Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor folk må fly på søndager skjønner ikke jeg. Man kan da fly de øvrige seks dagene i uken. Søndagen skal jo være en hvile/familiedag, så at man trenger et omfattende busstilbud synes unødvendig.

 

(jeg håper du ser i hvilken sammenheng jeg skriver dette :) )

Hvorfor folk må fly på mandag skjønner ikke jeg. Jeg flyr aldri på mandager.

 

Når jeg var på utenlandsferie kom jeg hjem på søndag for på mandag var det planlagt aktiviteter hjemme. Om jeg måtte reise på lørdag, ville jeg ikke da fått en dag mindre på ferie utenlands?

 

Om jeg skal besøke familien på andre siden av landet så tar jeg buss fredag kveld. Så kan jeg bruke lørdagen sammen med min familie. Også reiser jeg med buss hjem igjen på søndagen.

 

Søndagen har stor pågang av passasjerer. Om folk skulle rette seg etter din hviledag så måtte man vente med å besøke andre mennesker til man tok ut ferie. Skal man måtte ta ut ferie fra jobben for å besøke familie og venner?

Lenke til kommentar

 

En av grunnene til at jeg mener at de fleste yrkesgrupper bør ha fri på søndager, er for at man skal kunne ha en dag i uken hvor det er stor sjanse for at man kan tilbringe fridagen med andre som også har fri. Og ikke alle har bil, så nettopp kollektivtransporten er faktisk viktig også på søndager for å bringe folk sammen.

 

 

Merkelig hvordan ansatte i visse næringer har "rett" til at alt skal være tilrettelagt for at man skal kunne treffe venner, mens ansatte i andre næringer, de som idag holder oppe på søndager blir gitt blaffen i, i de samme argumentene. Er ikke dette dobbeltmoralsk? En søndagstur på et shoppingsenter kan bringe folk sammen. Det samme kan en søndagstur til IKEA. Argumentasjonen din faller i grus. Disse familieargumentene kan dere bare kutte ut.

 

Det viktige med dette er en oppløsning av tradisjonelle religiøse tvangstanker om at på søndager må alt være stengt. Hvorfor? Det er bare en dag, akkurat som alle andre dager. Og igjen kommer oppmykning av lovverk flere ganger over tid. Butikker hadde jo en langt større innskrenking på åpningstid på 90-tallet. Dere som argumenterer for økonomi og familie er jo egentlig for mer statlig kontroll og innskrenking i folks frihet. Kanskje dere like gjerne skal foreslå at vi går tilbake til at butikker må stenge kl 4 hver dag? Mitt langtidsønske her er å helt fjerne lovverk som regulerer åpningstid. Om en butikk vil holde åpent døgnet rundt så er det opp til dem, ikke staten.

 

Joda, vi klarer oss bra. Mer enn overlever. Men har samfunnet blitt bedre eller dårligere som følge av siste oppmyking? - Jeg mener definitivt at oppmykningen har trukket i negativ retning.

 

Jeg mener i positiv retning. Men dette handler om politisk standpunkt og hva man velger å ilegge vekt.

 

Jeg må si meg uenig der fordi disse yrkene er spesifikt rettet mot dyrking av populære fritidstilbud på søndager. (Og som du sier langt færre i antall berørte)

 

Det er ganske mange som jobber på søndager idag. Restaurantbransjen f.eks er jo en veldig stor bransje. Og er vel en av de bransjene med mest ubekvem arbeidstid. Her er uansett ikke mengden berørte viktig, det er prinsippene som gjelder. Om arbeidssted skal bestemme om du skal beskyttes av staten for jobbing på søndag eller ikke er det noe virkelig galt med statlige prinsipper.
Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, vi klarer oss bra. Mer enn overlever. Men har samfunnet blitt bedre eller dårligere som følge av siste oppmyking? - Jeg mener definitivt at oppmykningen har trukket i negativ retning.

 

Eksakt! Kan vi ikke legge av oss overdrivelser og dommedagsprofetier i alle retninger? Dette er ikke noen kjempesak, den har fordeler og ulemper. Men er det i sum negativt elelr positivt, det er der diskusjon bør ligge.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En av grunnene til at jeg mener at de fleste yrkesgrupper bør ha fri på søndager, er for at man skal kunne ha en dag i uken hvor det er stor sjanse for at man kan tilbringe fridagen med andre som også har fri. Og ikke alle har bil, så nettopp kollektivtransporten er faktisk viktig også på søndager for å bringe folk sammen.

