Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

Absolutt veldig imponerende testresultater fra AMD sin side det her, men at dere ikke har tatt med Titan i oversikten på grunn av gamle drivere på tidligere tester synes jeg blir litt for slapt av dere. Da kunne dere heller drøyd publiseringen av denne artikkelen fremfor å levere en halvferdig test.

Blir testen halvferdig på grunn av manglende test av skjermkort til dobbel pris?

 

Jeg skulle selv likt å sett resultater mot Titan, men det finnes grenser hvor grinete man kan bli.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God ytelse, men prisen for det er et ekstremt effektbruk og varmeutvikling.

 

Nvidia har allerede brikken som uten problemer kan konkurere med dette kortet (full re-spin av GK110, også kjent som GK180) som allerede brukes i Quadro K6000 (med 225W TPD), spørsmålet er om de slipper et GeForce eller Titan kort med denne brikken, eller venter på første Maxwell-brikker i Q1 2013.

Lenke til kommentar

Blir testen halvferdig på grunn av manglende test av skjermkort til dobbel pris?

 

Jeg skulle selv likt å sett resultater mot Titan, men det finnes grenser hvor grinete man kan bli.

 

Ja det synes jeg. Spesielt med tanke på at artikkelen opptil flere ganger nevner 780 som Nvidias flaggskip, men nå er det vel tross alt Titan som er Nvidias flaggskip så da synes jeg det blir en halvferdig test, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I det hele tatt er dette en fullstendig ubalansert test. Mangelen på gtx titan er åpenbar, selv om det skal sies at det ligger i en annen prisklasse. Men det som gjelder i dag er EFFEKTIVITET. ytelse/watt. Her faller dette kortet gjennom. Det å overklokke og pushe på med power kan alle gjøre. Å lage et høyytelseskort som bruker lite energi gjør TITAN kongen. Skuffende, spesielt med tanke på at AMD kan lage effektive kort. F.eks er HD 7790 kanskje det mest effektive mainstream kortet produsert.

Lenke til kommentar

Går det ikke å kjøre disse i crossfire? : O

 

EDIT: Lønner seg å lese alt før man skriker ut skjønner jeg. Teknologien går ihvertfall riktig vei da man slipper disse "bruene"

 

 

Før jeg så "edit"-en din tenkte bare:

 

vampires-kiss.jpg

 

 

 

Hehe :D

Det var lissom det første som stod. Men godt du så det da.

 

Gleder meg til kortet blir tilgjengelig fra 3. parts produsenter som MSI, Asus etc med bedre kjølere som ikke bråker og fjerner mer varme. Mitt 7970 GHz Edition i Vapor-X utgave fra Sapphire lager nesten ikke lyd overhodet, i det hele tatt! Bare for å ha sagt det nok hehe. Og det er jo overklokket så langt det går nesten.

 

Men sånn generelt, hvorfor er folk her inne så redd for strømtrekk?

Hvor er dette relevant? Alle som uansett har råd til dette kortet har råd til noe mer enn 300W PSU lissom :p

 

Jeg har alltid sett på strømtrekket som urelevant og har aldri skjønt hvorfor folk reagerer på det. Har man en 750W PSU så er det vel ingen av dagens kort som kan overgå dette, selv i dual sli/crossfire?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Men sånn generelt, hvorfor er folk her inne så redd for strømtrekk?

Hvor er dette relevant? Alle som uansett har råd til dette kortet har råd til noe mer enn 300W PSU lissom :p

 

Jeg har alltid sett på strømtrekket som urelevant og har aldri skjønt hvorfor folk reagerer på det. Har man en 750W PSU så er det vel ingen av dagens kort som kan overgå dette, selv i dual sli/crossfire?

 

Tja, jeg kan jo nevne noen:

- mer varme i rommet

- mer varme i kabinettet som påvirker kjøling av andre komponenter.

- kortere holdbarhet på komponenter

- mer støy fra både sjermkort og kabinettvifter

- høyere strømregning

Lenke til kommentar

Skal man ha det beste av det beste, eller en av de beste grafikk kort eller bil motorer f.eks etc som yter mye så ser man ikke på hvor mye som trekkes og lages her og der.
Det beste av det beste vil aldri være lønnsomt om du skal gå rundt å tenke sånn.

 

 

Men hahaha, ja, avsnittet nederst på side 3 var artig, mulig jeg er en smule overtrøtt, men lo rimelig greit av det, haha.

Små fniser når jeg tenker på det enda, tror det er på tide å sove.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Tja, jeg kan jo nevne noen:

1 mer varme i rommet

2 mer varme i kabinettet som påvirker kjøling av andre komponenter.

3 kortere holdbarhet på komponenter

4 mer støy fra både sjermkort og kabinettvifter

5 høyere strømregning

 

1 Du trenger mindre ressurser til å varme opp rommet

2 Da kjøper en skikkelig CPU-kjøler.

3 Bullshit

4 Kjøp en utgave med skikkelig kjøler, og det påvirker ikke kabinettviftene

5 Far betaler, og dessuten er det ikke mange kronene

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Seriøst, det er så mye brødhuer på dette forumet.

