Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

La oss si du er ansatt som søndagsjobber og har fri en onsdag. Hva gjør du en onsdag i oktober med drittvær? Det samme som du ville gjort på en tilsvarende søndag?

 

Så langt likt, men legg merke til at du har mye bedre mulighet til å gjøre noe sammen med andre på den søndagen enn på onsdagen fordi folk flest har fri på søndag. Synkroniserte fridager er viktig. Ikke om den heter onsdag eller søndag, men at man stort sett har fri samme dag. Søndagen er godt innarbeidet som fridag så jeg synes vi bør holde på den av gammel vane fremfor å velge en annen dag å synkronisere fri på. Søndagen er også vanlig fridag i store deler av resten av verden så det er greit å holde det synkront med de også.

 

Det er akkurat samme greie med fellesferie. Det er noen uker man forsøker å synkronisere feriene til folk for at folk skal kunne tilbringe de mest mulig sammen. Av og til er jobbhensyn så viktige at man må fravike normalen. Det er greit så lenge jobbhensynene er viktige. Hensynet til de som ikke vil eller ikke klarer å planlegge matinnkjøp mer enn ett døgn frem i tid én gang i uka mener jeg ikke er viktig nok.

 

Nei, jeg vil ikke se bort fra unger bare fordi ikke alle har unger. Mange av de som hypotetisk kan velge frivillig å jobbe i matbutikk på søndager, hvis det blir lov, har unger eller kommer til å få unger mens de er ansatt i den stillingen. Det vil også bli vanskeligere å få jobber og vakter som er synkrone med skoler og barnehager fordi en prosentvis mindre del av åpningstidene. Mange ansatte vil komme i en kjip klemme mellom å finne seg jobb et annet sted, flytte eller la det gå ut over barna.

 

I tillegg har vi mange kunder som ikke tenker over at søndagshandlingen deres går ut over deres tid med ungene eller muligheten til å finne på aktiviteter med venner, familie, naboer og bekjente.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si du er ansatt som søndagsjobber og har fri en onsdag. Hva gjør du en onsdag i oktober med drittvær? Det samme som du ville gjort på en tilsvarende søndag?

 

Nei, det er ikke riktig. På en søndag med drittvær hvor alt er stengt vil jeg sitte inne og spille kort.

 

På en onsdag med drittvær vil jeg handle i butikken, jeg vil kjøpe klær og andre ting som jeg kunne potensielt trenge. På søndagen vil jeg bli tvunget til å være uproduktiv, mens på onsdagen kan jeg være produktiv sånn at jeg har fri til å gjøre noe annet neste lørdag.

 

Om butikkene er åpne på både lørdag og søndag. Så kan man dra på tur den dagen det er godt vær og handle den dagen det er drittvær.

 

 

Så langt likt, men legg merke til at du har mye bedre mulighet til å gjøre noe sammen med andre på den søndagen enn på onsdagen fordi folk flest har fri på søndag. Synkroniserte fridager er viktig. Ikke om den heter onsdag eller søndag, men at man stort sett har fri samme dag.

 

Det er egentlig ikke noe problem. De fleste har mer enn nok av ting de kan gjøre om ettermiddagen (handle, hårklipp, massasje, svømme, trene). Og om kvelden kan man invitere noen over til middag. Høres ut som en fin dag for meg. Langt finere enn dagen med monopol fordi det er ingen ting å gjøre fordi alt er stengt.

 

 

Det er akkurat samme greie med fellesferie. Det er noen uker man forsøker å synkronisere feriene til folk for at folk skal kunne tilbringe de mest mulig sammen. Av og til er jobbhensyn så viktige at man må fravike normalen. Det er greit så lenge jobbhensynene er viktige. Hensynet til de som ikke vil eller ikke klarer å planlegge matinnkjøp mer enn ett døgn frem i tid én gang i uka mener jeg ikke er viktig nok.