 

 

Så, i realiteten må noen ofres for at de uten bil skal kunne utnytte SIN fridag best mulig.

 

Og selvsagt: hvis "alt" har stengt så er det umulig for noen å utnytte fridagen til f.eks. å benytte tilbud som kun har åpent på hverdagene. Basert på hvor viktig det er for folk å ha fri søndag burde vel hensynet til de ansatte gå først? Jeg mener at man ikke kan ofre noen her, skal dette være en rettighet å ha søndagsfri får det være MEGET tungtveiende grunner til at noen skal måtte jobbe søndag. At noen får mindre mulighet til å benytte søndagen til det dem vil er ikke MEGET tungtveiende, da vinningen går opp i spinningen - noens søndagsfri må ofres for at noen kan komme seg ut døra og dit dem vil.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke alle som faktisk har lov idag til å ha åpent 24/7 åpent 24/7 egentlig?

Det som er viktig, er å se nyanser og ikke svart-hvitt.

 

Å ikke ha åpent på søndag, hvis det faktisk er lov, er mest sannsynlig døra på kroken for små bedrifter fordi de vil miste cirka halvparten av lørdagens omsetning. Om de ikke har åpent om natta vil ikke ha så mye å si, for da sover de fleste uansett. Kundestrømmen sen kveld og natt er mye mindre enn den vil være dagtid på søndag.

 

Og det er en forskjell mellom å ha åpent ut over 10-16 og på søndager. Mange har jobb i dette tidsrommet og må handle etter klokken 16. Men ingen jobber ut over 7-23 fem dager i uken. Det ville sikkert holdt å hatt åpent 10-20 for de aller, aller fleste, men det er ikke der diskusjonen ligger.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan ansatte i visse næringer har "rett" til at alt skal være tilrettelagt for at man skal kunne treffe venner, mens ansatte i andre næringer, de som idag holder oppe på søndager blir gitt blaffen i, i de samme argumentene. Er ikke dette dobbeltmoralsk? En søndagstur på et shoppingsenter kan bringe folk sammen. Det samme kan en søndagstur til IKEA. Argumentasjonen din faller i grus. Disse familieargumentene kan dere bare kutte ut.

 

Du trekker en gal konklusjon ut av mine argumenter.

 

Som jeg synes jeg skrev ganske tydelig i innlegget du siterer, så er det ikke store problemer å finne på noe sammen på søndager så lenge det bare er et fåtall som jobber søndager, og kun en og annen søndag. Hvis flere og flere skal jobbe søndager, så blir det vanskeligere og vanskeligere å finne en dag som passer for de fleste. Med andre ord, mindre frihet som en følge av "mer frihet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, vi klarer oss bra. Mer enn overlever. Men har samfunnet blitt bedre eller dårligere som følge av siste oppmyking? - Jeg mener definitivt at oppmykningen har trukket i negativ retning.

 

Som B-menneske vil jeg si at den har vært til det bedre - by far - for min del. Skal man gå tilbake til mindre åpningstid bør det være mulig å opprettholde dagens stengetider, og heller åpne senere enn mange gjør i dag. Jeg greier ikke å se at selv A-mennesker har behov for å gå på butikken før lunsj, tidligst - og de gangene jeg har vært på butikken rundt 7-8 for å rappe med emg datovarer har det vært færre innom enn de (mange) gangene jeg har vært innom mellom 22 og 23.

 

Når det gjelder søndagsåpent vil selv et halvt skift være en betydelig forbedring, uten at man vil ofre hele fridagen - har man åpent 10-14 eller noe slikt kan man fint gå på familiemiddag etterpå.

Lenke til kommentar

 

Så, i realiteten må noen ofres for at de uten bil skal kunne utnytte SIN fridag best mulig.

Man skal ikke se langt utenfor sin egen nesetipp for å se at det argumentet ikke holder vann.

 

Du mener at alle, også de som ikke har råd, MÅ kjøpe bil sånn i tilfelle man må komme seg fra et sted til et annet på søndager? Det er mange tungtveiende grunner til at noen må transporteres fra et sted til et annet også på helligdager. Ikke bare for å utnytte fridager best mulig. For eksempel de som jobber i helsevesenet eller andre nødvendige ressurser. Eller skal vi bare drite i brannvesen, helsevesen, sykehjem, politiet og så videre også?

