeon sin nye serie ( i tillegg sikter jeg meg personlig mer inn på R9 290).

 

Men for et kort som er en del hundrelapper billigere enn konkurrenten og yter litt mer så er jeg fornøyd. Nå har jo jeg gamingstasjonen i et ganske kaldt rom så økt strømregning bekymrer jeg meg heller ikke for. (men besparelsen hadde jo gått i Nvidias retning etter ca. 3500 timer med absolutt maks ytelse om vi ser for oss dagens prisforskjell på 200 kroner)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enige med andre. Hvor er titan? Overskriften er helt feil. I tilleg til temperaturen så er d med litt reseach ganske klart at den høge temperaturern er dårlig. Så høgre temperatur deso kortere levetid. Delene blir slitt mye fortere. Ut ifra det jeg lese så er 780 og titan forsat et mye bedre valg. Vis vi ser på pris vs utilse så er nokk amd bedre men nvidia har bedre kvalitet for mer pris. Så enkelt er dette. Jeg tror igså at vis 780 hadde blit.overklokket og hold samma temperatur så hadde nok 780 komt.like bra eller kanje bedre ut en amd. 15 grader mer er faktisk litt ekstra preformance for 780 . Amd ser bra ut på papire men slite som altid praktisk. Tenkt for eksempel 6-8 kjerner cpu d har som blei fult banka av 4 kjerner core i7 noen år tilbake selv om den hadde lavere clock og mindre kjerner. En ordentlige test i denne saken med rette fakta hadde nokk gjørt seg bedre. Men håpe dere er litt flinkere.neste gang. Men d sagt. Vi kan ser noe interesant gjen. 780 har dårligst speks men holde ganske godt med R290 som virke som ett bra kort (bortset fra temp) så er rg redde for at amd har valgt fart over levetid. Man kan tydelig ser at amd slite med og.holde seg på toppen med nvidia da det er nødt og skru opp clocken i forhold til nvidia som ser ut til.å har bedre arkitektur på gpu en amd

 

Sent fra min mobil

Lenke til kommentar

For et monsterkort!

Heldigvis er ytelsen per watt nærmere konkurrenten enn GTX 480 var, og AMD pleier jo også å designe sine PCBer med en god del mer ekstra enn hva Nvidia gjør :wee:

Kjøleren er bedre enn forventet, men svakere enn Nvidia, greit nok om man ikke bryr seg så voldsomt om støy, og fortsatt langt bedre enn GTX 580 eller GTX 480 var i sin tid.

 

Det blir spennende å se hvor mye mer ytelse folk klarer å presse ut av kortet når spenningsjustering blir låst opp og man slenger på en vannblokk eller en mer solid kjøler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

290X har elendig ytelse i forhold til watt satt mot TITAN, kjøleren deres er bås. koster 2 lapper mindre en et gammelt TITAN. Dette er jo bare NVIDIA sin 480GTX fra gammelt av, snakk om å henge etter. Får se hva neste gen kommer med, er ikke noe å oppgradere i fra TITAN for min del. Mitt TITAN kjører allerede 1.2GHz boost og er kjøligere. BORING.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enige med andre. Hvor er titan? Overskriften er helt feil. I tilleg til temperaturen så er d med litt reseach ganske klart at den høge temperaturern er dårlig. Så høgre temperatur deso kortere levetid. Delene blir slitt mye fortere. Ut ifra det jeg lese så er 780 og titan forsat et mye bedre valg. Vis vi ser på pris vs utilse så er nokk amd bedre men nvidia har bedre kvalitet for mer pris. Så enkelt er dette. Jeg tror igså at vis 780 hadde blit.overklokket og hold samma temperatur så hadde nok 780 komt.like bra eller kanje bedre ut en amd. 15 grader mer er faktisk litt ekstra preformance for 780 . Amd ser bra ut på papire men slite som altid praktisk. Tenkt for eksempel 6-8 kjerner cpu d har som blei fult banka av 4 kjerner core i7 noen år tilbake selv om den hadde lavere clock og mindre kjerner. En ordentlige test i denne saken med rette fakta hadde nokk gjørt seg bedre. Men håpe dere er litt flinkere.neste gang. Men d sagt. Vi kan ser noe interesant gjen. 780 har dårligst speks men holde ganske godt med R290 som virke som ett bra kort (bortset fra temp) så er rg redde for at amd har valgt fart over levetid. Man kan tydelig ser at amd slite med og.holde seg på toppen med nvidia da det er nødt og skru opp clocken i forhold til nvidia som ser ut til.å har bedre arkitektur på gpu en amd

 

Sent fra min mobil

 

 

Hvorfor sier du egentlig så mye rart?

