Gå til innhold

Har laget en fungerende 3D-skrevet rifle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veien dette går?

 

Hvis dette er veien, så er den i så fall bakover. Det er langt lettere, billigere, og krever mindre innsats og kunnskap for alle å lage et mer pålitelig våpen med gode gamle måter.

 

Det er ammunisjonen som er det farlige, dødelige og kompliserte i et våpen.

 

Jeg (og antar alle andre som ønsker) kan klare å lære opp en 5-åring til å lage en "rifle" som tåler flere avfyringer på under 30 sekunder. Og det med en total pris på under 120,-kr. (gitt at man har ammunisjon fra før av)

 

BIltema->Kobberrør->bøy 180 grader med knekk->putt i passende ammo->Tenn med ett støt/lighter etc..

 

Hvor lang tid hadde jeg brukt på å forklare hvor og hvordan man laster ned en 3D-modell, kjøper 3D-printer til tusener av kroner, kobler opp, laster opp, printer ut? Ikke 30 sekunder i hvert fall.

 

 

Jeg klarer ikke å sitere skikkelig fra mobil. Men det avanserte ved skytevåpen er da for pokkern ikke ammunisjon!

 

At du klarer å bøye til et rør og skyte noen hvert 30. sekund er vel og flott det, men at du ikke ser at et barn kan låne pappas 3dprinter (lettere tilgjengelig) skremmer!

 

Kom ikke her med "guns dont kill, only people do" For det hadde utvilsomt vært mindre drap om ikke people hadde tilgang på gønz

 

Er man så psykt interessert i gønnere, så bli med i en våpenklubb der du får prøvd ut ting... ...på blink og tennstifter blir låst inn etter trening.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det liksom som er skummelt med noe slikt. Har den ikke en gang tennstift som kan kopieres, eller mulighet til å skyte rett, eller mulighet til å bli brukt på vanlig måte, så er den rimelig ubrukelig. Faktisk så fortjente ikke et så dårlig produkt å bli publisert på forsiden av HW.no eller noe annet sted en gang. Nå kan du altså NESTEN printe ut noe som kan avfyre EN kule. Hvor er nyheten der? En treplanke med hull i seg, og en lighter klarer også dette. Eller 100 papir brettet slik at det blir en hul vei... Det kunne til og med 2D printeren min klare.

 

Helt rett, rør fra din lokale jernvare / rørleggerforretning er nok like skumle faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å sitere skikkelig fra mobil. Men det avanserte ved skytevåpen er da for pokkern ikke ammunisjon!

At du klarer å bøye til et rør og skyte noen hvert 30. sekund er vel og flott det, men at du ikke ser at et barn kan låne pappas 3dprinter (lettere tilgjengelig) skremmer!

Kom ikke her med "guns dont kill, only people do" For det hadde utvilsomt vært mindre drap om ikke people hadde tilgang på gønz

Er man så psykt interessert i gønnere, så bli med i en våpenklubb der du får prøvd ut ting... ...på blink og tennstifter blir låst inn etter trening.

Eeeh, det avanserte med et skytevåpen ER ammunisjonen. Du mener ikke seriøst at det er enklere å lage ammunisjonen enn det er å lage våpenet? Ammunisjonen er det som er vanskeligst å lage hjemme. Da må du plutselig inn på kjemi i tillegg til mekanisk kunnskap og metallstøping. Ammunisjonen er halve våpenet. Resten er i grunn bare en fancy hammermekanisme og et rør for å lede energien i en retning.

 

Og har du ammunisjonen tilgjengelig så trenger du omtrent bare en spiker for å fyre den av med dødelig effekt. Lett tilgjengelig ammunisjon er et større problem enn lett tilgjengelige hjemmelagde avfyringsmekanismer.

 

Pappas skrustikke og borrmaskin er mer tilgjengelig Og befinner seg sansynligvis i verktøyrommet hvor 3D-printeren står (De oser plastlukt/partikler så ikke noe du har på pulten ved siden av PCen slik som vanlige printere.). Tror også pappa blir litt sur om poden griser ned og tukler med printeren han har brukt en månedslønn på. Faren min hadde hengelås på verktøyboden og jeg måtte spørre om lov. Eller vil du at syvåringen skal leke med vinkelsliperen?

De vanlige verktøyene er enklere å bruke, har mindre terskel for å brukes og lager ting av bedre kvalitet. Har du aldri laget en armbrøst i en snekkerbod?

