Gå til innhold

Dette er maskinvaren til Valves nye spillmaskiner


Anbefalte innlegg

 

 

 

"Husk at det ikke er gitt at en "vanlig" PC-gamer uten videre setter opp Ubuntu heller. Men jo, jeg kommer til å fortsette å bruke Windows slik ting ser ut i dag."

 

Bundling med PC er en av grunnene til at Windows er så stort som det er, en annen grunn er nettopp det at de fleste spill og programmer lages for Windows i dag.

Det operativsystemet som følger med maskina er det operativsystemet mesteparten av brukerene holder seg til. Bare se på MAC og OSX, mange av de som kjøper seg MAC har null peiling på OSet men klarer fremdeles å lære seg det(hvertfall basics). Det samme hadde skjedd om PCer kom med GNU+Linux forhåndsinnstallert.

 

 

Om spillerne som følge av Valves krumspring her flytter seg bort fra Windows som plattform kan vi se for oss at Steam OS vil bli et naturlig valg, ikke Ubuntu. (Spekulasjoner).

 

Poenget er at man kan velge selv hvilken distro man vil bruke, Valve kommer også til å gi ut kildekoden og da kan hvem som helst lage sine egne distroer av SteamOS. Valget er opp til hver enkelt da Steam og alle spill funker på ~alle distroer. Er ingen lockdown her, bare les pressemeldingen til Valve.

 

 

Hvis så er tilfellet vil vi altså, potensielt da vi ikke vet hvordan SteamOS og støtte for andre launchere blir, få en situasjon der svært mange gamere blir låst til en distribusjonskanal ved valg av dette OS'et. Alt dette kommer helt ant på hva Valve velger å gjøre, og da out of the box for brorparten av markedet.

 

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei. Bare les pressemeldingen og alt jeg og Okapi har skrevet i denne tråden èn gang til.

 

 

Men da mener jeg, om dette blir tilfellet, at argumentasjonen om at Windows er en låst plattform og SteamOS er en åpen plattform blir svært misvisende. Jo, den bygger på en i grunnen åpen plattform, og åpne standarder/API'er som OpenGL, men økosystemet ut mot brukeren er derimot lukket.

 

Tull og tøys. Les svaret over.

 

 

Nå er det riktig nok MS som holder igjen på Direct3D, men faktisk er Windows mer åpen for spillutviklere enn Linux da Windows støtter både D3D og OpenGL +++.

 

Det er en fin platform for utviklere å bruke ja, men Windows og DirectX monopolet er et låst system, ikke krangle mer på det.

 

 

Jeg ser for meg at formålet med dette OS'et er å lage en distribusjonskanal for brukeren som er helt integrert med OS'et, der kjøp gjennom andre distribusjonskanaler blir vanskelig eller umulig. Og her er det godt mulig, og det håper jeg, at jeg tar feil. Om noen har informasjon som tyder på noe annen, kjør på... Det som blir paradoksalt da er begrunnelsen for at Valve går bort fra Windows.

 

Første del er rett, så klart vil Valve gjøre Steambutikken lett tilgjengelig i SteamOS, det andre er feil da SteamOS er et åpent OS.

 

Endret av fenele
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror du rett og slett misforstår det jeg skriver, mulig jeg er ekstremt dårlig til å ordlegge meg. Jeg er veldig kjent hvordan distribusjon av OS foregår. Konseptet med OS er for folk flest rimelig vagt og for de fleste "vanlige" brukere er det snakk om PC eller mac.

 

Ja, om alle maskiner hadde blitt levert med ettellerannet Linux hadde nok det blir kjøpt også. Men med dette kommer en helt annen diskusjon inn i bildet, en jeg ikke tenker ta nå.