Påstander som ikke har rot i virkeligheten florerer det av i dette innlegget.

 

For det første, kom med dokumentasjon dersom du mener at varme kort ha så lav levetid at det vil gå i stykker før du selger det. Mitt gamle overklokkede 5870 som jeg solgte for 2 år siden lever enda i beste velgående. Det var varmt, bråkte mye og var overklokket helt på grensen til hva som gikk an og er det enda. Mener du at hvis kortet lever bare 7-8 år istedenfor 15 år så bør man holde seg unna? Fordi alle som kjøper skjermkort i denne klassen har de i 7-8 år?

 

Og hvordan kan du sammenligne AMD og Intel på måten du gjør?

AMD sin 8-core er en quad-core. Den markedsføres som 8-core pga måten den er bygget opp på, men det er i praksis kun 4 fysiske ekte kjerner. Ja Intel er bedre, men get your facts straight. Og det at Intel BANKET AMD er bare tull. Ytelse pr krone lå intel bare såvidt over, og ikke milevis over.

 

Seriøst, nå må folk slutte å snakke om levetid og varme. Noen som husker Nvidia 7800 ULTRA? Tidenes varmeste, største, mest bråkete kort. Men mange som har de enda og funker kjempebra. Noen som husker 9800GX2? Eksplosivt varmt det også, og jeg hadde et slikt i et dårlig kabinett. Det kokte inni der i 1,5 år uten problemer.

 

Og herregud, hvem pokker bryr seg om den visuelle designen på referansekortet ser plastikk ut? Det skal jo for pokker stå inni et kabinett og gi en eneste funksjon. Og den ene funksjonen, om noen har GLEMT DET, er å gjengi grafisk innhold på en dataskjerm med god bildeflyt og høy kvalitet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

290X har elendig ytelse i forhold til watt satt mot TITAN, kjøleren deres er bås. koster 2 lapper mindre en et gammelt TITAN. Dette er jo bare NVIDIA sin 480GTX fra gammelt av, snakk om å henge etter. Får se hva neste gen kommer med, er ikke noe å oppgradere i fra TITAN for min del. Mitt TITAN kjører allerede 1.2GHz boost og er kjøligere. BORING.

 

Du snakker om tech, ikke om ytelse.

Hvis det er viktigere for deg å ha et kort som måler 60 watt mindre, men er dyrere og yter dårligere så har du for all del rett til å ha den meningen. For noen, kanskje som deg, så er det nok viktigere å kunne kose seg med å se på temperaturmålere enn å spille :)

 

Men dere er nok få om å mene dette. At man må forsvare sitt litt labre kjøp med svake argumenter for noe som er dyrere enn alt annet men fortsatt ikke yter best er noe man ser gang på gang. Det ligger i vår natur å forsvare litt labre kjøp for å beskytte ens identitet utad. Og derfor tror jeg du her kaller R9 290 for et kjedelig kort, som henger etter, at det er som 480 mtp varme, elendig ytelse i forhold til titan om man ser ytelse pr watt, og i tillegg skryter ditt kort opp på en arrogant måte med å nevne 1.2GHz boost.

 

Jeg kommer til å kjøpe R9 290 fordi det er et bedre kjøp enn titan om man ser på hovedfunksjonen som er SPILLYTELSE. Det er langt billigere og yter bedre gjennomsnittlig når begge kortene er stock. Så får vi se hvordan Titan klarer å hamle opp med custom OC-ede R9 290-er med custom kjøling om 2-3 måneder.

 

En annen ting jeg gjerne vil påpeke er at du nevner at titan er bedre enn R9 290 mtp ytelse pr watt, og med det vil jeg nevne at R9 290 moser hestemøkk ut av Titan om man ser på ytelse pr krone, som vil være det viktigste for de fleste :)

 

 

EDIT: Hadde jeg gjort et så dårlig kjøp som du har mtp ytelse pr krone, ville nok jeg reagert akkurat som deg for å forsvare kjøpet mitt.

 

Men... Jeg gjør ikke dårlige kjøp ;)

Endret av IceBlitz
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor sier du egentlig så mye rart?

Påstander som ikke har rot i virkeligheten florerer det av i dette innlegget.

 

For det første, kom med dokumentasjon dersom du mener at varme kort ha så lav levetid at det vil gå i stykker før du selger det. Mitt gamle overklokkede 5870 som jeg solgte for 2 år siden lever enda i beste velgående. Det var varmt, bråkte mye og var overklokket helt på grensen til hva som gikk an og er det enda. Mener du at hvis kortet lever bare 7-8 år istedenfor 15 år så bør man holde seg unna? Fordi alle som kjøper skjermkort i denne klassen har de i 7-8 år?

