Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Noen som ikkje er så fornøyde med bildekvaliteten på mantle:

 

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4757355&postcount=221

 

På BALT3 sine screenshot var det ikkje noe forskjell synes jeg:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495754&p=21376807

 

Edit: Kan faktisk se ut som om det er bedre bildekvalitet på DX11 i "sjang hai" brettet... :hmm:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke sagt at det var noe bedre bildekvalitet, men når du nevner det ser jeg jo at det er kjempestor forskjell på farger og kontrast. Merkelig.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=4757376#post4757376

 

Sjekk skyene her og sanden. På DX 11 er det mye bedre dybde/skygge i sanden.

 

Mere om "problemet" her:

 

http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2979150493821981180/3/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nåda, man må huske at dette er fortsatt litt tidlig i utviklingen , så man bør nesten forvente at alt ikke er 100% enda.

Har også sett bilder der det er vanskelig å se forskjell så det blir litt avhengig av situasjonen og ikke minst kodingen til spillet.

 

Jeg forventer at så fort Mantle og softwaren den brukes i får modnet så vil man se en ytterligere forbedring i bildekvaliteten.

 

Men det er jo heller ikke rart at dette vil bli kritisert hardt av de som er glade i de dyre skjermkortene man har kjøpt seg, det er jo surt å se at et kort som koster flere tusen kroner mindre yter bedre enn det man har selv.

 

Edit : Endret litt på innlegget da det ikke er ment å gå på noen konkrete personer og ønsker ikke at noen skal føle seg hengt ut.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nåda, man må huske at dette er fortsatt litt tidlig i utviklingen , så man bør nesten forvente at alt ikke er 100% enda.

Har også sett bilder der det er vanskelig å se forskjell så det blir litt avhengig av situasjonen og ikke minst kodingen til spillet.

 

Jeg forventer at så fort Mantle og softwaren den brukes i får modnet så vil man se en ytterligere forbedring i bildekvaliteten.

 

Men det er jo heller ikke rart at dette vil bli kritisert hardt av de som er glade i de dyre Titan kortene man har kjøpt seg, det er jo surt å se at et kort som koster flere tusen kroner mindre yter bedre enn det man har selv.

 

Regner med at du hinter til meg? Jeg er ikkje fanboy av noe som helst, og kritiserer heller ikkje ukritisk. Jeg er performance fanboy og vil ha alle fakta på bordet som de fleste andre.

 

Hvis det er noen som tror jeg bare har eller har hatt nVidia skjermkort tar frådig feil. Kan jo nevne 4x 5870, 3-way 6970 ( 6990+6970), 7970 crossfire....

 

At du sammenlikner Titan mot 290/290x er håpløst. Trodde du visste bedre enn det siden du er moderator?

Nå er det GTX 780 mot 290 eller 290x som må sammenliknes.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nåda, man må huske at dette er fortsatt litt tidlig i utviklingen , så man bør nesten forvente at alt ikke er 100% enda.

Har også sett bilder der det er vanskelig å se forskjell så det blir litt avhengig av situasjonen og ikke minst kodingen til spillet.

 

Jeg forventer at så fort Mantle og softwaren den brukes i får modnet så vil man se en ytterligere forbedring i bildekvaliteten.

 

Men det er jo heller ikke rart at dette vil bli kritisert hardt av de som er glade i de dyre Titan kortene man har kjøpt seg, det er jo surt å se at et kort som koster flere tusen kroner mindre yter bedre enn det man har selv.

Ser for meg at dette er begynnelsen på en gedigen flopp, selv om jeg ikke håper det.

BF4 er jo heller ikke særlig bra teknisk, mye dritt. Hva bildekvaliteten skyldes må jo være enten AMD eller DICE siden det er et samarbeid der, ikke sikkert AMD er den skyldige.

 

Hvorfor du skal dra inn Titan her blir litt meningsløst. Det kom lenge, lenge lenge før R9-290X og er nå et entry-level compute kort.

Nizzen, hadde du ikke 6990+6970 også da?

Lenke til kommentar

Nei, kritikken er ikke rettet til deg Nissen (husket ikke i farta at du hadde 2 x titan, mente du også hadde 290x siden du er aktiv i tråden) men ser jo det nå i signaturen din , men generelt til svært mange av kommentarene jeg har lest både inne på andre forum , i noen artikler fra kjente websider (host kremt) osv.

 

Jeg er personlig opptatt av bildekvalitet , men vi bør huske at når det gjelder nye drivere så vil det ta litt tid før ting blir bedre og inntil da er det greit å ta det litt med ro. For å være ærlig så ser jeg ikke stor forskjell i dag kontra 5-8 år siden når det gjelder diskusjonene mellom ATI / Nvidia , faktisk så husker jeg flere ganger både Nvidia trikset med AA / AF og bildekvalitet og når ATI faktisk gjorde noe i samme duren.

