Gå til innhold

Ballmer: - Vista var min største tabbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Vista var bra om man hadde maskinvaren. Kjørte med quad-core og 8GB ram, gikk som en kule.

Men har testet spesielt en del bærbare der det ikke gikk rundt i det hele tatt.

 

Vista fikk også mye pepper pga ny drivermodell. Men problemene der var i stor grad forårsaket av 3. parts produsentene. Husker dere hvordan Creative holdt på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks.

 

Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene.

 

De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning, og endret noen småting som å lage "exitkryss" på apper og lignende. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten.

Jeg har lært meg W8 og W2012. Det suger fremdeles ræv. KDE og cli FTW.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med startkanpp eller manglende kunnskap å gjøre. Jeg er en gamer og det fornærmer mitt intelligens når UI er lagt opp i så enorme, svære, DIGRE ruter i signalsterke farger. Det er som om designere bak OSet tror jeg har en elendig øye hånd koordinasjon, at jeg har store motoriske vansker eller rett og slett en noob som ikke kan sikte med musa.

 

Ja, UI er genial når skjermen er liten, er en touch og de store rutene er på størrelse med fingeren din. På en desktop, så er det rett og slett fornærmende og flaut å bruke noe som ser ut til å være laget for 2 åringer/amerikanere.

 

Det har alt med manglende kunnskap å gjøre, hadde du hatt den, hadde du skjønt at det er skrivebordet man bruker når man sitter på en stasjonær/bærbar PC uten touch, ikke ikonene på startskjermen.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det har alt med manglende kunnskap å gjøre, hadde du hatt den, hadde du skjønt at det er skrivebordet man bruker når man sitter på en stasjonær/bærbar PC uten touch, ikke ikonene på startskjermen.

Så er spørsmålet: hvorfor er da Metro-apps satt opp som default-assosiasjon for en del handlinger når du jobber på en desktop-maskin?

 

Og, en ting er å være erfaren nok til å sette opp W8 slik at det fungerer på en tilfredsstillende måte (endre filassosiasjoner etc.). En annen ting er: hvorfor gidde å ta seg bryet, når W7 fungerer på en tilfredsstillende måte rett fra en ren installasjon? Ok, du vinner noen sekunder oppstartstid, og det er stort sett det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrivebordet er tildekt av programmer nær opp mot 100% av tiden. Det er ikke skrivebordet men oppgavelinjen man bruker når man sitter på desktop, og oppgavelinjen hadde tidligere en oppsprettmeny som ikke ødela for arbeidsflaten når man brukte den. Nå har oppgavelinjen en skjult oppsprettsside som ødelegger for arbeidsflaten når man bruker den, noe som ser spesielt tåpelig ut når man har flerskjermoppsett og siden bare kommer opp med nytteinnhold på en av disse men samtidig skjuler arbeidsflaten på samtlige skjermer.

 

Når denne oppsprettsiden i tillegg er modellert etter gullapp-konseptet i stedet for trestrukturen som er den opprinnelige måten, er dette som ren regress å regne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Metro" delen burde heller vært en opsjonell "tilleggsfunksjon" man kunne legge til OS'et i installasjonsprosessen og ingen avgjørende bjelke i OS'et.

Vel og bra at de som ønsker det, og i det hele tatt har Windows Phone/Tablet, kan velge en "sømløs integrering"(eller hva de enn kaller det) mellom plattformene.

Men slår meg som temmelig arrogant å prakke app-tilpasset grensesnitt på seriøse Pc brukere.
Hadde det vært nyskapninger/innovasjoner hadde jeg sett anderledes på det men dette er saker som allerede eksisterer på mobil-/nettbrettplattformer og "sys" inn i Pc OS..

Håper også de lærer av dette til sitt neste OS. Utenom 8 er jeg i utgangspunktet glad i Windows. Kom meg også gjennom litt møkk med vista i starten til det endte opp med å fungere temmelig bra for meg til slutt.