 

Og hvordan kan du sammenligne AMD og Intel på måten du gjør?

AMD sin 8-core er en quad-core. Den markedsføres som 8-core pga måten den er bygget opp på, men det er i praksis kun 4 fysiske ekte kjerner. Ja Intel er bedre, men get your facts straight. Og det at Intel BANKET AMD er bare tull. Ytelse pr krone lå intel bare såvidt over, og ikke milevis over.

 

Seriøst, nå må folk slutte å snakke om levetid og varme. Noen som husker Nvidia 7800 ULTRA? Tidenes varmeste, største, mest bråkete kort. Men mange som har de enda og funker kjempebra. Noen som husker 9800GX2? Eksplosivt varmt det også, og jeg hadde et slikt i et dårlig kabinett. Det kokte inni der i 1,5 år uten problemer.

 

Og herregud, hvem pokker bryr seg om den visuelle designen på referansekortet ser plastikk ut? Det skal jo for pokker stå inni et kabinett og gi en eneste funksjon. Og den ene funksjonen, om noen har GLEMT DET, er å gjengi grafisk innhold på en dataskjerm med god bildeflyt og høy kvalitet.

 

JEG bryr meg om referansekortet ser ut som søppel og JEG bryr meg om den kjøler nok til at jeg ikke klikker. JEG gjør det. Så da har vi en. og de fleste som kjøper grafikkkort ender med stockkjøler. Rart at de bryr seg om det da.

Lenke til kommentar

 

Du snakker om tech, ikke om ytelse.

Hvis det er viktigere for deg å ha et kort som måler 60 watt mindre, men er dyrere og yter dårligere så har du for all del rett til å ha den meningen. For noen, kanskje som deg, så er det nok viktigere å kunne kose seg med å se på temperaturmålere enn å spille :)

 

Men dere er nok få om å mene dette. At man må forsvare sitt litt labre kjøp med svake argumenter for noe som er dyrere enn alt annet men fortsatt ikke yter best er noe man ser gang på gang. Det ligger i vår natur å forsvare litt labre kjøp for å beskytte ens identitet utad. Og derfor tror jeg du her kaller R9 290 for et kjedelig kort, som henger etter, at det er som 480 mtp varme, elendig ytelse i forhold til titan om man ser ytelse pr watt, og i tillegg skryter ditt kort opp på en arrogant måte med å nevne 1.2GHz boost.

 

Jeg kommer til å kjøpe R9 290 fordi det er et bedre kjøp enn titan om man ser på hovedfunksjonen som er SPILLYTELSE. Det er langt billigere og yter bedre gjennomsnittlig når begge kortene er stock. Så får vi se hvordan Titan klarer å hamle opp med custom OC-ede R9 290-er med custom kjøling om 2-3 måneder.

 

En annen ting jeg gjerne vil påpeke er at du nevner at titan er bedre enn R9 290 mtp ytelse pr watt, og med det vil jeg nevne at R9 290 moser hestemøkk ut av Titan om man ser på ytelse pr krone, som vil være det viktigste for de fleste :)

 

 

EDIT: Hadde jeg gjort et så dårlig kjøp som du har mtp ytelse pr krone, ville nok jeg reagert akkurat som deg for å forsvare kjøpet mitt.

 

Men... Jeg gjør ikke dårlige kjøp ;)

Er du helt vekke? Titan ble kjøpt for lenge siden, Du har jo ikke litt peiling. Eg vurderte å skrive en avhandling så du forstår hvorfor du feiler men er det noe eg har lært så er det waste of my time.

Lenke til kommentar

Du snakker om tech, ikke om ytelse.

Hvis det er viktigere for deg å ha et kort som måler 60 watt mindre, men er dyrere og yter dårligere så har du for all del rett til å ha den meningen. For noen, kanskje som deg, så er det nok viktigere å kunne kose seg med å se på temperaturmålere enn å spille :)

 

Men dere er nok få om å mene dette. At man må forsvare sitt litt labre kjøp med svake argumenter for noe som er dyrere enn alt annet men fortsatt ikke yter best er noe man ser gang på gang. Det ligger i vår natur å forsvare litt labre kjøp for å beskytte ens identitet utad. Og derfor tror jeg du her kaller R9 290 for et kjedelig kort, som henger etter, at det er som 480 mtp varme, elendig ytelse i forhold til titan om man ser ytelse pr watt, og i tillegg skryter ditt kort opp på en arrogant måte med å nevne 1.2GHz boost.

