Gå til innhold

Test: Apple iPhone 5S


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Fokuset på dette med cpu og ram blir for men del forholdsvis søkt, for vel 90% av brukerne så er dette i stor grad ubetydelig da telefonene er mer enn kjappe nok uansett.

 

Med IOS7 har man definitivt forbedret brukervennligheten, men ikke nok til å gå forbi nyeste Android versjoner som har kommet seg betraktelig. Hadde man i det minste fått lov til å redigere nye control center så hadde det hjulpet stort på. Bedre løsning på å gå mellom forskjellige sider (f.eks homescreen til side 3) ønskes også.

 

Nå har man i det minste økt antall apps man kan ha i en folder, noe som gjør det lettere å organisere, til gjengjeld synes jeg fortsatt det er forholdsvis meningsløst med bakgrunnsbilde i all den tid man ikke får mye nytte av det utenom når man ser på lock screen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan kan dere trekke for "mindre skjerm enn konkurentene"?
Jeg likte den "lille" skjermen på iphone 5-en jeg nettop solgte, og nå så tviler jeg litt før jeg skal kjøpe en telefon med 5 tommer skjerm, det er stort. Burde vært noen android-toppmodeller med mindre skjerm :(

 

og "aldrende design", jeg syntes i hvertfall at det er en av de peneste telefonene på markedet, som htc one og xperia z1. Det er kanskje ett år gammelt, men å trekke for det er fortsatt rart.

Endret av 1BlueAnd1White
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke minnekort/// mange bruker jo skyen til å lagre mange store filer så det er jo ikke nødvendigvis et minus.

Ikke fildeling over Bluetooth/// hvem gidder virkelig å dele bilder og musikk over Bluetooth fortsatt??

Du kan godt ta vekk en av dem, men når Wi-Fien er borte, hytta, bussen, nedetid hos ISP etc. så er det veldig greit å kunne flytte filer mellom enheter uten en PC. Wi-Fi direct er jo selvsagt mulig, men iPhone støtter ikke det heller.

Høy pris/// du får det du betaler for!!
Ja, du betaler for et produkt og du får det produktet. Men nei, jeg synes ikke du får det du betaler for her. Det minste de skulle ha gjort var å doble lagringsplasen i alle prisklassene og lagt inn 16GB på lavere nivå. Så lenge den ikke har minnekort er 16GB litt i minste laget.

For mange er det viktig å få oppdateringer med en gang de kommer, ikke vente mange måneder etter at oppdateringen først kom ut, eller kanskje man ikke får oppdatering i det hele tatt.

 

Det er gjerne de som kjøper Nexus som tenker sånn, veldig mange bryr seg ikke.

Jeg har sett dette, men alle testene burde vært på samme operativsystem.

Helt ueing, OSet er selvsagt en del av pakka du får. Så kan du jo gå i gang med å installere Android på iPhonen om du synes det er fornuftig tidsbruk.

 

Mange mulige måter å betrakte dette på, men det er du vel klar over. Fra mitt ståsted, så er utgangspunktet som følger; Hadde dette vært en Android basert mobil produsert av Samsung, så hadde navnet vært Samsung Galaxy S5, den hadde blitt lansert om 9 måneder, og prisen hadde vært nærmere NOK 10.000.

WAT?

Videostøtte bør helt klart være bedre på iPhone og derfor et fortjent minus.

De som deler filer over bluetooth lever fortsatt i 2005.

Ja, putter som regel filene på SD-kortet og swaper det, nei, vent...

 

Utifra disse ytelsetester skulle en tro at Samsungs nyeste flaggskig S4 er litt raskere enn Apples fjordårsmodell Iphone5. Dette mener jeg er feil. Kjøpte Iphone5 til min samboer. Denne oppleves som mye raskere enn min egen S4. Disse ytelsestestene forteller ikke hele sannheten.

There are lies, damn lies and benchmarks. Lenge siden jeg brydde meg om klokkehastigheter.

 

Automatisk gratis SMS når mottaker også har iPhone (iMessage) - Ved tilgang på WiFi/3G, og det er flere som har opplevd at meldingen ikke sendes pga. mottaker ikke har internett. Når det funker som det skal er det bra - men det finnes vel tilsvarende på andre plattformer?

