Gå til innhold

Lei av irriterende LED-lys?


Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke en nyhet, så man kan spørre seg om hvorfor denne saken er repostet.

 

Når det gjelder alle elektrikerteip-heltene her inne: Light Dims etterlater ikke rester, ser pent ut fordi det kommer i ferdige størrelser, finnes i delvis gjennomsiktig og ugjennomsiktig, og det er ikke så dyrt. Jeg bruker det på PS3'en, HTPC'en, recieveren, TV'en osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Synes som sagt det pynter opp og aldri hatt problem med blending. For meg var det bonus at kabinett, skjerm og høyttalere hadde på-lys i samme blåfarge og fikk byttet skjermen når av/på lyset gikk.

 

På min altiboks dekoder er også av/på lyset eneste indikasjon på om den mottar signal fra fj.kontrollen noe som er fint når den låser seg annenhver dag.

 

Har man touchknapper, så er jo også det lyset en indikasjon på hvor man skal touche.

 

LED avgir også varme. Taper man over blokkerer man varmen og den går mer innover og kan skade ting.

 

Synes som sagt at blinkende og lysende LED er kult og skulle heller hatt flere av dem men vi er forskjellige.

Lenke til kommentar

Hehe, det finnes vist et marked for det meste :)

 

Hva med å ta en bit reflekterende materiale og lime det på med transparent tjukk lim. Da vil vel lyset sive ut på sidene av de transparente kantene, noen som har prøvd noe sånt?

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg har en helt fantastisk lader med 4*usb, der det er fire leds som lyser blått når noe er koblet til, rødt når det trekkes strøm. Topp for å se hva som er ferdigladet uten å måtte ta opp gadget, men de er så kraftige at soverommet faktisk lyser opp hver natt.

 

Hurra for dette produktet :)

Lenke til kommentar

Før i tiden var lysdioder ganske svake. Standby-lyset på min gamle Philips-TV for eksempel.

Så fant lysdiodeprodusentene ut hvordan man kunne produsere lysdioder med ekstremt kraftig lys. Kraftig nok til å lage kraftige lommelykter.

Men hvorfor er det slike lysdioer som nå brukes i standby-modus, og ikke den gammeldagse typen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En slik diode ville jo lyse svakere hvis det er mindre spenning på den

 

En ting jeg gjerne skulle ha fått oppklart er at de gamle lys-diodene , som man gjerne eksperimentere med ikke trengte pulsende strøm for å virke . mens det i da påståes at de må pulsere for virke

 

Her går det jo an å ha både ha mindre spenning og lengre intervaller på pulseringen da blir lyset svakere.

hvorfor gjør da ikke produsentene det ?

Er det for å spare penger ?

 

Hvis det blir mere snakk om hvordan jeg vet at gamle lys-dioder ikke pulserer men de nye gjør det så kan jeg svare på det også.

Lenke til kommentar

Du kan dimme en lysdiode ved å seriekoble den med en motstand, men analog elektronikk er dyr å masseprodusere.

En annen metode å dimme lyset på er heldigital. Den er som du sier å pulsere strømmen, og variere tiden strømmen er av og på. Menneskeøyet er tregt, så det ser ut som om lyset lyser svakere eller sterkere, men dette er heldigitalt, og lyset veksler i virkeligheten mellom å være helt av og helt på veldig hurtig.

 

Lysdioden trenger ikke pulserende strøm for å lyse.

Men om man gir lysdioden max spenning kontinuerlig, vil den jo lyse fullt, og det er ikke alltid ønskelig.

Lenke til kommentar

Du kan dimme en lysdiode ved å seriekoble den med en motstand, men analog elektronikk er dyr å masseprodusere.

En annen metode å dimme lyset på er heldigital. Den er som du sier å pulsere strømmen, og variere tiden strømmen er av og på. Menneskeøyet er tregt, så det ser ut som om lyset lyser svakere eller sterkere, men dette er heldigitalt, og lyset veksler i virkeligheten mellom å være helt av og helt på veldig hurtig.

 

Lysdioden trenger ikke pulserende strøm for å lyse.

Men om man gir lysdioden max spenning kontinuerlig, vil den jo lyse fullt, og det er ikke alltid ønskelig.

 

men hvorfor pulsere de ikke med en lavere frekvens ?

Lenke til kommentar

Fordi folk ikke velger kjøp/ikkekjøp basert på lysstyrken i diodene. Det har ingenting å si, ingen grunn til å bruke penger på det. Dessuten synes det bedre i butikken med kraftigere lys.

 

Dyrere utstyr har ofte mulighet for dimming, jeg har det på både forsterker, tv og Sonos-utstyret mitt. Da er det snakk om ting som selges på mer enn bare specs.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Da ville du se at det blinket. Poenget med dimming er at det skal se ut som det lyser fast, men svakere.

 

Hva er egentlig minimum? Husker jeg laget et tak med stjernehimmel som funklet da jeg gikk på NTNU, og der sleit vi litt med å finne sweet spot mellom "få lavt nok lys" og "ingen blir plaget". Tror vi landet på rundt 80Hz som minimum for at ingen skulle klage.

 

(Good times, vi bygde til og med kretskortet selv fra bunnen av med masker og syre og kos! Var alltid moro å komme med setningen "jeg skal bare kompilere og laste opp ny firmware til taket!")

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...