 

Uansett, fra det ståsted vi er i dag, med folks utgangspunkt i dag, så er det snakk om SteamOS. Og det OS'et i seg selv fører med seg noen kontroverser. Folk som kjøper en steam boks er da per def på SteamOS. Jeg ser du bedyrer at SteamOS er åpent, men se forbi det og se på realitetene. SteamOS er et OS bygd på distribusjonsbutikken Steam, det er kjernen. Ja, man kan se for seg at det slippes alternative distroer, men da går vi med ett utenfor vanlige brukeres nivå. Og skal man ha en distro per distributør av spill?

 

Så er det to ting som spiller inn. Hvor lett er det for, la og si EA å lage en fungerende implementasjon av Origin til Steam OS? Og kommer de i det hele tatt til å lage en online store + launcher til et OS som i kjernen er en konkurrerende launcher + store i OS-form?

 

Hvis vi da ser på markedet så er steam desidert størst. Fører dette til lettere konkurranse, eller fører dette til at steams omfavnelse blir enda større?

 

Jeg skriver da ikke her om eventuelle tekniske muligheter, men praktiske realiteter. To helt forskjellige ting.

 

Jeg har ikke noe i mot at Valve satser på flere plattformer (så lenge de beholder sømløs ingame kryssplattformstøtte). Men jeg er skeptisk til hvordan den faktiske praktiske implementasjonen blir på SteamOS, som om dette tar av blir det OS-et folk faktisk benytter.

 

Jeg var også tilhenger av OpenGL i lang tid, helt siden 3DFX glide faktisk, og er for så vidt det i dag også, så ikke misforstå meg her heller. Jeg er ingen forkjemper for MS eller D3D som sådan. Men jeg er heller ingen prinsipiell motstander.

Lenke til kommentar

Du har ordlagt det på en del forskjellige måter nå, men jeg sitter fortsatt igjen med at du tror Valve kommer til å aktivt sabotere forsøk fra Electronic Arts og andre som prøver å gi SteamOS-brukere tilgang på deres butikker. Valve har sagt at de ikke kommer til å gjøre dette, og at de faktisk oppmuntrer tredjepartsleverandører til å delta. Som sagt, det kan jo være de lyver. Personlig synes jeg ikke det er hensiktsmessig å spekulere i det før man faktisk har en god grunn til å tro at de lyver.

Lenke til kommentar

Det er like lett for EA, Ubisoft, id Software, Valve og alle indieutviklere å lage spill til SteamOS. Det er ingen hindring for at jeg eller du lager et spill og gir ut det til SteamOS(altså kompilerer spillet til å kjøre under GNU+Linux).

 

Du spør om EA kommer til å gi ut spill til GNU+Linux/SteamOS fremover? Svaret på det vil 99% sikkert være nei. De kommer ikke til å lage spill og porte over Origin(som ingen egentlig vil ha) før GNU/Linux som gamingplatform tar av. Det er altså like lett for EA som èn indieutvikler som lager spill på fritiden å gi ut spill til GNU/Linux og SteamOS, men det betyr ikke at EA kommer til å gjøre det med det første. For min del er ikke mangelen på EA spill på LiGNUx noe savn da 99.9% av det de produserer er søppel men det er en annen diskusjon.

 

Over til om det vil komme en SteamOS distro per distributør av spill, nei da SteamOS vil være åpent for alle. Dette sier jeg med 90% sikkerhet. Det ville være rart om SteamOS hadde hatt sperringer for andre distributører av spill da Valve sier 1: de vil over til en åpen platform(les: i tillegg til å fortsatt gi ut spill til Windows fremdeles som du har påpekt også har OpenGL støtte) og 2: de publiserer kildekoden.

 

Hvis det viser seg at de legger inn sperrer for andre vil noen enkelt kunne fjerne disse sperrene og redistributere SteamOS. Da kommer du nok til å si igjen at dette ikke er for en "vanlig kjøper" av SteamBox å legge inn nytt OS, greit nok det men hvorfor skal Valve være så drittsekk at de gjør dette? Det er Valve vi snakker om her, ikke EA.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Hvordan skal dette konkurrere mot PS4 og andre konsoller når det gjelder pris? Får ikke disse komponentene til 3000-3500 og det er vel spilling boksen er tenkt på i utgangspunktet? Fatter ikke helt greia her.

