Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

vel....

 

Tror ikkje jeg gidder å låne 2-3 290x kort alikevel...

 

AMD Mantle will benefit Lower-End CPUs, not mainstream and high-end PCs.

 

does not compute med det som står i teksten fra Tweaktown klippet

 

" Finally, DICE tested the game on a Intel Core i7-3970x Extreme CPU paired with two R9 290X video cards, and the game set to 1080p ultra settings and MSAA set to 4x this time. Mantle increased performance again this time in the single player level, South China Sea, with frame rates being increased by a whopping 58-percent, going from 78fps to 116fps."

Lenke til kommentar

Men... Hvem tør vedde på at 2x 290x med mantle får høyere fps i battlefield 4 i 1080p ultrasettings VS 2x 780ti?

 

116fps er ikkje imponerende akkurat der... Derfor er jeg litt skeptisk.

 

 

http://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=5711

Virker som om Mantle i stor grad vil redusere CPU-forbruket, og gi en mindre boost til grafikk-ytelsen.

Får jo se hvor stor forskjellen blir når folk får testet i helga.

 

Alternativt kan du jo sjekke frameraten din på South China i Single Player og se forskjellen selv ;)

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det som ser ut til å være den fine tingen ved mantle updaten er at vi slipper unna mye av CPU flaskehalsen som eksisterer i f.eks bf4. Om dette gir utslag i 10% fps jevnt over eller at vi kanskje får en 25% i min fps, gir jeg baller i da jeg ikke betaler noe for denne oppdateringen. Alt som kan øke ytelsen min er bra greier så lenge det ikke introduserer nye bugs etc.

Lenke til kommentar

 

vel....

 

Tror ikkje jeg gidder å låne 2-3 290x kort alikevel...

 

AMD Mantle will benefit Lower-End CPUs, not mainstream and high-end PCs.

 

Low-End PCer har kanskje ofte CPU-flaskehals og drar godt nytte av mantle, men det er "skikkelig" high-end som har den aller største CPU-flaskehalsen. Så når du kjører på med tre stykk 290X, så tipper jeg det meste skriker etter mer CPU-kraft.

 

Ellers ville jeg tatt de testene der ute med en klype salt. Mye rart å finne, og blir jo litt merkverdig om man prøver å finne noen få steder i SP som drar litt ekstra nytte. Samt at de kjører såpass ekstreme prosessorer men ikke klokker dem... Boooring.

Lenke til kommentar

Siste nytt fra Sweclockers.com:

 

"Uppdatering! AMD meddelar att Catalyst 14.1 för Mantle fortfarande inte är redo. Företaget hoppas att ha en version för media fredag eftermiddag EST, vilket innebär någon gång ikväll svensk tid. Om denna även når slutanvändare och i så fall när är oklart."

 

 

Legg merke til at AMD sier at de skal ha en driver klar for MEDIA sent i kveld....m.m.

 

 

https://www.facebook.com/sweclockers

Endret av lystfiskern
Lenke til kommentar

Kunne ikke gitt mer lang mars i hva mantle kan prestere. Burde de heller ikke konsentrere seg om å få skjermkortetene til å fungere uten mantle først? I dette tilfelle R9 290, ikke black edition, men "black screen edition". Dette tror jeg kommer til å gå i retur, med mindre det finnes en løsning på problemet. Ingen problem med å kjøre spill eller benchmarks, men helt ubrukelig å surfe eller åpne en mappe på skrivebordet med.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Litt noobish spørsmål her. Men hvorfor er 280x bedre enn 270x ? om det er det da. Når 270x har 4 gig mens 280x bare har tre?

280x har 80% flere compute units ("kjerner"), 40% flere TMUs, og 384bit (mot 270x sin 256bit) -minnebuss. Samt noe raskere minnefrekvens.