Om noen lar seg bekymre eller blir urolige av disse "skumle" printerne så har de sittet for mye inne på rompa som unger. Andre fløy rundt i skogen, laget til pil og bue (Som er like farlig som et skytevåpen) og konstruerte kanoner med innmaten fra nyttårsraketter. Boccia-kuler, et stålrør og en skvett bensin så har du skikkelig sjørøverkanon som lett går gjennom en husvegg, pluss stakkaren på insiden (Var vel en sak i avisen for noen år siden med noen unger som laget en slik. Var litt for god futt i den. :p ).

En 3D-printer er ikke mer eller mindre farlig enn et hvilket som helst annet verktøy du kan lage ting med. Det er ikke bare å trykke på "print" og få ut noe fullt brukbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du glemmer dette kan være nyttig under et attentat av personer som er beskytet av ting som metaldetektor og leting av større ting. Da trenger du kun ett skudd for å klare å utføre "oppdraget"

Egentlig ikke... 3D-printing er å gå rundt bekken etter vann i så måte. Med dårligere sluttresultat.

 

Er metall i ammunisjonen også. Gjerne både kobber, messing og bly. Miljøvennlige terrorister bruker selvfølgelig stålammunisjon uten helseskadelig tungmetall. Pluss metallet i tennstempelet. Dropper du disse delene så kan du liksågodt bare kjøpe attentatvåpenet ditt på nærmeste leketøysforettning.

 

Du må uansett helt nærme for å treffe med disse plastpistolene. Treffsikkerheten er elendig. Så hvorfor ikke liksågodt bare kjøpe en keramisk kniv på Claes Ohlson (Tror du får rabatt på de om du står på terrorlista.) og stikke i vei?

 

Protalibanterroristmordertips: Borr heller opp en plastblokk (Fil ned et større borr til ønsket kaliber.) og legg til en fjærmekanisme. Da får du et bedre engangsvåpen og du trenger heller ikke noen dyr 3D-printer. Trenger du mer instruksjoner for hvordan du går frem så ring terroristhjelpelinjen hos PST.

Lenke til kommentar

Antagelig har dette lite med våpen å gjøre, antagelig er politikkene redde 3D printeren på en annen måte en det som blir fremlagt... Jeg våger å tro at dette er bare en vinkling som er valgt for å forhindre at 3D skriveren når alle hjem... For om den skulle det, ja da vil kjøpekraften avta betydelig... Hvorfor kjøpe når man kan skrive ut... Det verste en politikker kan tenke seg er mindre kjøpekraft... Det betyr mindre jobber, noe som igjen betyr hodebry for dem... Et hodebry de eventuelt ikke kan løse! Noe som i så fall ville bety kroken på døra... Bare en alternativ tanke, men ingenting er umulig og hva media sier tar jeg uansett med en meget stor klype salt...

Lenke til kommentar

Eeeh, det avanserte med et skytevåpen ER ammunisjonen. Du mener ikke seriøst at det er enklere å lage ammunisjonen enn det er å lage våpenet? Ammunisjonen er det som er vanskeligst å lage hjemme. Da må du plutselig inn på kjemi i tillegg til mekanisk kunnskap og metallstøping. Ammunisjonen er halve våpenet. Resten er i grunn bare en fancy hammermekanisme og et rør for å lede energien i en retning.

Overraskende nok klarer en hver idiot å lage ammunisjon av de mest utrolige gjenstander.

http://www.youtube.com/watch?v=nnzKSYWK29o

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å sitere skikkelig fra mobil. Men det avanserte ved skytevåpen er da for pokkern ikke ammunisjon!

 

At du klarer å bøye til et rør og skyte noen hvert 30. sekund er vel og flott det, men at du ikke ser at et barn kan låne pappas 3dprinter (lettere tilgjengelig) skremmer!

 

Kom ikke her med "guns dont kill, only people do" For det hadde utvilsomt vært mindre drap om ikke people hadde tilgang på gønz

 

Er man så psykt interessert i gønnere, så bli med i en våpenklubb der du får prøvd ut ting... ...på blink og tennstifter blir låst inn etter trening.

Skytevåpen er da fantastisk enkle i konstruksjon, og følgelig derfor de er lette å sette sammen, og bygge om man har materialene og verktøyet for det. Skal du ha noe avansert på gang så kan man det, men det går bort fra selve hovedfunksjonen. Har du verktøy og material for en plastikkpistol så blir det altså ikke noe bra. Om et kobberrør klarer å skyte en gang hvert 30.sekund, så er dette mye bedre enn det å skyte en gang, som jo plastikkvåpen klarer.

