Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Valves nye spillmaskiner


Anbefalte innlegg

Prototypene er visst 30x32x7,4 cm. Virker veldig kompakt for såpass kraftig HW.

 

Kan tenkes at disse kan komme uten optisk drev, og dermed får litt mer rom å utnytte, men da vil de ikke kunne konkurrere med Xbox One og PS4 på blant annet blu-ray-støtte.

 

Hva skiller dette og en pc egentlig?

 

Alle konsoller er i utgangspunktet datamaskiner med egen arkitektur, et operativsystem tilpasset spill og låst bootloader.

 

Forskjellen her er at alt blir mye mer hybrid. Du kan kjøpe en PC og installere Steam-OS eller en Steam-klient, eller en Steam Box og installere et desktop-OS.

 

Steam OS blir nok neppe et vanlig desktop-OS, men mer likt hva vi ser på andre spillplattformer. Om du ønsker full desktop-funksjonalitet må du nok enten ha dual boot eller bruke en Steam-klient i desktop-OS-et.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det er ikke noe problem så lenge strømforsyningen er effektiv nok. De bruker 80 plus Gold.

 

 

 

Ja tror de bare har satt på et 90-graders PCI-E-adapter.

Også en mindre effektiv strømforskyning på 450 Watt leverer jo 450 watt. Men det blir såklart mer varmeutvikling om den er mindre effektiv.

 

AtW

Billigere strømforsyninger leverer ikke nøyaktig 450W, det er 450W fordelt ut over de forskjellige komponentene - Om du har en 100W CPU og et 300W skjermkort så vil ikke det nødvendigvis si at dét kommer til å gå.

 

De bedre strømforsyningene bruker ikke dette billigsystemet, den leverer 450W samme hvor mye hvilket komponent trekker.

Lenke til kommentar

Billigere strømforsyninger leverer ikke nøyaktig 450W, det er 450W fordelt ut over de forskjellige komponentene - Om du har en 100W CPU og et 300W skjermkort så vil ikke det nødvendigvis si at dét kommer til å gå.

 

De bedre strømforsyningene bruker ikke dette billigsystemet, den leverer 450W samme hvor mye hvilket komponent trekker.

 

 

De aller fleste PSUer leverer det de sier eller mere, unntatt det som er helt på bånn. Og om du tenker på å fordele det over flere rails, så er dette svært uvanlig, i alle segment.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nei, denne jobben vil de nok ikke ta selv. Men de som ender opp med å produsere maskinene for Valve vil jo måtte gjøre det på de premissene som har blitt satt av Valve. Og det er jo Valve som blir prisforhandler. Det samme kan man jo se Corsair gjør. De produserer jo ingen av sine strømforsyninger selv.

 

Om man ser bort fra prototyper skal ingen produsere for Valve. Valve vil ikke selge datamaskiner, det vil HP, ASUS, Komplett og andre som allerede selger datamaskiner i dag. Disse produsentene kan velge akkurat hvilken maskinvare de ønsker, noen vil være svake, andre kraftige, noen med Blu-Ray, andre uten optisk drev. Valve leverer klienter til Windows, OS X og Linux samt sitt eget Linux-baserte operativsystem som integrerer DE og Steam-klient i ett, på samme måte som det du opplever med en konsoll i dag.

Lenke til kommentar

 

Om man ser bort fra prototyper skal ingen produsere for Valve. Valve vil ikke selge datamaskiner, det vil HP, ASUS, Komplett og andre som allerede selger datamaskiner i dag. Disse produsentene kan velge akkurat hvilken maskinvare de ønsker, noen vil være svake, andre kraftige, noen med Blu-Ray, andre uten optisk drev. Valve leverer klienter til Windows, OS X og Linux samt sitt eget Linux-baserte operativsystem som integrerer DE og Steam-klient i ett, på samme måte som det du opplever med en konsoll i dag.

 

Har du kilde på det?