 

Men nå er ikke butikkene stengt i ferien, er de vel? Hvordan hadde fellesferien vært, om alle butikker i hele verden var stengt. Hvordan hadde det vært å dra til Hellas om alle butikkene og hotellene er stengt. Det hadde ikke vært spesielt gøy, hadde det vel? For at fridagene i feriene skal være bra så har vi et behov for at noen andre arbeider.

 

Om vi skulle følge din forbudspolitikk så bør vi ikke bare ha fellesferie, men vi bør forby alle butikker å holde åpent i fellesferien.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om vi skulle følge din forbudspolitikk så bør vi ikke bare ha fellesferie, men vi bør forby alle butikker å holde åpent i fellesferien.

Tull og vas. Her kommer vi igjen inn på viktigheten av ulike jobber i ferier og fridager og fornuftig balanse mellom ulike interesser. Norsk lov gjelder forøvrig ikke i Hellas. Det er de unødvendige søndagsjobbene jeg vil til livs og hensynet til folk som ikke vil planlegge mer enn ett døgn frem i tid, en eneste gang i uka, er etter min mening ikke viktig nok.

 

Staten bør gjennom lovverket legge til rette for at folk flest får både synkrone fridager og ferieuker. Noen jobber er veldig viktige å ha 24/7 så det vil alltids være ulikhet for loven, det er dumt, men nødvendig for å kunne ivareta flere hensyn på en gang. Prinsipprytteri vil bare ivareta ett hensyn av gangen og være hensynsløst mot alt annet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med alle de stakkarene som aldri får noe tid til venner og familie fordi de blir tvunget til å jobbe i juli? Vi burde rett og slett ha en lov som sier at det er forbudt å ha åpent i Juli. Bensinstasjoner og "Bunnpris" får holde. Ingen er vel igjen i Norge uansett, men nede i syden eller i bedre strøk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er akkurat samme greie med fellesferie. Det er noen uker man forsøker å synkronisere feriene til folk for at folk skal kunne tilbringe de mest mulig sammen.

Tja, det stemmer kanskje, men forskjellen er vel at dette gjøres frivillig, og ikke som ett forbud mot å jobbe de tre siste ukene i Juli?

 

Kanskje man burde innføre et slikt forbud mot å arbeide i denne perioden, ettersom det vitterlig vil ha akkurat de samme fordelene som forbudet mot å jobbe på søndag. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er akkurat samme greie med fellesferie. Det er noen uker man forsøker å synkronisere feriene til folk for at folk skal kunne tilbringe de mest mulig sammen. Av og til er jobbhensyn så viktige at man må fravike normalen. Det er greit så lenge jobbhensynene er viktige. Hensynet til de som ikke vil eller ikke klarer å planlegge matinnkjøp mer enn ett døgn frem i tid én gang i uka mener jeg ikke er viktig nok.

 

 

Synes ferier er annerledes personlig, jeg unngår sålangt det er mulig å ha fri i fellesferien, nettopp for å holde meg unna andre :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det stemmer kanskje, men forskjellen er vel at dette gjøres frivillig, og ikke som ett forbud mot å jobbe de tre siste ukene i Juli?

Hva med alle de stakkarene som aldri får noe tid til venner og familie fordi de blir tvunget til å jobbe i juli? Vi burde rett og slett ha en lov som sier at det er forbudt å ha åpent i Juli. Bensinstasjoner og "Bunnpris" får holde. Ingen er vel igjen i Norge uansett, men nede i syden eller i bedre strøk?

Hva er vitsen med å diskutere med dere når dere bare klarer å se to ekstreme, latterlig urealistiske, ytterligheter?

 

Hvis dere ikke klarer å diskutere hva som er en fornuftig balanse mellom ulike interesser og hensyn, kan dere ikke finne på noe mer fornuftig enn å trolle denne tråden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å diskutere med dere når dere bare klarer å se to ekstreme, latterlig urealistiske, ytterligheter?

 

Hvis dere ikke klarer å diskutere hva som er en fornuftig balanse mellom ulike interesser og hensyn, kan dere ikke finne på noe mer fornuftig enn å trolle denne tråden?

