Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 290X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Proshop (billigst på TITAN) selger denne 68,5% dyrere enn Dustin (billigst på 290X)

 

Undersøkte dette og det stemte, når jeg sjekket prisene 0900ish i dag var billigste 290X jeg fant til 5 lapper (4990) det endre utentvil mye så lenge TITAN ikke går ned i pris. Men resten av det jeg har skrevet stemmer 100%. Å si dette kortet tar helt av er en revolusjon er helt feil. Det er helt normalt at når neste generasjon kommer så får du samme ytelse for halvparten. Ingen av oss som har kjøpt TITAN forventet at det skulle være best evig lenge. Men vi? jeg er skuffet over 290X er ikke noe kraftigere en TITAN borsett i fra 4K hvor det uansett ikke har nok ytelse.

Lenke til kommentar

 

Undersøkte dette og det stemte, når jeg sjekket prisene 0900ish i dag var billigste 290X jeg fant til 5 lapper (4990) det endre utentvil mye så lenge TITAN ikke går ned i pris. Men resten av det jeg har skrevet stemmer 100%. Å si dette kortet tar helt av er en revolusjon er helt feil. Det er helt normalt at når neste generasjon kommer så får du samme ytelse for halvparten. Ingen av oss som har kjøpt TITAN forventet at det skulle være best evig lenge. Men vi? jeg er skuffet over 290X er ikke noe kraftigere en TITAN borsett i fra 4K hvor det uansett ikke har nok ytelse.

 

Men herregud, du kan jo ikke være skuffet over dette når det er nesten 3000kr billigere. Det er jo da du skal være skuffet over Nvidia som lurer kundene sine med fancy reklame og et produkt som ikke lever opp til prisen!

 

Greia med R9 290X er at AMD har fått plass til kjempemye teknologi og et stort spekk med ytelse til en langt, laaangt mer overkommelig prislapp enn Nvidia.

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror aldri det vil være mulig å selge et 8mnd gammelt skjermkort, som er dårligere enn et til 4000kr, for 5000kr til flesteparten. Noen finner nok rette/dumme nok kjøpere til å selge det for 5000kr, men 90% av brukte, solgte Titaner vil over all sannsynlighet selges til en mye lavere pris enn 5000kr.

Tja, om du mener det så. :) Selv så ville jeg nok vurdert å kjøpe et Titan for 5000kr.

Men for 4000kr ish så er det bare å sende Titan-kortene deres sporenstreks til Trondheim! :D

Lenke til kommentar

 

Undersøkte dette og det stemte, når jeg sjekket prisene 0900ish i dag var billigste 290X jeg fant til 5 lapper (4990) det endre utentvil mye så lenge TITAN ikke går ned i pris. Men resten av det jeg har skrevet stemmer 100%. Å si dette kortet tar helt av er en revolusjon er helt feil. Det er helt normalt at når neste generasjon kommer så får du samme ytelse for halvparten. Ingen av oss som har kjøpt TITAN forventet at det skulle være best evig lenge. Men vi? jeg er skuffet over 290X er ikke noe kraftigere en TITAN borsett i fra 4K hvor det uansett ikke har nok ytelse.

Med de spesifikasjonene vi har visst lenge, ja så var dette alt annet en en skuffelse. :)

At de sliter mer og mer med å komme med store forbedringer er vel også noe vi har sett ganske lenge. Om det er markedet, eller det teknologiske som er problemet, eller en blanding kan godt være.

 

Hadde kjøpt to 290x på dagen for 4200kr (jeg forventet det værste som var en marginal økning fra GTX 780, og en pris på ca 5000kr). Tross de positive overraskelsene, så vil CFX-problemene AMD har hatt sette en demper, og derfor tror jeg nok jeg avventer.

Lenke til kommentar

 

Undersøkte dette og det stemte, når jeg sjekket prisene 0900ish i dag var billigste 290X jeg fant til 5 lapper (4990) det endre utentvil mye så lenge TITAN ikke går ned i pris. Men resten av det jeg har skrevet stemmer 100%. Å si dette kortet tar helt av er en revolusjon er helt feil. Det er helt normalt at når neste generasjon kommer så får du samme ytelse for halvparten. Ingen av oss som har kjøpt TITAN forventet at det skulle være best evig lenge. Men vi? jeg er skuffet over 290X er ikke noe kraftigere en TITAN borsett i fra 4K hvor det uansett ikke har nok ytelse.

 

Dustin.no har R9 290X til 4200kr.

 

http://www.dustinhome.no/search/r9%20290x

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha sammenlignet innholdet og skrupuløsiteten av utført testing, HW.no vs Sweclockers, så kom jeg til konklusjonen at HW sin artikkel er amatørmessig barnetegning laget av en 4-åring mens Sweclockers sin test er en doktorgradsavhandling. Slik er det desverre, IMHO.

Så nå skal dere i HW dra fingeren ut og faktisk lage gode tester, med relevante, a-jour kort og drivere etc? Denne "testen" dere gjorde her er verdiløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så er vel sweclockers rimelig mye større enn hardware.no også da.. Med sine videoer og større / dyrere tester og artikler.

Ser du på engelske/amerikanske nettsteder så blir det ENDA større, og følgelig enda mer detaljert. Se f.eks på anandtech.com og Guru3D.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Etter å ha sammenlignet innholdet og skrupuløsiteten av utført testing, HW.no vs Sweclockers, så kom jeg til konklusjonen at HW sin artikkel er amatørmessig barnetegning laget av en 4-åring mens Sweclockers sin test er en doktorgradsavhandling. Slik er det desverre, IMHO.

Så nå skal dere i HW dra fingeren ut og faktisk lage gode tester, med relevante, a-jour kort og drivere etc? Denne "testen" dere gjorde her er verdiløs.

 

Hei!

Leit hvis du er misfornøyd, men så langt jeg kan se har vi og Sweclockers blant annet landet på stort sett helt lik konklusjon. Dersom det er noe konkret du skulle ha sett at vi gjorde annerledes med selve testingen, er det uansett alltid flott med innspill :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei!

Leit hvis du er misfornøyd, men så langt jeg kan se har vi og Sweclockers blant annet landet på stort sett helt lik konklusjon. Dersom det er noe konkret du skulle ha sett at vi gjorde annerledes med selve testingen, er det uansett alltid flott med innspill :)

 

"Erkerivalens beste blir brutalt knust i vår test. "

 

Liten overdrivelse\ for tidlig å si? Overklokket ligger jo 780 litt foran....

Lenke til kommentar

Det som virkelig blir spennende er å se hvordan disse kortene yter på spill som støtter Mantle...Når var det Battlefield 4 kom igjen?


Går jo rykter om at AMD ikke vil ha custom kjølere på 290X før utgangen av 2013 / Starten av 2014.

Er jo om 2-3 mnd det ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvordan 290x virkelig overklokker finner vi nok ikke ut før noen slenger litt vann eller bedre kjøleutstyr på dem. :)

At kjøleren ikke duger er jo trist, men blir fort mindre interessant når det er kjernen og dens potensiale som er spennende. :)

 

Funker dårlig å slenge vann på dem, mener å huske Morten prøvde Dice rett på vifta på et gammelt AMD kort, det ga ikke noe lavere temp, må nok på med en blokk først :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...