Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

 

 

En PC reparatør uttalte en gang:

"pc-guruers" velmente råd til venner og bekjente har langt på vei betalt den splitter nye bilen min :)

Mitt råd er å først og fremst høre på de som stiller garantien for produktet ditt. Hvis vennen din stiller med den samme skriftlige garantien må du gjerne ta hans løsning på samme alvor....

 

Kanskje du bør vite hva du snakker om selv før du kommer med noe sånt? Det er allment kjent at anbefalingene for effekt på strømforsyninger er fullstendig overdrevet. 750W holder i lange baner for én 290x, 500W hadde som cannibalguppy sier også gått fint.

 

Forresten er nok sjansen for å ødelegge en komponent fordi strømforsyningen leverer for liten effekt fullstendig neglisjerbar. Den vil i så fall bare ikke fungere skikkelig før man skaffer en med større effekt. (Ikke at det er relevant i dette tilfellet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

En PC reparatør uttalte en gang:

"pc-guruers" velmente råd til venner og bekjente har langt på vei betalt den splitter nye bilen min :)

Mitt råd er å først og fremst høre på de som stiller garantien for produktet ditt. Hvis vennen din stiller med den samme skriftlige garantien må du gjerne ta hans løsning på samme alvor....

Jeg sliter med å se hvor du vil med dette...

Entusiaster her på forumet har forøvrig langt mer peiling enn en såkalt "PC reparatør" trolig har. Sett min del av slike folk rundt om på bedrifter og skoler, de fleste er ikke akkurat på toppnivå innen sitt fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der våkna hylekoret ja..... Godt å se at ikke firmafester og julestria har tatt fullstendig luven ut av dere. :rofl:

 

 

Nå er det stor forskjell på de som tror de kan pc (vi ser mange av dem her inne) og oss som faktisk kan pc.

 

Det er det nok helt klart. Jeg kan for eksempel NULL om rene grafikknusere som Quadro og FirePro....

Mente bare å si at uten å vite hvilken øvrig maskinvare han hadde og tiltenkt bruk denne stein_m så for seg med riggen sin så var det drøyt å hevde at 500w var safe.... men igjen..."jeg kan bare delvis pc" så ta høyde for at jeg kan være helt jordet med forbeholdet.

 

 

Kanskje du bør vite hva du snakker om selv før du kommer med noe sånt? Det er allment kjent at anbefalingene for effekt på strømforsyninger er fullstendig overdrevet. 750W holder i lange baner for én 290x, 500W hadde som cannibalguppy sier også gått fint.

 

Forresten er nok sjansen for å ødelegge en komponent fordi strømforsyningen leverer for liten effekt fullstendig neglisjerbar. Den vil i så fall bare ikke fungere skikkelig før man skaffer en med større effekt. (Ikke at det er relevant i dette tilfellet.)

Hva vet du om hva jeg "kan eller ikke kan"? Og sist jeg sjekka så var jeg et registrert medlem av allmenheten du referer til... samtidig registrer jeg at stein_m tydeligvis ikke fikk det memoet......go figure.

 

Vet vi hvilket ikke-referansekort stein_m kommer til å velge? Vet vi i det hele tatt hva som kommer og hvilke strømbehov disse har? Vet vi noe om resterende maskinvare i mannens pc og hvilken type bruk han har tenkt å utsette den for? Hvis svar på ett eller flere av disse spørsmålene er nei så blir det vel vanskelig å fortelle hva som er, eller rettere sagt blir, relevant eller ikke i akkurat dette tilfellet. Like usikkert blir det vel om 500watt er grei skuring...eller

 

 

Jeg sliter med å se hvor du vil med dette...

Entusiaster her på forumet har forøvrig langt mer peiling enn en såkalt "PC reparatør" trolig har. Sett min del av slike folk rundt om på bedrifter og skoler, de fleste er ikke akkurat på toppnivå innen sitt fag.

 

Jeg er vel bare litt lei av alle "litt for kjappe" velmente råd som i noen (nei, ikke i dette mest sannsynlig) worst case scenarioer kan være like ødeleggende som de kan være svært treffsikre i best case tilsvarende...

Skal sies at jeg er minst like lei spørsmålstillinger som rettes uten fnugg av nødvendig, utfyllende informasjon....

Så tror jeg også vi kan være enige i at det finnes forskjellige grader av skills og "yrkesstolthet" involvert både hos faglærte og hos såkalte entusiaster? Jeg mener for eksempel at det blir feil å hevde at mannen klarer seg med 500w når vi vet null om tiltenkt bruk og annen maskinvare i pc`en...vi vet ikke engang hvilket konkret kort mannen skal ha da det ikke er sluppet på markedet ennå.

 

 

Referansen om velmente råd var åpenbart ikke god i dette scenarioet... men kan vel likevel kanskje ha noe for seg, om ikke annet som til ettertanke?