Det du kaller "trolling" er logiske skritt i den forbudspolitikken du fremmer. Hva er forskjellen med å forby Juli kontra å forby Søndag? Problemet er at idag så tas ikke ulike interesser og hensyn til følge fordi man har et forbud og begraver meninger som ikke passer inn i det man har diktert skal være riktig.

Lenke til kommentar

Dette har jeg svart på tidligere i tråden:

Men det er jo hyggelig for deg dersom arbeidsmiljøloven gjelder for deg. Det er såvisst ingen grense for hva andre kan og må jobbe. Jeg har hørt med selvstendig næringsdrivende som sier rett ut at det ikke er grenser for hvor mye de kan jobbe. Og selv som ansatt i firma så er det fort gjort å jobbe lange netter flere uker i strekk.

 

Alt det du sier er veldig hyggelig for A4 folk, folk som deg. Folk med unger, folk med utdanning, folk som er så heldige at jobben er i samsvar med arbeidsmiljøloven. Men dette er en helt annen realitet enn de som jobber natt og dag for å betale lån og holde sin privatøkonomi igang. Du er ikke dem, og de er såvisst ikke deg.

 

Jeg ser for eksempel ikke noen årsak til å ha åpent på lørdag. Har ikke lørdag tradisjonelt vært en fridag? Politiet har ikke åpent da. Banken har ikke åpent da. Håndverkere har som regel fri da.

 

Skal vi forby butikker på lørdag? Ja det burde vi. Når det er forbudt på søndag så la det være forbudt på lørdag. Er ikke det en fornuftig balanse?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å diskutere med dere når dere bare klarer å se to ekstreme, latterlig urealistiske, ytterligheter?

"Vitsen" med å diskutere med andre kommer an på den som diskuterer, men jeg har inntrykket at det generelt er to forskjellige formål som er gjengangere innen motivasjonen til å diskutere med andre:

 

1. Få bekreftet at andre er enige med en selv, og dermed oppnå følelsen av at ens meninger er sanne. Dette oppnås best og raskest ved å begrense ens diskusjonspartnere til andre som allerede er enige i ens synspunkter.

 

2. Sette sine egne meninger på prøve for å se om det man tror faktisk stemmer overens med virkeligheten, det vil si finne sannheten for sannhetens egen del. Dette krever som oftest å diskutere med andre som har helt andre, eller motsatte meninger enn en selv for å prøve å finne ut hvor svakhetene i ens egne argumenter befinner seg, samt prøve å forstå argumentene til motpart for å kunne påpeke svakheter ved disse.

 

Disse to gruppene med formål med diskusjoner er vanskelig å forene.

 

Hvis dere ikke klarer å diskutere hva som er en fornuftig balanse mellom ulike interesser og hensyn, kan dere ikke finne på noe mer fornuftig enn å trolle denne tråden?

Om vi ikke er enige med hva du anser som fornuftig, så ...

 

Ser ut som du tilhører gruppe 1 over.

Lenke til kommentar

Det du kaller "trolling" er logiske skritt i den forbudspolitikken du fremmer.

Nei, det er ekstremt ytterliggående prinsipprytteri i den ene eller andre retningen for å konstruere stråmannpoenger. Det har ingenting å gjøre med fornuftig balansering av hensyn.

 

Men det er jo hyggelig for deg dersom arbeidsmiljøloven gjelder for deg. Det er såvisst ingen grense for hva andre kan og må jobbe. Jeg har hørt med selvstendig næringsdrivende som sier rett ut at det ikke er grenser for hvor mye de kan jobbe. Og selv som ansatt i firma så er det fort gjort å jobbe lange netter flere uker i strekk.

 

Alt det du sier er veldig hyggelig for A4 folk, folk som deg. Folk med unger, folk med utdanning, folk som er så heldige at jobben er i samsvar med arbeidsmiljøloven. Men dette er en helt annen realitet enn de som jobber natt og dag for å betale lån og holde sin privatøkonomi igang. Du er ikke dem, og de er såvisst ikke deg.