 

"Nesten 110 FPS er nemlig på ny det beste resultatet et enkeltkjernet skjermkort noen gang har gitt oss i denne testen. Selv ikke GeForce GTX Titan klarte mer enn nærmere 103 FPS da vi testet det, riktig nok med ganske gamle drivere ? som også er grunnen til at Nvidias ultimate monstrositet ikke er med i oversikten.

Men er det da riktig å nevne 780 som nvidia's flaggskip?

 

Redigert: Som 780 blir referert til 6 (!!!!!!) ganger i artikkelen...

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når effektbruket er 400 W for hele datamaskinen fra stikk-kontakten, betyr det at en 520 Watts strømforsyning skal kunne håndtere dette? (Jeg har en Corsair HX520)

 

Ja, da trekker maskinen kanskje 360 watt, godt under 520.

 

AtW

Absolutt veldig imponerende testresultater fra AMD sin side det her, men at dere ikke har tatt med Titan i oversikten på grunn av gamle drivere på tidligere tester synes jeg blir litt for slapt av dere. Da kunne dere heller drøyd publiseringen av denne artikkelen fremfor å levere en halvferdig test.

 

Drøyd til hva? Titan er vel lånt til test, og det er grunn til å anta at de ikke har kortet lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

1 Du trenger mindre ressurser til å varme opp rommet

2 Da kjøper en skikkelig CPU-kjøler.

3 Bullshit

4 Kjøp en utgave med skikkelig kjøler, og det påvirker ikke kabinettviftene

5 Far betaler, og dessuten er det ikke mange kronene

 

1. Om vinteren ja.

2. Løser ikke problemet

4. Løser ikke problemet, du får ikke ett sånn kort stille.

5. Ikke alle bor hjemme hos foreldrene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst, det er så mye brødhuer på dette forumet.

Hvordan går det an å lese gjennom en artikkel uten å legge merke til dette store avsnittet om Titan?

 

"Nesten 110 FPS er nemlig på ny det beste resultatet et enkeltkjernet skjermkort noen gang har gitt oss i denne testen. Selv ikke GeForce GTX Titan klarte mer enn nærmere 103 FPS da vi testet det, riktig nok med ganske gamle drivere ? som også er grunnen til at Nvidias ultimate monstrositet ikke er med i oversikten.

 

Likevel, da vi testet alle skjermkortene på lageret vårt på nytt (Ekstra) fikk ikke GeForce GTX 780 mer enn et par FPS bedre ytelse ved hjelp av nye drivere. Det skulle tyde på at vi med dagens testkort faktisk har ytelse som slår selv Titan."

 

 

Så ufattelig irriterende.

Rednecks og trangsynte hicks som spør og maser om Titan, og til og med en som sier HW.no er kjøpt og betalt av AMD for å ikke teste Titan, når det står beskrevet i artikkelen hvorfor det ikke er tatt med.

 

Tror aldri jeg hadde orket å jobbe for Tek.no med så mange mennesker som bare kritiserer og slenger dritt og kommer med konspirasjoner som ovennevnt.

 

WTF sier jeg bare...

 

EDIT: Og ser man på andre nettsider så testes R9 290 mot Titan og Titan blir i gjennomsnittet slått av AMD sitt. Bare se på sweclockers som nevnt tidligere i tråden.

 

Argumentet holder ikke. 290x er på sine første drivere, på samme måte som Titan var det da det ble testet. Om et halvt år så vil nok 290x også gjøre det bedre på de samme testene som er gjort her.

 

Når det først kommer et skjermkort som kan hamle opp med Titan, og til en langt billigere pris, er det faktisk interessant for de fleste å se resultatene mellom akkurat disse.

Lenke til kommentar

 

1. Om vinteren ja.

2. Løser ikke problemet

4. Løser ikke problemet, du får ikke ett sånn kort stille.

5. Ikke alle bor hjemme hos foreldrene.

 

AtW

 

2. Deler av problemet, og resten av problemet er ikke et problem :closedeyes:

4. Stille nok. Alternativt vann- eller fasekjøling

5. De som har råd til et slikt skjermkort, har også råd til strømrekningend

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Regnes 780 som nvidia's "flaggskip" ?

 

Edit:

 

Etter å kikke litt på Sweclockers og Hw, blir jeg forvirra. Har satt opp prosentvis ytelse (hvor 290x gir 100% og tabellen viser det jeg mener som hovedkonkurrenten - 780.

 

AMD har sagt det skal yte bra på høy oppløsning. Er ikke særlig utslag på noen av testene, bortsett fra hw's test av Metro.

 

UHltSHBw.jpeg

 

(Håper jeg ikke har gått på en skikkelig blemme... :p ...annet enn at HW og SC ikke tester samme Metro!!! )

 

Jeg vil nå tro at dette slår best ut i en test mex quad hd. Så det er nok det jeg må finne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...