Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014

Da har AMD avslørt sin utgave av G-sync, den kalles for øyeblikket FreeSync og skal visstnok fungere selv på GPUer som er "et par generasjoner gamle."

 

Visstnok er det støtte for dette i flere nye skjermer allerede, og AMD skal heller ikke ha betalt for "teknologien"....

 

Kan ikke si at G-sync ser spesielt attraktivt ut nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er dette interessant for de som kjører de fleste spill i 120 fps? Kan ikke se at det har noen relevanse der, mer ment for at svakere skjermkort skal kunne gi en god spillopplevelse med lav framerate.

Og hvor blir det av Mantle som det er skrytt så enormt av? Hatt nok utsettelser nå syns jeg.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette interessant for de som kjører de fleste spill i 120 fps? Kan ikke se at det har noen relevanse der, mer ment for at svakere skjermkort skal kunne gi en god spillopplevelse med lav framerate.

Og hvor blir det av Mantle som det er skrytt så enormt av? Hatt nok utsettelser nå syns jeg.

Det har ikke relevans for de som kjører alt på 120 FPS uten drops, det har du helt rett i.

 

Derimot så er jeg uenig i at dette er for svakere skjermkort. Selv ikke 3 eller fire GTX 780Ti klarer å kjøre det meste av dagens spill over 120 FPS. Har ikke nubbsjans med tre 780 CLassy i hvert fall. :)

Og skrur jeg ned grafikken så ofrer du rimelig mye, samt at det sannsynligvis ikke er nok da du vil raskt møte en kraftig flaskehals i CPU/minne du vanskelig vil komme over. Og da snakker jeg om at selv ikke OC med vannkjøling er nok. :(

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014

Da har AMD avslørt sin utgave av G-sync, den kalles for øyeblikket FreeSync og skal visstnok fungere selv på GPUer som er "et par generasjoner gamle."

 

Visstnok er det støtte for dette i flere nye skjermer allerede, og AMD skal heller ikke ha betalt for "teknologien"....

 

Kan ikke si at G-sync ser spesielt attraktivt ut nå.

Fantastisk. :) Dette blir nok forhåpentligvis mer populært enn Nvidia sin proprietære og muligens dårligere versjon.

Lenke til kommentar

Det har ikke relevans for de som kjører alt på 120 FPS uten drops, det har du helt rett i.

 

Derimot så er jeg uenig i at dette er for svakere skjermkort. Selv ikke 3 eller fire GTX 780Ti klarer å kjøre det meste av dagens spill over 120 FPS. Har ikke nubbsjans med tre 780 CLassy i hvert fall. :)

Og skrur jeg ned grafikken så ofrer du rimelig mye, samt at det sannsynligvis ikke er nok da du vil raskt møte en kraftig flaskehals i CPU/minne du vanskelig vil komme over. Og da snakker jeg om at selv ikke OC med vannkjøling er nok. :(

Høy grafikk er ikke alt.

Ting som er viktigere:

Lav input lag

Stabilt uten drops

>120 fps

Lenke til kommentar

Fantastisk. :) Dette blir nok forhåpentligvis mer populært enn Nvidia sin proprietære og muligens dårligere versjon.

 

Det blir nok mer populært mtp at det er billigere og ikke minst også fungerer på AMD sine skjermkort, men jeg stiller meg noe tvilende til at det er en bedre eller like bra løsning som G-Sync. Nvidia viste nok om denne VESA standarden da dem utviklet G-Sync, så hvorfor brydde dem seg med en egen løsning.
Fra kommentar feltet til Anandtech (jeg aner ikke om det stemmer):
I don't think this is equivalent to GSync. GSync works by making the monitor board holding VBLANK until GPU sends an image. FreeSync uses a VESA standard to change VBI speculatively depends on what the driver thinks the next VBLANK should be. There is software overhead first, and it won't work for the most important frames, when the framerate fluctuates, so you will still see tearing and stutter occasionally. If the app runs in constant frame, like how AMD's demo is doing, then the driver should be able to speculate properly and get the correct VBLANK configured. With the pendulum demo NVIDIA has however, since the framerate can fluctuate, FreeSync won't work nearly as well.

