Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Jeg trekker den konklusjonen at flertallet i denne diskusjonen ikke har startet sin yrkeskarriere, og/eller antar at de ikke, hverken direkte eller indirekte, vil bli berørt av en slik lovendring.

 

Til syvende og sist må man spørre seg om man ikke lenger ønsker helg. Det handler om å tenke litt mer langsiktig, ironisk nok.

 

Og der har vi dessverre internett som forum inside of a nutshell. Befolket som et ørretvann med småfisk under minstemål.

Endret av Geir44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trekker den konklusjonen at flertallet i denne diskusjonen ikke har startet sin yrkeskarriere, og/eller antar at de ikke, hverken direkte eller indirekte, vil bli berørt av en slik lovendring.

 

Til syvende og sist må man spørre seg om man ikke lenger ønsker helg. Det handler om å tenke litt mer langsiktig, ironisk nok.

 

Personlig har jeg vært i arbeidslivet i 20 år.

Hatt jobber der jeg selv har jobbet både lørdag og søndag. Det var aldri noe ramaskrik om at arbeidsgruppen jeg tilhører ikke skulle kunne jobbe på søndag.

Lenke til kommentar

Jeg trekker den konklusjonen at flertallet i denne diskusjonen ikke har startet sin yrkeskarriere, og/eller antar at de ikke, hverken direkte eller indirekte, vil bli berørt av en slik lovendring.

 

Til syvende og sist må man spørre seg om man ikke lenger ønsker helg. Det handler om å tenke litt mer langsiktig, ironisk nok.

 

 

 

Og der har vi dessverre internett som forum inside of a nutshell. Befolket som et ørretvann med småfisk under minstemål.

Fine illustrasjoner på klassisk internett argumentasjon/hersketeknikk: Når ens egne argumenter svikter forsøker man å vri det over til å dreie seg om person istedet for sak. "Det må nok være noe feil med den andre parten siden han/hun ikke er enig med meg, for jeg har jo helt klart alltid rett".

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Hvis brødet får synlig mugg søndags morgen så burde det vært kastet mange dager tidligere. Klart, det er ikke ulovlig å være suppegjøk på kjøkkenet, men det er heller ikke statens oppgave å være "mor" for dem på kjøkkenet. Matvarelogistikken i folks private kjøleskap og brødbokser bør forbli folks private æren, ikke noe staten bør blande seg borti med tilrettelegging for suppegjøker og vimsekopper.

 

Jeg kom forøvrig på et nytt argument for søndagsstengt: Med tanke på drivstoff, miljø og tidsbruk bør folk i større grad handle varene sine færre ganger i uka. Altså mindre jojo-kjøring mellom hjem og butikker for å handle bare småting. Søndagsåpent vil trekke dette i feil retning. Som tidligere nevnt kan jeg godt tenke meg en moderat innskrenking fra dagens åpningstider, men du trenger ikke latterliggjøre det med ekstreme eksempler som bare 3-4 dager åpent i uka. Det er ikke dit jeg vil. For meg holder det fint med en reduksjon til 74 timer åpent i uka fordelt på 6 dager.

Det finnes hvertfall nok av matvarer som fint kan være tilsynelatende spisbare en dag, og smått bedervet dagen etterpå. Brød var kun et eksempel. Hvis matvarelogistikken i folks kjøleskap skal være ens private ærend bør en da kunne kjøpe matvarer når en selv ønsker, da det ikke er noe "staten bør blande seg borti".

 

Det latterlige her er at du latterliggjør argumentet mitt med færre dager åpent. Det er et legitimt argument jeg har til gode å se gode argumenter mot, hvis vi aksepterer at det skader forbrukerne å ha åpent syv kontra seks dager i uken. Drivstoffargumentet ditt er kanskje det beste, men da MÅ en ned under seks dager for at det skal ha god effekt. Man sparer akkurat like mye på å gå ned fra 6 til 5 dager som man "taper" på å gå fra 6 til 7 dager åpent. Er dette et stort miljøproblem den ene veien er det en stor miljøgevinst den andre. Dette er det umulig å ro seg bort fra.

 

Hvis åpningstidene skal innskrenkes får man kutte timer på morgenen. Jeg vil ha åpent på kvelden, da jeg (og andre) er b-mennesker og ønsker å handle deretter. La heller butikkene åpne ca 11 og stenge 23 hvis det skal skrenkes inn. Da rekker man å kjøpe lunsj og kvelds der og da. Kan man egentlig bli enige om når man skal ha åpent? Jeg tviler. A-mennesker vil grynte over det jeg foreslår her.