Lenke til kommentar

Noen som ikkje er så fornøyde med bildekvaliteten på mantle:

 

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4757355&postcount=221

 

På BALT3 sine screenshot var det ikkje noe forskjell synes jeg:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495754&p=21376807

 

Edit: Kan faktisk se ut som om det er bedre bildekvalitet på DX11 i "sjang hai" brettet... :hmm:

 

Dette ser ut som gamma/brightness innstillinger som ikke er like på begge API'er, omtrent som det kunne være mellom ogl og dx. Bildekvaliteten ser helt lik ut, men noen har ikke klart den umenneskelig vanskelige oppgaven og stille inn gamma/brightness slik at de presenteres likt. Øk gamma på en identisk bildekopi i photoshop, og de ser vilt anderledes ut...

 

Se på skyggene på bildene så ser du mer detaljer i disse på mantle, det tyder på høyere gamma/brightness. For å sammenligne bildekvalitet, altså AF/AA texturer o.l, så må man sette mantle og DX opp så likt som mulig, sannsynligvis svært lik bildekvalitet dersom dette blir gjort. Nå har ikke BALT3 gjort noe forsøk på dette virker det som, kun presentert noen screens for å vise dem begge....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg kjøper at det bare er gamma og lysinstillingene som er forskjellige. Bildet på guru3d sitt forum som har blitt linket til to ganger, mister mye detaljer på avstanden. (som om det var mer "røyk" som gir kortere avstand man kan se)

 

Kan være tilfeldig på det stedet, men det er ikke akkurat veldig positivt. For forskjellig bildekvalitet er ikke noe nytt, og du skal ikke mer enn noen år tilbake før (mener det var Nvidia) som spesielt jukset med kvaliteten for å få opp ytelsen.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er mer "dis" på Mantle - som forøvrig koster ytelse - men også er en sideeffekt av gamma, detaljene er der dog ser litt anderledes ut.

Fargene ser ut som om den ene forsøker å presentere reallife, mens den andre har oversaturerte farger ala tegneserie, hater mikkemus fargene som pesten, mente det var en innstilling man kunne forandre på for å duse dette ned...

Lenke til kommentar

I BF3, som er siste BF jeg spilte, så var det en innstilling som ga mer realife farger men kostet ytelse og presenterte mer dis, synes det ser ut som om den ene har denne på mens den andre ikke har det. Det er uansett umulig å sammenligne uten helt identiske gamma/brightness innstillinger, og da snakker jeg controlpanel gamma/brightness, ikke skjerminnstillinger..

 

På BALT3 sitt første bilde, så ser man på et bygg en kraftig oversaturert blåfarge på DX11 og dis allerede mellom bygninger ganske nærme på Mantle, ser faktisk ut som om mantle bildet har denne relativt kostbare modusen påslått og directx ikke har det..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ser ut som om det er mer "dis" på Mantle - som forøvrig koster ytelse - men også er en sideeffekt av gamma, detaljene er der dog ser litt anderledes ut.

Fargene ser ut som om den ene forsøker å presentere reallife, mens den andre har oversaturerte farger ala tegneserie, hater mikkemus fargene som pesten, mente det var en innstilling man kunne forandre på for å duse dette ned...

Må si at Mantle-bildet har bedre dybdefølelse enn Direct3D-bildet, særlig rundt bryggene og i horisonten jeg merker det.

Ingen tvil om at det er gamma/brightness/contrast-justeringer da :p

 

EDIT:

Annet snodig med Mantle: mindre aliasing på bygningen i Siege of Shanghai fra BALT3 sitt bilde.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

 

Ser ut som om det er mer "dis" på Mantle - som forøvrig koster ytelse - men også er en sideeffekt av gamma, detaljene er der dog ser litt anderledes ut.

Fargene ser ut som om den ene forsøker å presentere reallife, mens den andre har oversaturerte farger ala tegneserie, hater mikkemus fargene som pesten, mente det var en innstilling man kunne forandre på for å duse dette ned...

Må si at Mantle-bildet har bedre dybdefølelse enn Direct3D-bildet, særlig rundt bryggene og i horisonten jeg merker det.

Ingen tvil om at det er gamma/brightness/contrast-justeringer da :p

 

EDIT:

Annet snodig med Mantle: mindre aliasing på bygningen i Siege of Shanghai fra BALT3 sitt bilde.

 

 

Yupp, bekreftet gamma/contrast/brightness bug av AMD, som selvfølgelig ikke påvirker ytelsen..

 

https://twitter.com/repi/status/429985248995467265

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Om det var en feature, så er det ganske vanlig måte å øke ytelsen i spill. (For å senke draw distance)

 

Men det krever selvsagt at man utnytter det riktig. Å bare legge til dis vil kunne kreve bittelity ekstra om man ikke samtidig fjerner detaljene bak disen.

 

Om dette ikke er utnyttet, så greit nok.

Lenke til kommentar

Om det var en feature, så er det ganske vanlig måte å øke ytelsen i spill. (For å senke draw distance)

 

Men det krever selvsagt at man utnytter det riktig. Å bare legge til dis vil kunne kreve bittelity ekstra om man ikke samtidig fjerner detaljene bak disen.

 

Om dette ikke er utnyttet, så greit nok.

Nja, disse "gamma/brightness" greiene er vell ikke noe som gir noe spesielt utslag på FPS. Tenker da på sweetFX også videre som du kan bruke i de aller fleste spill. I arma f.eks kan du bruke det og du får mye sterkere farger og slike ting uten at den gjør noe innslag på FPS, i mestefall 1-2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...