Endret av hår null
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene.

 

 

Jeg kjenner flere oppegående mennesker som er frustrerte over endringene som ble tredd ned over hodene deres med Windows 8. Noen av brukerne er eldre mennesker, andre er yngre. Felles for de er at de kanskje ikke er så vant til PC, eller fullt så visuelle mennesker, men det gjør dem ikke til idioter.

 

Uansett, hvorfor må man finne opp hjulet på nytt? Jeg synes kritikken mot Windows 8 og dets modern UI er på sin rettmessige plass ifht. desktop bruk der det har en del begrensninger. Og når de fleste ender opp med å bruke det gamle skrivebordet + tredjeparts programvare for å få tilbake startknappen, så er det vel ikke så rart folk klager?

 

For øvrig synes jeg ordvalget ditt kunne vært penere. Det er en nedlatende holdning å bruke ordet idioter om en såpass stor brukergruppe, ei heller omtale de som "ikke skjønner en dritt".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønner faktisk ikke en dritt.

 

Jeg har installert og testet over et tjuetalls operativsystemer opp gjennom årene, og når jeg forsøker finne ut hvorfor folk forsvarer overgangen til innlåsing av økosystemet gjennom RT-kjerna eller ModernUI på desktop, da skjønner jeg faktisk ikke en dritt. Folk må jo være apologister på sin hals for å ikke skjønne at ModernUI ikke er godt nok for store arbeidsflater, eller at "økosystem" betyr "økonomisystem" når hele hensikten er å flytte all handel gjennom et appstore-knutepunkt.

 

Jeg skjønner ikke en dritt når folk forsvarer ting som kun er negativt for dem, bare fordi det medfører lenge etterlengtet endring. Til det verre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg tror jeg vet hvorfor så mange er så glad i windows 8 og ikke bryr seg om hvor irriterende metro kan være.

Det sier jeg selv om jeg forsatt holder meg til windows7

 

Når man er vant med lignede systemer på nettbrett eller mobil så er det iriserende å gå tilbake til klassisk windows brukergrensesnitt

 

Det snakkes hele tiden om det er bare tilvenning som skal til og at man kan jo plaser programikonene på desktoppen eller oppgavelinjen.

 

Det går ikke an å venne seg til fusjoner som er tatt bort

det er begrenset med plass både på desktoppen og oppgavelinjen .

Dette vil også lett medføre til rot hvis for mange ikoner plasseres der

 

og da må man bruke menyen med metro grensesnitt

Å søke etter programmer er heller ikke den raskeste metoden , spesielt hvis man ikke husker skrivemåten

 

Så da kan man stille seg spørmålet hvorfor laget Microsoft et system man må om-konfigurere før det fungerer ?

Det var det ikke nødvendig med de andre versjonene

 

Når det gjelder vista så hopet jeg over den

Lenke til kommentar

jeg tror jeg vet hvorfor så mange er så glad i windows 8 og ikke bryr seg om hvor irriterende metro kan være.

Det sier jeg selv om jeg forsatt holder meg til windows7

 

Når man er vant med lignede systemer på nettbrett eller mobil så er det iriserende å gå tilbake til klassisk windows brukergrensesnitt

 

Det snakkes hele tiden om det er bare tilvenning som skal til og at man kan jo plaser programikonene på desktoppen eller oppgavelinjen.

 

Det går ikke an å venne seg til fusjoner som er tatt bort

det er begrenset med plass både på desktoppen og oppgavelinjen .

Dette vil også lett medføre til rot hvis for mange ikoner plasseres der

 

og da må man bruke menyen med metro grensesnitt

Å søke etter programmer er heller ikke den raskeste metoden , spesielt hvis man ikke husker skrivemåten

 

Så da kan man stille seg spørmålet hvorfor laget Microsoft et system man må om-konfigurere før det fungerer ?