 

Sånn jeg regner estimater er ikke 2,5% er i øvre sjikt, men omtrent midt i sjiktet. Hvis du lurer på hvordan jeg kom frem til akkurat det tallet så kan jeg forkare:

1. Samme omsetning som før

2. 6% økning i antall åpningstimer per uke

3. Lønnsutgifter = 1/2 av butikkens driftskostnader og søndagsbemanning = 2/3 av det den er i gjennomsnitt ellers i uka. Faktor 1, 2 og 3 gir til sammen 2% prisøkning. Samtidig vet vi at høyere priser gir en økt dendens til å velge rimeligere varer fremfor dyre, samt en liten økning i handelslekkasjen. Til sammen regner jeg disse for å gi ca 1% i omsetningssvikt og dermed 0,5% prisøkning som følge av at de faste kostnadene må dekkes inn av en lavere omsetning. Altså 2.0% + 0,5% = 2,5% totalt prisøkning. Forklar gjerne bakgrunnen for ditt lavere estimat.

 

1500 kr/mnd for en gjennomsnittsperson betyr at dagligvarehandelen omsetter for: 5 millioner innbyggere * 1500 kr/mnd * 12 mnd/år = 90 milliarder. Tallet ditt er for lavt. Dagligvarebransjen omsetter for 140 milliarder i året. Altså rundt 2300 kr/mnd for en gjennomsnittsperson.

 

1 er feil, omsetning øker pga tilgang på kunder fra bensinstasjoner, brustadbuer og annet på søndag.

 

2 Økningen kan bli hva som helst, i praksis oppad begrenset til 16,67% økning over det gamle. Si man har åpent 8 timer på en søndag, og 16 timer ellers, dvs 7-23. Da får du 8,33% økning (104 vs 96 timer pr uke). Du mente sikkert 16%, men i realiteten ser vi nok kortere åpningstider på søndag enn lørdag - så 10-12% økning i åpningstidene er fornuftig å forvente.

 

3 er vanskelig å si, skal man konkludere her må man ha håndfaste data i bunn å gå etter. Det du dog glemmer et at mindre omsetning på hverdagene vil bety at noen arbeidstimer vil forsvinne fra de øvrige ukedagene, og bli puttet i søndagsvakter. Her er nettotapet ift lønn kun det man får ekstra, altså ikke hele lønningen. Legger du sammen dette og omsetningsøkningen fra min kommentar til det første punktet kommer du ut med at ditt estimat er i øvre sjikt.

 

Du skal få for det siste du skriver, da jeg utelukkende tenkte på mat, og ikke alt annet, og i tillegg nok hadde et noe gammelt estimat i hodet.

 

 

Så da er vi altså enig om at søndagsåpent ikke er nødvendig.

 

Absolutt ikke, da jeg konkluderer ift tankegangen jeg ikke er enig i - altså hva som er den logiske konsekvensen av den for å vise at det ene medfører noe annet, som man tydeligvis ikke er villige til å være med på. Det er INGEN av dere tilhengere av søndagsstengt som vil ha "de mange økte fordelene" ved å stenge butikkene flere dager i uken, og når selv å stenge en eller to dager til er uaktuelt er det ingen grunn til å ha søndagsstengt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med alle de stakkarene som aldri får noe tid til venner og familie fordi de blir tvunget til å jobbe i juli? Vi burde rett og slett ha en lov som sier at det er forbudt å ha åpent i Juli. Bensinstasjoner og "Bunnpris" får holde. Ingen er vel igjen i Norge uansett, men nede i syden eller i bedre strøk?

 

Disse går innunder det SImen1 vil (eller bør!) kalle unødvendige stillinger, så brustadbuene og kiosker og annet må selvsagt stenge på søndag. Mat kjøper man de øvrige dagene. Restauranter er vel heller ikke ESENSIELLE for et samfunn? Forøvrig: stengte bensinstasjoner gjør ikke at man ikke kan handle drivstoff, men man kan vel ikke kjøpe spylevæske og motorolje. Det er dog noe man må ta høyde for på lørdagen senest.

 

Julistengt er sikkert ikke så dumt, heller - enhver student som jobber i juli vil jo egentlig ta av sin fellestid med familien, noe som er ille. Unntaket må være at utenaldnske arbeidere kan leies inn for å holde butikkene åpne, da de nok ikke har fellesferie i juli der de kommer fra.