 

Dette er ikke en sammenligning mot moderne våpen, tvert i mot, jeg sier at du til alle tider klarer å lage bedre enn plastikkvåpen selv. Jeg sier ikke at du klarer å lage noe like bra som et moderne våpen.

 

Og såklart blir det mer drap med flere våpen. Derimot så hadde det blitt NULL drap med våpen om man ikke hadde ammunisjon i omløp. Selv en idiot av en gangster tenker kanskje to ganger på å drepe noen om det kostet 20 000kr for en kule.

Lenke til kommentar

Overraskende nok klarer en hver idiot å lage ammunisjon av de mest utrolige gjenstander.

http://www.youtube.c...h?v=nnzKSYWK29o

Fortsatt enklere å lage våpenet. ;)

Dog er det jo morsomt å se all fantasien bak ammoen, tross for at noe av de sugde. I tillegg, du trenger uansett å ha ammunisjon for å lage den ammunisjonen (f.eks en hylse og tilsvarende form for krutt/eksplosiv masse). Det som er gjort her ser bare ut til at de har byttet ut kobberkula med noe annet rart.

Lenke til kommentar
Det er jo en enorm omvei å gå via 3D-skriver for å lage en "rifle" når alt du trenger er et stålrør og en hammer.
Men du glemmer dette kan være nyttig under et attentat av personer som er beskytet av ting som metaldetektor og leting av større ting. Da trenger du kun ett skudd for å klare å utføre "oppdraget"

Litt av problemet er at våpenet er så unyaktig at du må på veldig nært hold for å bruke det. dvs riflingen funger ikke særlig godt. En grovkalibret pistol hadde vært bedre siden du trenger mindre trykk i løpet en en rifle.

 

Det som er interesangt for en atentatsmann ville være å printe avfyrings mekanismen og kolben, så lage løp og kammer av glassfiber eller annen sterkere kunststoff

Lenke til kommentar

Hvordan blir dette hvis man ser på miljø aspektet her ?er det mere miljøvanlig å printe ut de tingene man trenger en om man sulle kjøpe det fra en produsent ( man kjøper det da enten i en fysisk butikk , eller på nettet ) ?

 

Vel, det vil ikke være et problem i fremtiden, da jeg er rimelig sikker på at det vil komme 3D skrivere som kan gjenbruke plasten. Det er noe jeg har tenkt på en stund og planlegger å kjøpe meg en Makerbot for så forske en del på mulighetene for å kunne skrive ut dubeditter fra gammelt søppel... Da slipper man også å kjøpe råvarene...

 

Om man vil printe gummi så tar man bare sin gamle sko og maler den opp (selvsagt ikke hele skoen, bare gummien) for så å printe ut en gjenstand med gummien fra skoen. Samme kunne gjøres med råvarer fra alt mulig av plastposer, med mere...

Lenke til kommentar

Nå forankler du det ganske så mye her

 

Når man er inne på det med gjenbruk så kan det vær ganske så komplisert å skille materialene fra hverandre

Andre ting består bare av et materiale.

 

Hvordan skal man klare å gjøre en plastflaske , plastkanne ell.l om til plast pulver ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå forankler du det ganske så mye herNår man er inne på det med gjenbruk så kan det vær ganske så komplisert å skille materialene fra hverandreAndre ting består bare av et materiale.Hvordan skal man klare å gjøre en plastflaske , plastkanne ell.l om til plast pulver ?

 

Man lager helt enkelt en kvern som maler dette opp... For så å presse det til en tråd. Selvsagt er varme inkludert i ideen. Det er en god del patenter å finne på nettet om man leter... Og ellers er det fritt frem å bruke sin egen kreativitet!

Når det gjelder å skille materialer så er det jo opp til en selv hvor vanskelig man vil gjøre det... Man trenger jo ikke skille noenting om man bare leter litt ekstra i søpla! Jeg ville selvsagt holde meg til det enkle og det med skoen var bare et lek med tanken, men ja det er mulig.

 

Jeg tipper at ved senere årstall vil atomkopieringsmaskiner bli en realitet også her og da vil også mat være mulig å kopiere!