 

Lenke til kommentar

 

 

Det blir nok mer populært mtp at det er billigere og ikke minst også fungerer på AMD sine skjermkort, men jeg stiller meg noe tvilende til at det er en bedre eller like bra løsning som G-Sync. Nvidia viste nok om denne VESA standarden da dem utviklet G-Sync, så hvorfor brydde dem seg med en egen løsning.

Av det jeg har sett fra Nvidia de siste årene virker de mer opptatt av å komme med proprietære løsninger som hjelper dem å selge flere skjermkort framfor å komme med løsninger som de fleste kan dra nytte av.

Lenke til kommentar

Høy grafikk er ikke alt.

Ting som er viktigere:

Lav input lag

Stabilt uten drops

>120 fps

Vel, det er jo delvis akkurat det jeg sier.

 

At det ikke hjelper med et raskt skjermkort når CPUen vil holde deg igjen i en del spill, og dermed ikke gi deg over 120 FPS en del ganger var poenget. Og at du derfor allikevel kan få bruk for G-sync eller tilsvarende. Det vil da også gi deg mindre Input-lag og mindre tearing kontra V-Sync på eller av.

 

 

Litt til siden så må jeg nevne at når jeg spilte CS:GO sist så testet jeg V-sync og trippel buffering, og i motsetning til alle andre spill jeg har prøvd så var forskjellen så enorm (ekstrem mengde input lag, og spillet gikk som olje). Ikke at jeg helt klarer å tro på at det bare var det. Uten at det har noen relevans for min forrige kommentar. :)

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett fra Nvidia de siste årene virker de mer opptatt av å komme med proprietære løsninger som hjelper dem å selge flere skjermkort framfor å komme med løsninger som de fleste kan dra nytte av.

 

Vel, i dette tilfellet er det iallefall ikke nødvendig med støtte fra spillutviklerne. Nvidia kan ikke her møte opp hos spillutviklerne med en pengesekk for å overtale dem til å støtte G-Sync fremfor "FreeSync".

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/show/7641/amd-demonstrates-freesync-free-gsync-alternative-at-ces-2014

Da har AMD avslørt sin utgave av G-sync, den kalles for øyeblikket FreeSync og skal visstnok fungere selv på GPUer som er "et par generasjoner gamle."

 

Visstnok er det støtte for dette i flere nye skjermer allerede, og AMD skal heller ikke ha betalt for "teknologien"....

 

Kan ikke si at G-sync ser spesielt attraktivt ut nå.

Kjempesnilt av idealistiske AMD å holde denne muligheten hemmelig frem til nå da.

 

Vi vet ikke hvordan hverken G-Sync eller Freesync funker i realiteten, så la oss vente å se. Hadde helst sett at AMD sin løsning er best, mtp at den er "gratis" :)

Lenke til kommentar

Hardware > software som regel. Uansett merkelig at de ikke har gjort noe med dette før hvis muligheten har vært der.

Nå4 du mener dette er en software-løsning er det umulig å ta deg alvorlig. Forskjellen på FreeSync og G-sync er at FreeSync ikke trenger en Nvidia-GPU montert på skjermen og en Geforce 600/700-GPU

Lenke til kommentar

Nå4 du mener dette er en software-løsning er det umulig å ta deg alvorlig. Forskjellen på FreeSync og G-sync er at FreeSync ikke trenger en Nvidia-GPU montert på skjermen og en Geforce 600/700-GPU

Leste bare kjapt over en FreeSync-post på OCN. Meget sannsynlig det er mye jeg ikke har fått med meg! Håper som sagt AMD-løsningen viser seg å være like god som G-Sync, nettopp fordi man ikke trenger hardware på skjermen :)

EDIT: Forøvrig merkelig at FreeSync kun ble demonstrert på laptop.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Leste bare kjapt over en FreeSync-post på OCN. Meget sannsynlig det er mye jeg ikke har fått med meg! Håper som sagt AMD-løsningen viser seg å være like god som G-Sync, nettopp fordi man ikke trenger hardware på skjermen :)

Skjermen må støtte VESA-standarden VBlank, maskinvarestøtte på skjermen er faktisk et krav.