 

Jeg kommer til å kjøpe R9 290 fordi det er et bedre kjøp enn titan om man ser på hovedfunksjonen som er SPILLYTELSE. Det er langt billigere og yter bedre gjennomsnittlig når begge kortene er stock. Så får vi se hvordan Titan klarer å hamle opp med custom OC-ede R9 290-er med custom kjøling om 2-3 måneder.

 

En annen ting jeg gjerne vil påpeke er at du nevner at titan er bedre enn R9 290 mtp ytelse pr watt, og med det vil jeg nevne at R9 290 moser hestemøkk ut av Titan om man ser på ytelse pr krone, som vil være det viktigste for de fleste :)

 

 

EDIT: Hadde jeg gjort et så dårlig kjøp som du har mtp ytelse pr krone, ville nok jeg reagert akkurat som deg for å forsvare kjøpet mitt.

 

Men... Jeg gjør ikke dårlige kjøp ;)

Håper da Ati klarer å komme over overklokket titanytelse ett år etter titan ble tilgjengelig. Noe annet ville vært elendig.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Godt kort, men Ikke imponert. Mine tanker om kortet.

 

1. Ref designet er billig i forhold til 770/780/Titan, greit nok at noen sikkert ikke bryr seg om dette ettersom de skal ha non ref kjøler evt vannblokk på kortet (dette ink meg), men jeg mener at når man betaler nesten 5000,- for et kort som skal være flaggskipet til en produsent så spiller kvalitetsfølelsen og utseende noe. Kortet virket billig i forhold til kortene i det øvre sjiktet fra Nvidia.

 

2. Kjøleren internt er vell ikke stort endret siden 5000 generasjonen, de har endret vifteprofilen, men det er vell stort sett det. Dette er for dårlig mtp at det er over 3 år siden å jeg hadde forventet mer.

 

3. Ytelsen er bra, men ikke super. Nå har jeg bare sett på reviews i en times tid, men førsteinntrykket mitt er at 290X og 780 er så godt som identiske, de byttet plass avhengig av tittel osv, mtp at kortet også da trekker ca 70w mer under load og er ca 6 mnd etter 780 så er jeg ikke kraftig imponert. De første testene jeg også har sett av overclockingen er ikke stort bedre, virker som at 290X har langt mindre headroom mtp temp vs 780 å det bekrefter vell egentlig at kjøleren ikke er noe å skryte av.

 

Nå kan det hele forandre seg når det begynner å komme non ref kjølere som Twin Frozer, DCU II osv så skal ikke skyte de helt, prisen er jo et punkt også, men slik som det er nå så ligger 780 og 290X på samme nivå prismessig og jeg ville nok hoppet på Nvidia sin vogn om jeg stod med valget nå. Skal uansett bli spennende å se hvordan kortet gjør det under vann, rykter sier at det er et monster der, men dette blir igjen en liten del av markedet som bryr seg om dette så selv om jeg og noen få andre kanskje vil juble over god ytelse under vann så forandrer ikke det mine tanker om kortet stort.

 

Just my 2 cents.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

290X har elendig ytelse i forhold til watt satt mot TITAN, kjøleren deres er bås. koster 2 lapper mindre en et gammelt TITAN. Dette er jo bare NVIDIA sin 480GTX fra gammelt av, snakk om å henge etter. Får se hva neste gen kommer med, er ikke noe å oppgradere i fra TITAN for min del. Mitt TITAN kjører allerede 1.2GHz boost og er kjøligere. BORING.

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290X/28.html

780 er ca 10% bedre per watt, ikke akkurat "GTX 480 vs HD 5870"-nivå (da var det snakk om dobbelt strømforbruk med 10% bedre ytelse,) men det er en liten vinn for Nvidia.

 

 

JEG bryr meg om referansekortet ser ut som søppel og JEG bryr meg om den kjøler nok til at jeg ikke klikker. JEG gjør det. Så da har vi en. og de fleste som kjøper grafikkkort ender med stockkjøler. Rart at de bryr seg om det da.

Vi har skjønt at Nvidia er de eneste som klarer å lage gode skjermkort i din verden nå...

 

Håper da Ati klarer å komme over overklokket titanytelse ett år etter titan ble tilgjengelig. Noe annet ville vært elendig.

8 måneder = et år?

Vi får nå se når folk får lekt seg med litt kraftigere kjøling og spenning, TechPowerup har jo allerede bevist at kortet er sultent på mer spenning og mer kjøling.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...