Lenke til kommentar

Konsollifisering av PC. Kommer med en joypad og skal brukes i sofaen. Så med dette prøver valve å nå ut til kundegruppen som i dag bruker konsoll. De som ikke kan/gidder/tar seg råd til å bygge og oppdatere en PC.

 

Så vil Valve så klart at store utviklere fokuserer på denne gruppen brukere. Men de har kjøpt en "konsoll" til stua, dere vet, litt som XBOX og PS. Hva skjer om et år eller to, når HW er utdatert? Hva skjer når et lass av PC-brukere ikke lenger vil oppdatere maskinene sine?

 

Skal dette bli enda en brems i utviklingen av PC-spill? Som om ikke konsoll holder tilbake nok som det er?

 

Har noen lest hva valve sier om MP spill, kan man spille windowsbaserte maskiner mot Steam OS maskiner? Skal man la spillere med tastetur og mus spille mot folk på joypad? Skal vi få, grøss, aim assist på PC-spill?

Lenke til kommentar

Konsollifisering av PC. Kommer med en joypad og skal brukes i sofaen. Så med dette prøver valve å nå ut til kundegruppen som i dag bruker konsoll. De som ikke kan/gidder/tar seg råd til å bygge og oppdatere en PC.

 

Så vil Valve så klart at store utviklere fokuserer på denne gruppen brukere. Men de har kjøpt en "konsoll" til stua, dere vet, litt som XBOX og PS. Hva skjer om et år eller to, når HW er utdatert? Hva skjer når et lass av PC-brukere ikke lenger vil oppdatere maskinene sine?

 

Skal dette bli enda en brems i utviklingen av PC-spill? Som om ikke konsoll holder tilbake nok som det er?

 

Har noen lest hva valve sier om MP spill, kan man spille windowsbaserte maskiner mot Steam OS maskiner? Skal man la spillere med tastetur og mus spille mot folk på joypad? Skal vi få, grøss, aim assist på PC-spill?

 

Om et år eller to er kjører fremdeles SteamBoxen spill på 60fps +- evt med litt senkede grafikkinnstillinger. Om 4 år vil nye spill da enten kreve oppgradering av HW(noe SteamBox vil ha støtte for) for å kunne spille på høy grafikk eller at man spiller på low-medium.

 

SteamBox er en PC og man vil kunne spille mot de som spiller på en Windows PC, OSX PC eller hvilken som helst GNU/Linux distro. Så lenge spillet er crossplatform(som f.eks nesten alle Valve spill er nå). Hvis Valve får med seg store spillutviklere over til GNU/Linux og SteamOS vil de også "safe" med å gi ut spillet på Windows i tillegg i lang tid fremover.

 

Jeg tviler på at PC og de som bruker controller vil få aim-assist og helt klart vil de bli gruset av folk som bruker mus/tastatur men det er deres valg for å spille i sofaen. Kanskje de som bruker controller vil bli matchmaket med andre sofagamers i eks CS:GO.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

 

Om et år eller to er kjører fremdeles SteamBoxen spill på 60fps +- evt med litt senkede grafikkinnstillinger. Om 4 år vil nye spill da enten kreve oppgradering av HW(noe SteamBox vil ha støtte for) for å kunne spille på høy grafikk eller at man spiller på low-medium.

 

SteamBox er en PC og man vil kunne spille mot de som spiller på en Windows PC, OSX PC eller hvilken som helst GNU/Linux distro. Så lenge spillet er crossplatform(som f.eks nesten alle Valve spill er nå). Hvis Valve får med seg store spillutviklere over til GNU/Linux og SteamOS vil de også "safe" med å gi ut spillet på Windows i tillegg i lang tid fremover.

 

Jeg tviler på at PC og de som bruker controller vil få aim-assist og helt klart vil de bli gruset av folk som bruker mus/tastatur men det er deres valg for å spille i sofaen. Kanskje de som bruker controller vil bli matchmaket med andre sofagamers i eks CS:GO.

