Gå til innhold

Test: Apple iPhone 5S


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Ang hardware så er iPhone ganske god, i alle fall ytelsesmessig. At den ikke har minnekort er ikke noe direkte minus, men med tanke på hvor sinnsyk forskjell det er mellom 16 gb og toppmodellen er det en faktisk minus.

Fingeravtrykkleser vil jeg ikke kommentere før teknologien er moden nok, men fra ett personvernståsted er problemet ganske åpenbart alrede, med mindre Apple "ut av det blå" slipper ut all info om chippen og softwaren... noe som kommer aldri til å skje. Jeg satt lenge på gjerdet ang kjøp av ny mobil, og dette er mine *personlige* grunner til hvorfor jeg ikke kjøpte iPhone:

 

1) Ingen tilgang til mapper. Dette er helt meningsløst og burde vært en opsjon i iOS å aktivere.

2) Elendig filstøtte. iOS vil nekte deg å laste ned en fil eller åpne vedlegg som den ikke har støtte for, bla.a .mkv, .rar, .zip etc. Dette vil også kreve tilgang til mapper som i punkt 1.

3) Ingen widgets. Dette er direkte irriterende for selv for en slik "slask" som meg så har jeg diverse ting jeg liker å notere i kalenderet... gjerne cloudbasert slik som google... slik at jeg kan se mini-kalenderet på "skrivebordet" på telefonen. WiFi widget, klokke, live wallpaper etc er også kjekt å ha, noe som er ueksisterende på iOS.

4) Ingen "remote management" a-la Samsung Kies. Hvis det er noe Samsung skulle ha skryt for så er det faktisk Kies, iOS har ingenting tilsvarende og iTunes er så handicappet i den sammenhengen at det ikke går an å sammenligne de to.

5) Diverse programmer som er ueksisterende i iOS som TubeMate og masse andre "skumle" som Apples sensur ikke slipper gjennom.

 

I bunn og grunn er iPhone, og vil alltid være en barnevennlig, familie-sikker, idiotsikker handicappet telefon som kunne vært mye mer.

 

Det er ofte snakk om at tablets kan erstatte datamaskiner for de fleste oppgaver....android kommer faktisk meget "close", men så lenge iOS forblir så låst som den er kommer jeg ikke til å kjøpe.

Det at du skryter av Samsung Kies gjorde dessverre alt det andre du skrev helt uinteressant. Kies er det største drittprogrammet jeg har opplevd.

 

Hver gang jeg kobler til min Samsung Galaxy Tab til PCn bruker Kies 30 sekunder på å starte opp og finne Taben. iPhonen min er oppe og kan brukes i iTunes på 3 sekunder.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser mange som stusser over karakteren, og det gjør jeg også selv. Men ikke på grunn av alle minusene den har fått, snarere på grunn av alle plussene...?

 

Når det trekkes fram ting som f.eks.:

-Meget god skjermoppløsning (samme som før)

-Superrask menynavigering (er ikke iOS rask fra før?)

-God byggekvalitet (samme som før)

-Samtidig trekkes det fram masse nye ting med iOS7, som da også er tilgjengelig med gamle modeller.

 

Slik jeg ser det er dette kort oppsummert en ett år gammel telefon med litt raskere prosessor, litt bedre kamera, samt fingeravtrykksleser. Når andre konkurrenter kan utkonkurrere apple på både maskinvare og kamera, klarer jeg derfor ikke å se at denne overhypa fingeravtrykksgreia skal kunne forsvare en 6'er

Lenke til kommentar

Litt kraftigere her, litt bedre kamera her...er jo akkurat slik Samsung holder på med om dagen? Pluss ett hav med halvferdige gimmicks da. HTC har ihvertfall klart å utvikle ett skikkelig flott design samtidig som de har fulgt etter på hardware siden.

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett kjent fenomen, og det er nærmest blitt en årlig begivenhet når en ny iPhone omtales på Amobil.

 

Har planlagt dårlig i år, og må derfor følge kommentarfeltet uten popcorn og cola.

Årlig?

Jeg opplever det flere ganger i uken jeg.

 

Og på ITavisen er det flere ganger om dagen. Det finnes ikke nok popcorn i verden om man skal følge med på de kommentarfeltene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

wow, dette er pinlig. Så at VG skrev det samme som dere, første med fingertrykkleser og 64 bit. Tenkte at det er vel tilstanden til dagens tabloide presse. Så kommer jeg hit, og ser at dere, som jeg trodde var Norges ledende teknologinettsted, er opphavet?

 

Som de fleste sikkert vet, og som mange andre har påpekt, Motorola Atrix 4G var første mobil med fingeravtrykksleser. Det er nok riktig at denne er første mobiltelefon med 64 bit, men den er ikke første "mobil device" med 64 bit, slik apple hevder. Var nok en del PDAer som kom dem i forkjøpet der.