For det norske markedet er vel dette ganske lite relevant nå som alle opperatørene hiver 40000 SMS i mnd etter deg uansett. Selvsagt har man de med kontantkort, men de sender neppe mange nok SMS uansett.

 

Det at du skryter av Samsung Kies gjorde dessverre alt det andre du skrev helt uinteressant. Kies er det største drittprogrammet jeg har opplevd.

 

Hver gang jeg kobler til min Samsung Galaxy Tab til PCn bruker Kies 30 sekunder på å starte opp og finne Taben. iPhonen min er oppe og kan brukes i iTunes på 3 sekunder.

Kies virker når den vil, med min Note2 er den helt OK, med min Tab2 sier den bare at den ikke kjenner den og vil ikke ha noe med den å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra design og svært god skjerm ::: Sant, men ikke uvanlig.

) God byggekvalitet ::: Sant, noe sjeldent (eks: HTC One)

God sikkerhet med fingeravtrykkleser ::: Haha, dette har allerede blitt "hacket".

Svært enkel å bruke ::: Det er android og...

Integrert Twitter og Facebook ::: Really? Er det et pluss? ALLE har det intergrert...

Automatisk gratis SMS når mottaker også har iPhone (iMessage) ::: Ok, greit nok, men det er vel strengt tatt over 3g/4g? Da er det jo data-trafikk. Ikke gratis. Kan og bruke face på android.

Meget bra kamera med HD-opptak ::: Sant, men ikke uvanlig (f.eks htc one)

Tyverisikring med sporing ::: samtilige nye android-telefoner har dette intergrert gjennom google.

Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB) ::: Lagringen koster flesk, og det er ikke mulig å bestemme det etter kjøpet. Det er IKKE et pluss... nesten samtlige android-telefoner har mulighet for sd-kort på 64gb...

God tilgang til nyttige og underholdende applikasjoner ::: android og....

 

Mindre skjerm enn konkurrentene ::: Ikke så viktig da det er en smakssak.

Aldrende design ::: INGEN telefoner er så lite eksklusive som iphone.. ALLE har det jo, og du ser ikke forskjell på en ny og gammel en!

Ikke minnekort :::: ikke nødvendigvis så farlig, men det du får av lagring koster deg dyyyyrt!

Ikke støtte for NFC ::: ikke så farlig fordi ikke så mange bruker det, men det er billig å implementere...

Ikke fildeling over Bluetooth ::: HÆ? Hvor lenge har ikke android hatt det? Obligatorisk??

Svak formatstøtte for video :::: Fra "film-trailer sjefene"? Fra "Mac er laget for video-redigerings-proffene..."

Høy pris ::: kunne heler kalt det "blodpris"....

 

6 :::: skulle heller vært 4/5... håper dere ikke får betalt av apple for denne testen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest Amobils test enda, og skal gjøre det, men hadde du sett litt rundt omkring, f.eks. Anandtech sin test, så er det klart at 5S er en teknologisk bragd uten sidestykke, enn så lenge. Så mye for påstandene om at Apple ligger etter konkurrentenes toppmodeller.

 

NFC er ikke et ankepunkt overhodet slik jeg ser det ettersom Apple er i ferd med å lansere sin egen løsning uten NFC, så go figure...

 

En teknologisk bragd uten sidestykke du, su synes ikke det er å overselge litt?

 

Tenker du på den "egne løsningen" bluetooth, som alle NFC-telefonene også har?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt søtt at iphone-brukere gir fullstendig beng i androidartikler/anmeldelser mens androidbrukere suger seg fast i iphoneartikler/anmeldelser som fluer på fluepapir.

 

Dere er jaggu skjønne :)

 

Iogmed at du kanskje gir beng i android-artikler, så foreslår jeg at du tar en tur innom de, det er ikke bare "android-fans" der.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp. Det kommer aldri til å bli utbredt. Det krever ny infrastruktur som veldig få er villige til å investere i, når de allerede har strekkodelesere som fungerer utmerket. Til bruk mellom mobiltelefoner er det også ei løsning på et problem som allerede har løsning - WiFi.