Endret av lystfiskern
Lenke til kommentar

 

 

En PC reparatør uttalte en gang:

"pc-guruers" velmente råd til venner og bekjente har langt på vei betalt den splitter nye bilen min :)

Mitt råd er å først og fremst høre på de som stiller garantien for produktet ditt. Hvis vennen din stiller med den samme skriftlige garantien må du gjerne ta hans løsning på samme alvor....

det der var riimelg fjern. gi meg en logisk grunn til at 500 watt ikke er nok ;) btw jobber med pc.

Lenke til kommentar

Der våkna hylekoret ja..... Godt å se at ikke firmafester og julestria har tatt fullstendig luven ut av dere. :rofl:

 

 

Det er det nok helt klart. Jeg kan for eksempel NULL om rene grafikknusere som Quadro og FirePro....

Mente bare å si at uten å vite hvilken øvrig maskinvare han hadde og tiltenkt bruk denne stein_m så for seg med riggen sin så var det drøyt å hevde at 500w var safe.... men igjen..."jeg kan bare delvis pc" så ta høyde for at jeg kan være helt jordet med forbeholdet.

 

Hva vet du om hva jeg "kan eller ikke kan"? Og sist jeg sjekka så var jeg et registrert medlem av allmenheten du referer til... samtidig registrer jeg at stein_m tydeligvis ikke fikk det memoet......go figure.

 

Vet vi hvilket ikke-referansekort stein_m kommer til å velge? Vet vi i det hele tatt hva som kommer og hvilke strømbehov disse har? Vet vi noe om resterende maskinvare i mannens pc og hvilken type bruk han har tenkt å utsette den for? Hvis svar på ett eller flere av disse spørsmålene er nei så blir det vel vanskelig å fortelle hva som er, eller rettere sagt blir, relevant eller ikke i akkurat dette tilfellet. Like usikkert blir det vel om 500watt er grei skuring...eller

 

 

 

Jeg er vel bare litt lei av alle "litt for kjappe" velmente råd som i noen (nei, ikke i dette mest sannsynlig) worst case scenarioer kan være like ødeleggende som de kan være svært treffsikre i best case tilsvarende...

Skal sies at jeg er minst like lei spørsmålstillinger som rettes uten fnugg av nødvendig, utfyllende informasjon....

Så tror jeg også vi kan være enige i at det finnes forskjellige grader av skills og "yrkesstolthet" involvert både hos faglærte og hos såkalte entusiaster? Jeg mener for eksempel at det blir feil å hevde at mannen klarer seg med 500w når vi vet null om tiltenkt bruk og annen maskinvare i pc`en...vi vet ikke engang hvilket konkret kort mannen skal ha da det ikke er sluppet på markedet ennå.

 

 

Referansen om velmente råd var åpenbart ikke god i dette scenarioet... men kan vel likevel kanskje ha noe for seg, om ikke annet som til ettertanke?

 

500 watt holder mer enn nok. Herregud kortet bruker 250 watt med maks forbruk. Du må riktignok ha en psu av høy kvalitet men fortsatt fungerer det mer enn bra nok. Kanskje du burde ha forsøkt og målt i virkelige situasjoner selv(det har nemlig jeg) for da ser du at 750 watt psu ville være mer enn bra nok til CFX også.

 

Faktisk så er 500watt nok til dette kortet og nesten hvilken som helst cpu på markedet i dag(med sykt mye overklokking også) og 10 disker+++. Lær deg hva de forskjellige komponentene bruker før du uttaler deg om andres kompetanse

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

En hver produsent med noe respekt for seg selv klarer også å slenge med over/under strøm/spennings beskyttelse. For ikke å snakke om at komponentene tåler en kjapp overbelastning.

 

Joda, jeg har hatt eldre PSUer som ikke har gjort dette skikkelig og skadet en allerede svak kondensator, men selv ikke dette trenger å bety store problemer. Men tross dette har jeg dårlige, som takler det helt greit å overbelastes, og klarer å kutte strømmen når belastningen blir for høy. Ja, selv den gamle dritt-PSUen med 13A på 12V-railen har en tendens til å skru seg av når motorene i maskinen starter.

Lenke til kommentar

nå er du urimelig cannibalguppy. Du mener vel ikke å si at det ikke finnes singelkortmaskiner som behov utover 500 watt...?

Jeg prøver å poengtere at man må ha mer info før man slår kategorisk fast noe som helst...

Min intensjon er ikke å stille spørsmål ved noens kompetanse, men når du nevner det så er det vel en alvorlig svikt at man ikke tar høyde for ukjente variabler?

