Gå til innhold

Går spillindustrien under igjen?


Anbefalte innlegg

Hvor mye må man investere i World of Tanks eller War Thunder for å få en opplevelse som gir like mange timer glede som man fikk ved engangsinvesteringer i Combat, 1942, Desert Strike og Air Combat?

Warframe

161 timer registrert

Det eneste du kan kjøpe i spillet med ekte penger, er meningsløse kosmetiske endringer, eller å kjøpe ferdige våpner og drakter. Våpnene og draktene kan man lage manuelt også, og oppskriftene og resursene som trengs er noe du uansett får ved å spille spillet.

 

Spillet Warframe har gitt meg mer underholdning enn andre spill i samme sjanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er forsåvidt inne på noe her, men dette er jo nye sjangre som krever mer av utgiveren etter at spillet er kjøpt.

 

Hvor mye må man investere i World of Tanks eller War Thunder for å få en opplevelse som gir like mange timer glede som man fikk ved engangsinvesteringer i Combat, 1942, Desert Strike og Air Combat?

 

Tja - mye og mye? Jeg er ingen programmerer, men jeg tror virkelig ikke endringene i World of Tanks har vært så ekstremt kostbare. De har gjort visuelle forbedringer på en del brett og lagt inn en slags "fysikk"motor. I hovedsak har de lansert nye tankser.

 

Problemet, som gjør at jeg blir lei av spill, er at du nesten føler deg presset til å bruke penger. Masse penger. Hvis du ikke bruker en del penger i de nevnte spillene, ja, da er de ekstremt kjipe. Du blir lei.

Lenke til kommentar

Tja - mye og mye? Jeg er ingen programmerer, men jeg tror virkelig ikke endringene i World of Tanks har vært så ekstremt kostbare. De har gjort visuelle forbedringer på en del brett og lagt inn en slags "fysikk"motor. I hovedsak har de lansert nye tankser.

 

Problemet, som gjør at jeg blir lei av spill, er at du nesten føler deg presset til å bruke penger. Masse penger. Hvis du ikke bruker en del penger i de nevnte spillene, ja, da er de ekstremt kjipe. Du blir lei.

 

Tror du misforsto meg. Jeg lurer på hvor mye penger, helt konkret, man trenger å bruke på et spill som World of Tanks for å unngå at det blir kjedelig etter et par uker.

Lenke til kommentar

Tror du misforsto meg. Jeg lurer på hvor mye penger, helt konkret, man trenger å bruke på et spill som World of Tanks for å unngå at det blir kjedelig etter et par uker.

 

Neida, jeg misforstod ikke.

 

Jeg orker ikke søke opp alle e-poster med kvitteringer og summere sammen, men jeg vet at det er laaaaangt mer enn 4-599 kr eller 100 kr pr mnd. Spillindustrien innrømmer selv at gjennomsnittlig omsetning per spiller har gått høyt opp med modeller som "free-to-play". Det er dette som er så håpløst kjipt - å vite at spillet er designet med et ekstremt fokus på å melke spillerne for penger. Denne muligheten hadde de ikke før bredbånd ble skikkelig utbredt. Før så konkurrerte man om å lage best mulig spill, og ikke best mulig betalingsmodell innad i spillene.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Neida, jeg misforstod ikke.

 

Du begynte å snakke om programmerere, visuelle endringer og fysikk. Dette gir bare mening dersom du trodde jeg snakket om investeringer fra spillprodusentens side, og ikke fra spillerens.

 

Jeg orker ikke søke opp alle e-poster med kvitteringer og summere sammen, men jeg vet at det er laaaaangt mer enn 4-599 kr eller 100 kr pr mnd. Spillindustrien innrømmer selv at gjennomsnittlig omsetning per spiller har gått høyt opp med modeller som "free-to-play". Det er dette som er så håpløst kjipt - å vite at spillet er designet med et ekstremt fokus på å melke spillerne for penger. Denne muligheten hadde de ikke før bredbånd ble skikkelig utbredt. Før så konkurrerte man om å lage best mulig spill, og ikke best mulig betalingsmodell innad i spillene.

 

Jeg tviler ærlig talt litt på at gjennomsnittsspilleren bruker mer på free-to-play enn han gjør på en vanlig tittel. Hvordan stiller du deg til Slimdas kommentar ovenfor?

Lenke til kommentar

Gode Free-to-play-modeller har IKKE en "Pay-to-win"-funksjon. De fleste jeg har vært innom er enten for å kjøpe seg tilgang til utstyr fortere (slik man slipper å spille i noen timer for å låse det opp) og kosmetiske ting som har ingenting å si likevel.

 

Men folk bruker penger på det. Hvorfor? Fordi de syns det er verdt det.