 

Og hvis en i familien havner på sykehus, med en akutt og livstruende sykdom. Skjer det lørdag kveld, så er det kanskje for sent å ta farvel på mandag når første buss/tog/fly går.

 

Kollektivtransport ER viktigere enn søndagsåpne butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mine øyne grenser det mot virkelighetsfjernt å mene at man ikke skal ha transport på søndag, det gjør ting massivt mer upraktisk for store grupper.

 

AtW

 

 

Man skal ikke se langt utenfor sin egen nesetipp for å se at det argumentet ikke holder vann.

 

Du mener at alle, også de som ikke har råd, MÅ kjøpe bil sånn i tilfelle man må komme seg fra et sted til et annet på søndager? Det er mange tungtveiende grunner til at noen må transporteres fra et sted til et annet også på helligdager. Ikke bare for å utnytte fridager best mulig. For eksempel de som jobber i helsevesenet eller andre nødvendige ressurser. Eller skal vi bare drite i brannvesen, helsevesen, sykehjem, politiet og så videre også?

 

Og hvis en i familien havner på sykehus, med en akutt og livstruende sykdom. Skjer det lørdag kveld, så er det kanskje for sent å ta farvel på mandag når første buss/tog/fly går.

 

Kollektivtransport ER viktigere enn søndagsåpne butikker.

 

 

Funfact: jeg bor for tiden i en norsk by med rundt 10.000 innbyggere, og her går ingen av lokalbussene på søndag. Det betyr at hvis jeg skal ned på togstasjonen (vi har heldigvis en slik) må jeg enten bli kjørt (har ikke "lappen"), eller sykle/gå rundt 4km. Det er en viss høydeforskjell, så turen hjem er blytung, og selv jeg som ung og gjennomsnittlig sprek blir ganske sliten lenge før jeg har kommet meg opp bakkene. Hva de som har en dårligere kropp enn min må føle i kroppen sin dersom de går den samme turen kan man bare tenke seg til. Mange som leser dette kan nok kjenne seg litt igjen dersom dere ikke bor rett rundt de store byene. I praksis er dette regimet med "ingen kollektivtransport på søndag" allerede innført for en betydelig del av befolkningen.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trekker en gal konklusjon ut av mine argumenter.

 

Som jeg synes jeg skrev ganske tydelig i innlegget du siterer, så er det ikke store problemer å finne på noe sammen på søndager så lenge det bare er et fåtall som jobber søndager, og kun en og annen søndag. Hvis flere og flere skal jobbe søndager, så blir det vanskeligere og vanskeligere å finne en dag som passer for de fleste. Med andre ord, mindre frihet som en følge av "mer frihet".

 

Du får kun mindre frihet om du selv mener at dine venners eller families frihet tilhører deg, siden du forventer at de skal være tilgjengelig på søndager. Jeg mener den ikke gjør det, og at vi kun må se på individuell frihet når vi måler frihetsgraden i samfunnet. Du får ikke mindre frihet fordi en venn du gjerne vil henge med jobber på søndag. Men du får mer individuell frihet siden du f.eks har mulighet til å kjøpe melk og brød til deg selv denne dagen.

 

Man skal ikke se langt utenfor sin egen nesetipp for å se at det argumentet ikke holder vann.

 

Du mener at alle, også de som ikke har råd, MÅ kjøpe bil sånn i tilfelle man må komme seg fra et sted til et annet på søndager? Det er mange tungtveiende grunner til at noen må transporteres fra et sted til et annet også på helligdager. Ikke bare for å utnytte fridager best mulig. For eksempel de som jobber i helsevesenet eller andre nødvendige ressurser. Eller skal vi bare drite i brannvesen, helsevesen, sykehjem, politiet og så videre også?

 

Og hvis en i familien havner på sykehus, med en akutt og livstruende sykdom. Skjer det lørdag kveld, så er det kanskje for sent å ta farvel på mandag når første buss/tog/fly går.

 

Kollektivtransport ER viktigere enn søndagsåpne butikker.

 

Kanskje for deg er det slik. Men for meg er søndagsåpne butikker viktigere enn kollektivtransport, fordi jeg disponerer bil. Men bare så det er sagt mener jeg at også kollektivtransport er viktig alle dager, ville bare understreke at hva som er viktigst i prioritert rekkefølge er forskjellig fra person til person.