Hvis du vet om ulovlig jobbing så bør du melde det til arbeidstilsynet. Lovbrudd bør og skal bekjempes.

 

Jeg ser for eksempel ikke noen årsak til å ha åpent på lørdag. Har ikke lørdag tradisjonelt vært en fridag? Politiet har ikke åpent da. Banken har ikke åpent da. Håndverkere har som regel fri da.

 

Skal vi forby butikker på lørdag? Ja det burde vi. Når det er forbudt på søndag så la det være forbudt på lørdag. Er ikke det en fornuftig balanse?

Joda, her er du inne på noe. Det er ikke ekstremt eller latterlig, men lengre enn jeg vil gå. Helt greit å være uenig om balansepunktet her. :)

 

Skatteflyktning: Jeg tilhører definitivt gruppe 2. Jeg har fått flere kloke innspill både for og mot i debatten, men ekstreme ytterligheter som i praksis er stråmenn og latterliggjøring er ikke det jeg vil kalle kloke innspill. Det er en fordumming og avsporing. Eller trolling om du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler rett og slett om verdisyn. Noen liker å bestemme hva andre skal få lov til, andre ser mindre behov for det. Selv mener jeg det skal svært gode grunner til for at jeg skal få lov til å bestemme hva Simen1 skal få lov til å gjøre og ikke, mens han mener det skal svært gode grunner til for at jeg skal få lov til å gjøre ting han ikke liker. Vi kommer nok aldri til å bli enige.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kilde? (Ettersom den påståtte kilden sier det motsatte)

 

 

Grunnen er vel heller den enorme etterspørselen de har. Dog kan jeg ikke se at store kleskjeder vil utkonkurere spesialbutikker innen hifi om det blir søndagsåpent, men du har kanskje en forklaring på fenomenet?

 

PS. Jeg lurer på om dette med søndagsåpent også vil tillates for nettbutikker, ettersom disse tildels er en viktigere konkurrent for spesialistbutikkene enn de store kleskjedene?

 

PS2: Du skulle ikke tilfeldigvis jobbe på en av disse spesialistsjappene?

Klesbutikker var en avsporing, et svar på en annen påstand.

 

PS: Vil ikke ha så mye å si da det ikke er postkjøring på søndager (i hvert fall ikke enda). Så om de pakker på en søndag eller mandag har ikke noe å si for leveringstid.

 

PS2: Ikke nå lenger, men jeg gjorde det for noen år siden. Så personlig bryr jeg meg ikke så mye da min hverdag ikke forandres så mye.

Lenke til kommentar

Hvis du vet om ulovlig jobbing så bør du melde det til arbeidstilsynet. Lovbrudd bør og skal bekjempes.

Kult. Jeg vil heller det enn å ha en inntekt. Resultatet er at leie ikke blir betalt, strømregning ikke blir betalt, at jeg ikke får penger til å leve med et minimum av standard.

Joda, her er du inne på noe. Det er ikke ekstremt eller latterlig, men lengre enn jeg vil gå. Helt greit å være uenig om balansepunktet her. :)

Jeg kan se for meg en løsning der butikker har åpent ikke bare lørdag, men også fredag. Jeg handler all maten min på mandag så utover det kan det godt være stengt. Det kan muligens være en fornuftig balanse å holde stengt på fredager også? Skal man ha mat kan man handle fra mandag til torsdag mener jeg.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

2.5% er nok i øvre sjikt av realiteten, men likevel. Si en gjennomsnittsperson bruker 1500kr/mnd på dagligvarehandel. 2.5% av dette er 37,50. Med andre ord snakker vi om 450 kroner ekstra i matbudsjett over et helt år, noe jeg er villig til å betale for en ekstra da i uken med mulighet til å handle varer i butikk

Enkelte her inne har satt seg fast i "dagligvarehandel", men dette gjelder ikke bare matvarer.

 

Tenk heller på at alt du kjøper, både matvarer og andre ting, blir 2,5% dyrere fordi det blir søndagsåpent også i andre bransjer enn dagligvarehandelen. Da blir regnestykket et annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...