Det var det ikke nødvendig med de andre versjonene

 

Når det gjelder vista så hopet jeg over den

Det fungerer helt fint ut av boksen, men enkelte har vell rett og slett ikke evnen til å lære seg noe nytt. Raskere i bruk, mer effektivt å navigere, og mer stabilt.

 

Verdt å merke seg at de fleste som klager på W8 framstår ofte som noen to prosenter, som ikke klarer å uttrykke seg på en skikkelig måte. Og ofte tyr til fjortiss språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den blindgaten Microsoft har rotet seg inn i nå med Win8 i en og samme versjon til PC/tab/mobil er vel hakket verre enn Vista.

 

Heldigvis førte Vista til Win7, så forhåpentligvis kommer det noe godt ut av Win8 også til slutt.

 

Windows 8 er et fantastisk system, det er det kjappeste og mest stabile systemet siden windows XP. Det at det er samme system for PC/tablet er jo det som er helt genialt, potensialet i dette er enormt, og det fungerer kjempe bra, se hvor mange som elsker surface pro f.eks.

 

Der problemet ligger, er at det er for mange idioter i verden, som ikke klarer å tilpasse seg når "knapp A" ikke var der knapp a var før, og Microsoft har ikke gjort nok for å tilpasse seg disse idiotene.

 

De fleste som har lært seg Windows 8 synes det fungerer bra, men Microsoft skulle endret brukersnittet i en mer forklarende retning, og endret noen småting som å lage "exitkryss" på apper og lignende. Det er mange tips og tricks som ikke kommer fram, derfor klager mange f.eks på en startmeny, når i prinsippet startskjermen gjør akkurat samme nytten.

 

Første avsnitt, helt enig. Tanken er kjempegod, og derfor gledet vi oss som barn til releasen av Win8. Men det innfridde ikke alle forventningene på PC-plattformen. På mobil er det altfor låst, og resultatet er total mangel på applikasjoner o.l. På pad er det genialt, spesielt proff-paddene som Elitepad 900.

 

For min del handler det ikke om tilpassning, det kan jeg meget vel. I mitt yrke har jeg med stor entusiasme brukt mye tid på systemet, og etter ett års tid er konklusjonen som jeg skrev i første post.

 

All min kritikk er i hovedsak rettet mot PC-plattformen, som definitivt har vitale mangler ift. tidligere versjoner. Det være seg alt fra filtypetilknyting, aktivering av volumlisenser til innebygde administrasjonsverktøy som er borte. Resultatet er et operativsystem som krever mye modifikasjon for å fungere optimalt, spesielt inn mot bedriftsmarkedet som jeg jobber mot.

 

Windows 7 har vært en eneste stor dans på roser, det er operativsystemet som kan gjøre alt! Og 99% av all funksjonalitet kommer ved installasjon.

 

Jeg hater overhodet ikke Windows 8, jeg anbefaler det til alle privat-brukere. Jeg benytter det selv på laptopen min. Men det krever tilpasning som man forventer skulle være unødvendig, og mangler grunnleggende funksjonalitet som har vært i tidligere versjoner. Det er det som oppleves som feil for en profesjonell bruker, og det er det som er den store blindgaten - Microsoft har gitt F i proff-markedet som ikke er av utbetydelig størrelse. Og ikke minst, de har adaptert det til Server 2012 - det finnes ingen teknisk argumentasjon som kan forsvare det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg får ihvertfall det inntrykket at mann bare har 2 måter bruke det på ( det er fler med windows7 )

 

enten må man bruke meny navigeringen eller lære seg hurtigkommandoene.