Lenke til kommentar
Idag om man blir syk på en sen lørdagskveld så må man vente til mandag for å få tak i medisiner. Apotek er stengt fra 6 lørdag til 8 mandag. Dette er jo helt idiotisk spør du meg. Et land som Tyrkia har døgnåpne apotek 24/7. Måten de løser det på er at apotekene rullerer på når de skal holde døgnåpne, slik at det hele tiden bare er 1 apotek som holder åpent på nattestid i det enkelte område.

 

Nå tror jeg ikke vi ser noe slikt med det første, men det hadde jo vært veldig greit med apotektjenester på søndager...

 

Her er apoteket oppe på Søndager, og jeg har virkelig medfølelse med de ansatte der...

Lenke til kommentar

 

Her er apoteket oppe på Søndager, og jeg har virkelig medfølelse med de ansatte der...

 

Har du også medfølelse for bensinstasjonansatte, restaurantansatte, søndags-butikkansatte, helsepersonell, politi, brannvesen, vektere, busssjåfører, taxisjåfører, NSB-ansatte, kinoansatte, flyvertinner, piloter, museumsansatte og mange andre yrker som også jobber på søndager? Hvorfor har du medfølelse for søndags-arbeidere? Tror du de som jobber på søndag ønsker din sympati?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Har du også medfølelse for bensinstasjonansatte, restaurantansatte, søndags-butikkansatte, helsepersonell, politi, brannvesen, vektere, busssjåfører, taxisjåfører, NSB-ansatte, kinoansatte, flyvertinner, piloter, museumsansatte og mange andre yrker som også jobber på søndager? Hvorfor har du medfølelse for søndags-arbeidere? Tror du de som jobber på søndag ønsker din sympati?

 

Man kan forøvrig konstatere at av de 14 du nevner spesifikt så er det kun helsepersonell, politi, brannvesen og vektere som er svært viktige å ha på jobb på søndag, så butikkstengt på søndag burde egentlig medføre at de ti andre gruppene skal ha fri også. Dersom en er konsekvent ift behov og frihet, that is.

Lenke til kommentar

Du mener altså at sjofører og piloter av buss, fly og tog ikke er viktig på søndager? Det er alltid store oppslag hver gang hovedpulsårene i infrastrukturen stopper opp. Det blir ikke noe nyhetssak om en lensmann i distriktet er syk en søndag (om det skulle vært planlagt at noen skulle vært på jobb den dagen).

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du mener altså at sjofører og piloter av buss, fly og tog ikke er viktig på søndager? Det er alltid store oppslag hver gang hovedpulsårene i infrastrukturen stopper opp. Det blir ikke noe nyhetssak om en lensmann i distriktet er syk en søndag (om det skulle vært planlagt at noen skulle vært på jobb den dagen).

 

Hvorfor folk må fly på søndager skjønner ikke jeg. Man kan da fly de øvrige seks dagene i uken. Søndagen skal jo være en hvile/familiedag, så at man trenger et omfattende busstilbud synes unødvendig.

 

(jeg håper du ser i hvilken sammenheng jeg skriver dette :) )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du mener altså at sjofører og piloter av buss, fly og tog ikke er viktig på søndager? Det er alltid store oppslag hver gang hovedpulsårene i infrastrukturen stopper opp. Det blir ikke noe nyhetssak om en lensmann i distriktet er syk en søndag (om det skulle vært planlagt at noen skulle vært på jobb den dagen).

 

Man kan jo planlegge sine reiser de øvrige 6 dagene. Samme argumentet noen bruker på shopping. Det er jo en hviledag, så folk kan holde seg hjemme. (les:ironisk)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor folk må fly på søndager skjønner ikke jeg. Man kan da fly de øvrige seks dagene i uken. Søndagen skal jo være en hvile/familiedag, så at man trenger et omfattende busstilbud synes unødvendig.

 

(jeg håper du ser i hvilken sammenheng jeg skriver dette :) )

 

En av grunnene til at jeg mener at de fleste yrkesgrupper bør ha fri på søndager, er for at man skal kunne ha en dag i uken hvor det er stor sjanse for at man kan tilbringe fridagen med andre som også har fri. Og ikke alle har bil, så nettopp kollektivtransporten er faktisk viktig også på søndager for å bringe folk sammen.

 

For min del kan gjerne kinoer, museum, restauranter og slikt også være stengt på søndager, men det er typiske aktiviteter som man liker å gjøre sammen med andre når man har fri. Og selv om disse yrkesgruppene jobber på søndager, så er problemet lite sammenlignet med om alt av servicenæringer plutselig skal ha åpent på søndager.