 

Du drar frem et ganske ekstremt eksempel, men i et slikt tilfelle er det nok ikke vanskelig å finne noen som kan kjøre deg til sykehuset. Så synes du tar litt vel i. Men som sagt så er jeg også for kollektivtransport på søndag. Og som knoplerbruce sier, det er ganske mange som ikke har eller har svært dårlig tilgang på kollektivtransport, også på hverdager.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kron: Jeg ser du redigerte bort fordommene angående hva jeg stemmer. Bare for å ha det sagt så mener jeg at det jeg skriver her går veldig godt i tråd med tradisjonelle blå verdier, og da mener jeg ikke jappe-BI-blått, men blått med gangsyn på ikke-økonomiske samfunnsverdier. PS. Rød valgalianse har skiftet navn til Rødt. Ikke at hvilket parti noen av oss stemte bør være et diktat for hva vi mener i denne konkrete saken. Det er garantert diskusjoner innad i partiene også.


knopflerbruce: A, B og C er gamnske tøvete klassifiseringer av mennesker. Mennesket er fra naturens side et dagaktivt dyr. Livene våre er allerede sterkt forskjøvet fra dagslyset som er på maks kl 12.00. Det du foreslår vil skyve oss ennå lengre ut fra den naturlige normalen. Forskyvningen skyldes ikke noe mystiske mennesketyper, men kultur, vaner, uvaner, arbeidstider og tider det finnes tilbud for sosiale aktiviteter (tv, kino, restaurant, puber etc). Se bare på helgelivet. Diskotekene er omtrent skrape tomt fram til kl 23. Hadde de stengt kl 01 så hadde folk dratt ut tilsvarende tidligere. Det viser også erfaringer fra endring av stengetider. Jetlag er et målbart fysiologisk problem, men mange utsetter seg for det frivillig i helgene på grunn av "kollektiv sosial tvang" som egentlig stammer fra åpningstidene. Mer fornuftige åpningstider ville redusert problemet betraktelig. Det samme kan sies om arbeidstider for butikker. Folk som klassifiserer seg under tullebegrepet B-menneske hadde ikke større problemer med døgnrytmen for 100 år siden når de fleste vanlige jobber hadde "åpningstider" mye tidligere på dagen. Folk la seg kl 20 og sto opp kl 05 og hadde ikke større problemer med det da enn det vi har nå.

Lenke til kommentar

Kron: Jeg ser du redigerte bort fordommene angående hva jeg stemmer. Bare for å ha det sagt så mener jeg at det jeg skriver her går veldig godt i tråd med tradisjonelle blå verdier, og da mener jeg ikke jappe-BI-blått, men blått med gangsyn på ikke-økonomiske samfunnsverdier. PS. Rød valgalianse har skiftet navn til Rødt. Ikke at hvilket parti noen av oss stemte bør være et diktat for hva vi mener i denne konkrete saken. Det er garantert diskusjoner innad i partiene også.

 

 

Jeg redigerte det bort fordi jeg så i ettertid at det ikke ble veldig relevant for diskusjonen. Og det ble for mye direkte på deg som person og ikke på saken. Så skal ikke kommentere det utsagnet nå som jeg har slettet det.

Lenke til kommentar

knopflerbruce: A, B og C er gamnske tøvete klassifiseringer av mennesker. Mennesket er fra naturens side et dagaktivt dyr. Livene våre er allerede sterkt forskjøvet fra dagslyset som er på maks kl 12.00. Det du foreslår vil skyve oss ennå lengre ut fra den naturlige normalen. Forskyvningen skyldes ikke noe mystiske mennesketyper, men kultur, vaner, uvaner, arbeidstider og tider det finnes tilbud for sosiale aktiviteter (tv, kino, restaurant, puber etc). Se bare på helgelivet. Diskotekene er omtrent skrape tomt fram til kl 23. Hadde de stengt kl 01 så hadde folk dratt ut tilsvarende tidligere. Det viser også erfaringer fra endring av stengetider. Jetlag er et målbart fysiologisk problem, men mange utsetter seg for det frivillig i helgene på grunn av "kollektiv sosial tvang" som egentlig stammer fra åpningstidene. Mer fornuftige åpningstider ville redusert problemet betraktelig. Det samme kan sies om arbeidstider for butikker. Folk som klassifiserer seg under tullebegrepet B-menneske hadde ikke større problemer med døgnrytmen for 100 år siden når de fleste vanlige jobber hadde "åpningstider" mye tidligere på dagen. Folk la seg kl 20 og sto opp kl 05 og hadde ikke større problemer med det da enn det vi har nå.

