Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Valves nye spillmaskiner


Anbefalte innlegg

Har vi hørt fra noen utviklerstudioer som har sagt at de nå vil begynne å utvikle for Linux? Linux og spillmaskin er to forholdsvis motstridende begreper. Steam for Mac har vært ute i 3 år, men andelen Steam-spill som kjører på Mac er fortsatt ganske liten sammenlignet med Windows. Hvor lang tid vil det gå før denne løsningen har en spillportefølje som består av mer enn Valve sine egne greier?

 

Vel, for det første er det allerede en del spill tilgjengelig på Steam for Linux. I ren mengde er det allerede større enn launch titler for både PS4 og xBone.

 

For det andre gir SteamOS plattformen både et stabilt mål å utvikle til, og incentive (Er en konsoll / et system med en del buzz rundt, og med Valve i ryggen - noe som kan telle for ganske mye). Valve har allerede uttalt at det vil komme AAA titler til SteamOS, og at mer detaljer om hvilke titler vil bli utgitt senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan skal dette konkurrere mot PS4 og andre konsoller når det gjelder pris? Får ikke disse komponentene til 3000-3500 og det er vel spilling boksen er tenkt på i utgangspunktet? Fatter ikke helt greia her.

 

Dette er vel den/de øverste varientene, mens de skal og selvsagt ha billigere maskiner. Var det ikke "Good->Better->Best" de sa? Hvor da disse første prototyp her ligger under "Best".

Lenke til kommentar

 

Vel, for det første er det allerede en del spill tilgjengelig på Steam for Linux. I ren mengde er det allerede større enn launch titler for både PS4 og xBone.

 

For det andre gir SteamOS plattformen både et stabilt mål å utvikle til, og incentive (Er en konsoll / et system med en del buzz rundt, og med Valve i ryggen - noe som kan telle for ganske mye). Valve har allerede uttalt at det vil komme AAA titler til SteamOS, og at mer detaljer om hvilke titler vil bli utgitt senere.

 

Jo, jeg ser jo at det er litt, men det er for det meste småspill og indie-spill etter hva jeg kan se. Min spillinteresse er ikke så stor at jeg bruker masse penger og tid på å grave etter indie-gull.

 

Det er mulig at jeg ikke er en dedikert nok gamer, men jeg er i utgangspunktet en Mac-mann som har innsett at jeg må ha Windows på maskinen fordi en god del av de spillene jeg ønsker å spille (stort sett AAA-titler) rett og slett kun finnes på Windows (eller til PS/XBox).

 

Jeg håper inderlig at også de store vil se insentivet som denne løsningen representerer og fokusere mer på multiplattformutvikling også for AAA-titler. Jo fortere DirectX går av med døden, jo bedre er det.

 

Jeg er veldig positiv til hele opplegget, men tør foreløpig ikke gå all-in. :)

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Men OS'et kunne vel skaffes uansett og installeres på egenhånd? Hva er da fordelen med å kjøpe Valve's maskin kontra å lage den selv?

 

Det er ingen fordel bortsett fra muligens billigere pakkeløsninger av div retailers etter hvert. Det Valve prøve å gjøre er å få casuals og de som ikke har peiling på hardware til å kjøpe en SteamBox isteden for en console.

 

Hvordan skal dette konkurrere mot PS4 og andre konsoller når det gjelder pris? Får ikke disse komponentene til 3000-3500 og det er vel spilling boksen er tenkt på i utgangspunktet? Fatter ikke helt greia her.

 

Som du ser er det forskjellige tiers av hardware der f.eks GTX 660 koster 2k. Jeg tviler på at de vil matche PS4/Xbone pris men ligge i nærheten, kanskje 4-5k.

 

Hva skiller dette og en pc egentlig?

 

Dette er en PC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du svarer jo deg selv. Fordelen er at du slipper å montere maskinen og installere OS på egen hånd.

 

Samt at du får et unikt custom bygd kabinett. og sannsynligvis store rabatter i forhold til å kjøpe alle enkeltdelene selv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om andre har skrevet dette her enda, men disse maskinene kommer til å yte bedre uansett. Det var gjort noen veldig grundige tester hos valve; jeg husker dessverre bare resultatet. (Det var mer effektivt)

Du mener OpenGL-ytelsen?

Mener å huske at Valve brukte de kunnskapene de hadde lært seg ved optimalisering for Linux og at windows leverte bedre ytelse etterpå?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om andre har skrevet dette her enda, men disse maskinene kommer til å yte bedre uansett. Det var gjort noen veldig grundige tester hos valve; jeg husker dessverre bare resultatet. (Det var mer effektivt)

Men jeg vil tro jeg nyter godt av den samme ytelsesforskjellen om jeg installerer SteamOS på min egen pc? Slik jeg har forstått skal dette være fint mulig. Så da kan jeg ha ha både Windows og SteamOS på samme maskin, og nyte godt av bedre ytelse ved å fyre opp i SteamOS når jeg kun skal spille?