Jeg vet at det er en vanlig PC om man ser på HW. Men jeg snakker om målgruppen for denne typen stuemaskiner. Hva om kundemassen blir tilsvarende konsollmarkedet. Hva om så mange brukere VELGER å IKKE oppgradere denne maskinen, før de kjøper en ny maskin. Hva om livsløpet forventes å være sammenlignbart med konsoll?

 

Dette er litt far streach. Men jeg prøver å forstå hvor det egentlig er Valve vil med denne satsingen.

 

Hvordan skal utviklere forholde seg til dette om kundemassen blir tilsvarende den man har på konsoll. Skal man si tough luck, men den ferdigbygde stueboksen du kjøpte for mange tusen kroner, den har en levetid på to år. Nå lager vi spill den sliter med å dra rundt.

 

Det er altså ikke et spørsmål om hva du og jeg kan, men hva kundemassen kan, og forventer.

Lenke til kommentar

For det første vil ikke en SteamBox være ubrukelig om 2-3 år. MB, CPU og med 16GB RAM i dag holder i mange år fremover. Eneste flaskehals er GPU og det vil være naturlig å oppgradere etter kanskje 4 år. De som ikke vil oppgradere får nøye seg med lavere grafikkinnstillinger/FPS.

 

Det Valve vil med denne satsningen er å komme seg bort fra lukkede systemer som console og Windows sitt DirectX monopol og manglende satsing på PC gaming av Microsoft. Det andre er å kapre nettopp console- og sofagamers. Fler brukere av SteamBox/OS = mer profit så klart.

 

For det andre er allerede console(PS3/Xbox 360 og nå next gen) main platform og spillutvikleres hovedfokus så hvis SteamBox blir hovedfokuset kan det ikke bli værre enn det er i dag.

 

 

 

Skal man si tough luck, men den ferdigbygde stueboksen du kjøpte for mange tusen kroner, den har en levetid på to år. Nå lager vi spill den sliter med å dra rundt.

Som sagt er det ikke værre enn å senke grafikkinnstillinger, dette gjøres allerede på consoles med alle spill. Enten FPS/FOV cap på 30/55 eller senkede detaljer. Bare søk rundt etter sammenligninger av crossplatformspill på de forskjellige platformene.

Lenke til kommentar

For det første vil ikke en SteamBox være ubrukelig om 2-3 år. MB, CPU og med 16GB RAM i dag holder i mange år fremover. Eneste flaskehals er GPU og det vil være naturlig å oppgradere etter kanskje 4 år. De som ikke vil oppgradere får nøye seg med lavere grafikkinnstillinger/FPS.

 

Det Valve vil med denne satsningen er å komme seg bort fra lukkede systemer som console og Windows sitt DirectX monopol og manglende satsing på PC gaming av Microsoft. Det andre er å kapre nettopp console- og sofagamers. Fler brukere av SteamBox/OS = mer profit så klart.

 

For det andre er allerede console(PS3/Xbox 360 og nå next gen) main platform og spillutvikleres hovedfokus så hvis SteamBox blir hovedfokuset kan det ikke bli værre enn det er i dag.

 

 

 

Som sagt er det ikke værre enn å senke grafikkinnstillinger, dette gjøres allerede på consoles med alle spill. Enten FPS/FOV cap på 30/55 eller senkede detaljer. Bare søk rundt etter sammenligninger av crossplatformspill på de forskjellige platformene.

Jeg skrev ikke ubrukelig, men hvis hovedbolkene av brukermassen ikke krever mer/er fornøyde så lenge spillene snurrer på deres boks, hvorfor da sprenge grenser? Ikke at dette blir et umiddelbart problem, men om dette virkelig slår ant...

