Gå til innhold

Test: Apple iPhone 5S


Anbefalte innlegg

Er ikke en unik telefon for den var ikke først med fingeravtryker!

 

Hvor mange av dagens toppmodeller finner du med en fungerende og praktisk fingeravtrykkleser? Nemlig. Ergo er det ganske så unikt. Du trenger ikke å være verken den første eller den eneste som tilbyr en funksjon for at det skal være noe unikt.

 

Hvor godt denne blir tatt i mot og hvor mange som faktisk kommer til å bruke den vil jo tiden vise, Apple håper jo at alle de som ikke gidder å streve med verken pin eller passord for å beskytte og sperre telefonene sine nå skal orke å beskytte telefonene sine nå som det blir såpass integrert og lettvint, det åpner også for at folk kan sløyfe firesifret pinkode til fordel for lange mer komplekse passord da du i farta kun trenger å bruke fingeren for å autentisere deg, noe som i det lange løp vil føre til økt sikkerhet.

 

For det å ha et fingeravtrykk er uansett sikrere enn å ikke ha noe i det hele tatt, og om dette fører til at flere (meg inkludert) bytter min firesifrede pinkode med et langt og komplekst passord da jeg plutselig ikke lenger trenger å skrive dette inn hver gang jeg skal bruke telefonen så vil jo det gjøre alle telefoner sikrere i det lange løp. Apple har jo også integrert løsningen mye bedre i operativsystemet så alle blir jo oppfordret til å aktivere fingeravtrykket sitt når de setter opp mobilen så et håp om at folk flest faktisk velger å gjøre dette er jo absolutt til stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvor mange av dagens toppmodeller finner du med en fungerende og praktisk fingeravtrykkleser? Nemlig. Ergo er det ganske så unikt. Du trenger ikke å være verken den første eller den eneste som tilbyr en funksjon for at det skal være noe unikt.

 

Hvor godt denne blir tatt i mot og hvor mange som faktisk kommer til å bruke den vil jo tiden vise, Apple håper jo at alle de som ikke gidder å streve med verken pin eller passord for å beskytte og sperre telefonene sine nå skal orke å beskytte telefonene sine nå som det blir såpass integrert og lettvint, det åpner også for at folk kan sløyfe firesifret pinkode til fordel for lange mer komplekse passord da du i farta kun trenger å bruke fingeren for å autentisere deg, noe som i det lange løp vil føre til økt sikkerhet.

 

For det å ha et fingeravtrykk er uansett sikrere enn å ikke ha noe i det hele tatt, og om dette fører til at flere (meg inkludert) bytter min firesifrede pinkode med et langt og komplekst passord da jeg plutselig ikke lenger trenger å skrive dette inn hver gang jeg skal bruke telefonen så vil jo det gjøre alle telefoner sikrere i det lange løp. Apple har jo også integrert løsningen mye bedre i operativsystemet så alle blir jo oppfordret til å aktivere fingeravtrykket sitt når de setter opp mobilen så et håp om at folk flest faktisk velger å gjøre dette er jo absolutt til stedet.

 

Nå var jo påstanden i artikkelen at dette er en helt ny funksjon på en mobiltelefon, så det er absolutt berettiget å poengtere at det ikke er tilfellet.

 

Personlig er jeg ikke overbevist om at dette viser seg å være så mye sikrere enn 4-sifret kode, men vi får se. 4-sifret kode eller kodemønster er mer en sikkert nok for meg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor mange av dagens toppmodeller finner du med en fungerende og praktisk fingeravtrykkleser? Nemlig. Ergo er det ganske så unikt. Du trenger ikke å være verken den første eller den eneste som tilbyr en funksjon for at det skal være noe unikt.

 

Hvor godt denne blir tatt i mot og hvor mange som faktisk kommer til å bruke den vil jo tiden vise, Apple håper jo at alle de som ikke gidder å streve med verken pin eller passord for å beskytte og sperre telefonene sine nå skal orke å beskytte telefonene sine nå som det blir såpass integrert og lettvint, det åpner også for at folk kan sløyfe firesifret pinkode til fordel for lange mer komplekse passord da du i farta kun trenger å bruke fingeren for å autentisere deg, noe som i det lange løp vil føre til økt sikkerhet.