Lenke til kommentar

 

Jeg tror man kan se langt etter store rabatter.

 

AtW

 

Vet ikke om vi har samme definisjon på store rabatter når det gjelder maskinvare, men tror nok at man vil spare minst 10-15% i forhold til å skulle kjøpe komponentene enkeltvis. Det avhenger at man gir en realistisk prisverdi på kabinettet som ikke vil være tilgjengelig andre steder.

 

 

Tror jeg og. Komplett, Elkjøp, CDon, og så videre leverer jo allerede ferdige maskiner, og de er sjelden spesielt mye billigere enn om man hadde kjøpt delene enkeltvis.

 

Tror ikke Steammachines kan sammenlignes med disse. Valve har en langt større kundegruppe enn en norsk nettbutikk, og har langt større rom for å få rabatterte produkter fra hardware produsenter. Det er jo allerede annonsert at Steammachines blir Intel/Nvidia eksklusivt. De har nok allerede gode avtaler på plass her.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke Steammachines kan sammenlignes med disse. Valve har en langt større kundegruppe enn en norsk nettbutikk, og har langt større rom for å få rabatterte produkter fra hardware produsenter. Det er jo allerede annonsert at Steammachines blir Intel/Nvidia eksklusivt. De har nok allerede gode avtaler på plass her.

 

Skal Valve i det hele tatt produsere maskiner? Tidligere har det vært snakk om software og sertifisering a la Android og Windows, med tredjeparter som tar seg av maskinvare. Disse boksene som omtales i artikkelen blir sånn sett Valves svar på Nexus-modellene. Link meg om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar

Very nice!

Det var noe jeg hadde som et ønske for de etablerte konsollene. At man kunne ha en viss mulighet for å modde grafikkytelse med noe. Jeg skjønner at dette hadde vært litt for mye å forlange, men dette konseptet som Valve har på tegnebrettet og i prototype virker svært interessant.

Det er nå en gang slik at selve CPUen er relativt marginal i forhold til grafisk ytelse i de fleste spill, med unntak av Civilization og lignenede, så med en mulighet til å bytte ut grafikkort når dette passer, eller lommeboka tillater, er helt topp.

PS4 og Xbone er allerede "litt gamle", grafikkmessig, når de kommer ut. For all del så blir det sikkert bra med Xbox og PS4, men Valve-konseptet har jeg sansen for inntil det motsatte er bevist.

Dette blir konsoll med mer eller mindre turbo, etter som man prefererer selv!

Me like!

Lenke til kommentar

 

Skal Valve i det hele tatt produsere maskiner? Tidligere har det vært snakk om software og sertifisering a la Android og Windows, med tredjeparter som tar seg av maskinvare. Disse boksene som omtales i artikkelen blir sånn sett Valves svar på Nexus-modellene. Link meg om jeg tar feil her.

 

Nei, denne jobben vil de nok ikke ta selv. Men de som ender opp med å produsere maskinene for Valve vil jo måtte gjøre det på de premissene som har blitt satt av Valve. Og det er jo Valve som blir prisforhandler. Det samme kan man jo se Corsair gjør. De produserer jo ingen av sine strømforsyninger selv.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

 

Prototypene er visst 30x32x7,4 cm. Virker veldig kompakt for såpass kraftig HW.

Lengde og bredde er nok innafor for å få en stille maskin, har selv bygd en ganske stille og kraftig sak i en silverstone sugo sg05 eller hva den heter. Men høyden virker veldig lav. Ett normalt skjermkort er jo over 10 cm høyt. Har de skjermkortet i liggende stilling over hovedkortet da?

 

AtW

Gjetter at de bruker et raiser card for å kunne legge det ja.

Er heller ikke noen problemer for dem å få tilpasset skjermkort kjøleren til kabinettet.

Lenke til kommentar

 

Nei, denne jobben vil de nok ikke ta selv. Men de som ender opp med å produsere maskinene for Valve vil jo måtte gjøre det på de premissene som har blitt satt av Valve. Og det er jo Valve som blir prisforhandler. Det samme kan man jo se Corsair gjør. De produserer jo ingen av sine strømforsyninger selv.

 

Om scenariet du skisserer blir virkelighet må det jo medføre et dramatisk prisfall i hele hardware-markedet. Det blir jo ingen grunn til å velge andre maskiner enn Steam Machines, om de blir betraktelig billigere enn både løse deler og andre prefabrikata. Windows kan man uansett installere selv. Det gir heller ikke mening at ASUS, Acer, og så videre skal selge Steam Machines billigere enn de andre PCene de lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...