Jump to content

Bentein

Medlemmer
  • Content Count

    208
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

42 :)
  1. Hei! Jeg lurer på om det er noen andre her på forumet som har erfaring med RPGMaker XP og også kanskje pokemon essentials. For de uinvidde så er RPGMaker XP et program i RPGMaker serien, nyeste program er RPGmaker VX Ace, mens XP er den som egner seg til min bruk. Litt mer kan leses her: http://www.gamer.no/artikler/feature-rpg-maker/190321 Pokemon essentials er på en måte en starterpakke til RPG Maker XP (kun XP, har du annen versjon må du finne noe annet lignende evt) og inneholder grunnlegende ting du trenger for å produsere deg et Pokemonspill, av gode gamle sorten. Dette inkluderer sprites til alle pokemon (649 eller hva det er nå), animasjoner, basic scripts, grafikk osv som trengs for å lage spillet og er noe man kan bygge videre på for å lage sitt eget pokemonspill. Alt av scripts er kodet i ruby. Introen over, så sitter jeg og lager et slikt spill litt for morros skyld og litt for å lære meg litt koding, brukt av photoshop osv. Lager spillet med de originale 151 Pokemon og lager det på norsk, da jeg har småbarn i hus som ikke her helt i lesealder enda, men som sikkert mestrer å lese norsk når jeg er ferdig med spillet og jeg vil at de skal ha det gøy i det. På forhånd har jeg 0 erfaring med koding, absolutt ikke brukt photoshop og er så langt i fra et tegnetalent du kommer, men jeg synes det er gøy, har laget første par byene. Har laget spillet likt Pokemon blå, men lagt inn mye annet snacks i tillegg, som flere rivaler, lagt inn et team rocketangrep på Viridian slik som i tv serien (guttungen synes den er kjempegøy). Og laget en batcave hvor batman med sine flaggermus beskytter en sjelden skatt. Altså ikke veldig seriøst opplegg, men har prøvet og feilet og lært mye. Men nå føler jeg på en måte at jeg har møtt en liten vegg, hvor det jeg har lært av koding med å prøve og feile inne i programmet og det jeg trenger for å gjøre det jeg ønsker på mange måter er i en slags mismatch. Jeg har også noen småfeil jeg ikke har klart å luke ut i det jeg allerede har laget. Tanken bak denne tråden var derfor at det kanskje var flere der ute som holdt på med dette og som hadde erfaringer, og kanskje også noen som synes dette hørtes gøy ut og får lyst til å prøve det. Så kan man dele litt erfaringer, stille spørsmål og lære av hverandre her inne. Jeg trenger som sagt hjelp med scripts hvis noen føler de er flinke til det. (gjerne på en sånn måte at jeg forstår det nok til å klare neste problem i samme kategori selv med litt prøving og feiling.) Så bruker du RPG maker XP, eller synes dette hørtes spennende ut? Gi lyd fra deg, still noen spørsmål og fortell evt om hvilke prosjekter du holder på med.
  2. Sorry The Steam Store is experiencing some heavy load right now. Please try again later. Error 503 Service Unavailable
  3. Nå skal ikke jeg si at jeg er noen ekspert på dette, men lets play er ikke å framstille et eksemplar, man får på ingen måte tilgang til spillet med en lets play, kun en liten del av verket. Og man har sitatretten § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Jeg vet ikke om en lets play er et "lite nok sitat" fra verket til at man kan gjøre det uten tillatelse, men det er ikke åpenbart for meg hva som er fasiten her, og uansett er påstanden min riktig, man har ikke uinnskrenket kontroll på åndsverket når man har publisert det. AtW Let's play er ikke eksemplarfremstilling, men det er fremføring overfor allmennheten. Fremføringsretten er forbeholdt opphavsmannen, slik det fremgår av § 2: "En "tilgjengeliggjøring for allmennheten skjer når verket fremføres offentlig". Det er denne retten, som med noen få unntak, er forbeholdt opphavsmannen. Sitatretten kan gi grunnlag for å sitere et verk, men denne retten er sterkt begrenset. Dette følger jo egentlig direkte fra ordlyden i § 22: Man kan sitere fra et offentliggjort verk (ikke hele). Begrunnelsen for sitatretten er at lovgiver har ønsket en fri debatt og meningsutvikling. Det er anledning til å sitere dersom bruken inngår i f.eks en anmeldelse eller i faglitteraturen (en forfatter siterer en