 

For det å ha et fingeravtrykk er uansett sikrere enn å ikke ha noe i det hele tatt, og om dette fører til at flere (meg inkludert) bytter min firesifrede pinkode med et langt og komplekst passord da jeg plutselig ikke lenger trenger å skrive dette inn hver gang jeg skal bruke telefonen så vil jo det gjøre alle telefoner sikrere i det lange løp. Apple har jo også integrert løsningen mye bedre i operativsystemet så alle blir jo oppfordret til å aktivere fingeravtrykket sitt når de setter opp mobilen så et håp om at folk flest faktisk velger å gjøre dette er jo absolutt til stedet.

Nå var jo påstanden i artikkelen at dette er en helt ny funksjon på en mobiltelefon, så det er absolutt berettiget å poengtere at det ikke er tilfellet.

 

Personlig er jeg ikke overbevist om at dette viser seg å være så mye sikrere enn 4-sifret kode, men vi får se. 4-sifret kode eller kodemønster er mer en sikkert nok for meg.

 

AtW

Kan man ikke velge om man vil bruke fingeravtrykk eller kode? Da er jo ikke sikkerhet et argument, hvis man kan hoppe over "fingersveip" å taste kode istedet.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig, men... Motorola Atrix 4G var i følge wikipedia først med fingeravtrykksleser da den ble sluppet i USA 22. februar 2011.

 

Virker som en kjekk måte å låse opp mobilen på. Skulle gjerne hatt det på flere moderne telefoner.

 

Sies det noe sted at Apple var første med dette? Den bare bruker fingeravtrykksteknologi, noe som har vært på markedet i snart et tiår. Smart å bruke det på telefoner, skulle gjerne sett flere bruke dette.

Lenke til kommentar

Det er litt søtt at iphone-brukere gir fullstendig beng i androidartikler/anmeldelser mens androidbrukere suger seg fast i iphoneartikler/anmeldelser som fluer på fluepapir.

 

Dere er jaggu skjønne :)

Ikke bedre og være generelt interessert i alle mobiltelefoner enn og kun interessere seg for en enkelt ting? Er vel slike ting som er med på å tegne stereotype bilde av iPhone brukere. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

Hadde dette vært en Android hadde den fått karakteren 5 med så mange ankepunkter.

 

Heller karakter 3-4. Ser man hvor usaklig langt foran android-telefoner er spec-wise, ville ikke disse telefonene kunne hatt en høyere pris enn... Kanskje 2-3 000?

 

Ellers trenger iPhone ikke så høye specs, pga helt annet type OS, som ikke på langt nær krever så mye ressurser, noe man ser da iPhones faktisk er helt lag-frie.

Du og mandre er hva som er feil med dette forumet noen ganger, hvor mange ganger må det nevnes at ikke alle vil ha 14000 millioner ghz innpakket i en telefon, før så og kle deg i billig plastikk. Det er absolutt ingen som slår Apple på totalpakke, da tenker jeg på software, hardware, og alt i mellom.

 

Det er en fordel de har, som ikke andre har, bortsett fra Windows.

 

For mange er det viktig å få oppdateringer med en gang de kommer, ikke vente mange måneder etter at oppdateringen først kom ut, eller kanskje man ikke får oppdatering i det hele tatt.

jo HTC One slår totatlpakken til apple lett

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke overbevist om at dette viser seg å være så mye sikrere enn 4-sifret kode, men vi får se. 4-sifret kode eller kodemønster er mer en sikkert nok for meg.

 

AtW

Nå er jo heller ikke vanlige kodemønster veldig sikre. Når en lager kodemønster har neste punkt en avhengighet av punktet før, og kan ha så lite som 3 muligheter. Mønster er jo også noe en i stor grad ønsker å unngå i forbindelse med koder, på samme måte som en ønsker å unngå ord i passord. Jeg leste en artikkel som viste at sikkerheten ved mønsterkode ikke var særlig god pga. denne avhengigheten og fordi det finnes en hel del vanlige mønster. Kodemønster er derimot veldig populært fordi det gir en enkel og god nok sikkerhet for de fleste.

 

Mener du helt ærlig at en fingerscan autentisering tilsvarende den i iPhone 5s ikke hadde gitt deg tilfredsstillende sikkerhet for mobilen din?