 

og da står man mellom å lære seg en haug av tastkombinasjoner ( jeg husker aldri de som er i windows7 )

eller så man gjøre det via menyvalget , som etter enkeltes meninger gjør det unødvendig tungvint å bruke

fordi det ikke er tatt hensyn til den mest vanlig måten å gjøre det på

 

Men hvis man får byttet ut metro så funger det , visstnok

 

Det er altså ikke bare snakk om gamle vaner , men også om muligheter som er fjernet

Lenke til kommentar

*snip*

Men hvis man får byttet ut metro så funger det , visstnok

 

Det er altså ikke bare snakk om gamle vaner , men også om muligheter som er fjernet

Min erfaring også. Testet Win8 betaene som kom, litt gøy å leke med et så rart OS, men tenkte ikke så mye over "metro-grensesnittet", da vanlig desktop var alltids tilgjengelig.

 

Da jeg kjøpte og begynte å bruke det på en day-to-day måte, følte jeg at å måtte hele tiden forholde seg til startSKJERMEN og hvordan ting fiste rundt på skjermen for å være pent for øynene, ble jeg lei.

 

Jeg er av den typen som bruker skrivebordet noe intenst, legger tonnevis av midlertidige prosjektfiler og mapper der, slår av animasjoner på maksimering og minimering og slik. Jobber med taskbaren full og veksler mellom mye rart. Da blir mangel på start-meny for mye. Hater du ikke når du vil søke med Win8 sin startskjerm, at du skriver feks: "brukerkonto" så er lista tom? Jo for du må jo SELVSAGT deretter velge søkekategorien Instillinger, DUH!

 

Og slik er det jo for filer også. Jeg brukte Win7 sin indekserte startmeny-søk like mye til å finne programmer, filer og innstillinger/kontrolpanelelementer. Grrr.

 

La inn Start8 som startmeny til Win8, elsker nå Win8 fordi jeg har aldri sett Startskjermen eller charms-menyene på over 1 år. Windows 8 er rett og slett en bedre Windows 7 om du bare tar deg 10 minutter til å slå av alt som gjør Win8 haterne trange i buksa.

Endret av Zhylo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ærlig talt! Ville heller hatt Vista framfor Win8! Her jeg jobber, opplever jeg problemer i Win8 som jeg ikke kan huske å ha sett siden WinME dagene... Vista med alle de siste oppdateringene er et veldig greit OS, men kan ikke måle seg meg Win7 selvfølgelig. :)

Nei, ærlig talt! Ville heller hatt Vista framfor Win8! Her jeg jobber, opplever jeg problemer i Win8 som jeg ikke kan huske å ha sett siden WinME dagene... Vista med alle de siste oppdateringene er et veldig greit OS, men kan ikke måle seg meg Win7 selvfølgelig. :)

 

seg*

Lenke til kommentar

At folk har det så vanskelig med å venne seg til nye ting :D

At folk har så vanskelig for å skjønne forskjellen mellom å "ha det vanskelig med å venne seg til nye ting" og "ikke se poenget med å venne seg til noe som ikke er en forbedring".

 

Når jeg gikk fra Win XP til Win 7, så var det en klar forbedring både med tanke på ytelse og brukergrensesnitt. Forandringene som var gjort i brukergrensesnittet var intuitive og gikk raskt å venne seg til, samtidig som de var klare forbedringer. (Vista var for så vidt heller ikke så verst brukergrensesnittmessig, bortsett fra user access control som kunne ha vært gjort mye bedre).

 

Win 8... bruker du det i profesjonell sammenheng så er det beste som kan sies om brukergrensesnittet at det er like bra, hvis du tar deg tiden til å sette deg inn i det og bruker tid på å sette det opp slik at det fungerer virkelig bra til ren desktopbruk. Eller, man kan spare den tiden, og fortsette å bruke Windows 7 som jo har et ypperlig brukermiljø for desktopbruk fra det øyeblikk installasjonen er ferdig.

 

Det eneste du vinner på å bytte ytelsesmessig er litt bedre oppstartstid. Ytelsen ellers er i praksis lik. Og for min del har det ikke så mye å si om PCen bruker 5 eller 15 sekunder på å starte opp når jeg kommer på jobb om morgenen, fordi det uansett tar lengre tid å gå og fylle opp kaffekoppen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...