 

Av min omgangskrets er det vel 2 stykker som nå må jobbe en og annen søndag. Skal alle servicenæringer ha åpent er det snakk om 10-20 (avhengig av hvilke yrker som blir berørt), og det å planlegge aktiviteter sammen med noen venner da, å få det til å klaffe en dag i uken da mange kan, blir håpløst. Så en utviding av søndagstilbudet ødelegger mye av det sosiale. Mindre frihet, med andre ord ;)

Lenke til kommentar

Av min omgangskrets er det vel 2 stykker som nå må jobbe en og annen søndag. Skal alle servicenæringer ha åpent er det snakk om 10-20 (avhengig av hvilke yrker som blir berørt), og det å planlegge aktiviteter sammen med noen venner da, å få det til å klaffe en dag i uken da mange kan, blir håpløst. Så en utviding av søndagstilbudet ødelegger mye av det sosiale. Mindre frihet, med andre ord ;)

Enda en som har misforståttt: Dette er ikke noe påbud om at alle skal ha åpent. Det er fjerning av et gammelt forbud som tvinger mange bransjer til å holde stengt. Du mener altså at staten skal ha forbud og tvinge hele bransjer til å holde stengt bare fordi du synes det kjekt å kunne treffe noen kompiser av og til på en søndag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en som har misforståttt: Dette er ikke noe påbud om at alle skal ha åpent. Det er fjerning av et gammelt forbud som tvinger mange bransjer til å holde stengt. Du mener altså at staten skal ha forbud og tvinge hele bransjer til å holde stengt bare fordi du synes det kjekt å kunne treffe noen kompiser av og til på en søndag?

 

Hvor i innlegget gir han inntrykk av at han tror det er ett påbud?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enda en som har misforståttt: Dette er ikke noe påbud om at alle skal ha åpent. Det er fjerning av et gammelt forbud som tvinger mange bransjer til å holde stengt. Du mener altså at staten skal ha forbud og tvinge hele bransjer til å holde stengt bare fordi du synes det kjekt å kunne treffe noen kompiser av og til på en søndag?

Fjerning av forbud i dette tilfellet, er det samme som et påbud da ingen har råd til å risikere at stamkunder forsvinner til andre forhandlere fordi de ikke har åpent på søndager. Omtrent halvparten av lørdagsomsetningen vil også forskyves til søndag, og de færreste butikker har råd til å miste det.

Ellers er det ikke bare fordi jeg synes det er kjekt å treffe kompiser på søndager. Les noen av mine tidligere innlegg i denne tråden, så finner du ganske mange grunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjerning av forbud i dette tilfellet, er det samme som et påbud da ingen har råd til å risikere at stamkunder forsvinner til andre forhandlere fordi de ikke har åpent på søndager. Omtrent halvparten av lørdagsomsetningen vil også forskyves til søndag, og de færreste butikker har råd til å miste det.

Ellers er det ikke bare fordi jeg synes det er kjekt å treffe kompiser på søndager. Les noen av mine tidligere innlegg i denne tråden, så finner du ganske mange grunner.

Nei, uansett hvor mye man forsøker å skremme med at "det er et påbud" så er det ikke noe påbud. Finnes nok av institusjoner, bedrifter butikker som pr. idag har lov men som ikke benytter seg av det.

Lenke til kommentar

For min del kan gjerne kinoer, museum, restauranter og slikt også være stengt på søndager, men det er typiske aktiviteter som man liker å gjøre sammen med andre når man har fri.

Jeg må si meg uenig der fordi disse yrkene er spesifikt rettet mot dyrking av populære fritidstilbud på søndager. (Og som du sier langt færre i antall berørte)

 

Enda en som har misforståttt: Dette er ikke noe påbud om at alle skal ha åpent. Det er fjerning av et gammelt forbud som tvinger mange bransjer til å holde stengt.

Enda en som ikke har forstått de praktiske konsekvensene av å fjerne forbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig der fordi disse yrkene er spesifikt rettet mot dyrking av populære fritidstilbud på søndager. (Og som du sier langt færre i antall berørte)

 

Enda en som ikke har forstått de praktiske konsekvensene av å fjerne forbudet.

Hvorfor har ikke alle som faktisk har lov idag til å ha åpent 24/7 åpent 24/7 egentlig? Samme skremselspropaganda og svartmaling så man da forbudet mot butikkenernes åpningstider sist ble myket opp. Og jommen klarte ikke både butikkene, de ansatte og resten av samfunnet seg bra i høyeste grad. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...