 

Minnemengden er for mannen i gata/noobs det aller minst interessante verdien, da det enten er for lite eller nok minne. På samme måte som at lagringsplassen ikke har noe å si for ytelsen så lenge du ikke fyller opp alt. Vil ikke ha noe for ytelsen sin del, og er ikke nødvendig med mer enn 2GB på et så svakt kort.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Litt noobish spørsmål her. Men hvorfor er 280x bedre enn 270x ? om det er det da. Når 270x har 4 gig mens 280x bare har tre?

280x har 80% flere compute units ("kjerner"), 40% flere TMUs, og 384bit (mot slutten 70x sine 256bit) -minnebuss. Samt noe raskere minnefrekvens.

 

Minnemengden er for mannen i gata/noobs det aller minst interessante verdien, da det enten er for lite eller nok minne. På samme måte som at lagringsplassen ikke har noe å si for ytelsen så lenge du ikke fyller opp alt. Vil ikke ha noe for ytelsen sin del, og er ikke nødvendig med mer enn 2GB på et så svakt kort.

 

Takker for informativt svar :) Lærte jeg noe nytt! Mens jeg har deg her, hva skjedde med den PCen du bygde som fikk artikkel på hw.no ?

Lenke til kommentar

Hehe, fortsatt under bygging. ;-)

Ble ikke helt fornøyd med ytelsen så måtte ombygge en del, i tillegg til en del andre forbedringer og fiksing. ^^ Satser på å bli ferdig med utseendet også til neste TG. :)

Det er litt av et prosjekt Mister :) men så har er du "top notch enthusiaist" :)

 

Digger den der "koffert" kabinett ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det var med stor glede at jeg i går oppgraderte pcn med et MSI R9 280x OC Edition...

I dag derimot var ikke gleden like stor når artifacter begynte å vise seg etter totalt 4-5 timers spilling. Fram til da har det ikke vært antydning til feil, og artifactene/glitchene begynte plutselig under spilling av Torchlight 2, et ikke spesielt krevende spill.

Nå er dette et permanent problem, og selv ikke ved avinstallering av driver, prøving av flere forskjellige drivere eller endring av clockfrekvens har ført til noen forbedring.

 

Jeg mistenker at det kan være strømforsyningen (Corsair 550W), men da burde vel artifactene ha vist seg ved andre tilfeller enn kun 3d-applikasjoner? 2D-spill som Rogue Legacy og Binding of Isaac viser ingen tegn, mens startskjermen til både Torchlight 2 og Borderlands 2 viser en del artifacter. Temperaturer holder seg også på svært trivelige nivå, både prosessor og skjermkort.

 

Er dette et kjent problem med en del R9-kort som medfører at jeg bør sende det inn til cdon igjen, teste det på en pc med bedre strømforsyning eller vente til ATIs nyeste beta-driver og teste den?

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Det var med stor glede at jeg i går oppgraderte pcn med et MSI R9 280x OC Edition...

I dag derimot var ikke gleden like stor når artifacter begynte å vise seg etter totalt 4-5 timers spilling. Fram til da har det ikke vært antydning til feil, og artifactene/glitchene begynte plutselig under spilling av Torchlight 2, et ikke spesielt krevende spill.

Nå er dette et permanent problem, og selv ikke ved avinstallering av driver, prøving av flere forskjellige drivere eller endring av clockfrekvens har ført til noen forbedring.

 

Jeg mistenker at det kan være strømforsyningen (Corsair 550W), men da burde vel artifactene ha vist seg ved andre tilfeller enn kun 3d-applikasjoner? 2D-spill som Rogue Legacy og Binding of Isaac viser ingen tegn, mens startskjermen til både Torchlight 2 og Borderlands 2 viser en del artifacter. Temperaturer holder seg også på svært trivelige nivå, både prosessor og skjermkort.

 

Er dette et kjent problem med en del R9-kort som medfører at jeg bør sende det inn til cdon igjen, teste det på en pc med bedre strømforsyning eller vente til ATIs nyeste beta-driver og teste den?

Jeg vet om en som hadde samme problemet med en DirectCu II edition :)

 

Bare ta det på garantien eller kjøp det et nytt et på pengene som kommer :) Håper det løser seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...