 

Kan også nevnes at fingeravtrykksleseren neppe er noe sikkerhetsmessig fremskritt i denne sammenheng, tok tre dager før noen hadde klart å låse seg inn på den uten fingeren. Og har du tenkt på hvordan du skal "bytte passord" når passordet er fingeren din?

 

Er også stilig at en telefon med så mange mangler får topp score. Selvfølgelig, er du ute etter en iphone, og uintressert i å høre hva det åpne markedet har å by på, så er valget greit,...

Lenke til kommentar

 

Apple ser ikke ut til å slite med å få solgt telefoner, så de måtte ha vært rimelig dumme med tanke på businessintelligens ved å senke prisene. Så lenge folk fortsatt går og kjøper er det ikke nødvendig å senke prisene.

 

 

 

Jeg tror det bare gjelder for de som kjøper nye telefoner.

 

Tror ikke du skjønner hva jeg mener. Man skal ikke være rimelig dum for å vurdere det ,snarere tvert i mot. Men er rimelig dum om man ikke vurderer det.

 

Det er veldig får produkter der man kan øke prisen, uten at det endrer på salget. Stort sett er det produkter alle er NØDT til å ha, slik som strøm. Konsumentteori tilsier at etterspørsel går ned når prisen går opp, og dette er veldig logisk. Men ved strøm er etterspørselen den samme uansett pris (Vel, sånn ca). Men den finnes en tredje form der etterspørselen stiger på grunn av prisen. Det er noen eksemplet på dette som Rolex, Ferrari osv, kan det muligens også gjelde iPhone?

Lenke til kommentar

Vi hadde Intel Pentium 4 prosessorer tilbake i 2000 som ble levert med klokkefrekvenser på 3.4GHz, skal vi følge logikken til folk i denne tråden så burde jo denne prosessoren fra år 2000 yte bedre enn dagens Intel Haswell.

Virkelig?

Pentium 4 HT 3.4 Northwood ble lansert 2. februar 2004, et betydelig avvik fra det du beskriver.

Forøvrig syns jeg det er påfallende at noen i det hele tatt gidder å skrive et så langt innlegg for å forsvare et merkenavn og produsent. Har du eierinteresser i selskapet?

Lenke til kommentar

"Hver gang jeg kobler til min Samsung Galaxy Tab til PCn bruker Kies 30 sekunder på å starte opp og finne Taben. iPhonen min er oppe og kan brukes i iTunes på 3 sekunder."

 

Aldri opplevd, og jeg har hatt 5 enheter med Andorid, inkl tablet.

Derimot kan ikke iTunes gjøre stort mer enn å laste opp musikk og filmer... mens Kies kan gjøre så godt som alt.

Derimot så trenger ikke Kies hverken kabel, eller iTunes, eller PC/MAC for den saks skyld heller.

Men hvis 30 sek oppstartstid er noe du mener er så mye verre enn en fullstendig låst og handicappet iOS... da er jeg tom for argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vent litt, jeg tilbakekaller argumentet mitt og kaller deg direkte for en løgner. Selv min "gamle" S1 er fortsatt i livet, og selv der starter ikke Kies på så lenge som 30 sek.

Enten så mener du at du har blandet OPPDATERING av Kies (noe som kan skje ved oppstart) eller så har du den særeste særtilfeller for jeg har vært gjennom S1, S2 og nylig knuste en S3 og ALDRI opplevd lignende.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva slags rettsaker som dukker opp når andre begynner å implementere fingeravtrykkleser i sine telefoner. Selv om apple ikke var først med dette, så har de nok patentert det på en måte eller annen.

 

NFC er faktisk ekstremt nyttig om man har brukt for det. NFC stickers på forskjellige steder for å få telefonen til å gjøre forskjellige ting automatisk er ganske snedig.

Lenke til kommentar

Ser mange som stusser over karakteren, og det gjør jeg også selv. Men ikke på grunn av alle minusene den har fått, snarere på grunn av alle plussene...?

 

Når det trekkes fram ting som f.eks.:

-Meget god skjermoppløsning (samme som før)

-Superrask menynavigering (er ikke iOS rask fra før?)

-God byggekvalitet (samme som før)

-Samtidig trekkes det fram masse nye ting med iOS7, som da også er tilgjengelig med gamle modeller.