Lenke til kommentar

Hvorfor tenker bare på negative sider av ting og viser dem frem?Hvorfor kan ikke dere skrive om hvor mye nyttig kan det være å ha en 3D printer?Det er alltid to sider av bilder. Ting kan brukes for noe gode formål også...De politikere som har null peiling av IT og digitale verden bare går imot thing bare ved å lese deres skumle artikkel på nett. Slik har det skjedd med fildeling også... :(

 

Enig der, gratis publisering med kopiering, og nyttige objekter skrevet ut med en 3D printer; teknologi er nok FOR futuristisk for de eldere politikerene som sitter der og har posisjoner og makt som ikke passer til den raskt utviklende tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tipper at ved senere årstall vil atomkopieringsmaskiner bli en realitet også her og da vil også mat være mulig å kopiere!

De har kopimaskiner for mat allerede, men krever jo selvsagt at du har basiskomponentene for mat, som grunningredienser som f.eks proteiner etc..

Skal du bygge det opp for grunnen av så holder vel kanskje med kopimaskin på molekylert nivå, og ikke så hissig som atomnivå, som vil bli MYE vanskeligere.

Lenke til kommentar
Det er jo en enorm omvei å gå via 3D-skriver for å lage en "rifle" når alt du trenger er et stålrør og en hammer.
Men du glemmer dette kan være nyttig under et attentat av personer som er beskytet av ting som metaldetektor og leting av større ting. Da trenger du kun ett skudd for å klare å utføre "oppdraget"
Litt av problemet er at våpenet er så unyaktig at du må på veldig nært hold for å bruke det. dvs riflingen funger ikke særlig godt. En grovkalibret pistol hadde vært bedre siden du trenger mindre trykk i løpet en en rifle. Det som er interesangt for en atentatsmann ville være å printe avfyrings mekanismen og kolben, så lage løp og kammer av glassfiber eller annen sterkere kunststoff

 

Hadde den personen som ville drepe bulgarias (statsminister?) hatt som hensikt å drepe fyren så kom han ganske nerme med pistolen han hadde. Hadde hann hatt en kniv eller annet så hadde kanskje vaktene klart å overmanne ham før han klarte å myrde ham.

Lenke til kommentar

Overraskende nok klarer en hver idiot å lage ammunisjon av de mest utrolige gjenstander.

 

Disse folkene i videoen har jo bare stappet diverse ting ned i fabrikklagde haglepatroner. Da har de ikke laget ammunisjon, de har bare laget til et prosjektil. Ammunisjon er mer enn bare prosjektilet. Prosjektilet er den enkleste delen å lage. Det som er vanskelig å lage hjemme er kruttet og ikke minst tennhetten. Der har du to forskjellige eksplosiver som må finjusteres til sin funksjon. Både i form på kornene og kjemisk sammensettning. Det er ikke noe en fjortenåring får til på et impulsivt innfall.

Lenke til kommentar

Man lager helt enkelt en kvern som maler dette opp... For så å presse det til en tråd. Selvsagt er varme inkludert i ideen. Det er en god del patenter å finne på nettet om man leter... Og ellers er det fritt frem å bruke sin egen kreativitet!

Når det gjelder å skille materialer så er det jo opp til en selv hvor vanskelig man vil gjøre det... Man trenger jo ikke skille noenting om man bare leter litt ekstra i søpla! Jeg ville selvsagt holde meg til det enkle og det med skoen var bare et lek med tanken, men ja det er mulig.

 

Jeg tipper at ved senere årstall vil atomkopieringsmaskiner bli en realitet også her og da vil også mat være mulig å kopiere!

 

Hvis man kverner opp tilfeldige plastprodukter hvordan vet man da at blandingen vil få de rette egenskapene ?

Plast er ikke bare plast . man har myk plast og man har hard plast.

 

Hvis et plastprodukt består av flere typer plast blir det ikke så enkelt

 

jeg vet f.eks at plast blandes til for å få den rette egenskapen , gjerne et middel som gjør den myk

hvis man bare kverner det til ubestemt masse så vet man jo ikke hva man får .

 

 

Da jeg spurte om miljøaspektet her så tenkte jeg mest på om det ville være lønnsomt å først kjeøpe utstyret og så resirkulere selv fremfor å kjøp det man hadde bruk for

 

plastprodukter blir jo fremstil på flere måter

Lenke til kommentar
Hvorfor tenker bare på negative sider av ting og viser dem frem?Hvorfor kan ikke dere skrive om hvor mye nyttig kan det være å ha en 3D printer?Det er alltid to sider av bilder. Ting kan brukes for noe gode formål også...De politikere som har null peiling av IT og digitale verden bare går imot thing bare ved å lese deres skumle artikkel på nett. Slik har det skjedd med fildeling også... :(
Enig

 

enig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...