Har du noe konkret informasjon som gir grunn til å betvile at fingeravtrykk er sikrere enn 4-siffret kode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Les om igjen. Jeg bruker ikke NFC fordi det er så lite utbredt.

Nettopp. Det kommer aldri til å bli utbredt. Det krever ny infrastruktur som veldig få er villige til å investere i, når de allerede har strekkodelesere som fungerer utmerket. Til bruk mellom mobiltelefoner er det også ei løsning på et problem som allerede har løsning - WiFi.

Jeg bruker NFC hver dag.

Det ser ut til at kortselskapene er villig til å ta den innvesteringen. Flere og flere betalingsterminaler er allerede klargjort for NFC.

Man bruker ikke NFC for å overføre store mengder data, for eksempel mellom to telefoner. Man bruker NFC til å sette opp å starte overføringen, som så skjer via Blåtann eller WiFi.

Lenke til kommentar

Nå er jo heller ikke vanlige kodemønster veldig sikre. Når en lager kodemønster har neste punkt en avhengighet av punktet før, og kan ha så lite som 3 muligheter. Mønster er jo også noe en i stor grad ønsker å unngå i forbindelse med koder, på samme måte som en ønsker å unngå ord i passord. Jeg leste en artikkel som viste at sikkerheten ved mønsterkode ikke var særlig god pga. denne avhengigheten og fordi det finnes en hel del vanlige mønster. Kodemønster er derimot veldig populært fordi det gir en enkel og god nok sikkerhet for de fleste.

 

Mener du helt ærlig at en fingerscan autentisering tilsvarende den i iPhone 5s ikke hadde gitt deg tilfredsstillende sikkerhet for mobilen din?

Har du noe konkret informasjon som gir grunn til å betvile at fingeravtrykk er sikrere enn 4-siffret kode?

 

Har du lest innlegget mitt? Spørsmålene dine virker litt merkelig i forhold til mitt innlegg, jeg mener det gir grei sikkerhet ja, akkurat som jeg mener kode også gir helt grei (og god nok) sikkerhet.

 

Den konkrete informasjonen er at mange tidligere varianter av fingeravtrykklesere ganske lett har latt seg lure.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har du lest innlegget mitt? Spørsmålene dine virker litt merkelig i forhold til mitt innlegg, jeg mener det gir grei sikkerhet ja, akkurat som jeg mener kode også gir helt grei (og god nok) sikkerhet.

 

Den konkrete informasjonen er at mange tidligere varianter av fingeravtrykklesere ganske lett har latt seg lure.

 

AtW

Jeg har selvfølgelig lest innlegget jeg kommenterer. Det er mulig jeg misforstod deg, men tolket innlegget ditt dit henn at du ikke hadde stolt på iPhones fingeravtrykkleser mens du stoler på kodemønster.

 

Men da er vi altså enige i at en fingeravtrykkleser som den i iPhone 5s (hvertfall inntil videre) gir god nok sikkerhet for de flestes behov i mobil sammenheng. Og da vil jeg si det er en ganske grei funksjon å ha i en telefon slik den er implementert - særlig siden den sannsynligvis vil gjøre terskelen lavere for mange til å beskytte telefonen.

 

Forskjellen mellom en del andre sensorer og denne er oppløsningen (sikkerhet), og at den er veldig lite kresen på hvordan du legger fingeren på sensoren (praktisk). Sannsynligheten for at noen får tak i intakt fingeravtrykk med en oppløsning på 1200 dpi uten eierens samtykke er forsvinnende liten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+014398532

Jippi, fortsatt har jeg verdens beste telefon.....for meg :-) 3300 mAh batteri holder en hel dag med svært aktivt bruk: Motorola Razr Maxx HD. Sammenligning kan gjøres på www.gsmarena.com Nyt deres telefoner så lenge dem har strøm ;-)

Lenke til kommentar

 

NFC dekker en egen nisje, nemlig "security through proximity", ting kan gjøre enklere fordi man må være nærme for å lese av. For ting med lave, men tilstedeværende sikkerhetskrav og mulighet for nærhet fysisk er det derfor godt egnet.

 

AtW

Valid, men litt tynt argument synes jeg. Har vel vært flere mer eller mindre skandaløse oppslag om hvor lett det er å sniffe NFC-signaler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...