Mistenker du har lest en av Alatars poster, han er alltid kritisk til alt fra AMD og entusiastisk til alt fra Nvidia.

Lenke til kommentar

Kommentar fra Nvidia:

 

He first said, of course, that he was excited to see his competitor taking an interest in dynamic refresh rates and thinking that the technology could offer benefits for gamers. In his view, AMD interest was validation of Nvidia's work in this area.

However, Petersen quickly pointed out an important detail about AMD's "free sync" demo: it was conducted on laptop systems. Laptops, he explained, have a different display architecture than desktops, with a more direct interface between the GPU and the LCD panel, generally based on standards like LVDS or eDP (embedded DisplayPort). Desktop monitors use other interfaces, like HDMI and DisplayPort, and typically have a scaler chip situated in the path between the GPU and the panel. As a result, a feature like variable refresh is nearly impossible to implement on a desktop monitor as things now stand.

That, Petersen explained, is why Nvidia decided to create its G-Sync module, which replaces the scaler ASIC with logic of Nvidia's own creation. To his knowledge, no scaler ASIC with variable refresh capability exists—and if it did, he said, "we would know." Nvidia's intent in building the G-Sync module was to enable this capability and thus to nudge the industry in the right direction.

When asked about a potential VESA standard to enable dynamic refresh rates, Petersen had something very interesting to say: he doesn't think it's necessary, because DisplayPort already supports "everything required" for dynamic refresh rates via the extension of the vblank interval. That's why, he noted, G-Sync works with existing cables without the need for any new standards. Nvidia sees no need and has no plans to approach VESA about a new standard for G-Sync-style functionality—because it already exists.

That said, Nvidia won't enable G-Sync for competing graphics chips because it has invested real time and effort in building a good solution and doesn't intend to "do the work for everyone." If the competition wants to have a similar feature in its products, Petersen said, "They have to do the work. They have to hire the guys to figure it out."

 

 

- http://techreport.com/news/25878/nvidia-responds-to-amd-free-sync-demo

 

 

Ser ut som vi må vente på DisplayPort 1.3 for at dette skal fungere med desktop skjermer.

 

Koduri did admit that NVIDIA deserved credit for seeing this potential use of the variable refresh feature and bringing it to market as quickly as they did. It has raised awareness of the issue and forced AMD and the rest of the display community to take notice. But clearly AMD's goal is to make sure that it remains a proprietary feature for as little time as possible.

As it stands today, the only way to get variable refresh gaming technology on the PC is to use NVIDIA's G-Sync enabled monitors and GeForce graphics cards. It will likely take until the ratification and release of DisplayPort 1.3 monitors before AMD Radeon users will be able to enjoy what I definitely believe is one of the best new technologies for PC gaming in years. AMD is hopeful it will happen in Q3 of 2014 but speed of integration has never been a highlight of the DisplayPort standard. NVIDIA definitely has an availability advantage with G-Sync but the question will be for how many months or quarters it will last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen må støtte VESA-standarden VBlank, maskinvarestøtte på skjermen er faktisk et krav.

Mistenker du har lest en av Alatars poster, han er alltid kritisk til alt fra AMD og entusiastisk til alt fra Nvidia.

Kjenner til Alatar, leste ene posten hans nå. Har ledd ganske mye av kranglene hans på OCN. Så du leste samme tråden :)

 

I tillegg til det du nevner trenger man vel strengt tatt en HD6xxx/HD7xxx/Rx GPU også? Vært interessant å sett en liste over skjermer med VBlank.

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett fra Nvidia de siste årene virker de mer opptatt av å komme med proprietære løsninger som hjelper dem å selge flere skjermkort framfor å komme med løsninger som de fleste kan dra nytte av.

AMD sin "properitære" Mantle API er jo et godt eksempel på dette... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...