Lenke til kommentar

Du begynte å snakke om programmerere, visuelle endringer og fysikk. Dette gir bare mening dersom du trodde jeg snakket om investeringer fra spillprodusentens side, og ikke fra spillerens.

 

 

 

Jeg tviler ærlig talt litt på at gjennomsnittsspilleren bruker mer på free-to-play enn han gjør på en vanlig tittel. Hvordan stiller du deg til Slimdas kommentar ovenfor?

 

Da burde du kanskje redigere innlegget ditt - du skriver tross alt "utgiveren" og ikke "spilleren".

 

Hvorfor tviler du på det? F2P er veldig godt på å utnytte hver enkelt kundes betalingsvilje. Hvis du lanserer et spill til 599 kr så ekskluderer du en hel del potensielle kunder fra markedet, og du fanger heller ikke opp de med større betalingsvilje enn 599. Jeg gidder ikke å betale så mye for et spill i dag med mindre jeg vet at det er utrolig bra. Det koster meg bare litt tid og diskplass å prøve et F2P-spill, og de er ofte utformet slik at du kan spille noen timer før du begynner å føle behov for å betale. Da har du rukket å bli hektet, hvis spillet er bra.

 

http://massively.joy...of-star-wars-t/

 

Slimda sin kommentar kan umulig være rettet mot meg. Jeg snakker ikke om å vinne - jeg snakker om å nyte spillet. Jeg har mer eller mindre gitt opp flere spill fordi det blir så meningsløst. Mellom hver "morsom bit" legger produsentene inn repetitivt og kjedelig innhold, og med betalinger kan man minimere størrelsen på dette innholdet. Men det blir for dumt. Det blir så kynisk og pengetørst at jeg får vondt.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke spillindustrien kommer til å gå under, men den er allerede på godt vei til å endre seg. Den videoen i førsteposten er full av faktafeil, men en ting fyren faktisk har rett i, er at mobilspill er blitt mer og mer populært. Dette påvirker hele spillindustrien i stor grad, noe vi ser blanet annet ved at 'vanlige' spill går mer og mer over til mobil-modellen. Dvs F2P. Dette ser jeg slettes ikke som noe negativt. Heller tvert imot.

 

Ta piratkopiering, for eksempel. Det er et stort problem i dag, og har vært det i flere tiår. Så hva skjer om spillene blir så godt som gratis? Hvem gidder piratkopiere et spill til en tier? Eller en femtilapp? I stedet får vi mer og mer ting man kan kjøpe i spillet for ekte penger, og det er jo litt verre å piratkopiere. Mange spill krever i tillegg at de spilles online, noe som igjen gjør piratkopiering vanskelig.

 

Men skal en F2P-modell fungere må den være nettopp det. Free to play. Hele spillet må være gratis, og alt man kan kjøpe for ekte penger må være helt frivillig. Fyren i videoen nevner Old Republic som et eksempel på at EA gikk på en smell, men saken er faktisk det stikk motsatte. Selv om Old Republic gikk over til en F2P-modell, har den vært svært lønnsom for EA. Å kreve at folk betaler blodpris for et spill de aldri har prøvd er risikabelt. Det er mye bedre å gi dem et gratis spill de vil ha, og deretter be dem om å betale litt mer for ekstrating de strengt tatt ikke trenger. Veldig mange er mer enn villige til å støtte spillet med noen kroner. Tross alt er det bedre å betale en hundrelapp for noe ekstrautstyr du vil ha, men ikke trenger, i stedet for å betale fem hundre for selve spillet.

Lenke til kommentar

Da burde du kanskje redigere innlegget ditt - du skriver tross alt "utgiveren" og ikke "spilleren".

 

Jeg skriver man, i betydning spilleren. Følte jeg ble litt i overkant personlig.

 

Hvorfor tviler du på det? F2P er veldig godt på å utnytte hver enkelt kundes betalingsvilje. Hvis du lanserer et spill til 599 kr så ekskluderer du en hel del potensielle kunder fra markedet, og du fanger heller ikke opp de med større betalingsvilje enn 599. Jeg gidder ikke å betale så mye for et spill i dag med mindre jeg vet at det er utrolig bra. Det koster meg bare litt tid og diskplass å prøve et F2P-spill, og de er ofte utformet slik at du kan spille noen timer før du begynner å føle behov for å betale. Da har du rukket å bli hektet, hvis spillet er bra.

 

Jeg tviler fordi jeg til stadighet leser artikler som forteller meg at brorparten av spillerne legger igjen lite eller ingen penger. Jeg tviler fordi jeg selv aldri har brukt penger på FTP, selv om jeg har spilt flere, og fordi dette er en holdning som går igjen blant folk jeg kjenner.