 

Det med manglende satsning på PC gaming fra MS er bare tull. Direct3D, eller DirectX, er riktig nok eksklusivt for MS's egne plattformer, men så har de også stått for så og si all utvikling på denne fronten de ti siste årene. Dessuten støtter Windows OpenGL fullt ut, så utviklerne har selv valgt å benytte D3D fremfor OGL. Sannheten er at OpenGL langt på vei har diltet etter D3D.

 

Så det valve i realiteten ønsker seg her er å bli først og desidert størst på en ny plattform. SteamOS. Vil det OS'et støtte Origin spill? Eller andre game launchere? Teoretisk vil man kanskje kunne spille på andre distroer også, men det medfører noen utfordringer i seg selv, og det er uansett ikke det som disse stegene vil føre med seg.

 

Så da er vi potensielt tilbake til et lukket system. Kanskje ikke med tanke på standardene som benyttes, men med tanke på hvilken kanal spillene tilgjengelig gjøres gjennom. Hvis dette skulle vise seg å stemme, er det i så fall en bedre type Lock in en det man sier Windows har, der man støtter både D3D og OpenGL, samt alle kanaler for distribusjon?

Lenke til kommentar

Jeg synes denne frykten for lock in virker veldig merkelig. Det er Linux, det er grenser for hva de kan gjøre for å kontrollere brukerne. Og uansett, om du føler SteamOS blir for restriktivt, kan du ikke bare bruke Ubuntu isteden? Ellers Windows, for den saks skyld?

 

Forøvrig tror jeg det blir lenge til vi ser spill fra EA på SteamOS, uten at det nødvendigvis har noe med Valve å gjøre. Har litt mer tro på Ubi og Blizzard, men spesielt sistenevnte vil neppe akseptere å måtte gå gjennom Valves distribusjonskanaler.

Lenke til kommentar

Microsoft sin PC gaming støtte og fokus orker jeg ikke å diskutere mer enn at MS har mer fokus på Xbone og etter hvert smelte sammen Windows og "Xbox One" konseptet.

 

SteamOS er en GNU+Linux distro så om det er Originstøtte er opp til EA, derfor tvilsom men hvis GNU/Linux blir stort vil de nok komme diltende etter( der det er penger å hente). Det samme gjelder andre spill og tjenester. Det er ikke noe problem å innstallere Windows på en SteamBox og dualboote, eventuelt kjøre spill og programmer med WINE eller lignende. Det er heller ikke værre enn hva Okapi sier å bruke hvilken som helst distro eller Windows.

 

"Teoretisk vil man kanskje kunne spille på andre distroer også".
Du vet at Steam allerede er native på LiGNUx right? Kjører "out of the box" på *buntu og de fleste andre distroer.

SteamOS og GNU+Linux er langt i fra et lukket system, tvert i mot.

 

"Kanskje ikke med tanke på standardene som benyttes, men med tanke på hvilken kanal spillene tilgjengelig gjøres gjennom".
Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Hvem som helst kan gi ut spill med sin distribusjonskanal på SteamOS og GNU+Linux. Mangel på distribusjonskanaler/utviklerlatskap er ikke lik et låst system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes denne frykten for lock in virker veldig merkelig. Det er Linux, det er grenser for hva de kan gjøre for å kontrollere brukerne. Og uansett, om du føler SteamOS blir for restriktivt, kan du ikke bare bruke Ubuntu isteden? Ellers Windows, for den saks skyld?

 

Forøvrig tror jeg det blir lenge til vi ser spill fra EA på SteamOS, uten at det nødvendigvis har noe med Valve å gjøre. Har litt mer tro på Ubi og Blizzard, men spesielt sistenevnte vil neppe akseptere å måtte gå gjennom Valves distribusjonskanaler.

 

 

Microsoft sin PC gaming støtte og fokus orker jeg ikke å diskutere mer enn at MS har mer fokus på Xbone og etter hvert smelte sammen Windows og "Xbox One" konseptet.