annen). Dersom siteringen ikke inngår i en slik kontekst (kritikk, analyse) skal sitatet være helt kort. Man kan ikke ukritisk fremvise store deler av et åndsverk for allmennheten. Da ville jo det ikke vært noe som het ulovlig streaming av filmer, for eksempel. Videre: Selv om sitatet inngår i anmeldelse eller litteratur, skal siteringen begrenses etter god skikk. En svensk Høyesterettsdom omhandler plagiat av en sivillovbok- det var sitert for mye. At sitatretten er strengt begrenset fremgår videre av sammenhengen i loven. Det er åpnet en adgang til å fremføre åndsverk i undervisning, jf. § 21. Denne bestemmelsen gir ikke mening dersom det skulle være fritt frem for å sitere utenfor undervisning. Konklusjonen er altså at let's plays krenker opphavsmannens enerett til fremføring. Jeg synes det er overraskende at så mange gamere har lagt Nintendo (og andre spillselskaper) for hat bare fordi at de beskytter sin lovfestete rettighet. Nintendo burde heller applauderes for at de faktisk tillater det, med 40 % av inntjeningen som eneste forbehold. At Nintendo tar seg litt betalt for at andre utnytter DERES (ikke youtubernes) åndsverk til å tjene penger skulle bare mangle. Er ikke så lett, for dette med framføring kommer jo an på formålet med selve verket, og er enklere å se for seg med at du høytleser noen annes bok. Som er en klar framføring. At du spiller noen annens musikk, eller at du viser noen andres film. Eller setter opp et teaterstykke basert på andres manus. Et spill er i seg selv ikke noe som skal passivt konsumeres på den måten. Så det å lage videoer fra spill kan også sammenlignes med at du filmer når du kjører den nye Audien din, forteller om funksjoner i den og viser den fram. Å gjøre dette med bilen din er åpenbart ikke brudd på Audi sin opphavsrett. Sier ikke at bileksempelet og lets play er det samme, men det er jaggu ikke samme som å legge ut et opptak du har gjort på konsert med en artist heller. Derfor er konklusjonen at så fremt du ikke klarer å hoste opp noe mer relevant rettspraksiss på ormådet, så er dette en juridisk gråsone det ikke er så veldig lett å ha bastante meninger om før det er prøvd for domstolene. Uansett er jo dette ganske irrelevant da Youtube ikke forholder seg til norsk, men til amerikansk lovgivning på dette området, som trolig er strengere i sine definisjoner enn den norske. Og uavhengig av hva som er rett eller ikke rent juridisk vil jeg påstå at dette uansett er PR messig elendig arbeid av Nintendo. Da videoer fungerer som god reklame for spill samt at de hisser på seg et stort miljø med relativt stor påvirkningskraft med dette. Så virker lite gjenomtenkt.
  4. Etter min mening det beste GTA (ikke spillt 5, men samtlige andre) eneste er at kontrollene har ikke eldes spesielt bra. Er et oppdrag hvor man får en fiende 90 grader til siden for seg rett etter å ha gått inn i et bygg som rett og slett er helt jævlig, pga kamera og siktemekanikk. Trengte 7 forsøk selv når jeg spillte igjennom det på nytt på 360'n
  5. Uferdig opplegg. Når Liero kjørte bedre på min IBM med 4mb ram direkte fra en 1,44" diskett så sier det seg selv at de ikke kjører en spesielt bra emuleringsprosess, evt har en utrolig treg stream. Samme med deluxe ski jump, hvor jeg ikke en gang fullførte et hopp pga alt for dårlig flyt nedover hoppet.
  6. Helt rett, er betydelig lagg i prisinga på importprodukter. Med det mener jeg at det tar ganske lang tid fra det blir dyrere for grossist å importere før det slår ut hos kunden. Både pga aktører som handler i terminmarkedet, lager kjøpt inn til til "gammel" kurs og en generell frykt for å øke prisen pga konkurransen i markedet. Dette betyr at på tross av et kronefall på 30% mot store valuttaer i høst har ikke prisene på importvarer økt noe særlig i det hele tatt. Dette kan ikke vare evig, og før eller siden vil prisene opp for å reflektere de økte kostnadene i norske kroner. (ikke like mye opp, valuttakostnaden deles gjerne mellom grossist, selger og kunde). Så kort oppsumert helt enig med deg, i at man ikke skal si det for sikkert at det blir billigere i det hele tatt, faktisk en ikke ignorerbar sjanse for at prisen vil øke en del fram til sommeren.