 

Slik jeg ser det er dette kort oppsummert en ett år gammel telefon med litt raskere prosessor, litt bedre kamera, samt fingeravtrykksleser. Når andre konkurrenter kan utkonkurrere apple på både maskinvare og kamera, klarer jeg derfor ikke å se at denne overhypa fingeravtrykksgreia skal kunne forsvare en 6'er

 

Men nå er det jo ingen konkurrenter som utkonkurrer apple på maskinvare? iPhone 5 er per i dag den raskeste telefonen på benchmarks. Den kommer neppe til å være det et helt år, men akkurat nå er den altså det.

 

Kameraet er også svært godt - det tar tradeoffs på samme måte som HTC One (mer lys per pixel, snarere enn stadig flere pixler), men gir svært gode bilder. Lumia 1020 er bedre der, men ellers er det fullt på høyde - og langt bedre enn f.eks. Samsung Galaxy IV og HTC One.

Endret av xyz01
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hadde dette vært en Android hadde den fått karakteren 5 med så mange ankepunkter.

 

Maks terningkast fire.

- Koster 5000

- Tokjerners prosessor

- Ikke Full-HD

- Ikke NFC

-/+ Fire tommer

Helt enig, hvis man bare ser på spesifikasjonene ser man at det er 4 tommers skjerm, 2 kjerner prosessor, ikke full HD (faktisk ikke 720 heller), ikke NFC, ikke bluetooth deling, ut datert design (sier ikke at det er stygt, men det er INGEN forandringer), og dette er TOPPMODELLEN til Apple, i tillegg koster den 5000+ så skjønner ikke hvor den 6'eren kommer fra

Lenke til kommentar

De som är negativa till denna här inne har nog gärna en nyare Android skulle jag tro, men för de som skall köpa en ny telefon, feks från en SII eller 3, eller Iphone 3/4 och liknande är denna en stor uppgradering i ytelse och det är från det utgångspunktet jag tror karaktären 6 kommer ifrån. Att sitta med original Iphone 5 och testa ytelse upp mot den nya Iphone 5 och ge den nya 6 i jämförelse mot den gamla är ju helt fel.

 

Det skall bli intressant att se vad HTC och Samsung skall komma med för att slå denna i Benchmarks.

Lenke til kommentar

Som de fleste sikkert vet, og som mange andre har påpekt, Motorola Atrix 4G var første mobil med fingeravtrykksleser. Det er nok riktig at denne er første mobiltelefon med 64 bit, men den er ikke første "mobil device" med 64 bit, slik apple hevder. Var nok en del PDAer som kom dem i forkjøpet der.

 

Kan også nevnes at fingeravtrykksleseren neppe er noe sikkerhetsmessig fremskritt i denne sammenheng, tok tre dager før noen hadde klart å låse seg inn på den uten fingeren. Og har du tenkt på hvordan du skal "bytte passord" når passordet er fingeren din?

Dette er en norsk teknologinettside, som jeg jeg regner med omtaler produkter som er relevante for det norske markedet. Hva andre har kokt sammen i andre deler av verden er ikke så relevant. Motorolas suksess og gjennomføring må jo også ha vert rimelig dårlig siden det ikke er noe de har videreført. Denne sensoren til Apple har også langt høyere nøyaktighet enn sensorer som har vert brukt tidligere, og en mye mer gjennomført implementering. Hvorfor har du i det heletatt tatt deg bryet ved å søke opp dette? Det endrer jo ingenting for karakteren her.

 

I følge Apple skal sikkerheten ved fingeravtrykksensoren være så bra at sannsynligheten for at noen låser opp telefonen uten din finger er 5 ganger mindre enn om en prøver en tilfeldig 4-siffret kode og lykkes. Det stemmer at noen allerede har "lurt" sensoren. Men dette var ved scanning og print av fingeren, og ikke ved å løfte fingeravtrykket av en overflate. Ved å løfte det av en overflate er sansynligheten ganske stor for at en ikke oppnår høy nok kvalitet for autentisering. Hvor sannsynlig er det at noen har et høyoppløst nok scan av fingeren din? Ikke veldig sannsynlig. Sett opp mot sensitiviteten av det jeg har på mobilen min er det hvertfall mer enn godt nok for meg. Tenk også på at dørlåser med fingeravstykkleser er forsikringsgodkjent i Norge - dette med langt dårligere sensorer enn det som brukes i iPhone 5s.

 

Om du ønsker å bytte passord, ja så gjør du det. Fingeravtrykksensoren kan du evt. deaktivere. Hvorfor fokuserer du på det negative med at iPhone har fått fingeravtrykkleser?

 

Aldri opplevd, og jeg har hatt 5 enheter med Andorid, inkl tablet.

Derimot kan ikke iTunes gjøre stort mer enn å laste opp musikk og filmer... mens Kies kan gjøre så godt som alt.

Derimot så trenger ikke Kies hverken kabel, eller iTunes, eller PC/MAC for den saks skyld heller.