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig maskinen blir for lite til en 500W maskin, og til AX760, men er det sannsynlig? Nei. :)

Når man ikke spesifiserer et ekstremt antall/strømkrevende andre komponenter, så er det vel rimelig nok å anta at det går helt fint for minstemann.

 

Jeg forstår at du prøver å poengtere at vi altså ikke vet resten av faktorene, men det kommer mer ut som du snakker mer om kompetansenivået. Og synes det er helt greit nok at man er litt forsiktig. Men det er nok heller erfaring som tilsier at det der skal gå greit, enn mangel på erfaring som du hintet til. Det er jo et ganske vanlig spørsmål som sikkert blir spurt og besvart ti ganger om dagen, så litt forhåndsdømming må til.

De som har 20 harddisker med RAID-kontroller, eller "arbeidstasjon med flere prosessorer", eller har planer om rimelig heftig kjøleanlegg/overklokking, har også litt bedre peiling på hva de driver med. Slik at de i det minste klarer å oppgi et behov som er langt utenfor normalen.

 

F.eks: Uansett hvor erfaren PC-reperatøren er, så tviler jeg på at han spør såpass/forventer at PCen min kan finne på å trekke så mye som nesten 4000W, og muligens bør stå på et rom med mulighet for mer enn 16A-sikring om jeg spiller dum. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

nå er du urimelig cannibalguppy. Du mener vel ikke å si at det ikke finnes singelkortmaskiner som behov utover 500 watt...?

Jeg prøver å poengtere at man må ha mer info før man slår kategorisk fast noe som helst...

Min intensjon er ikke å stille spørsmål ved noens kompetanse, men når du nevner det så er det vel en alvorlig svikt at man ikke tar høyde for ukjente variabler?

 

Du kan faktisk hente mye informasjon i typen spørsmål som blir stilt, bla fordi personen spør om slike ting, de ukjente variablene er sjeldent av typen som krever mye intern strøm(gpu, cpu osv) fordi en person som lurer på om han trenger 750watt psu har garantert ikke 2 cpu eller mange gpuer. Sier det av erfaring siden jeg får slike spørsmål konstant gjennom jobben.

Hehe..beklager hvis det ble oppfattet som om jeg mente noen manglet erfaring... på ingen måte med hensikt.

 

Det går bra :) Sånt skjer, beklager krassheten min :p

Lenke til kommentar

Finnes det en oversikt over hvor mye 290/290x lar seg overklokke?

 

Prøvde en runde Furmark 1080p preset nå:

 

Sapphire R9 290 non-x m/stock kjøler

Overklokket i MSi Afterburner

Core Voltage: +75 mV

Power Limit: +50

Core Clock: 1140

Memory Clock: 1550

Fan speed: 100% (manuell)

Romtemperatur litt over normalen

 

Furmark score: 5106 points (85 fps) (lenke)

 

Det ble litegranne artifacts (gjelder scoren da?). Jeg prøvde også 1150 core clock, men da kræsjet Furmark, så 1140 var max, også med enda mer overvolt. Jeg har ikke testet med høyrere klokk på minnet og/eller lavere overvolt. Er 5106 poeng et brukbart resultat?

 

Må selvsagt bytte kjøler til Accelero Xtreme III eller gå over til vannkjøling dersom dette blir hverdagen, for 100% vifte er absurd høyt... Og Furmark-testen varer i 60 sekunder, 5 sekunder til og jeg hadde temp-throttlet...

 

EDIT: Skal laste ned 3DMark og teste der også.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

jeg sendt mitt XFX R290X.

jeg har alltid hatt AMD kort, men denne gangen var det bare frustrere. drivere som ikke fungerer. og det eneste man får er svartskjerm helt " random " mellom 10 sek til 1 time når man var i et spill.

og du må skru av pcen fordi den låser seg.

har testet

BF 4

Skyrim

War thunder

Arma 2 og 3

lol

starcraft 2

 

Har testet alle de drivende som var finne og alltid husket på å ta en clean up fra de gamle driveren. har prøvd med den lille swiften som er på korte fra å gå fra stille til uber mode. den har også nok strøm. har en 850 W strømforsyning.

testet med et annet grafikkort da går det fint på alle spill.

Kortet blir jo også sykt varmt 95 til 97.

 

ingenting er overklokket , alt er default settings.

 

så idag faktisk fikk jeg svar fra komplett. og kortet krediteres. SÅ da er bare å velge noe nytt. noen forslag ? har sett noe på GTX 780ti

Lenke til kommentar

så idag faktisk fikk jeg svar fra komplett. og kortet krediteres. SÅ da er bare å velge noe nytt. noen forslag ? har sett noe på GTX 780ti

For meg høres det ut som et defekt kort, men det er mange gode grunner til å velge Nvidia.

GTX 780 Ti har fortsatt ikke fått noen varianter som gjør det verdt å kjøpe det over 780 Classified eller Lightning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...