 

Snakk for deg selv :) Jeg styres ikke av hverken åpningstider på butikken eller diskotek, men jeg sitter oppe styggsent likevel. Klassifiseringen er egentlig kurant, det er sjeldent jeg finner noen som er "midt mellom" A og B, selv om jeg er "mer B" enn mange JEG ville definere som et B-menneske. Jeg har aldri stått opp før 10 "frivillig", jetlag-relaterte greier, sport jeg "må" se på TVen, jobb er slikt som kan dra meg opp før 12. Har jeg intet fore føles det som jeg er programmert til å yte best på kvelden og tidlig natt. En haug av mine venner føler det samme. Jeg vet også at andre legger seg før midnatt og står opp 6-7 selv på søndag fordi det føles naturlig for dem.

 

Hva som er naturlig for den enkelte er i aller høyeste grad individuelt, og da må man ha tilbud som passer befolkningen som helhet - ikke bare hva vi gjorde en gang for lenge siden, som vel er det JEG kaller A-menneskeoppførsel. Helgelivet er forøvrig den eneste siden av samfunnet som er tilpasset kveld/nattmennesker, og ironisk nok benytter jeg meg ikke av det heller - så det har neppe skylden. Ei heller trenger jeg å fordele skyld, da det slett ikke er noen uvane.

Lenke til kommentar

Hvorfor folk må fly på mandag skjønner ikke jeg. Jeg flyr aldri på mandager.

 

Når jeg var på utenlandsferie kom jeg hjem på søndag for på mandag var det planlagt aktiviteter hjemme. Om jeg måtte reise på lørdag, ville jeg ikke da fått en dag mindre på ferie utenlands?

 

Om jeg skal besøke familien på andre siden av landet så tar jeg buss fredag kveld. Så kan jeg bruke lørdagen sammen med min familie. Også reiser jeg med buss hjem igjen på søndagen.

 

Søndagen har stor pågang av passasjerer. Om folk skulle rette seg etter din hviledag så måtte man vente med å besøke andre mennesker til man tok ut ferie. Skal man måtte ta ut ferie fra jobben for å besøke familie og venner?

 

Hvorfor planlagte dere ikke familieaktivitetene på søndagen, den store familiedagen? På mandager må jo folk jobbe, og da er familieaktiviteter umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å ikke ha åpent på søndag, hvis det faktisk er lov, er mest sannsynlig døra på kroken for små bedrifter fordi de vil miste cirka halvparten av lørdagens omsetning. Om de ikke har åpent om natta vil ikke ha så mye å si, for da sover de fleste uansett. Kundestrømmen sen kveld og natt er mye mindre enn den vil være dagtid på søndag.

Hmm, merkelig. Et av de store argumentene som går igjen er at "ingen har behov eller har lyst til å handle på søndager"? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, merkelig. Et av de store argumentene som går igjen er at "ingen har behov eller har lyst til å handle på søndager"? ;)

Jeg tror ikke noen har behov for det, men det er sikkert mange som kommer til å gjøre det likevel når butikkene nå en gang er åpne. Behov og lyst er to helt forskjellige ting, og er det noe folk er flinke til, så er det å utsette ting til dagen etter så lenge det er mulighet for det... selv om de strengt tatt ikke trenger det.

 

Jeg har ikke sagt noe annet, så det er ikke nødvendig å bruke det som motargument mot meg :)

Lenke til kommentar

Må være mange oppløste familier i andre land hvor søndagsåpent er en realitet. Tenk på de stakkarne som ikke får tid med familien sin på en søndag. Stakkars folk :cry:

Familiene blir ikke oppløste, men det er fakta at man får færre muligheter til å samle venner eller familie om en stor andel av de er ansatt i et yrke hvor søndagsjobbing er en realitet. Totalt sett mindre trivsel.

 

Å overdrive på den måten ødelegger bare ditt argument, og du blir ikke tatt seriøst.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...