Men hvis 30 sek oppstartstid er noe du mener er så mye verre enn en fullstendig låst og handicappet iOS... da er jeg tom for argumenter.

iTunes trenger heller ikke kabel for å synkronisere og sikkerhetskopiere mot nyere Apple enheter.

Dessuten håndterer iTunes ripping, komprimering, brenning og organisering med metadata av musikk, samtidig som det er en portal til verdens største butikk for digital media. iTunes støtter også (per nå) beste streamingløsningen - AirPlay - som er integrert i en rekke produkter.

 

iTunes er faktisk et ganske bra program om en ikke trasser over at en MÅ bruke det - noe som heller ikke er tilfellet lenger...

Riktignok støtter ikke iTunes allverdens formater, men det er da ikke så vanskelig å forstå da Apple er ganske godt inni mediabransjen, og mesteparten av disse formatene brukes til piratkopiering. Om en ønsker å legge en mediafil som ikke er støttet på sin iPhone er jo heller ikke dette noe problem å få til gjennom iTunes om en har eks. VLC-appen installert på enheten..

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årlig?

Jeg opplever det flere ganger i uken jeg.

 

Og på ITavisen er det flere ganger om dagen. Det finnes ikke nok popcorn i verden om man skal følge med på de kommentarfeltene :)

Nå siktet jeg kun mot omtalene, all den andre støyen er jo forsåvidt sant. Og skulle jeg hatt popcorn til enhver artikkel, tror ikke det hadde vært helt bra for kropp og sjel :p Det hadde blitt MYE popcorn som du sier.

 

Itavisen sitt kommentarfellt hopper jeg greit over dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vent litt, jeg tilbakekaller argumentet mitt og kaller deg direkte for en løgner. Selv min "gamle" S1 er fortsatt i livet, og selv der starter ikke Kies på så lenge som 30 sek.

Enten så mener du at du har blandet OPPDATERING av Kies (noe som kan skje ved oppstart) eller så har du den særeste særtilfeller for jeg har vært gjennom S1, S2 og nylig knuste en S3 og ALDRI opplevd lignende.

Når jeg hadde S2 var kies ett helvete å ha med å gjøre. Det fungerte rett og slett aldri når det skulle, til noen som helst. Dette er noen år siden nå, men regner med det har vært fremgang her. Før var det ihvertfall søppel fra ende til annen. Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men nå er det jo ingen konkurrenter som utkonkurrer apple på maskinvare? iPhone 5 er per i dag den raskeste telefonen på benchmarks. Den kommer neppe til å være det et helt år, men akkurat nå er den altså det.

 

Kameraet er også svært godt - det tar tradeoffs på samme måte som HTC One (mer lys per pixel, snarere enn stadig flere pixler), men gir svært gode bilder. Lumia 1020 er bedre der, men ellers er det fullt på høyde - og langt bedre enn f.eks. Samsung Galaxy IV og HTC One.

Du sier ingen utkonkurrerer apple på maskinvare? Da vil jeg referere til nest siste avsnitt i testen hvor forfatteren selv har skrevet:

 

"Kjøper du iPhone 5S for å ha den heftigste mobiltelefonen på markedet, bør du kanskje orientere deg litt i hva som finnes der ute. iPhone 5S er en kraftpakke, men må se seg slått av vanntette Sony Xperia Z1på de aller fleste områder."

 

Jeg har ikke sett noen direkte sammenligninger i benchmarks, men ved å kikke litt på specs, så vil jeg anta at både Z1, Note3 og G2 vil kunne hamle opp med denne rent teknisk...

http://www.phonearena.com/news/Specs-Wars-iPhone-5S-vs-Xperia-Z1-vs-Galaxy-Note-3_id47321

Lenke til kommentar

Hadde dette vært en Android hadde den fått karakteren 5 med så mange ankepunkter.

Vel, nå vil jeg påstå at en del av disse ankepunktene er litt svake:

  • Skjermstørrelse er litt smak og behag.
  • Aldrende design: Ja, det er nå 1 år siden det ble endret, men det er vel fortsatt et flott design og design er jo en smakssak.
  • Ikke minnekort: skal få lov å trekke for det.
  • Ikke støtte for NFC: dette er det eneste punktet jeg personlig er skuffet over. Jeg er veldig skuffet over dette. Kombinert med fingertrykkavleser kunne de laget en veldig god NFC-løsning.
  • Ikke fildelding over bluetooth: greit nok, men lite i bruk. Har AirDrop, men det støttes jo bare mellom andre iPhoner.
  • Svak formatstøtte for video: lett å laste ned VLC som støtter "alt" av formater.
  • Høy pris: jepp, høy pris, og konkurrentene har nå også høy pris.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...