 

NFC dekker en egen nisje, nemlig "security through proximity", ting kan gjøre enklere fordi man må være nærme for å lese av. For ting med lave, men tilstedeværende sikkerhetskrav og mulighet for nærhet fysisk er det derfor godt egnet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En teknologisk bragd uten sidestykke du, su synes ikke det er å overselge litt?

 

Tenker du på den "egne løsningen" bluetooth, som alle NFC-telefonene også har?

 

AtW

 

 

Tror nok han siktet til Apple sin nye SoC og ikke blåtannløsningen. Apple har jo overgått de fleste andre her når det gjelder å få ut ganske imponerende ytelse, i liten formfaktor, med lav strømforbruk og hvor de ikke måtte ty til pressing av klokkefrekvenser og kaste på et par ekstra kjerner i prosessen for å få det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Insinuerer du at iPhone-brukere rakker like mye ned på androidbrukere og androidtelefoner som vice versa?

 

Jeg insinuerer at de ihvertfall ikke gir beng i android-artikler, de fleste artikkeltyper har godt med representanter fra begge leire, selv om det kanskje er litt flere android-fans jevnt over. Til å være bekymret for nedrakking, så er jo forøvrig ditt eget innlegg usedvanlig lite smidig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tror nok han siktet til Apple sin nye SoC og ikke blåtannløsningen. Apple har jo overgått de fleste andre her når det gjelder å få ut ganske imponerende ytelse, i liten formfaktor, med lav strømforbruk og hvor de ikke måtte ty til pressing av klokkefrekvenser og kaste på et par ekstra kjerner i prosessen for å få det til.

 

Det tror jeg også, og det var det jeg kommenterte, Apple SoC er god den, og en fin utvikling, en teknologisk bragd uten sidestykke? Det er å overselge det ganske mye i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er vitsen med mer enn to kjerner når den yter kjempebra allerede? Full-HD er vel strengt tatt ikke nødvendig om man allerede ikke kan se pikslene. Det er mer relevant om man har en veldig stor skjerm ala 5". NFC er rimelig niché enda, spør du meg.

 

Enig i det, det som teller er den faktisk ytelsen, ikke antallet kjerner eller klokkefrekvens, når det er sagt synes jeg i samme ånd at artikkelens skryt av 64-bit og at det gjør det mulig å kjøre "avanserte programmer" er litt malplassert. Det er den endelig ytelsen som teller også her.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan kan dere trekke for "mindre skjerm enn konkurentene"?

Jeg likte den "lille" skjermen på iphone 5-en jeg nettop solgte, og nå så tviler jeg litt før jeg skal kjøpe en telefon med 5 tommer skjerm, det er stort. Burde vært noen android-toppmodeller med mindre skjerm :(

 

og "aldrende design", jeg syntes i hvertfall at det er en av de peneste telefonene på markedet, som htc one og xperia z1. Det er kanskje ett år gammelt, men å trekke for det er fortsatt rart.

 

De kan vel trekke fordi de mener skjermen burde vært større og at designet ikke er så godt. Det er jo en subjektiv vurdering, da risikerer man alltid å være uenig med anmelder.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg insinuerer at de ihvertfall ikke gir beng i android-artikler, de fleste artikkeltyper har godt med representanter fra begge leire, selv om det kanskje er litt flere android-fans jevnt over. Til å være bekymret for nedrakking, så er jo forøvrig ditt eget innlegg usedvanlig lite smidig.

 

AtW

 

Nå må du gi deg.

Hva flaming angår så går det i langt større grad i retning mot Apple og Apple fanboys enn den andre veien. Diskusjon.no er hakket bedre enn internett generelt, men hev blikket ditt for å se deg omkring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå må du gi deg.

Hva flaming angår så går det i langt større grad i retning mot Apple og Apple fanboys enn den andre veien. Diskusjon.no er hakket bedre enn internett generelt, men hev blikket ditt for å se deg omkring.

 

Du snakket vel heller ikke om "Internett generelt", ellers er det vel du som bør heve blikket om du mener apple-fans gir beng i android-artikler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...