Fordi Steam Box vil ha mange fordeler over spillkonsollene på markedet. Steam Box vil være åpen, både mtp. programvare og maskinvare. Vil du installere Windows, eller et annet OS er det fritt fram til det. Det er en PC, så den kan også brukes til mer enn en konsoll. I tillegg er den mye kraftigere. Man får ikke disse komponentene til 3-3500 kr nettopp fordi de heller ikke er i nærheten av så svake som i neste generasjons konsoller.

 

 

Hva skiller dette og en pc egentlig?

Først og fremst, som andre også har påpekt: det er en PC. Det som skiller denne fra en typisk ferdig-PC er at den ikke kommer med Windows (Linux er gratis og åpent), er mindre og følger et visst rammeverk for spesifikasjoner. En annen fordel er at det gir mye av den samme tryggheten som en konsoll gir. Den kommer ferdigbygget og drar garantert Valve-spill like lenge som PS4 og Xbox One eksisterer (min egen gjetning).

 

 

Vet ikke om vi har samme definisjon på store rabatter når det gjelder maskinvare, men tror nok at man vil spare minst 10-15% i forhold til å skulle kjøpe komponentene enkeltvis. Det avhenger at man gir en realistisk prisverdi på kabinettet som ikke vil være tilgjengelig andre steder.

 

 

Tror ikke Steammachines kan sammenlignes med disse. Valve har en langt større kundegruppe enn en norsk nettbutikk, og har langt større rom for å få rabatterte produkter fra hardware produsenter. Det er jo allerede annonsert at Steammachines blir Intel/Nvidia eksklusivt. De har nok allerede gode avtaler på plass her.

Skal vi sammenligne Steam Box med typiske OEM-maskiner så tror jeg førstnevnte har en fordel. Først og fremst er det ingen utgifter på OS-et, komponentene har nok høyere kvalitet enn det mange andre maskiner har og det er mulig at de kan ha sikret seg gode avtaler med Intel eller NVIDIA.

 

Slik jeg har forstått det er det ingenting imot at selskaper som HP, Asus og Acer lager sin egen variant av boksen. Alle disse produsentene har fordeler med at de er godt etablert i markedet. En Asus-produsert Steam Box tror jeg hadde blitt meget bra. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det ingenting imot at selskaper som HP, Asus og Acer lager sin egen variant av boksen. Alle disse produsentene har fordeler med at de er godt etablert i markedet. En Asus-produsert Steam Box tror jeg hadde blitt meget bra. :)

 

Evt Samsung eller LG hvis dette slår an?

 

<spekulasjon>Steam-logo på vår neste TV?</spekulasjon>

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Hvor lett er det for, la og si EA å lage en fungerende implementasjon av Origin til Steam OS? Og kommer de i det hele tatt til å lage en online store + launcher til et OS som i kjernen er en konkurrerende launcher + store i OS-form?

 

Det er like lett for EA å lage en fungerende implementasjon av Origin til SteamOS (Linux) som det er å lage det til Windows eller OS X.

 

Hvorvidt de kommer til å gjøre det er det EA som avgjør, og Valve kan vel knapt klandres for det.

Lenke til kommentar

 

Det er like lett for EA å lage en fungerende implementasjon av Origin til SteamOS (Linux) som det er å lage det til Windows eller OS X.

 

Hvorvidt de kommer til å gjøre det er det EA som avgjør, og Valve kan vel knapt klandres for det.

MS kan vel knapt klandres for at utviklere i dag benytter D3D heller, men det hyles fremdeles om Lock in. MS får ikke lov å levere IE, MP etc. ferdig installert i Windows mange steder i verden.

 

Rent teknisk vil det så klart kunne lages en launcher til Linux som da også fungerer på SteamOS. Men som jeg skriver er jeg bekymret for de praktiske effektene av dette om det blir en kjempesuksess, rent konkurransemessig.