 

Det er mulig du er en av disse "hvalene" som spillprodusentene snakker om, men jeg tror ikke dette er normen.

Lenke til kommentar

Jeg skriver man, i betydning spilleren. Følte jeg ble litt i overkant personlig.

 

 

 

Jeg tviler fordi jeg til stadighet leser artikler som forteller meg at brorparten av spillerne legger igjen lite eller ingen penger. Jeg tviler fordi jeg selv aldri har brukt penger på FTP, selv om jeg har spilt flere, og fordi dette er en holdning som går igjen blant folk jeg kjenner.

 

Det er mulig du er en av disse "hvalene" som spillprodusentene snakker om, men jeg tror ikke dette er normen.

 

Da kunne du jo skrevet spilleren. Investeringer er noe ikke akkurat et vanlig ord i denne sammenhengen.

 

Du kan jo vise meg disse artiklene. Wargaming.net var et lite filleselskap før de lanserte World of Tanks - et spill som har tatt dem til et helt nytt nivå. Jeg har pratet med Mike Belton fra dette selskapet i forbindelse med en skoleoppgave, og jeg kan forsikre dere om at fra spillutviklere sin side er det bred enighet om at et smart designet F2P-spill gir enorme inntjeningsmuligheter. Wargaming.net går dessverre ikke ut med regnskapstall offentlig, og det gjør heller ikke de fleste andre - mhp. konkurranse.

 

Rent faglig gir F2P-modeller bedre mulighet til å utnytte folks betalingsvilje. Les om prisdiskriminering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler ærlig talt litt på at gjennomsnittsspilleren bruker mer på free-to-play enn han gjør på en vanlig tittel.

 

Dette er sant, og er også en stor del av grunnen til at F2P har blitt så stort. Dette er dog i stor grad drevet av at enkeltspillere kan bruke helt ekstreme summer. Har selv spillt Runes of Magic i åresvis før jeg sluttet for et år siden (spillte siden closed beta). Og på de 6-7 årene jeg spillte brukte jeg vel 100 kroner i spillbutikken, samtidig som jeg så andre spillere som kunne svi av 6000 pr måned. Snittet ble me andre ord høyt, selv om mange også trekker ned.

 

Synes selv dette er en stor fallgruve i spill, f.eks LOTR: Online ble uspiselig for min del fordi de pushet mikrotransaksjoner så hardt, i motsetning til i RoM hvor dette ikke ble pushet i det hele tatt og man selv måtte oppsøke butikken ingame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler ærlig talt litt på at gjennomsnittsspilleren bruker mer på free-to-play enn han gjør på en vanlig tittel.

 

da har du ikke prøvd world of tanks...

 

jeg vet om folk som har brukt mange tusen, TUSEN. Og jeg kan ikke annet enn å si at de har en genial forretnings modell. Blir du hekta så åpner du lommeboka, og det koster fort mer enn et vanlig spill...

 

F2P er en kreft som suger penger ut av folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillindustrien ja... Før elsket man den, idag elsker og hater man den. Vil det gå mot rent hat ? Tror ikke det, den er såpass stor og bred med alt fra a til å idag, at det skal mye til for at alt elsk svinner hen. Perlene, de ugrådige, de kloke vil alltid dukke opp i ny og ne for enhver person, og det motsatte vil alltid eksistere og holde like mye liv i det, som det gjør idag.

Lenke til kommentar

http://9gag.com/gag/aEw151M

 

Herregud da man nå driter du deg ut.

 

Du har ikke vert inne på EA sine error sider.

 

La meg si deg dette.

 

Har du noen peiling på hvor mye problemer det er med spillene deres ??????

 

Nå er det slik at EA er ikke spill industrien, dem er en del av den. En stor del ja men EA er langt ifra den eneste utgiveren der ute. For å ikke tenke på Indie scenen som nok kommer til å eksplodere fremover.

 

Personlig har jeg ikke hatt noe problemer med spill ifra EA, noen av dem bedre spillene jeg har spilt har EA vært utgiver for.

 

Og spørsmålet var om spillindustrien går under. Og siden jeg startet å spille i 1986 så synes jeg spillindustrien har virkelig startet å blomstre dem siste årene og at utvalget og kvaliteten på spill er nå bedre en noen gang. Mye skyldes selvfølgelig at teknologien nå er såpass bra at det visuelt er såpass bra, men mye er at spillutviklere og industrien har rett og slett "vokst opp" litt.

 

Det er fortsatt en stykke å gå før en kan si spillindustrien har virkelig vokst opp og er blitt like stuerent som fks filmindustrien. Men den er sakte men sikkert på vei.

 

Om å mene noe som dette er å "drite seg ut" så får det være så. Bedre det en å gå med tunnel syn.

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...