 

SteamOS er en GNU+Linux distro så om det er Originstøtte er opp til EA, derfor tvilsom men hvis GNU/Linux blir stort vil de nok komme diltende etter( der det er penger å hente). Det samme gjelder andre spill og tjenester. Det er ikke noe problem å innstallere Windows på en SteamBox og dualboote, eventuelt kjøre spill og programmer med WINE eller lignende. Det er heller ikke værre enn hva Okapi sier å bruke hvilken som helst distro eller Windows.

 

"Teoretisk vil man kanskje kunne spille på andre distroer også".

Du vet at Steam allerede er native på LiGNUx right? Kjører "out of the box" på *buntu og de fleste andre distroer.

SteamOS og GNU+Linux er langt i fra et lukket system, tvert i mot.

 

"Kanskje ikke med tanke på standardene som benyttes, men med tanke på hvilken kanal spillene tilgjengelig gjøres gjennom".

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Hvem som helst kan gi ut spill med sin distribusjonskanal på SteamOS og GNU+Linux. Mangel på distribusjonskanaler/utviklerlatskap er ikke lik et låst system.

 

Nå må dere ikke misforstå det jeg skriver her. Jeg ser ikke bare på hva jeg og dere klarer, men hva som vil være resultatet om man ser på kundegruppene/spillerne som i det store og hele er målgruppen. Husk at det ikke er gitt at en "vanlig" PC-gamer uten videre setter opp Ubuntu heller. Men jo, jeg kommer til å fortsette å bruke Windows slik ting ser ut i dag.

 

Og selv om SteamOS en Linux distro, er det ikke nødvendig vis slik at det er lett og lage en Origin launcher som fungerer i denne. Om spillerne som følge av Valves krumspring her flytter seg bort fra Windows som plattform kan vi se for oss at Steam OS vil bli et naturlig valg, ikke Ubuntu. (Spekulasjoner).

 

Hvis så er tilfellet vil vi altså, potensielt da vi ikke vet hvordan SteamOS og støtte for andre launchere blir, få en situasjon der svært mange gamere blir låst til en distribusjonskanal ved valg av dette OS'et. Alt dette kommer helt ant på hva Valve velger å gjøre, og da out of the box for brorparten av markedet.

 

Men da mener jeg, om dette blir tilfellet, at argumentasjonen om at Windows er en låst plattform og SteamOS er en åpen plattform blir svært misvisende. Jo, den bygger på en i grunnen åpen plattform, og åpne standarder/API'er som OpenGL, men økosystemet ut mot brukeren er derimot lukket.

 

Nå er det riktig nok MS som holder igjen på Direct3D, men faktisk er Windows mer åpen for spillutviklere enn Linux da Windows støtter både D3D og OpenGL +++.

 

Jeg ser for meg at formålet med dette OS'et er å lage en distribusjonskanal for brukeren som er helt integrert med OS'et, der kjøp gjennom andre distribusjonskanaler blir vanskelig eller umulig. Og her er det godt mulig, og det håper jeg, at jeg tar feil. Om noen har informasjon som tyder på noe annen, kjør på... Det som blir paradoksalt da er begrunnelsen for at Valve går bort fra Windows.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men har du i det hele tatt lest pressemeldingene Valve kom med? De er jo helt tydelige på at både maskinvare og OS er åpne, og man kan "alter or replace any part of the software or hardware". Hvis det er vanskelig for EA å lage en launcher som fungerer i Linux, skyldes dette inkompanse hos EA, ikke fiendtlighet hos Valve eller problemer med Linux.

 

Dette er selvsagt med forbehold om at Valve ikke beint frem lyver. Jeg velger å ta dem på ordet enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser de for seg at man kan bytte hovedkortet enkelt? Jeg tenker på OS'et som er innstallert og i "windows-termer" så ville man nok opplevd blåskjerm ved restart.

 

Ikke et issue med Linux siden du har de nødvendige driverne i kjernen til enhver tid. (stock-kjernen som ligger ute på kernel.org er pdd på rundt 70 MB, med alt av frie drivere inkludert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...