  7. Både og vil jeg si. Synes spill som Skyrim, Falloutspillene og andre spill som forsøker seg på å fortelle en historie bør ha en god historie. Bortsett fra Fallout 1 har alle spillene i disse seriene fallt såpass igjennom på historie at jeg har mistet motivasjonen for progresjon, men heller gjort et lass med sidequest og rotet rundt med annet gøy til jeg ble lei og la ifra meg spillet. Slike spill hadde utvilsomt vært tjent med en historie som fenger nok til at man faktisk vil spille main quest, hvor mye av arbeidet i spillet er lagt ned. Men samtidig er jo 3 av de mest spillte spillene mine CS:Source, Civilization serien (1-5) og WoW (2.4.3). Og ingen av disse spillene har egentlig noe historie å fortelle (bortsett fra WoW da, men jeg er av typen som ikke leser en døyt av den og ikke aner hvorfor jeg skal hente x eller drepe 10 av y etc.) Disse spillene er gøyale rett og slett pga spillelementene, som i alle disse spillene i stor grad handler om samarbeid/konkurranse. Dette er spill som overhodet ikke er avhengige av historie da man ikke trenger noen motivasjon for å skyte motstanderen i CS utover at man vil vinne runden. Akkurat som fotball er uten store historier rundt. Det er nettopp denne allsidigheten til spillmediet jeg tror gjør det til en vinner hvis man ser på vekst i dette årtusenet. Spill er ikke bundet opp til å være det ene eller det andre, spill er akkurat det man ønsker det skal være og hva det finnes et marked for. Fantastiske historier som Planescape:Torment, hard konkurranse i CS og party party i Singstar. Det jeg tror er viktig er at vi ikke setter opp for mange grenser på hva et spill SKAL inneholde, da det blir å sette samme krav til epler og pærer. Skal du derimot fortelle en historie i spillet ditt, bør den være bra. Hjelper ikke at San Andreas er 10 ganger bedre enn Vice City på alle andre måter, når historien er så dårlig at jeg skrur av og legger bort spillet uten motivasjon til å spille mer uten å ha forlatt førstebyen. TLDR: Både ja og nei..
  8. Et lite apropo også. Verden i NV er ikke så svart hvit at NCR er bra, Legion ond. Så mitt tips er også å vente litt og faktisk sette deg mer inn i spillverdenen før du velger å ta side med noen av de. (Kan lett runde spillet uten å samarbeide med verken NCR eller Legion).
  9. De grafiske problemene du opplevde er sannsynligvis forårsaket av at det du har av innmat i pc'n din i dag og driverne til dette ikke er helt kompatibelt med et såpass gammelt spill. Hadde selv samme problemet med første gudfaren spillet som ikke kjører rent i det hele tatt på x64 win 8 med nyere innmat, men hjalp å cracke spillet (innstalerte fra original cd) og så laste ned en fan made patch som endret noen enkle innstillinger. Hvis du ikke finner noe slikt til spillet du vil spille vet jeg rett og slett ikke hva annet man kan gjøre. Annett enn å innstalere eldre OS, som f.eks win XP paralelt med win8. Men prøv å google litt rundt, er det et spill du likte er sjansen stor for at andre likte det og sliter med det samme. Kan bla sjekke denne linken: http://www.play-old-pc-games.com/2012/05/23/no-one-lives-forever/?fatson=1 EDIT: Worst case, vent på HD utgaven det ryktes at skal komme: http://www.rockpapershotgun.com/2014/05/02/no-one-lives-forever-re-release/
  10. Ofte er problemet at eldre innstalasjonsfiler er i 16x. Dette selv om spillet i seg selv kan være bygd på 32x struktur. Har man et nytt 64x OS klarer man da å kjøre spillet, men ikke å innstalere det med den originale setup-fila. Kan prøve å finne en "ny"-versjon av spillet online, kan finnes fan made patcher som endrer innstalasjonen eller du kan sjekke piratbukta om det finnes en ferdig innstalert og cracket versjon da du med dette omgår hele innstalasjonsproblemet. (Vet det ikke er lov å promotere piratkopiering, men her er det en type som eier produktet så anser det ikke som promotering av piratvirksomhet. Hvis moderator er uenig, gjerne kun slette siste del av innlegget da resten fremdeles er relevant og innafor)
  11. Disse kan også spilles med spake på pc, som du nevnte som en fordel, samt at hvis du skaffer de på PC finnes det en utrolig stor verden av fantastiske modifikasjoner til spillene som gjør de enda større og bedre! Så stiller meg bak disse forslagene. Spesielt New Vegas synes jeg personlig var et fantastisk spill og mer tro mot fallout universet enn 3'ern, selv om begge er gøy.
  12. Uoriginal xbox-360 kontroller med USB kabel kjøpt fra amazon.co.uk for rett over 100lappen for en stund siden. (2-3år) Gjennomsiktig med blinkende lys og greier Er den jeg mener på, er plug and play i de fleste spill som også finnes på konsoll, uten behov for å sette opp knapper eller noe virker det som. I allefall på de 2 jeg har prøvd på som er Fallout new vegas ultimade edition og fifa 15 demo.
  13. EA har sagt at den skal være 100% lik. Har kun spillt demoen selv, og synes kanskje den var litt lite responsiv, men var på en 3 år gammel laptop til 4k så kan være grunnen. (koblet til 50" tv med en 360 kontroller). Anbefaler deg å laste ned demoen selv fra Orgin for å prøve om du liker det.
×
×
  • Create New...