Gå til innhold

Døde av elektrosjokk med iPhone 5 i hånden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.

Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.

 

Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.

 

Det skulle tilsi ca. 1,4 A.

 

Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.

Lenke til kommentar

Høres ut som samme "terror-markedsføring" amerikanske selskaper har drevet med mot ikke-amerikanske produkter i alle år. Hva er vel et menneskeliv når det er snakk om milliarder?

 

Alle konspirasjoner til side: lei historie, selv om jeg vil tro det kan skje hvem som helst, hvor som helst, og med hvilket merke som helst. Det vil bare IKKE skje veldig ofte.

Lenke til kommentar

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø.

Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.

 

Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.

 

Det skulle tilsi ca. 1,4 A.

Jeg kan garantere deg at uansett maks strømstyrke, så er 5V (alternativt 3,7V) fullstendig ufarlig for et menneske. Skal du få 1 A gjennom menneskekroppen så må du gjerne opp i 500-1000V (avhengig av strømbanen gjennom kroppen, hvor tørr huden er og en haug med andre faktorer).

 

Ikke at du trenger 1A for at det skal være dødelig. Vanlig 230V kan gi strømstyrke i størrelsesorden 50-100 mA gjennom overkroppen, og det er nok til å forstyrre hjerterytmen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.

Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.

 

Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.

 

Det skulle tilsi ca. 1,4 A.

 

Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.

 

Men hvordan får du 1A gjennom deg med 5V spenning?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

5 volt er spenningen mellom de to polene på strømforsyningen, altså den dingsen som sitter i stikkontakten. Hvis strømforsyningen har klikka kan det være opptil hundre volt mellom polene på strømforsyning og jord. Og da lever du farlig...

 

Dette lærte vi første dagen på elektrolabben på Universitetet i Oslo.

Lenke til kommentar

Originale ladere er på 5W - 5V - 1A og får man 1 A gjennom seg kan man dø. Men så er jo apple laget i glass og aluminium. Aluminium har en elektrisk ledeevne på 37,7 · 106S/m.

Er det en teknisk feil kan man potensielt få 1 A gjennom seg.

 

Samtidig så vil jo et batteri kunne levere det samme. Standardbatteriet er vel 3,7 V - 5,3 Whr.

 

Det skulle tilsi ca. 1,4 A.

 

Faren hadde vært eliminert om laderen var jordet og mobilen også var det via kontakten. Hadde de da hatt en jordfeilbryter så snakker vi safe.

Nei, 1A er gitt av den indre motstanden til batteriet. At en lader kan levere 1 A vil derfor kun være et faktum om batteriet har rundt 5 Ohm (gitt 5V). Med 5V, så er det ikke nok spenning til å gå gjennom huden en gang. Og om man på et vis får det gjennom huden (f.eks har tunga rett på lederen) så vil den indre motstanden i kroppen føre til at slikt ikke er farlig.

 

Edit: Var visst litt sen der.

 

 

Sist men ikke minst, man vil ikke slutte noen kontakt gjennom kroppen. Det finnes altså ingen vei for strømmen å gå gjennom kroppen din.

 

Det eneste som KAN ha skjedd er at den fysiske barrieren i transformatoren på en eller annen måte ble borte/kortsluttet og at adapteret nå IKKE transformerte strømmer (artikkelen sier feilaktig "an den lave spenningen omformes til høy spenning,", men det er vel heller det at den høye spenningen ikke transformeres.

 

Du er nå egentlig direkte koblet til strømnettet og du sitter følgelig ikke med 5V eller 1A, men det strømnettet kan levere (før evenutelle sikringer går). Ved 230V så har strømmen null problem med å gå gjennom huden, og med en mobil som sikkert er jordet i aluminiumskallet vil da lede strømmen gjennom deg, og ned i gulvet. et overspenningsvern kunne nok reddet denne dama. Men også hvilken hånd hun holdt mobilen i kan være essensielt til om hun hadde overlevd eller ei.Worst case er for de fleste venstre hånd.

 

Samt en dose uflaks. Har selv fått en del kraftige/lange støt fra 230V-anlegg og lever fortsatt. Det er synd at ikke alle kan ha like mye flaks. :(

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mellom 230V-nettet fra laderen og jord hun fikk stømsjokket. Det er nok til å ta livet av noen om man er maks uheldig.

 

Glemmer ikke den gangen jeg som ung og uerfaren skulle avmantle en lampettledning i taket med en fiskekniv. Kniven stod i sofaen etterpå og jeg lå på gulvet etter å ha fått en skikkelig karamell... (dont try this at home).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mellom 230V-nettet fra laderen og jord hun fikk stømsjokket. Det er nok til å ta livet av noen om man er maks uheldig.

 

Glemmer ikke den gangen jeg som ung og uerfaren skulle avmantle en lampettledning i taket med en fiskekniv. Kniven stod i sofaen etterpå og jeg lå på gulvet etter å ha fått en skikkelig karamell... (dont try this at home).

Hehe, nettopp.

 

Mitt første møte med nettspenning var når jeg var 7-år, holdt en stor stållampe med begge hender for å lyse for faren min som jobbet med noe litt høyere opp. Han mistet en skiftenøkkel på lampa slik at all strøm nå ble ledet gjennom meg. Stod vel sånn i et par sekunder før han slo lampa ut av hånden min. :hm:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan være greit å sjekke at lysbryteren ikke bare tar å kutter strømmen på den ene lederen. ;)

For begge tar gjerne å bruker deg som en sluttet krets, selv om du ikke får "full pupp", så slår det godt fra seg det også. :p

 

Tips å sjekke f.eks potensialet mellom begge lederene er 0 mot jord med multimeter) Eller enda sikrere, ta sikringa.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemmer ikke den gangen jeg som ung og uerfaren skulle avmantle en lampettledning i taket med en fiskekniv. Kniven stod i sofaen etterpå og jeg lå på gulvet etter å ha fått en skikkelig karamell... (dont try this at home).

Jeg lærte på den smertefulle måten at gamle lysbrytere ikke nødvendigvis bryter begge faser (så alltid skru ut/slå av sikringen, folkens). Heldigvis gikk strømmen bare gjennom den ene hånden min. Linoleumsgulv er stygt som faen, men det isolerer bra.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spenninger på over 50 volt vekselspenning og 120 volt likespenning anses som potensielt farlig å berøre. En strømgjennomgang på 30 milliampere vekselstrøm eller mer gjennom hjertet anses som farlig for hjerterytmen.

 

Jo høyere spenning, jo mer strøm kan gå gjennom en sluttet krets. Elektrisk motstand begrenser strømmengden. Regnestykket ser slik ut:

 

U = R * I

Spenning = Motstand * Strøm

Volt = Ohm * Ampere

 

Jeg selv mener saken høres merkelig ut, og det må oppstå en ganske fatal feil for at det skal oppstå en dødelig potensialforskjell (spenning) mellom mobilen og en annen ledene del.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...