 

Så klart kan Valve gjemme seg bak at dette er åpen kode, alle kan lage distroer, alle kan teknisk lage en launcher eller gjøre det samme, men det forandrer ikke det faktum at verdens største butikk for online distribusjon av spill integrerer sin spillbutikk i kjernen av dette OS'et på en måte andre distribusjonskanaler da i praksis ikke kan.

 

De behøver ingen Lock in på OS, for de får en i praksis Lock in via applikasjonsbutikken.

 

Paradokset er at en av hovedgrunnene til at Valve har valgt å gjøre dette etter sigende er at MS har implementert MS Store i Windows, og Valve anså sin fremtid på Windows som usikker på grunn av dette. Så etter kraftig kritikk av MS, gjør de nå akkurat det samme, i enda større grad.

Lenke til kommentar

Herregud, du prøver å skape problemer som ikke er reelle.

 

Valve er den første større produsenten som vil tilby spill på en åpen plattform. Alt annet siden tidenes morgen har vært servert på lukkede plattformer. Lock-in er essensielt for driften til MS, Sony, Nintendo og alle andre som noensinne har prøvd seg.

 

Valve prøver å gjøre grep for å gjøre utvikling enklere og styrke PC-en som spillplattform. Alt uten å hindre konkurrentene i noe som helst.

 

Og du prøver å gjøre dette til en negativ greie?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herregud, du prøver å skape problemer som ikke er reelle.

 

Valve er den første større produsenten som vil tilby spill på en åpen plattform. Alt annet siden tidenes morgen har vært servert på lukkede plattformer. Lock-in er essensielt for driften til MS, Sony, Nintendo og alle andre som noensinne har prøvd seg.

 

Valve prøver å gjøre grep for å gjøre utvikling enklere og styrke PC-en som spillplattform. Alt uten å hindre konkurrentene i noe som helst.

 

Og du prøver å gjøre dette til en negativ greie?

Hvem som helst kan lage programvare som, skal vi si nettlesere til Windows, og det finnes en skog allerede også.

 

Så hvorfor fikk MS forbud mot å bundle IE i Windows her i Europa?

Alle KUNNE jo lage nettleser til OS'et...

Alle KUNNE jo velge andre nettlesere om de ville...

 

Om dere virkelig ikke klarer å se de potensielle negative effektene av dette så får det så være. Selv på PC der Steam ikke er fullt integrert i OS'et har de en posisjon andre kan se langt etter.

 

Og som jeg skrev, paradokset er at Valve etter sigende er skeptiske til fremtiden på W8 med MS store innebygd i OS'et.

 

Merk at jeg ikke har noe i mot spilling på andre plattformer enn Windows, ei heller bruken av Open GL fremfor Direct 3D.

 

Men dette blir siste innlegg i denne tråden for min del. Time will show.

Lenke til kommentar

Microsoft utnyttet sin markedsandel med å tvinge sin browser og medieavspiller ned halsen på folk med Windows og det var hovedsaklig at de knyttet IE fast til Windows uten mulighet å fjerne/deaktivere IE som er grunnen.

--

Klart vil Valve pushe sin platform Steam og intergrere det i SteamOS. Det er det vel ingen som benekter. Men er ikke verre enn å avinnstallere Steam eller bruke hvilken som helst distro eller Windows hvis dette blir for ille for deg. Her har man valgfrihet*. Det samme gjelder SteamBox som er nevnt hundre ganger i denne tråden.

*Hvis du har tenkt å bruke argumentet her om Windows og "bundlinga" blir det invalid da man kan avinnstalere Steam i SteamOS.

 

 

Da har man valget da, kjøpe en PS4 eller Xbone som har sine respektive online stores tvunget ned i halsen din og er helt låste systemer.
Eller bruke PC med en GNU+Linux distro eller Windows. Her kan man velge hvilken hardware og software man vil kjøpe selv eller kjøpe en ferdigbygd PC som KomplettPC eller forskjellige SteamBox maskiner.

 

Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...